Viestin lähetti punaiset_lasit
Ja Jarkko Ruutu kaiken lisäksi valitaan jatkuvasti maajoukkueeseen vaikka valmentajat vaihtuu. Tämähän vain osoittaa sen, että maajoukkueemme päävalmentajat eivät tiedä jääkiekosta yhtään mitään!
Tulipa vaan mieleeni, että tuohon ylläolevaan lauseeseen voitaisiin hyvin vaihtaa Jarkko Ruudun nimen tilalle Marko Kiprusoff, joka lienee HIFK:n kannattajien keskuudessa suunnilleen yhtä suosittu kuin Ruutu TPS-henkisten joukossa.
Ettei nyt mene pelkäksi off topicista chattaamiseksi, niin itse jaan tässä ketjussa jo pariin otteeseen esitetyn näkemyksen: Jarkko Ruutu on kova pelaaja, jolla on rottamaisia piirteitä, kuten mussutus, pikkusikailu ja filmaaminen. Traditionaalisista rottapelaajista Ruudun kuitenkin erottaa se, ettei hän välttele tappeluita. Omassa hommassaan hän on parhaimmillaan erinomainen, mistä maajoukkuevalinnatkin kielivät. Lisäksi Ruudun sitkeä taistelu (ja konkreettisimmillaan tappelu) pelipaikkansa puolesta NHL:ssä herättää ainakin minussa kunnioitusta.
Sinänsä on kyllä mielenkiintoista, että HIFK:n kannattajat jaksavat jatkuvasti muistutella Ruudun erinomaisista pudotuspeleistä 1998, mutta unohtavat sujuvasti sen, kuinka kehnosti mies esiintyi vuotta myöhemmin. Vaikka jätetään pois laskuista Miikka Kiprusoffin hiillostaminen - joka sitä paitsi oli potentiaalisesti fiksu ja todennäköisesti valmennusjohdon suunnittelema veto - joukkueensa kapteenina toimineen Ruudun suoritusta kevään 1999 pleijareissa voisi luonnehtia lähinnä säälittäväksi. Mies voidaan ilman ylimääräistä vittuiluakin nostaa niiden yksittäisten henkilöiden joukkoon, joiden ansiosta mestaruutta juhlittiin tuona keväänä Turussa eikä Helsingissä.
Itse olen muuten havainnut Ruudulta selkeää filmaamista vain Hannu Aravirran alaisuudessa - ensin maajoukkueessa ja nyttemmin HIFK:ssa. Joku NHL:ää enemmän seuraava voisi vahvistaa, olenko tässä asiassa oikeilla vai väärillä jäljillä, eli onko ylimääräinen kaatuilu kuulunut Ruudun repertuaariin myös rapakon takana.
Anyway, Ruutu on väriläiskä joka herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Tällaisia pelaajia ei ole koskaan liikaa. Toivottavasti jatkaa vielä pitkään - mutta SM-liigassa ainoastaan HIFK:n paidassa. Ruutu on leimautunut niin selkeästi punaiseksi, etten itse haluaisi nähdä häntä missään muussa joukkueessa.