Kopista poistuu johtajuutta valtava määrä. Joensuu ja JMJ(huhujen mukaan). Kaikki kunnia Härkälälle, mutta miehen aura ei ole ihan yhtä vakuuttava kuin Pikkaraisella.
Pelitavallisesti tässä nyt ei mennä sen enempää vanhaan. Härkälän pelikirja oli myös vanhanaikainen ja hidas. Kiekollisempi kuin Kiven, mutta myös kurittomampi. Edelleen kaiken keskiössä oli ajatus estää vastustajaa tekemästä maalia eikä olla itse se joka tekee maalin.
Toivon, että Pikkarainen on nyt hengähdystauolla saanut rauhassa katsoa pelejä ja vähän saanut kiinni mihin suuntaan peli on menossa.
Olisi hienoa nähdä aggressiivinen Ässät joka karvaa ylhäältä kiinni eikä vetäydy heti kun vastustaja saa yhden syötön omille.
Härkälän pelikirja oli kyllä selvästi kiekollisempi verrattuna Kiveen, mutta henkisen puolen valmentamisessa Härkälällä olisi ollut kehityttävää, jotta pelikirja näyttäisi kentällä siltä miltä sen kuuluisi.
Karvaus pelaaminen on myös paljon asenteesta kiinni ja siellä Härkälä olisi tarvinnut kokeneilta pelureilta ja kopilta apuja, mutta ei sitä saanut. Myös Vuorinen olisi voinut tukea Härkälää, hankkimalla apuja hyökkäyspäähän, mutta sitä ei tehty ja kausi päättyi playoffien ulkopuolelle.
Ei Ässät mitenkään kurittomampi ollut tällä kaudella kuin viime kaudella, Ässillä oli omiin paljon parempi pelillinen tuki kuin Kiven aikaan ja se tasoitti pelaamista.
Ässät oli omiin Liigan parhaimipia joukkueita ja paljon vähemmän tuli niitä isoja notkahduksia mitä Kiven aikana tuli.
Se itseä harmittaa, että heitetään pitkä työ hukkaan ja vielä kaiken lisäksi laitetaan valmentaja bussin alle.
Olisi voitu myös toivoa, että Härkälä oppii jotain, kuitenkin miehen ensimmäinen kausi vasta takana, mutta nyt vaihdetaan uuteen ja toivotaan, että Pikkarainen on oppinut jotain uutta.
Lähtökohtaisesti ulospäin vaikuttaa vaan melko ristiriitaiselta siihen nähden mitä joka vuosi toitotetaan pitkäjänteisyydestä.
Pikkaraisen auran riittävyydellä pukukopissa ei ole merkitystä, tärkeämpää loppupeleissä on miltä joukkueen pelaaminen näyttää kentällä.
Minulle ei kuitenkaan kukaan ole tärkeämpi kuin Ässät, joten on ihan sama, ketä siellä penkin takana seisoo, kunhan Ässät pärjää.
Toivon, että tämä valinta onnistuu.
Olin myös skeptinen Härkälän valinnan suhteen ja olen sitä myös Pikkaraisen valinnan suhteen. Toivottavasti Pikkarainen osoittaa jälleen arvioni vääriksi ja pystyy Ässiin tuomaan jotain viihdyttävää.