Eipä tuo tilanne katsomoon näyttänyt miltään pelikiellon arvoiselta teolta. Toporowski kävi kuumana ruottalais(t)en sikailun/ärsytyksen(/miksi sitä nyt haluaa kutsua) jälkeen ja tuomari iski kiinni kuin sika limppuun huomattuaan tämän. Topo yritti vähän rimpuilla irti tuomarin otteesta päästäkseen Ruotsin poikaan käsiksi. Siinä sivussa tietenkin tuomarikin joutui liikkumaan Topon mukana kokoerosta johtuen. En tiedä tulkitaanko tämmöinen rimpuilu tuomarin otteesta irti rangaistavaksi teoksi tai tuomarin koskemattomuuden rikkomiseksi. Samanlaisia tapauksia esiintyy varsin usein kotoisessa SM-liigassamme.
Itse näin tilanteessa Toporowski mailalla kurkottamisen rangaistavammaksi teoksi, kun yhdellä kädellä yritti hieman sörkkiä ruottalaista. Sörkkiminen "onnistuikin" osittain, sillä maila osu ruotsalaista kypärään, mutta ei mitenkään vahingoittavasti.
Ja tilanteessa ei todennäköisesti olisi ollut tulossa reilu tappelu, joten linjatuomarin väliin meno oli oikeutettu. Päätuomarin rangaistuksen jako ruottalaiselle ei ollut oikeutettu, jos potkas nilkkaan (itse en tätä nähnyt), kun ei mitään tainnut antaa.
Jos joku ottaa kauden viimeisessä pelissä pelikieltoa, niin miksi ko. hemmo pitää päästää ilman pelikieltoa vaikkakin ko. pelaaja sitten välillä kävisikin ulkomailla.
Mielestäni tässä olisi järkevää soveltaa vain seuraavalle kaudelle ulottuvaa pelikieltosysteemiä. Jos pelaaja pelaa ulkomailla kauden tai pari, niin pelikielto "unohdettaisiin". Miksi sitten harjoituspelien pelikiellot jatkuvat sarjapeleissä, mutta sarjapeleissä hankitut pelikiellot eivät jatku harjoituskauden peleissä vaan kärsitään seuraavan kauden sarjapeleissä? Tuossa ei minun mielestä mene kovin loogisesti homma.
Otetaan vielä esiin esimerkkitapaus vuosien takaa. Valek sai Hockey-Reippaassa pelatessaan pelikieltoa jotain 15 peliä, siirtyi Norjaan pelaamaan ja kärsi siellä pelikieltonsa. Palasi muutaman kauden jälkeen ilman pelikieltoa pelaamaan Lahteen. Miksi tuolloin pelikielto kärsittiin Norjassa, mutta nyt pelikielto kärsitään Suomessa? Onko rangaistuskäytäntö muuttunut? Oliko kyseessä jotenkin erilainen tapaus?
EDIT: Näköjään jo pari muutakin samantapaista vastausta tuli johtuen omasta hitaudesta/muiden hommien tekemisestä välissä, mutta eipä tuo haitanne.