Kyllähän ruutu pystyisi olemaan yksi 'kovimmista' pelaajista nykypäivänä SM-liigassa, mutta mitä olen häneltä kolme ja puoli peliä nyt nähnyt, niin ei ole esittänyt mitään huikeeta yms ollakseen kova pelaaja. Helvetin vahvahan hän on, mutta ei se tee pelaajasta kovaa, jos voimaa löytyy. Mielellään olisin ottanut HIFKhon vielä ennen kesää, mutta tämänhetkinen hinta/laatu-suhde on mielestäni todella huono.
Tässä pitää nyt määritellä termi kova. 8 pistettä 13 otteluun on melko
kova saldo kolmoskentän hyökkääjälle. Ei uskomaton suoritus, mutta roolipelaajalle ehdottomasti kelvollinen. Toisaalta Ruutu antaa tarpeen tullen
kovia pommeja, joiden seurauksena taklauksen kohde saa yleensä keräillä itseään. Onhan noita pommikoneitakin olemassa parempia, luultavasti jopa sm-liigassa, mutta jälleen kerran, ihan mukiinmenevää suorittamista silläkin osa-alueella odotuksiin nähden. Laadun voidaan siis sanoa olevan kunnossa, on saatu tasan sitä mitä odotettiinkin. Erkalle tai Kekäläisellä odotukset ovat varmasti olleet myös realistisia, josta voidaan ehkä päätellä jotain. Ainoa esillä ollut summa on huhu HIFK:n tarjoamasta 180k:sta, josta Jokerit olisi luonnollisesti hieman korottanut. Mun mielestä on täysin mahdotonta sanoa onko Ruutu hinta-laatusuhteeltaan hyvä vai huono pelaaja, koska ensinnäkään mulla ei ole mitään käryä Rudin palkasta ja toiseksi en osaa laskea kuinka paljon Jokerit välillisesti hyötyy Ruudun show:sta. Siellä naapurissa on ymmärrettävästi helvetin kova kiire dumata Jakke flopiksi, ämmäksi ja varmaan kohta demariksikin, mutta yrittäkääpäs nyt kuitenkin pysyä housuissanne ennen kuin on antaa keskustelulle jotain muutakin kuin aivotonta kiihkoilua ja perusteettomia provoja.
Hänen taso ollaan nähty; suuta soittava rotta, josta on enemmän haittaa omalle jengille, kuin vastustajalle. Tämän on myös muuan Westerlund sanonut (jarkolta meni yli yms).
Vähän huti mentiin tässäkin. Jarkon tasosta on saatu viitteitä, mutta sitä ei todellakaan vielä olla nähty. Tähän asti olen pitänyt näkemästäni, sillä Ruutu on ollut tärkeä osa Jokereiden toimivinta hyökkäysketjua ja siinä ohessa hoitanut sitä ns. omaa ruutuaan erittäinkin aktiivisesti. Ymmärrän, ihan oikeasti, miksi haluat uskoa Ruudusta olevan Jokereille enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta valitettavasti niin ei ole. Tähän mennessä haittapuolelle on osunut muistini mukaan kaksi (molemmat muuten paikallispeleissä) jäähyä nimen perusteella, yhteensä 27 minuuttia. Huono homma ehdottomasti, mutta se on hinta, joka Jarkon hyvistä puolista pitää maksaa. Plussapuolelta löytyykin sitten loistava voimahyökkääjä ja agitaattori, vahva hahmo pukukopissa ja yksi liigan kiinnostavimmista persoonista. Tuon kun pitää mielessä, niin ne satunnaiset tötöilyt filmauksien ja turhien jäähyjen muodossa kestää kyllä.
Westerlundin sanomisista nyt on mahdoton päätellä mitään. Hän ei voi julkisesti ripittää pelaajaansa, muttei toisaalta myöskään väittää hyväksyvänsä filmaamista. Kultaisen keskitien valitseminen ei anna mitään viitteitä siitä, että Erkan mielestä Jarkosta olisi hänen joukkueelleen haittaa. Melko omituista se olisi muutenkin, sillä hänellä oli varmasti vaikutusta siihen, että luottopelaajansa Jokerinuttuun hankittiin.
Mä oon muuten aika varma, ettet mielummin katsele kolmosen laidalla Tuomaista, kuin Ruutua.
Sekin tuossa 'rottiudessa' vituttaa, että äijä lähtee monesta kahakasta (tuomarit välissä) leuka loksuttaen ja suu hymyssä pois. Se jos jokin laittaa ärsyttämään. SM-liigassa on monia tälläisiä hymypelaajia, jotka menevät tökkimään, soittavat suutansa ja hymyilevät mennessään tuomarin turvin pois tilanteesta.
Tämä on hieman ongelmallinen kohta. On totta, ettei Ruutu juurikaan vastaile puhelimeen, ellei katso tilanteen sitä vaativan. Se on omalta osaltaan raukkamaista ja ainakin mua vähän harmittaa, ettei Jake laita suunsoittajille luuta kurkkuun.
Mutta sitten taas toisaalta. Mua ei omina lätkävuosinani vituttanut mikään enemmän, kuin vastustaja, johon provo ei purrut. Pilkka kääntyi hyvin nopeasti omaan nilkkaan, jos kohteeni vain kääntyi tyynesti vaihtoaitioon, tai mikä vielä pahempaa, vittuili vähintään yhtä nasevasti takaisin. SM-liiga on aivan eri asia kuin omat junnupelini, mutta uskon samojen lainalaisuuksien olevan siellä ainakin jossain määrin voimassa. Osa Jarkon ärsyttämisen toimivuutta on se, että hän ainakin esittää, ettei ole provosoitavissa ja pyrkii sillä itse kaverin kypärän alle. En voi asiaa väittää varmaksi, mutta uskon sen toimivan. Toinen asia on se, ettei liigassa ole montaa pelaajaa, joita Ruudun kannattaisi hakea pois. Hän on kentällä paljon arvokkaampi kuin yksikään muista kuumakalleista ja tähtipelaajat harvoin lähtevät tappelemaan. Syntyy dilemma, sillä vaikka oletettaisiin, että Rudia tappeleminen kiinnostaisi, olisi se lähes poikkeuksetta joukkueen kannalta typerä veto. Tähän asti onneksi on menty joukkueen ehdoilla.
On jännä nähdä mitä tapahtuu ensimmäisen kerran kun meidän pelaajaa taklataan rumasti Ruudun ollessa kentällä. Voi olla, ettei mitään, tai sitten voi olla, että saadaan tähän ketjuun taas rutkasti täytettä. Siitä olen yhtä mieltä enemmistön kanssa, että Ruutu on otsikon mukaisesti sekä kova pelaaja, että rotta. Viihdyttävä sellainen.