Kärpät rakentaa seuraavaa dynastiaansa ja sen takuumiehet ovat nyt mm. Donskoi, Junttila ja Kemppainen. Edellinen dynasta rakennettiin Viuhkolan, Lehtosen ja Mikkola toimesta, mutta aika menee vain eteenpäin ja muutoksia on pakko tehdä.
Donskoi ja Junttila ovat erinomaisia pohjoisen poikia uuden dynastian takuumiehiksi. Siinä olen kanssasi samaa mieltä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi sellainen muutos on pakko tehdä, jossa Viuhkola ulostetaan joukkueesta, jota hän koko elämänsä ajan edustanut. Emmekö voi pärjätä enää, jos Viuhkola on joukkueessa?
Vaikka Kärpät onkin nyt jättänyt tekemättä jatkoja entisille tähdilleen, niin se ei tarkoita, etteikö heitä arvostettaisi ja kunnioitettaisi seurassa.
Toki heitä varmasti arvostetaan, ei siinä mitään. Taitaa vain nykyään olla yhteiskunnassa vallalla ajatus, jottei sitä arvostusta tarvitse teoilla näyttää, jos vaikuttaa siltä, ettei siitä ole itselle takuuvarmasti välitöntä hyötyä.
Huippu-urheilussa pitää joskus tehdä kipeitäkin päätöksiä ja nyt sellaisia on tehty Lehtosen ja Viuhkolan suhteen.
Mikkola päästettiin irti jo aiemmin ja hyvinhän tuota pärjättiin viime kaudella ilman Iluakin.
Liigakiekkoilu on huippu-urheilua. Liigaseuran johtaminen on muutakin. On pystyttävä katsomaan asioita laaja-alaisesti ja kyettävä ottamaan huomioon ne monitahoiset seikat, jotka pitkässä juoksussa ovat seuran etu. En väitä, että osaan johtaa Kärppiä paremmin kuin Junno. Junno on tehnyt timanttista jälkeä ja olen erittäin tyytyväinen hänen työpanokseensa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hän olisi erehtymätön. Minun mielestäni vaikuttaa siltä, että Viuhkolan suhteen hän on tekemässä virheen.
Mitä Mikkolaan tulee, niin hyvin tosiaan pärjättiin ilmankin. Minäkin olin sen päätöksen takana, että Mikkolan aika Kärpissä oli ohi. Oltaisiinkohan pärjätty, jos Mikkolla olisi ollut vaikkapa Masuhrin tilalla. Uskompa, että olisimme voittaneet mestaruuden myös Mikkolan kanssa. Aikamoista urheiluhistoriaa olisi silloin Mikkolan kohdalta voinut kirjoittaa. Nyt mentiin näin ja mestaruus maistui hyvältä ilman Iluakin.
Arvostan sinua kirjoittajana, mutta en ymmärrä jämähtämistäsi Viuhkolaan. Kärpät seurana ja valmennusjohto on varmasti analysoinut Viuhkolan tilanteen tarkasti ja tullut siihen lopputulokseen, että Jari ei pysty auttamaan joukkuetta sillä tavalla, että hänelle kannattaisi tehdä sopimus. Nähtiinhän se jo viime keväänä, kun Viuhkola ei mahtunut pelaavaan kokoonpanoon. Nythän Jarin tilanne on se, että mies on pelikuntoinen myöhään syksyllä. Jos laitetaan tunneasiat sivuun, niin miksi Kärppien pitäisi tehdä Jarille sopimus, maksaa hänelle 150-250k kaudesta, kun pelikunnosta ei ole mitään takeita?
Kiitoksia arvostuksesta. Tunne on molemmin puolinen. Olen yrittänyt kovin tehdä selväksi niitä monitahoisia asiota, joiden takia näen Viuhkolan sopimuksen järkeväksi seuran kannalta. Ymmärrän, että monetkaan eivät niitä kanssani jaa. Mitä tulee seuran ja valmennusjohdon analysointiin Viuhkolan tilanteesta, niin varmasti ovat tilanteen tasalla. Voihan se olla, että Jari vielä sopimuksen saakin. Viime keväänä Viuhkolan eturistiside oli poikki, joka oli varmasti suurin yksittäinen syy siihen, ettei Viuhkola pystynyt playoffeissa pelamaan tasollaan. Sitten vielä palkasta: Tuskin kukaan on valmiina Jarille puolikkaasta kaudesta yli 100 000 euroa maksamaan.
Ja toistan edelleen sitä, että arvostan Viuhkolaa äärimmäisen paljon, pidän häntä yhtenä kaikkien aikojen Kärpistä ja toivon, että #24 nousee hallin kattoon, mutta en vain näe, että Jari Viuhkola pystyisi auttamaan nykyjoukkuetta pelillisesti kaudella 2014-2015.
Minusta Viuhkolan tarina Kärpisssä on jotain niin suurta, että olisin valmis katsomaan sen loppuun asti, varsinkin, kun tämä seuralegenda vaikuttaa haluavan vielä Kärpissä jatkaa.