'Lisäalueen miehen' Sportza-fantasia rupesi naurattamaan sen verran, että päätin (muka)hassuttelun nimissä ryhtyä Porttilaksi. Tässä Porttilan kolumni tuolta ljubljanalaisesta sairaalasta:
Porttila: Oikeutta etsimässä
6:tta viikkoa ljubljanalaisessa sairaalassa viettäminen on opettanut karun faktan siitä, että Sloveniaa ei voida hyvällä tahdollakaan kutsua hyvinvointivaltioksi, mikä kertoo maan heikosta tilanteesta. Slovenia sijaitsee Etelä-Euroopassa, suomalaisille tutun Italian lähettyvillä.
Minulle on kerrottu, että heikko terveydenhuoltotilanne johtuu maan hallituksen heikosta toiminnosta. Selityksiä, voi tavallinen suomalainen helposti tuumia. Ei, vaan karu totuus paikallisesta tilanteesta, sanon minä.
Keskustellessani päivittäin paikallisen alppihiihtäjälegendan, 1980-luvulla olympialaisissa loistaneen Jure Frankon kanssa, tulin entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että maan tilanne ei todellakaan ole hyvä. Maan hallitus huijaa verotuksessa, kertoi Franko minulle luottamuksellisesti ja katsoi suoraan silmiin.
Huijarihallitus on saatava häkkiin.
Hoitorutiinit, jos niitä sellaisiksi voidaan sanoa, ovat tuskallisia ja tuhoon tuomittuja. Satun tietämään, että parempaa huomista ei ole näillä näkymin luvassa, eli tilanne jatkuu sellaisenaan.
Ammatilääkäreistä on huutava pula ja allekirjoittanut voi omien kokemustensa pohjalta kertoa, että se näkyy.
Mutta onko se edes tarpeellista saati tärkeää?
Teksti: Jari Porttila, 26.11.05 Ljubljana