Jari Porttila teki sen taas...

  • 683 181
  • 1 741

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
psychodad kirjoitti:
Tajusin sen kyllä itsekin noin, mutta kaverin on tarkoitus olla toimittaja, eihän sen nyt noin epäselvää settiä luulisi heittävän. Pitäisi osata tuoda vakuuttavasti asiansa esille jos on ammattiin erikseen opiskellut, ja sitä jo 10 vuotta tehnyt.

Ehkä kyseessä onkin itseironinen piikki myös itseä kohtaan, toisin sanoen Saukkonen tarkoittaa, että mitäpä minä (ja muut) toimittajat Virmasta haukkumaan ennen kuin on katsottu mitä tapahtuu.

Oho, tuli vahingossa puolustettua Saukkosta. Ja nyt kun luin kolumnin, niin eipä tainnut tuossa olla itseironian häivääkään.

Onko keskivertotoimittaja muuten yhdyssana vai ei? Mä kirjoittaisin yhteen, Saukkonen näemmä erikseen. Hankala tapaus. Noh, se ei liity tähän ketjuun, muuten kuin kuriositeettina Saukkosen kielioppitaidoista.

Niin joo. Porttila on ihan höperö.
 

Kaivanto

Jäsen
sampio kirjoitti:
Mitä aivovammaista tuossa lainaamassasi oikein on? Totuushan se on tuokin totuus, vaikkei se ehkä kaikille mitään lisäarvoa tuokaan.

Juuri siihen toimittaja-pätkään viittasin.

Tulkintapa 1 (suora tulkinta): glorifioidaan Virmasta valmentajana sillä perusteella, että arvellaan hänen tietävän peluuttamisesta enemmän kuin henkilön, jonka ammatilla ei ole mitään tekemistä peluuttamisen kanssa -> aivovammaista

Tulkintatapa 2 (piikki toimittajille):
- Saukkonen on toimittaja
- toimittaja Saukkonen arvioi Virmasen valmennusosaamista
- toimittaja Saukkonen piikittelee Virmasen valmennusosaamista arvioineita toimittajia, koska Virmanen tietää peluutuksesta enemmän kuin keskiverto toimittaja
-> joko nerokasta itseironiaa tai aivovammaista, Saukkosen aiempiin edesottamuksiin perehtyneenä kallistun jälkimmäiseen vaihtoehtoon
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikös Saukkonen ole koulutukseltaan luokanopettaja vai muistanko väärin?
Tietääkö joku, onko Sporttilalla hankittuna minkäänlaista asiaan kuuluvaa koulutusta?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaivanto kirjoitti:
Tulkintatapa 2 (piikki toimittajille):
- Saukkonen on toimittaja
- toimittaja Saukkonen arvioi Virmasen valmennusosaamista
- toimittaja Saukkonen piikittelee Virmasen valmennusosaamista arvioineita toimittajia, koska Virmanen tietää peluutuksesta enemmän kuin keskiverto toimittaja
-> joko nerokasta itseironiaa tai aivovammaista, Saukkosen aiempiin edesottamuksiin perehtyneenä kallistun jälkimmäiseen vaihtoehtoon
Itse en ole kovin paljon Saukkosen touhuja tai edesmennyttä Hockey Nightia seurannut, joten voi olla, että näen hänet ehkä turhan positiivisessa valossa. Uskon ja toivon kuitenkin, että mies on tarkoittanut heittonsa tulkittavaksi tuolla jälkimmäisellä esittämistäsi tavoista. Siis toivon todellakin, koska ei kai kukaan täyspäinen rinnasta toimittajaa ja valmentajaa keskenään.
 

Veijari

Jäsen
Voi Herran Jumala mitä superlatiiveja, ylistystä ja perseen nuolentaa taas Sporttilalta... ei voi kuin nauraa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jippo kirjoitti:
Onko keskivertotoimittaja muuten yhdyssana vai ei? Mä kirjoittaisin yhteen, Saukkonen näemmä erikseen. Hankala tapaus. Noh, se ei liity tähän ketjuun, muuten kuin kuriositeettina Saukkosen kielioppitaidoista.

vrt.

huono toimittaja
hyvä toimittaja
keskiverto toimittaja
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alex kirjoitti:
vrt.

huono toimittaja
hyvä toimittaja
keskiverto toimittaja

Nojuu. Voi olla, vaikka en suoraan rinnastaisi sanaa "keskiverto" noihin perusadjektiiveihin. Sait minut silti vakuuttuneeksi, ettei erikseen kirjoittaminen ole ainakaan väärin. On kuitenkin esimerkiksi sanoja kuten "rivitoimittaja" ja "huipputoimittaja" sekä muita tällasia fraasinomaisia käsitteitä, joihin tämäkin saattaisi mennä. Täytyy pistää korvan taakse, jos/kun tulee parempi esimerkki mieleen.

Joka tapauksessa Saukkoselle pahoittelut. Kyllähän luokanopen pitääkin kielisäännöt osata!
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
sampio kirjoitti:
Uskon ja toivon kuitenkin, että mies on tarkoittanut heittonsa tulkittavaksi tuolla jälkimmäisellä esittämistäsi tavoista. Siis toivon todellakin, koska ei kai kukaan täyspäinen rinnasta toimittajaa ja valmentajaa keskenään.

Minusta jälkimmäinen tapa on melkeinpä näistä se huvittavampi. Siis Saukkonen tölvii, ettei toimittajilla ole varaa arvostella Virmasen valmennustaitoja, koska he olisivat itse huonompia valmentajia, mutta samassa kolumnissa hän kuitenkin itse arvioi Virmasen valmennustaitoja, vaikka on itse toimittaja.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jari narraa, ei se aikuisen oikeesti osaa ranskaa, eikä se erota adjektiivia maatiassonnista.
Jokin aika sitten kuulin huhun, että Jari oli viestittänyt maikkarille Suomeen, että Atlantilla on kaatunut iso risteilyalus, oli kuulemma nähnyt kuvankin tapahtuneesta paikallisissa sanomissa. Asiaa tarkistettaessa selvisi, että juttu käsitteli telakkateollisuutta ja Jarilla oli ollut lehti ylösalaisin kädessään, tästä väärinkäsitys laivan kaatumisesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaivanto kirjoitti:
Minusta jälkimmäinen tapa on melkeinpä näistä se huvittavampi. Siis Saukkonen tölvii, ettei toimittajilla ole varaa arvostella Virmasen valmennustaitoja, koska he olisivat itse huonompia valmentajia, mutta samassa kolumnissa hän kuitenkin itse arvioi Virmasen valmennustaitoja, vaikka on itse toimittaja.
Saahan hän ja muutkin toimittajat arvostella, aivan kuten mekin teemme täällä, mutta pointti oli kai siinä Virmasen täydellisessä teilaamisessa. Sitä hän käsittääkseni ihmetteli. No, samapa tuo. Kuten sanoin, en ole miehen edesottamuksia henkilökohtaisesti paljon seurannut, joten heitän juttuani lähinnä tämän käsitellyn kolumnin pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Saukkonen kyllä meni jo Sporden alle, kun luki Tulosruudussa sanasta sanaan oman kolumninsa. Todellista halpahallijournalismia.
 

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
scholl kirjoitti:
Saukkonen kyllä meni jo Sporden alle, kun luki Tulosruudussa sanasta sanaan oman kolumninsa.
Saukkonen on opettajansa oppilas. Sillä miten minusta tuntuu, että juuri kolumnejaan se Porttilakin aina juttujen muodossa tulosruudussaan esittelee, tai toisinpäin. Juttu = Kolumni = Juttu, kätevä yhtälo, jossa kaikki voittaa, paitsi lukija/katsoja.

(Jotenkin tätä kommenttia tänne Jatkoaikaan nyt kirjoittaessa alkoi tuntumaan, että tässä viestiketjussa sanat "juttu" ja "kolumni" ovat aivan väärässä asiayhteydessä.)
 

Lugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei voi olla

Siis minäkin sain päivän parhaat naurut, kun silloin luin tuon Sporttilan kolumnin Nico Rosbergin suomalaisuudesta! Siis voi ny... Kyllähän se oli odotettavissa, että varsinkin Maikkarin "urheilutoimittajat" hehkuttavat Nicon suomalaisuutta. Ei pelkästään suomalainen F1-maailmanmestari-isä tee pojasta suomalaista. Sellaista ihmistä ei voi pitää suomalaisena, joka ei osaa sanaakaan suomea. Itse pidän esim. Francis ja Wilson Kirwaa enemmän suomalaisina. Siis Mikki Hiirikin on enemmän suomalainen kuin Nico. Eikä Saukkosenkaan palstat hirveästi häikäise.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
scholl kirjoitti:
Niinpä, olisi Sporde nyt ainakin ruotsin voinut opetella. Naurettavaa, kun haastatteli tänään Anja Pärsonia Tulosruudussa englanniksi.

No voi elämän kevät teitä rantahurreja. Eikös tuo englanti ole suomalaisten ja ruotsalaisten väliseen vuoropuheluun mitä mainioin kieli, kun sitä molemmissa maissa osataan todella hyvin. Itsekin - vaikka tietenkin olen matkailijana pelkkä maan matonen nimim. Scholliin verrattuna - olen reissannut useasti kaikissa pohjoismaissa Tanskaa lukuunottamatta ja pärjännyt englantia puhumalla paremmin kuin hyvin. Ei yksikään ruotsalainen ole loukkaantunut kun on päässyt kielitaitoaan esittelemään. Sehän se vasta ruotsalaista söisikin jos meikäläinen suomalainen nolaisi hänet englanninpuhujana.

Mutta niinhän se on, että kun aikoinaan kouluaikoina kyseltiin ruotsinopettajalta, että miksi me nyt oikeastaan opetellaan tätä naurettavan kuuloista rantaruotsia, kuului vastaus, että eihän sitä koskaan tiedä vaikka satutte käymään joskus Ahvenanmaalla. Niinpä, eihän sitä koskaan tiedä. Jos vaikka sieltä sattuisi löytymään joku englantia puhumaton hotellinrespa.

Ja on-topic: Porttila vituttaa minuakin samalla lailla kuin muitakin tässä ketjussa.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Saukkonen kyllä meni jo Sporden alle, kun luki Tulosruudussa sanasta sanaan oman kolumninsa. Todellista halpahallijournalismia.

Tämä aiheutti myös täällä varsinaista myötähäpeän tunnetta.

Sporttila kävi kirjoittamassa Nicosta jutun Cannesissa. Ihan kiva duuni sillä.
 

Slowhand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Falcons, George Parrosin pelkät
Sporde taitaa nykyään asustella Ranskassa ihan täyspäiväisesti, näin "minulle on kerrottu".

En oikein osaa sanoa, onko se ensisijaisesti hyvä vai huono asia..
 

Lexa

Jäsen
Kuka nuo Porttilan tulosruudulle tekemät jutut kuvaa? Lähettääkö maikkari paikanpäälle aina oman kuvaajansa, vai miten tuo homma menee?

Noh, jos näin on niin hinta/laatusuhde on ainakin kunnossa...
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Lexa kirjoitti:
Kuka nuo Porttilan tulosruudulle tekemät jutut kuvaa? Lähettääkö maikkari paikanpäälle aina oman kuvaajansa, vai miten tuo homma menee?

Noh, jos näin on niin hinta/laatusuhde on ainakin kunnossa...

Voisi kuvitella, että Ranskasta Sportsan raportit ottaa purkkiin Maikkarin kuvausryhmä, joka muun aikana kuvailee kirjeenvaihtaja Helena Petäistöä kympin uutisiin.

En sitten tiedä, miten homma toimii maissa, jossa Maikkarilla ei ole omaa vakituista uutisryhmää. Ehkä Ranskan väki hyppää sitten Italiassa ja muissa naapurimaissa Sportzan perässä. Nyt tosin Ranskassa voi olla muutakin kuvattavaa kuin Porttila...Ei, kyseessä ei ole Atlantilla kaatunut matkustajalaiva.

Saa nähdä, missä vaiheessa Maikkari alkaa kierrättää Porttilan kuvanauhoja niin, että kuvan päälle ajetaan sen kertaisen raportin ääninauha. Kukaan tuskin edes huomaisi mitään.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
dali kirjoitti:
Saa nähdä, missä vaiheessa Maikkari alkaa kierrättää kuvanauhoja niin, että kuvan päälle ajetaan sen kertaisen raportin ääninauha. Kukaan tuskin edes huomaisi mitään.

Tai jos uuden kuvamateriaalin päälle ajetaan joku sporden vanha ääninauha. silloin kukaan ei huomaisi mitään eroa.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
HABS #11 kirjoitti:
Tai jos uuden kuvamateriaalin päälle ajetaan joku sporden vanha ääninauha. silloin kukaan ei huomaisi mitään eroa.

Niin, ajattelin lähinnä kuvausryhmän parasta, ettei heidän tarvitsisi aina hypätä Cannes´ssa kuvauskeikalla...
 

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
dali kirjoitti:
Voisi kuvitella, että Ranskasta Sportsan raportit ottaa purkkiin Maikkarin kuvausryhmä, joka muun aikana kuvailee kirjeenvaihtaja Helena Petäistöä kympin uutisiin.
Minäpä puolestani voisin kuvitella, että Jartsa kuvaa juttunsa itse, tavalla, jonka on maikkarin käyttöön lanseerannut toimittaja Kari Lumikero.

Elämän Jäljillä...

heh.
 

scholl

Jäsen
dali kirjoitti:
Voisi kuvitella, että Ranskasta Sportsan raportit ottaa purkkiin Maikkarin kuvausryhmä, joka muun aikana kuvailee kirjeenvaihtaja Helena Petäistöä kympin uutisiin.

En sitten tiedä, miten homma toimii maissa, jossa Maikkarilla ei ole omaa vakituista uutisryhmää.

En usko, että Maikkarilla on Pariisissa muuta kuin Petäistö. Käyttävät varmaankin ulkopuolista kuvaajaa. Tuollaiselle puljulle riittää se, että on kirjeenvaihtaja, joka tekee muutakin kuin kuvaraportin kerran viikossa.

Kaiken lisäksi Cannes on kaukana Pariisista. Ei sinne kannata ex tempore tosta vain jotain tyyppiä lennättää. Sama asia kuin joku lappalainen keijo haluaisi antaa Oulussa lausunnon niin pitäisi lennättää helsinkiläinen kuvaaja paikalle.

Eilen en muuten löytänyt Sporden tämän viikon kolumnia. Missä se väijyttää Maikkarin netissä. Onko Pekka Karhuvaara sen mahdollisesti jemmannut vai onko Sporde hyllytetty? Karpo tutkimaan asiaa!

EDIT: Se on tullut sinne tänään. Laitettu nettiin 16.11, vaikka lukee Jari Porttila 15.11.2005 Cannes

EDIT2:
Tämän viikon kolumnista löytyi kyllä jälleen todellinen helmi:
"Kun olen viettänyt vasta kolme kuukautta eteläisemmässä Euroopassa, voin jo sanoa, että tuo käsitys on täysin väärä. Suomi on ja pysyy Pohjolan perukoilla olevana "jääkaappina", josta kukaan ei ole kiinnostunut. Suomalaisten mielipiteet esimerkiksi EU-asioissa eivät saa vastakaikua eurooppalaisissa medioissa, ainoastaan Ranskan, Englannin, Saksan ja Italian johtajien sanomiset noteerataan."
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
ihmelaama kirjoitti:
Minäpä puolestani voisin kuvitella, että Jartsa kuvaa juttunsa itse, tavalla, jonka on maikkarin käyttöön lanseerannut toimittaja Kari Lumikero.

Voi hyvinkin olla niin. Tai sitten käyttää jotain paikallista jamppaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös