Avoin kirje Juha Junnolle
Hei,
Hyvä Kärppien toimitusjohtaja Juha Junno, haluan esittää teille huoleni Jari Viuhkolan sopimuksettomasta tilanteesta. Olen seurannut ja kannustanut Kärppiä läpi elämäni. Divariaikana 90-luvulla Ouluun muuttaessani menetin sydämeni lopullisesti tälle hienolle seuralle. 2000-luvun menestyshuuman jouduin aistimaan Helsingistä käsin, mutta viimeiset viisi vuotta olen taas asunut Oulussa ja seurannut Kärppien taistelua kausikorttipaikaltani D-katsomossa. En kirjoita tätä viestiä kevyin perustein, vaan aito huoli mielessäni.
Urheilussa menestyminen on kaiken lähtökohta. Seuran toimihenkilöt, valmentajat ja pelaajat tekevät kaikkensa menestymisen eteen. Myös fanit ja kannattajat janoavat voittoa. Minä olen kuitenkin kannattaja, jolle menestyminen ja voittaminen eivät ole se kaiken tärkein asia, vaikka rakastamani joukkueen mestaruuksista kovin nautinkin. Minulle merkitsee eniten se, millainen joukkue Kärpät on. Kärpät on minulle joukkue, jonka kulmakiviä ovat urheilullisuus ja rehellisyys. Varsinkin Kari Jalonen aikanaan ja nyt Lauri Marjamäki edustavat näitä arvoja parhaimmillaan. Lasse Kukkosen toimiessa joukkueemme kapteenina voin seurata levollisin mielin Kärppien esityksiä. Pidän Kärppiä seurana, joka pitää huolta omistaan. Jari Viuhkola on mielestäni kaikkien aikojen Kärppä. Hänen urheilulliset saavutuksensa Kärpissä ovat vailla vertaa. Hänen esiintymisensä kaukalon ulkopuolella on vailla vertaa. Hän on Ikikärppä, jonka pelaaminen Suomessa muualla kuin Oulussa särkisi minun kärppäsydämeni. Kärpät on minulle muutakin kuin menestyshuuma ja voitontunne. Kärpät on minulle Sakari Palsola, Mika Pyörälä, Lasse Kukkonen, Jari Viuhkola ja niitä arvoja, joita nämä pelaajat ovat jäällä ja sen ulkopuolella tuoneet esille. Kaveria ei jätetä.
Yksikään ihminen ei ole suurempi kuin seura, ei edes Jari Viuhkola. Te, arvoisa Juha Junno, ette myöskään ole suurempi kuin seura. Kärpät on aina etusijalla. Tiedostan, ettei Viuhkola pelaa ilmaiseksi. Tiedostan, että Viuhkolalla on raskas loukkaantumishistoria. Tiedostan, ettei Viuhkola välttämättä enää koskaan pelaa kärkisentterin tasolla. Tiedostan, että joukkueeseemme on tyrkyllä lukuisia lupaavia junioreita. Kaikesta tästä huolimatta Viuhkolalla on vielä annettavaa Kärpille niin pelillisesti, henkisesti kuin markkina-arvollisestikin. Urheilu on täynnä sankaritarinoita. Urheilu elää sankaritarinoista. Jari Viuhkolasta on mahdollista kirjoittaa yksi suomalaisen kiekkoilun upeimmista tarinoista. Tämä tarina on vielä pahasti kesken. Minun mielestäni kokonaisvaltaisesti asiaa tarkasteltuna Jari Viuhkolan jatkaminen Oulun Kärpissä on seuran etu. En tiedä, mitkä suunnitelmat teillä ja Viuhkolalla ovat. Toivon kovasti, että ne ovat yhtenevät. Näin urheiluromantikolle ja Kärppien routasydämiselle kannattajalle olisi karmaisevaa, jos tämä erityinen liitto Viuhkolan ja Kärppien välillä katkeaisi.
Ystävällisin terveisin,
McTorso
Tuollaisen sähköpostin lähetin jonkin aikaa sitten Juha Junnolle, toki parilla kysymyksellä ja omalla nimellä ryyditettynä. Halusin välittää tekstin tännekin avoimena kirjeenä. Yritän tässä kertoa teille, miksi kannatan ehdottomasti Viuhkolan jatkosopimusta. Mielestäni siinä on kyse muustakin kuin siitä, onko Komulainen parempi kuin Viuhkola, tai tarvitsemmeko vieläkin paremman sentterin. Kyse on seuralegendasta, perinteistä ja arvoista.
Voimme saada sekä Viuhkolan että mestaruuden. Ne eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita, vaikka niin moni uskookin.