Kyllä mua vähän huvittaa kun jotkut kirjoittajat käyttäytyy kuin, paremman ilmaisun puutteessa, jätetyt ämmät kun kaverit saa leluja ja me ei. Pesonen voi olla huti, mutta sitä ei varmaksi voida sanoa vielä vähään aikaan. IFK:lla on jäällä edeltäjänsä jäljiltä vitun kallis nippu, haluaa sen itselleen myöntää tai ei, ja tältä osin kädet on sidottu. Mieho on täytepelaaja ja se divarijyrä halpa puolustaja, jolla pulssi. Somppi positiivinen yllätys. Varmaan tohon vielä joku tulee, kun kausi on mennyt odotuksia paremmin, mutta joka tapauksessa kalamiestä rajoittaa vähissä oleva fyrkka.
Kirjoitan tämän nyt uudestaan, ettei unohdu. Pesonen toimii johtaja-tittelillä. Hänen tehtävänsä on myydä sekä toimitusjohtajalle että hallitukselle se ymmärrys, että nämä välikaudet toisensa jälkeen tulevat aina kalliimmaksi kuin menestyminen. Mä olen 41 elinvuoteni aikana todistanut kahta (2!!) mestaruutta. Sellaisella syklillä menestytään. Pelaajabudjetti ei kasva muihin nähden, koska tyydytään keskinkertaiseen. Valmentajiksi ja urheilujohtajiksi palkataan keskinkertaisuuksia tai harjoittelijoita, koska ei haluta maksaa korkeaa liksaa ammattilaisille, joilla saattaisi olla vaatimuksia myös hallitusta kohtaan. Tyydytään vähempään, koska se riittää. Sitten kun on kerrankin hyvä valmentaja (Törmänen), niin kuunnellaan mieluummin edareiden (mm. Petrell) vinkumista ja potkitaan valmentaja pihalle ja palkataan tilalle joku, joka ei vaadi liikoja. Ja tietenkin samalla maksetaan sille potkitullekin valmentajalle palkkaa.
Jos meillä ei johtaja uskalla ja osaa vaatia enempää, vaan tyytyy jäämään vain nostamaan hyvää liksaa, niin paikka ja rooli on fanien näkökulmasta täysin väärä. Hallituksen mielestä varmasti juuri oikea.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että lahjakkaille junnuille annetaan mahdollisuus näyttää ja kasvaa. En myöskään arvosta sitä toimintatapaa, että haalitaan markkinoilta kaikki, mitä irti lähtee, ettei vain muille riittäisi. Sitten on myös se toimintamalli, että ihan aidosti katsotaan niitä puutteita ja paikataan niitä. Sund ei ole palaamassa ihan pian, Lindbohm ei koko loppukauden aikana, Kiviharju tulee missaamaan piakkoin ison läjän pelejä, Nykyri on sivussa pitkään. Jo nyt siellä pyörii Jalasti, Luhanka ja Manninen ihan liian suurilla minuuteilla, samalla kun Martin ja Knot ailahtelevat aivan liikaa pelistä toiseen. Hyökkääjistä ei tarvitse varmaan kovin syväluotaavaa analyysiä tarjota, koska sama kaava toistuu. Ykkönen tekee maalit (toki Vesalaisen kuukauden saikku kuulemma 40 asteen kuumeen takia rokottaa armottomasti tätäkin), kakkonen yhden toisinaan ja loput ovat rosterin täytettä. Maalivahdeista Taponen on ainoa toivo, koska Hovinen vetää aivan karmealla tasolla tällä hetkellä, ja Vinni ja Elias ovat vielä raakileita.
Mitä tekee Pesonen? Kertoilee, että tässä nyt vähän kartoitellaan, minkälaista puolustajaa tarvitaan. Samalla Liigaan lappaa tasonsa näyttäneitä pakkeja vasemmalta ja oikealta, mutta eivät vissiin Jannen vieheistä ole kovin innoissaan. Tai sitten veteen on heitetty pelkkä koukku, koska taitoa vieheiden ja perhojen valmistukseen ei ole ja haavikin maksaa liikaa. Että jos jollekin pelkkä koukku maistuu ja osaa sen itse etsiä suuhunsa, niin hyvä homma. Saalis saattaa toki olla pelkkä vanha kumisaapas tai peräti hapansilakka, mutta ainakin tuli halvalla ja ilman liiallista vaivannäköä.