Janne Pesonen HIFK:n urheilujohtajana

• 256 204
  • 1 992

Oliko valinta sopiva?

• Kyllä

Ääniä: 94 18,5%
  • Ei

Ääniä: 273 53,8%
  • En osaa sanoa

Ääniä: 161 31,8%

• Äänestäjiä
    507

KanonKillar

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
- - Olen antanut itseni ymmärtää, että Jorilla on ainakin jollain tavoin sukset ristissä naapuriin. Voihan se olla, että mieli on muuttunut uuden organisaation myötä, mutta en löisi vetoa sen puolesta.
Mun tarvi nyt oikeen tarkistaa, koska Jori on viimeksi pelannut naapurin paidassa. Siitä on hiukan alle 20 vuotta. Mahtaako hän oikeesti enää muistaa tai muistella Jokereita - hyvässä tai pahassa. Minä en muistele 20 vuoden takaisia työpaikkojani. Mä luulen, että me lätkän seuraajat romantisoidaan näitä kasvattajaseura-asioita vähän liikaa. Elämä vie eteenpäin ja menneet (aikoinaan vaikka kuinka tärkeät) asiat hiipuu mielestä, kun sijaan tulee uusia tärkeitä asioita.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Joukkue jonka liigassa pelaaminen ensi kaudella on erittäin epävarmaa ei varmasti ole ollut minkäänlainen vaihtoehto Lehterälle. Ei hänen peliuransa ole Filppulan tapaan vielä saattohoidossa.

Suosikkijoukkue
HIFK
Mun tarvi nyt oikeen tarkistaa, koska Jori on viimeksi pelannut naapurin paidassa. Siitä on hiukan alle 20 vuotta. Mahtaako hän oikeesti enää muistaa tai muistella Jokereita - hyvässä tai pahassa. Minä en muistele 20 vuoden takaisia työpaikkojani. Mä luulen, että me lätkän seuraajat romantisoidaan näitä kasvattajaseura-asioita vähän liikaa. Elämä vie eteenpäin ja menneet (aikoinaan vaikka kuinka tärkeät) asiat hiipuu mielestä, kun sijaan tulee uusia tärkeitä asioita.

Silloin kun kyse on kasvattiseurasta, on ensimmäinen työpaikka mun mielestä väärä verrokki. Mä hakisin silloin vertailukohdan lapsuudesta ja nuoruudesta. Mä ainakin muistan, mitä seuraa lapsena edustin. Kyllä sillä seuralla mulle erityinen merkitys on, vaikka. Tämä siis viittauksena Lehterän tilanteeseen. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että vuosikymmenten takainen työpaikka tuskin sen suurempia tunteita herättää, vaikka uskallankin veikata Jorin kyllä muistavan hyvinkin tarkasti mitä seuraa on milläkin kaudella edustanut.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Silloin kun kyse on kasvattiseurasta, on ensimmäinen työpaikka mun mielestä väärä verrokki. Mä hakisin silloin vertailukohdan lapsuudesta ja nuoruudesta. Mä ainakin muistan, mitä seuraa lapsena edustin. Kyllä sillä seuralla mulle erityinen merkitys on, vaikka. Tämä siis viittauksena Lehterän tilanteeseen. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että vuosikymmenten takainen työpaikka tuskin sen suurempia tunteita herättää, vaikka uskallankin veikata Jorin kyllä muistavan hyvinkin tarkasti mitä seuraa on milläkin kaudella edustanut.
Lehterän kohdalla kannattaa pitää mielessä, että hän joutui lähtemään Jokereiden junioreista Tapparaan, jotta ylipäänsä pääsi liigaan. Vierelle laitettiin Tampereella meiltä lähtenyt Enlund (sama homma kuin Lehterällä, ei mahtunut meillä liigajengiin) ja toiseen laitaan Strömberg. Tuo ketju oli aika tehokas ja hyvä.

Myös muuan Teemu Ramstedt joutui lähtemään meiltä Turkuun, kun paikkaa HIFK:n liigajoukkueesta ei löytynyt. Tuo oli sitä aikaa, kun HIFK ja Jokerit ostivat nimimiehiä rosteriin ja omat lupaavat junnut lähtivät muualle peliajan perässä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Lehterän kohdalla kannattaa pitää mielessä, että hän joutui lähtemään Jokereiden junioreista Tapparaan, jotta ylipäänsä pääsi liigaan. Vierelle laitettiin Tampereella meiltä lähtenyt Enlund (sama homma kuin Lehterällä, ei mahtunut meillä liigajengiin) ja toiseen laitaan Strömberg. Tuo ketju oli aika tehokas ja hyvä.

Myös muuan Teemu Ramstedt joutui lähtemään meiltä Turkuun, kun paikkaa HIFK:n liigajoukkueesta ei löytynyt. Tuo oli sitä aikaa, kun HIFK ja Jokerit ostivat nimimiehiä rosteriin ja omat lupaavat junnut lähtivät muualle peliajan perässä.

Joo, olen tietoinen kyllä tuosta historiasta. Mutta eikös Ramun esimerkki tietyllä tavalla juuri alleviivaa sitä mun pointtia, että kasvattiseura on useimmille kasvattiseura kaikesta huolimatta.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Joo, olen tietoinen kyllä tuosta historiasta. Mutta eikös Ramun esimerkki tietyllä tavalla juuri alleviivaa sitä mun pointtia, että kasvattiseura on useimmille kasvattiseura kaikesta huolimatta.
Lehterän kasvattajaseura taitaa olla Pitäjänmäen Tarmo, jos ihan tarkkoja ollaan.

Ramu-esimerkkiin sen verran, että Ramu palasi HIFK:hon, mutta esim. Enlund ei koskaan palannut. Eli, voiko nyt yhdestä pelaajasta ja hänen esimerkistään vetää sen suurempia johtopäätöksiä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Lehterän kasvattajaseura taitaa olla Pitäjänmäen Tarmo, jos ihan tarkkoja ollaan.

Ramu-esimerkkiin sen verran, että Ramu palasi HIFK:hon, mutta esim. Enlund ei koskaan palannut. Eli, voiko nyt yhdestä pelaajasta ja hänen esimerkistään vetää sen suurempia johtopäätöksiä.

Enpä tiedä miten tuo kasvattajaseura määritellään, mikä on se taso. Henkilökohtaisesti kuitenkin koen, että kundia, joka on vetänyt U16 ja U18 jengit läpi ja noussut sitä kautta edustukseen asti voidaan pitää omana kasvattina. Mutta that's just me, muitakin näkökulmia varmasti on.

Ramuhan ei toki ole ainoa pelaaja, joka on palannut kasvattajaseuraansa, vaikka hommat ei alunperin olisikaan menneet ihan kuin Strömsåssa. Ei se tietenkään poikkeuksetonta ole, mutta kyllä mä uskoisin, että kasvattiseuralla tai "kasvattiseuralla" on yleensä erityinen paikka pelaajien sydämissä. Mutta se tästä omalta osaltani, olen vain iloinen, että Jorsti jatkaa meillä vielä pari kautta tämän jälkeenkin.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oisko kasvattajaseura se seura, jossa pelaaja pelaa ollessaan 15 vuotias. Vahva käsitys, olematta tieto.

Se riippuu eniten peliesityksistä, Jos peli sujuu, niin olet Branderin kiekkokoulun kasvatti, kuten Jori Lehterä. Mikäli pelit ei suju tai olet paska coachi ja joskus narrinutun laittanut päälle, niin olet narrispede.

Esimerkkejä: Iiro Pakarinen (Brander)
Kim Hirschovits (fifty-sixty)
Jori Lehterä (Brander)
Ville Peltonen (tämän hetken gallup 70% HIFK, 30% narri, jos hävitään Saipalle, niin keikahtaa ympäri)
Otto Karvinen (narriporo)
Joonas Rask (taitaa tällä hetkellä olla narrispede vahvasti, vaikka on toisena IFK:n sisäisessä pof-pörssissä)

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Se riippuu eniten peliesityksistä, Jos peli sujuu, niin olet Branderin kiekkokoulun kasvatti, kuten Jori Lehterä. Mikäli pelit ei suju tai olet paska coachi ja joskus narrinutun laittanut päälle, niin olet narrispede.

Jori Lehterä (Brander)
Ville Peltonen (tämän hetken gallup 70% HIFK, 30% narri, jos hävitään Saipalle, niin keikahtaa ympäri)
Joonas Rask (taitaa tällä hetkellä olla narrispede vahvasti, vaikka on toisena IFK:n sisäisessä pof-pörssissä)

Nyt spoilasit kaiken! Jos Kiviharju ratkaisee mestaruuden IFK:lle tänä keväänä niin tämä ei ole enää yhtä hauskaa jos joku turkulainen on ehtinyt lukea viestisi!

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jori Lehterä (Brander)
Mun mielestä tässä on (kotimaisten osalta) kyllä useampia tasoja:

Branderin kiekkokoulusta jo mukana olleet kasvatit, mm. Olli Jokinen ja Mikael Granlund (omalla ilmoituksellaan mukaan yrittävää Bergenheimiä ei lasketa!!)

Vaan omia junnuja kuten Riksman, Ruuttu, Pakarinen, Kiviharju, Unkarin Porakone ja Lehterä

Muiden kasvatteja eli kiekkokiertolaisia kuten Komarov, Kapaset, Kankaanperä tai Ahola

Puhtaita narreja kuten Eronen ja Nieminen

Narrispedejä kuten Rask, Pihlström, Tikkanen, Peltonen, Ruutut, Karalahti, Hirschovits, Soppa Sormunen ja moni muu, aivan liian moni muu, menköön S&W & erityisesti Kekäläinen samaan kategoriaan.

Sitten on lopuksi tietty vain yksi ja ainoa Tony Arima.

(Ja tietty ainoana syntymäprinssi Mäkiaho näihin yhden pelaajan kategorioihin.)

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans
Just näin se menee.
Ei mene.
Kasvattajaseura on se seura, johon pelaaja hommaa junnuna ensimmäisen pelipassinsa.
Esimerkiksi, aiemmin IFKssa pelanneen Mikko Kousan kasvattajaseura on Vesikansan Kiekko tosta Kalliola/Paimela-akselilta.
Ei varmaan kyseinen seura paljoa soita kelloja, mutta kasvattajaseura se hänelle on. Eikä Kiekkoreipas, jossa hän 15-vuotiaana jo pelasi.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei mene.
Kasvattajaseura on se seura, johon pelaaja hommaa junnuna ensimmäisen pelipassinsa.
Esimerkiksi, aiemmin IFKssa pelanneen Mikko Kousan kasvattajaseura on Vesikansan Kiekko tosta Kalliola/Paimela-akselilta.
Ei varmaan kyseinen seura paljoa soita kelloja, mutta kasvattajaseura se hänelle on. Eikä Kiekkoreipas, jossa hän 15-vuotiaana jo pelasi.
Google vastaa näin:

"Kasvattajaseura on seura, mihin pelaajan edustusoikeus on kuulunut katkeamattomasti vähintään kahden perättäisen kauden ajan välittömästi ennen edustusoikeuden käyttöä kasvattajakorvaukseen oikeuttavaksi määritetyllä sarjatasolla."

Suosikkijoukkue
HIFK
Janne Pesosen ketju on varmasti väärä paikka tälle keskustelulle, mutta onko virallinen määritelmä lopulta oikea tapa määrittää kasvattajaseuraa, kun puhutaan seuran kasvattajaseura-statuksen mahdollisesta vaikutuksesta pelaajan myöhempiin seuravalintoihin? Esimerkiksi vaikkapa mies HIFK:n penkin takana. Virallisesti taitaa tosiaan olla Nurmijärven Kurran kasvatti, mutta uskoisin Peltosen nimeävän (myös) HIFK:n kasvattiseurakseen. Ja se on selvä, että miehen palatessa seuraan 2011 aikaisemmalla historialla ja seurassa vietetyillä juniorivuosilla on ollut iso vaikutus seuravalinnassa.

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tänään kuultuna, että HIFK ihan tyylipuhtaasti hävisi tarjouskilpailun Heljangosta ja Rubinista. Tappara ja Kärpät näytti meille kassan paikan.

En ihan snaijannut, että miksi näin oli, koska fyffeä kai pitäisi nyt olla? Onko joku periaate, ettei kukaan voi tienata kolmensadan tonnin liksoja tuolla vai mikä on?

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään kuultuna, että HIFK ihan tyylipuhtaasti hävisi tarjouskilpailun Heljangosta ja Rubinista. Tappara ja Kärpät näytti meille kassan paikan.

En ihan snaijannut, että miksi näin oli, koska fyffeä kai pitäisi nyt olla? Onko joku periaate, ettei kukaan voi tienata kolmensadan tonnin liksoja tuolla vai mikä on?

Jospa siellä on yritetty ale-hinnalla saada laatua? Hyvä puoli on se, että HIFK on oikeiden tekijöiden perässä.

No, eiköhän samat massit laiteta lopulta johonkin hyvään potentiaaliseen mutta suuremman riskin pitävään veskaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy