Jan Lundell palaa HIFK:hon

  • 237 484
  • 911

scholl

Jäsen
Jotenkin erikoista, että joku ottaa esille termin urbaanilegenda Lundellin siivouskoppiepisodin yhteydessä. Kyseessä on kuitenkin tapahtuma, joka nousee esille joka ainoa päivä IFK-fanien muistoissa. Korkeintaan silloin, kun Lunkka oli Tsekin divarissa se unohtui hetkeksi. Nyt ollaan taas tilanteessa, jossa useita kertoja päivässä siivouskoppi palaa mieleen ja joka kerta kun pelissä menee helppo maali niin päässä välähtää kuva siivouskopista.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimenomaan Hesarissa oli taannoin juttua Jannen siivouskoppiepisodista kuvituksen kera.
Ja mitä se kertoo pelaajan luonteesta joka antaa kohdella itseään niin...joku Pasi Nurminen olisi vetänut koutsia turpaan ja karistanut kyseisen paikan pölyt jaloistaan.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Kukas skulasikaan byyressä IFK:n saavuttaessa viimeisen mitalinsa? Aivan. Vanha kunnon Länki-Lundell.

Mun mielestä Lundellin hankkiminen kakkoseksi oli hyvä veto. Äijä pystyy runkosarjassa pelaamaan riittävän korkealla tasolla, Lundell tuntee IFK:n ja Nordiksen paineet (ei siis synny Housumäki-ilmiötä) ja bonuksena on todennäköisesti hyvin maltillinen liksa.

Mikä huuto ja poru olisi syntynyt, jos IFK olisi hankkinut taas jonkun kalliin nimimiehen tolppien väliin? Taas olisi huudettu, ettei Hattu saa vastuuta, taas IFK hukkaa lahjakkuuden maakuntiin jne.

Nyt tilanne on selvä. Hatulla on nyt paikka nousta IFK:n kiistattomaksi ykkösbyyreriksi. Lundell on hyvä tuuraaja.

Naulan kantaan. Mielestäni hyvä hankinta kakkosveskariksi.
Osaako joku sanoa miksi Janne ei pelannut Tsekin divarissa 16.2.2009 voitetun playoff-ottelun jälkeen? Pudottivat Duklan nousukarsinnoissa, ja Janne torjui kaikki matsit tässä sarjassa. Seuraavassa ottelussa 26.2.2009 oli vastassa Kometa, ja silloin Janne oli kakkosveskana. Muihin nousukarsinnan loppuihin otteluihin Janne ei pukenut. Chomutov hävisi siis tämän sarjan sitten lopuksi Kometalle voitoin 4-3. Oliko kenties loukkaantuminen vai mitä on tapahtunut?
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Pitkämäen nähtyäni in action, niin Lunkka tuntuu Domink Hasekilta....

Minulla ei ole sitä mitään vastaan että Lunkka on Niemisen kakkosena. On usein pelannut ihan hyvin runkkaripelejä.

Se kuitenkin tiedetään jo nyt, että jos Nieminen ei onnistu, niin Lunkasta ei ole ykkösveskariksi pitkällä tähtäimellä. Aika kovan riskin ottaa HIFK taas tällä kaudella...
 

karhjoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers
Tuo on kyllä osittain totta. Mutta olen ymmärtänyt, että läpimurtokausi oli juurikin se, kun Hifk pelasi pleijjarita Bluesia vastaan. Silloin oli hirveä kiima päällä ja oltiin sitä mieltä että Jani on liigan eliittimaalivahti. Näin ei kuitenkaan ollut eikä ole vieläkään. Ykköseksi hankittiin pitkämäki. Tälläkin kudellla AA olisi varmasti ollut pätevä kakkosveskari (loukkantumiseeen aikana oma junnu tuuraamassa). Minun mielestäni liigatason maalivahteja ovat mm. Iiro ja Tuomas tarkki, Wallinheimo ja vaikkapa Salak. Minusta Nieminen ei pääse lähellekkään noita kavereita anakaan toistaiseksi. Jos Nieminen oikeasti olisi muidenkin kuin joidenkin Hifk-kanattajien mielestä todella hyvä mallivahti olisi se varmasi noteerattu maajoukkuekutsulla. Minä lopetan omalta osaltani tähän. Kiitos.

Läpimurtokausi, joo, nimittäin A-junnuista edustukseen. Jani pelasi yhdeksän peliä liigaa kyseisellä 07-08 kaudella, joista 3 runkkarin lopussa, ja 6 pleijareissa. Tiedä sitten, kuka noilla näytöillä on iskostanut mieleesi kuvan eliittimaalivahdista, mutta totuushan on, että kaveri tuli A:sta paikkamaan Lunkan ja AA:n loukkaantumiset, olisiko Bleegiä vastaan pitänyt noin vihreällä kaverilla vastaan mennä pidemmällekkin ? Jani taisi pitää parit nollat (??) noissa koko kauden peleissään, joten ehkäpä jotain olikin lupa odottaa. Se jokin tapahtui menneellä kuluvalla kaudella, kun Hattu pelasi AA:n penkille, ja Housu lähti maitojunalla takaisin Ruotsin divariin. Janin näistä muista herroista erottaa, ihan Espoolaisenkin silmin se, että Janin edessä joukkue pelaa maalivahdilleen, Joukkueena. Älä ihmeessä tähän lopeta. Tule jatkossakin ampumaan lonkalta juttuja läpimurtokausista. AA:nhan te voisitte ottaa Bluesiin päteväksi kakkosveskariksi, kun loputon klesakierrehän on osa Spartalais-kulttuuria.

Aiheeseen liittyen, Lunkan paluuhan on loistojuttu. Luottoa on helposti enemmän kuin Aakea kohtaan, ja Janille varmasti hyväksi saada kokenut veskari aisapariksi. Paljon parjattu, mutta varmasti tullaan näkemään tälläkin kaudella niitä +45 torjunnan, yhden päästetyn, (aika helpon) matseja, jotka joillakin vielä elävät muistoissa.
 
Viimeksi muokattu:

sovhoosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...varmasti tullaan näkemään tälläkin kaudella niitä +45 torjunnan, yhden päästetyn, (aika helpon) matseja, jotka joillakin vielä elävät muistoissa.

Jannelle itselle olisi eduksi että päästäisi mieluummin yhden hyvän skoden sisään kuin se että torjuu kaikki pahat mestat ja päästää sitten yhden helpon.
Vaikka torjuntaprossat pysyisi samana niin pakiston on helpompi pelata sellaisen miehen edessä jonka tietää ottavan kaikki helpot skodet. Luottamus menee juuri siitä että päästää niitä hörppyjä, vaikka niitä menisikin suht harvoin.
 

karhjoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers
Jannelle itselle olisi eduksi että päästäisi mieluummin yhden hyvän skoden sisään kuin se että torjuu kaikki pahat mestat ja päästää sitten yhden helpon.
Vaikka torjuntaprossat pysyisi samana niin pakiston on helpompi pelata sellaisen miehen edessä jonka tietää ottavan kaikki helpot skodet. Luottamus menee juuri siitä että päästää niitä hörppyjä, vaikka niitä menisikin suht harvoin.

Eihän se silloin olis meidän Janne :)
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on kyllä osittain totta. Mutta olen ymmärtänyt, että läpimurtokausi oli juurikin se, kun Hifk pelasi pleijjarita Bluesia vastaan. Silloin oli hirveä kiima päällä ja oltiin sitä mieltä että Jani on liigan eliittimaalivahti. Näin ei kuitenkaan ollut eikä ole vieläkään. Ykköseksi hankittiin pitkämäki. Tälläkin kudellla AA olisi varmasti ollut pätevä kakkosveskari (loukkantumiseeen aikana oma junnu tuuraamassa). Minun mielestäni liigatason maalivahteja ovat mm. Iiro ja Tuomas tarkki, Wallinheimo ja vaikkapa Salak. Minusta Nieminen ei pääse lähellekkään noita kavereita anakaan toistaiseksi. Jos Nieminen oikeasti olisi muidenkin kuin joidenkin Hifk-kanattajien mielestä todella hyvä mallivahti olisi se varmasi noteerattu maajoukkuekutsulla. Minä lopetan omalta osaltani tähän. Kiitos.

Karhjoo tuossa jo periaatteessa vastasikin tähän. Laitetaan nyt omat fiilikset. Kyllä se Niemisen läpimurtokausi on viimekausi. Kaveri laitettiin KiVaan ja hakattiin päätä seinään syksyllä pitkäpaskan ja Ahlqvistin kanssa, joista jälkimmäinen on jo täysin nähty kortti. Ottakaa please blegiin vaan :) Kun sitten lopulta HIFK(KJ, Nyba, whoever) tuli järkiinsä, haettiin Nieminen liigaan ja johan alkoi tulosta tulemaan. Joukkue pelasi loppupeleissä aina paremmin kun ei ollut imuria tolppien välissä. Se, ettei HIFK:n kausi ollut mikään mairitteleva ei todellakaan ole Niemisen syy. Päinvastoin, tämä kaveri teki minkä kykeni mikä ei ollutkaan mitään huonoa. Mm. Niemisen ollessa luukulla teitäkin tuli pöllytettyä ;)

Mutta osittain olet siinä oikeassa, ettei Nieminen todellakaan kuulu vielä noitten nimien joukkoon mitä luettelit. Eka täysi kausi vasta edessä jne. Tuosta listastasi sen verran, että Salak oli kyllä ylivoim. paras mistä kiitoksena änäridiili. Tuokkola löi itsensä liigan huipulle ja I.Tarkki pääsi kunnon jengiin. Btw, jätitkö Riksmanin tahallasi vai muuten vaan?

Aika ja tuleva kausi näyttää mihin Jani Niemisestä oikein on. HIFK kun ei ole niitä helpoimpia paikkoja veskalla, vai mitä Draper/Pitkämäki/Vokoun?

Ai niin. Toi Aleksis Ahlqvistiin satsaus-heittosi on kyllä käsittämätön.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin, Lunkka pääsee sitten torjumaan meidät runkkarissa sijoille 2-6, ja kun pleijareissa tulee turpaan tyyliin 1-2 ja 0-1 voidaan siitä syyttää Lunkkaa.
Mutta tottahan se on. Jos maalivahti on epävarma, eivät hyökkääjät uskalla pelata niin rohkeasti eikä maaleja synny. Tokihan sinne omalle maalille on 50 metriä matkaa ja pakitkin välissä...

Vai miten se meni, kuka sitä sillon selitti?
 

#76

Jäsen
Tuo on kyllä osittain totta. Mutta olen ymmärtänyt, että läpimurtokausi oli juurikin se, kun Hifk pelasi pleijjarita Bluesia vastaan. Silloin oli hirveä kiima päällä ja oltiin sitä mieltä että Jani on liigan eliittimaalivahti. Näin ei kuitenkaan ollut eikä ole vieläkään.
Kaveri nousee A-junnuista ja pelasi 9 peliä aikuisten sarjassa. Vaikka olisi pelannut päästämättä maaliakaan ja tehnyt kymmenen maalia, niin ei kukaan voi pitää liigan eliittimaalivahtina.

Niemisen alku oli hyvä ja lupauksia antava. Ymmärrän myös seura johdon valinnan hakea kokeneempaa veskaria ykköseksi. Arpa ei kuitenkaan voittanut ja Nieminen pelasi loppukauden mukavasti. Näytöt parilta viime kaudelta antavat minusta oikeuden ykkösmaalivahdin tälle kaudelle, kunnes sen menettää.

Lundell on minusta parempi kakkonen kuin AA, jonka tervehdyttyään olisi hyvä löytää jokin Mestis-seura, missä pääsisi pelaamaan paljon pelejä. HIFK:ssa asemaksi on jäämässä luukunaukoja ja satunnaisten pelien pelaaja.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Lunkka muuten pelaa numerolla 60, koska IFK:lla ilmeisesti on jonkin sortin diili Kovasen kanssa, että joukkuuesta aina joku kantaa numeroa 60, viittaa siis Kovasen puhelinnumeroon. Tämä asia avautui eilen kun hoksasin, että nykyään kaikilla on nimen yläpuolella Kovasen mainos - vielä pari vuotta sittenhän kaikilla muilla oli Eilakaislan mainos, paitsi Tommi Kovasella, nro 60.
 

scholl

Jäsen
Kuinka noille kovasen numeroilla pelanneille on sitten käynyt. Tommi Kovanen alkoi pärjäämään heti, kun pääsi paidasta eroon. Pitkämäki tuli tilalle ja koomaili. Todennäköisesti petraa nyt. On erittäin oletettavaa, että Lundell romahtaa nyt totaalisesti, jos joutuu pelaamaan kovanen numerolla.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kakkonen

Lunkka oli hyvä veto. On käsittääkseni erittäin pidetty joukkueen sisällä ja kenellekkään ei ole epäselvää, etteikö Nieminen ole ykkönen joukkueessa. Lunkka on tavallaan tullut jeesaamaan HIFKta tilanteessa, jossa rahat on säästetty artistihyökkääjää varten ja AAn loukkaantuminen aiheutti tarvittavan toimenpiteen.

Sen lisäksi Lunkasta on tosiaan paljon apua nuoremmilleen. Esimerkillinen harjoittelija ja kaveri joka on taistellut itsensä ykköseksi monta kertaa. Ei vain ole mestaruutta tavoittelevan joukkueen ykkösmolaritasoa ja siksi ura päättyy kakkosena olemiseen, eikä voitettuun kultamitaliin.

Eilinen peli oli juuri sitä hyvää kakkosmolaritasoa. Liike oli toki kateissa, mutta kiekot jäivät hanskaan paremmin kuin AA:lla.

Uskon, että jos kävisi niin että Nieminen floppaisi, mutta muuten joukkue ja pelitapa osoittaisi mitalipotentiaalia, niin edessä olisi yhden peliaikaansa tyytymättömän sentterin treidi ja tilalle joku potentiaalinen AHL-veskari. Ei siinä tilanteessa paljon vaihtoehtoja ole, ellei JYPpi halua luopua jommasta kummasta tähdestään.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
ellei JYPpi halua luopua jommasta kummasta tähdestään.

Tuokkolalla on sopimus aina vuoteen 2011 asti ja tämä on viimmeistään Sinuhen uran viimmeinen vuosi, joten tuo ei varmasti tule kysymykseen. Toki jos joku viisaampi löisi päänsä yhteen ja miettisi, että JYPillä on jotain mitä HIFKiltä puuttuu ja sitten toisinpäin aateltua myös pedoilla on jotain mitä Hurrikaani tarvitsee. JYP ei tule luopumaan tällä kaudella Sinuhesta tai Tuokkolasta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Niin

Tuokkolalla on sopimus aina vuoteen 2011 asti ja tämä on viimmeistään Sinuhen uran viimmeinen vuosi, joten tuo ei varmasti tule kysymykseen. Toki jos joku viisaampi löisi päänsä yhteen ja miettisi, että JYPillä on jotain mitä HIFKiltä puuttuu ja sitten toisinpäin aateltua myös pedoilla on jotain mitä Hurrikaani tarvitsee. JYP ei tule luopumaan tällä kaudella Sinuhesta tai Tuokkolasta.

Kysymykseni olikin lähinnä retorinen. En lähtisi minäkään sarjan parasta veskarikonseptia hajoittamaan, paitsi rahan puutteessa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tässä suora lainaus Jeren kommenteista Snickersin sivuilta, kehuu Lundellia hyvinkin vuolaasti:

-Ensinnäkin tässä yhteydessä on hyvä tuoda esille ”Lunkan” panos koko joukkueelle harjottelullaan ja esimerkillään, sitoutumisesta puhumattakaan. Sehän on ihan huikee tapaus, kaikki pannaan peliin päivittäin….. tollasia kavereita ei tuu vastaan ihan joka paikassa. Sitte ku katotaan millasia kausia IFK on hänen aikanaan pelannut, niin kyllä sen rooli on ollu merkittävä playoffseihin päästäessä. lähde: www.snickers.fi

Ainoa mikä tässä hiukan huvitti, oli tuo viimeinen lause. Rooli oli merkittävä pleijareihin pääsyyn, mutta niissä pelaamisesta ei sitten enää mitään sanottukkaan. Mutta pääasiat tulivatkin tuossa tekstissä jo aikaisemmin esille, Lundellia kunnioitetaan pelikavereiden toimesta. On varmasti hyvänä esimerkkinä nuorelle joukkueelle.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jan Lundell on se pelaaja koko maailmassa missään lajissa jolle eniten soisin mestaruuden. Miettikää kun Lundell pääsisi näpäyttämään dissaajia ja nollaamaan vastustajan viimeisessä pelissä. Niin päähänpotkittu ja kaltoin kohdeltu nöyrä kovan duunin raataja joka ansaitsisi edes yhden kunnon tähtihetken urallaan.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Jan Lundell on se pelaaja koko maailmassa missään lajissa jolle eniten soisin mestaruuden. Miettikää kun Lundell pääsisi näpäyttämään dissaajia ja nollaamaan vastustajan viimeisessä pelissä. Niin päähänpotkittu ja kaltoin kohdeltu nöyrä kovan duunin raataja joka ansaitsisi edes yhden kunnon tähtihetken urallaan.

Nimenomaan!

Olen monesti frendien kanssa tästä keskustellut ja päätynyt samaan tulokseen!
Eli en osaa Lunkan lisäksi Hatun, Killen, Söden ja Artun myötä kuvitella muita pelaajia tämän hetken jengissä, jotka aiheuttaisivat meikäläisessä erityisen "kananliha-fiiliksen" mestaruuden tullessa... ; ) Toki mestaruus tuntuisi anyway helvetin hienolta, mutta kyllä se fiilistä nostaisi vielä enemmän juuri noiden muutaman pelurin takia... ; )
 

CatGarfield

Jäsen
Suosikkijoukkue
Internazionale, Newcastle, NY Rangers, HIFK, ManU
Jan Lundell on se pelaaja koko maailmassa missään lajissa jolle eniten soisin mestaruuden. Miettikää kun Lundell pääsisi näpäyttämään dissaajia ja nollaamaan vastustajan viimeisessä pelissä. Niin päähänpotkittu ja kaltoin kohdeltu nöyrä kovan duunin raataja joka ansaitsisi edes yhden kunnon tähtihetken urallaan.

Siinä on vain se ongelma, ettei Janne nollaa yhtään ketään vastustajaa finaalissa. Itse olin suurimpia Jannen puolestapuhujia n. 5 vuotta sitten, mutta fakta on, että Janne on aina pettänyt tärkeillä hetkillä.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Janne on ansainnut edes jonkinlaista menestystä. Niin paljon miestä on vuosien varrella dissattu, osin toki aiheestakin, että olis hienoa, jos hän pystyis kirittämään ja opettamaan Niemisen uran pysyvään nousuun ja voittais siinä ohessa mestaruuden kakkosena.

Tämä nyt ei, näillä näkymin ainakaan tällä kaudella, tule tapahtumaan, mutta voihan sitä toivoa. Itse muistan ikuisesti pleijarien eka kierroksen, jossa Dave Stathos oli saanut otteillaan IFK:n 3-1 tappiolle paras seitsemästä sarjassa jotain vitun Ilvestä vastaan(sen kautinen Ipa nyt ei häävi ollut). Janne tuli kehiin ja pelasti koko seuran, IFK jatkoon...ja maalin päässä finaalista(mestaruudesta)?

Jos ei muuta, niin Jan Lundell saa ainakin mun rispektit pyyteettömästä duunistaan kannattamani seuran eteen. Hieno ihminen, kohtuullinen maalivahti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä on vain se ongelma, ettei Janne nollaa yhtään ketään vastustajaa finaalissa. Itse olin suurimpia Jannen puolestapuhujia n. 5 vuotta sitten, mutta fakta on, että Janne on aina pettänyt tärkeillä hetkillä.

Sitähän me emme voi etukäteen tietää, nollaako Janne vastustajan finaalissa vaiko eikö. Historiaa tutkimalla voi teki tehdä jonkilaisia olettamuksia, mutta totuushan ei sieltäkään löydy. Muuttujia on liian monta. Ja Janne ei suinkaan ole aina pettänyt tärkeillä hetkillä. Siitä meillä on todisteena monta huikeaa esitystä menneiltä kausilta. Ja nimenomaan pleijareissa.

Edelleenkin täällä(kin) elää vahvassa se käsitys, että Janne oli suurin syy, miksi HPK marssi finaaliin keväällä 2006 IFK:n nenän edestä. Kun perkele meni ja päästi sen yhden maalin. Minähän en luonnollisesti näe asiaa samalla tavalla, vaan pistän sen enemmänkin muun jengin piikkiin. Jos ei kotikentällä, katsomon ollessa täysi, onnistuta tekemään yhtä ainoaa maalia, niin turha sitä on maalivahtia siitä syyttää. Ei edes vastustajan veskaria. Siellä oli mm. eräskin Tony Salmelainen, joka nautti hulppeaa palkkaa nimenomaan siksi, että maaleja syntyisi. Tuskin Salmelaiselle hyvästä joukkuepelaajan ja pyyteettömän duunarin työstä maksettiin. Jääkiekko on maalintekopeli, näin ainakin itse koen sen. Ja jos maalivahti päästää ainoastaan yhden maalin, katson veskarin onnistuneen duunissaan vähintäänkin hyvin.

Se, mitä olen joskus miettinyt mm. Lundellin kohdalla on, että onko IFK:n joukkeet hänen aikanaan olleet jotenkin poikkeuksellisen hengettömiä? Mistä johtuu, että paskat ovat myös kenttäpelaajilta valahtaneet pöksyihin silloin, kun veskari olisi tarvinnut joukkueelta ylimääräistä draivia piiskatakseen itsensä parempiin torjuntoihin? Voisiko se sittenkin olla niin, että sen sijaan, että Lundell on "pettänyt aina", joukkue on pettänyt itse itsensä ja siinä sivussa mennyt heikkoudessaan sen taakse, että Jannen päälle on helppo kaataa kaikki paska? "Joukkue ei pelaa veskarille"-mantra on yksi raukkamaisimmista heitoista, mitä mä tiedän. Ei siellä joukkueen kuulu yksin maalivahdille pelatakaan, vaan joukkueelle. Jos esim. Janne on omalla panoksellaan pitänyt joukkuetta runkosarjassa pystyssä, luulisi jengille olevan selvää, mihin Janne parhaimmillaan pystyy. Silloin on muun jengin tehtävänä nostaa myös veskari siihen hurmokseen, että kopit tarttuu.

Jannen kohdalla puhutaan aina siitä, ettei pää kestä pleijareita. Miten niin ei kestä? Onko siellä kenttäpelaajilla jotenkin erityisen hyvin pää kestänyt pleijareissa? Jannen kohdalla muistetaan aina jotkut Kärppä-aikojen imuroinnit, tai mikä parempaa, divariaikojen hörpyt. Onko Janne ainoa pelaaja, joka ei ole tehnyt virheitä ja jolle ei ole sattunut huonoja pelejä tärkeään paikkaan? Onko Janne ainoa pelaaja, joka ei ole ottanut virheistä opikseen? Onko Janne ainoa, jolle kokemus ei iän myötä kartu?

Mä rohkenen väittää, että Janne on yksi kovapäisimmistä jätkistä, joka on koskaan IFK-paitaa päällään kantanut. Ja nyt puhutaan nimenomaan henkisestä kovuudesta. Janne on vuosi toisensa jälkeen mennyt seisomaan tolppien väliin, vaikka on varsin hyvin tietoinen siitä, mitä hänestäkin kirjoitetaan ja puhutaan. Tehnyt lujasti duunia sen eteen, että olisi parempi maalivahti. Uskonut itseensä. Ei ihan helppo rasti. Hän on ottanut paskaa niskaansa niin yleisöltä kuin "ammattimaisilta" organisaatioilta, kuten Frölundalta. Vaihtanut kamat päälle siivouskomerossa ja treenannut junnujen kanssa. Kuinka moni muu olisi nostanut kätensä pystyyn ja alkanut kiukutella ja valittaa kohtaloaan? Mä en ainakaan koskaan ole julkisesti kuullut, että Janne olisi sovitellut päällensä marttyyrinviittaa yhtään minkään asian suhteen. Sen täytyy kertoa lujasta itseluottamuksesta ja kovasta henkisesta kantista.

Mä en tässä nyt yritä tehdä Jannesta mitään maailmanluokan maalivahtia. Jos näin olisi, hän pelaisi jossain ihan muualla. Itse näen asiat kuitenkin niin, että Janne ei ole missään vaiheessa ollut este joukkueen menestykselle. Joukkue on joukkue, osiensa summa. Jannen osuus on luonnollisesti rivipelaajaa suurempi, mutta maalivahti voi hoitaa vain oman tonttinsa. Muilla on omansa. Niin hyökkääjien kuin puolustajienkin toiminta vaikuttaa maalivahdin toimiin kentällä. Täysin samaa ei voi sanoa päinvastoin.

Henkinen kantti on se, mihin IFK on viime vuosina eniten kaatunut. Taitoa pystytään korvaamaan tiettyyn pisteeseen asti muilla avuilla. Kummasti näitäkään avuja ei ole IFK:lta löytynyt, muutamia yksittäisiä välähdyksiä lukuunottamatta. Kenttäpelaajat ovat niitä, joiden eniten pitäisi kasvattaa henkistä kanttiaan. Kenttäpelaajat ovat niitä, jotka voittavat ja häviävät kaksinkamppailuja tiukoissa paikoissa. Meillä näitä kaksinkamppailutappioita tiukoissa paikoissa on varmasti enemmän kuin muilla saman hintaluokan jengeillä. Mistä se kertoo? Kertooko se siitä, että siellä on ollut Janne maalissa? Vai siitä, että muiden päät ei kestä? Totta helvetissä se vaikuttaa myös maalivahdin peliin, jos muu jengi ei ole riittävän hereillä ja parhaalla mahdollisella tavalla latautunut. Niin hurjia maalivahteja ei taida Suomen maasta löytyäkään, jotka yksin vuodesta toiseen kääntäisivät tiukat paikat joukkueen voitoksi. Maalivahdin tontti on todella epäkiitollinen pelipaikka. Yleensähän käy niin, että kun tarpeeksi monta kertaa yrittää, kyllä se kiekko sinne veskarin taakse lirahtaa. Tämä ei tosin välttämättä päde IFK:n pelaajien kanssa, kuten olemma saaneet huomata.

Ja kyllä, minäkin toivon Jannen nostavan jonain kauniina päivänä kannun kohti Nordiksen kattoa. Kuin myös Killen. Luultavasti itkeä pillitän kuin pieni lapsi ja tuskinpa olen ainoa. Luonnollisesti toivon tämän päivän koittavan tulevana keväänä. Alkaa olla Jannen suhteen viime hetket käsillä, sen sanelee jo ikäkin, vaikkei mikään vanhus vielä olekaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Itse seuraan PK-seudulle pakkosijoitettuna eniten HIFK:in otteita ja tämä nostaa kyllä oman innon seurata joukkueen otteita ihan uudelle tasolle. Minua aina ärsytti tämän kaverin saama loputun kura tietyiltä tahoilta. Eiköhän Lunkalla ole edelleen paikka joukkueessa ja näkemykseni mukaan selvä vahvistus sekä erityisesti varmistus, Hattu/Mestis-kaksikko olisi ollut liian epävarma parivaljakko.
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Nyt menee pahasti OT, mutta itse jotenkin kuvittelin Niemisen läpimurtokauden olleen juurikin se kevät, kun Blues pudotti Hifkin Play-Offeissa. Niin suuri hehkutun oli silloin päällä. Olin ilmeisesti väärässä ja läpimurto tapahtuikin ilmeisesti vasta seuraavalla kaudella.

Ettei ihan OT:ksi menisi koko viesti, niin onko jollain aavistusta mikä on Lundellin rooli ensikauden joukkueessa? Ilmeisesti AA on tiputettu kokonaan pois kokoonpanosta. Olettaen, että Nieminen ja Lundell ovat ne kaksi pelaavaa maalivahtia.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
Ettei ihan OT:ksi menisi koko viesti, niin onko jollain aavistusta mikä on Lundellin rooli ensikauden joukkueessa? Ilmeisesti AA on tiputettu kokonaan pois kokoonpanosta. Olettaen, että Nieminen ja Lundell ovat ne kaksi pelaavaa maalivahtia.

Ahlqvistilla on solisluuvamma, joka pitää hänet sivussa useita viikkoja. Pääasiassa tämän takia Lundell kotiutettiin. Nieminen on lähtökohtaisesti ykkösmaalivahti, mutta katsellaan, miten kausi lähtee käyntiin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
"Mestaruutta tavoittelevan joukkueen maalivahdilta vaaditaan ehdottomasti tasaisempia otteita ja joukkueen tulee voida luottaa maalivahtiinsa, muuten mv:n otteet alkavat heijastelemaan liikaa koko joukkueen peliin."
Näin kirjoitti mv-valmentaja Jukka Ropponen Lundellista jatkoaika.com yleiseen keskusteluun maalivahdeista.

On tietysti kiva, että kannatetaan oman joukkueen nykyisiä sopimuspelaajia ja minusta Lundell parantaa kokonaisuutena HIFK:n mv-tilannetta, johon lasken 3 maalivahtia (Nieminen, Lundell ja Ahlqvist) ja mv-valmennuksen. Huhujen mukaan Niklas Bäckström saattaa olla lähiaikoina yksi HIFK-Hockey Oy:n uusista omistajista. Jos Niklas päätyy HIFK:n omistajaksi, niin toivoisin hänen jo nyt kiinnostuvan jonkun verran HIFK:n mv-toiminnasta kokonaisuutena, jonka kuvailin tässä jutussa aikaisemmin, vaikka pelaa NHL:ssä vähintään seuraavat 4 kautta. Lundellista sanoisin myös sen verran, että kai siihen joku syy on miksi hän ei ole koskaan edustanut Suomea edes kaikkein turhimmassa alkusyksyn EH-Tour peleissä. Sekin on ammattilaisten näkemys Lundellin osaamisesta maalivahtina.

Minusta Lundell on kelpo mv sm-liigaan ja toivon hänen onnistuvan tasollaan HIFK:n maalissa kaudella 09-10 ja tietysti jopa parantavan entisestä tasostaan. Lundell on minusta hyvä haastaja Jani Niemiselle ja sellainen haaste Niemisen uralle, joka Niemisen olisi voitettava taistelussa ykkösmv:n paikasta, että voisimme myös kaudesta 10-11 laskea nimenomaan Niemisen varaan todellisen HIFK:n nousun mukaan taisteluun sm-liigan kultamitalista. Jos Lundell vie kauden 09-10 HIFK:n ykkösmv:n paikan itselleen, niin olisin siis enemmän huolestunut Jani Niemisen uran jatkumisesta HIFK:ssa kuin Lundellin peliotteista HIFK:n maalissa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n koko maalivahteihin liittyvä "osasto"/toiminta tai miksi ikinä sitä kutsuukaan, on mielestäni siinä tilassa, että jotain muutoksia on pakko alkaa tehdä. Täälläkin on jauhettu vuosia siitä, että Sakari Lindfors ei ole se henkilö, joka tämän osaston seurassa kuntoon laittaa. Mulla ei edelleenkään ole mitään henkilökohtaista Sakkea vastaan, mutta viimeistään nyt sen pitäisi olla selvää, että joukkueeseen tarvitaan joku muu ihminen valmentamaan veskareita. Jukka Ropposen nimi on heitetty usein ilmaan, eikä aiheetta. En sitten tiedä, onko tässä kysymyksessä sellainen asia, että IFK ei uppiniskaisuuttaan ole Ropposen palveluksista kiinnostunut. Kun fanitkin jo kerran on tietävät Ropposen ammattitaidon, ei voida ottaa neuvosta vaarin, koska menetetään omat kasvot. Tai jotain. En yhtään ihmettelisi, vaikka näin osin olisikin.

Mä fiilistelin jo toissa keväänä sillä, että kunhan Janne vetää hokkarit naulaan, hänestä IFK saisi mun mielestäni hyvän mv-koutsin. Aloittaisi junnuista ja kouluttaisi itseään samalla. Kokemusta on mun mielestäni paljon enemmän kuin Sakella. Lisäksi IFK-tausta, kaksikielisyys, pelaaminen monessa organisaatioissa ja sitä kautta useiden eri mv-valmentajien alaisuudessa, tunnollinen harjoittelija (tekee käsittääkseni omatoimisesti myös paljon duunia) jne. Siihen asti, kunnes Janne on kypsä ottamaan vetovastuun myös edustusjoukkueen mv-valmennuksesta, seura voisi palkata valmentajan organisaation ulkopuolelta. Sitten joskus, kun Niklas Bäckström on valmis hyppäämään IFK:n palvelukseen, voidaan tilanne arvioida uudelleen. Toivotaan, että tuolloin seura olisi siinä jamassa, että sillä olisi varaa palkata junnupuolelle ammattitaitoinen ja täysipäiväinen valmentaja, joka tekisi jo hyvissä ajoin tarvittavat toimenpiteet, jotta IFK voisi jossain mielessä ainakin pyrkiä olemaan maalivahtien suhteen omavarainen. Tähän rooliin näkisin Jannen sopivan erinomaisesti. Kunnollisella veskarivalmennuksella kun on junnupuolellakin kauaskantoiset seuraukset. Seuraan saadaan paljon lupaavia junnuja, heille voidaan antaa näyttöpaikkoja edustuksessa, nostaa pelaavaan kokoonpanoon ja jos oikein hienosti menee, kääriä sievoiset siirto- ja kasvattajakorvaukset, kun veskareita ostetaan isompiin ympyröihin. Näillä rahoilla voidaan sitten tarvittaessa ostella isoja kaloja kentällekin.

Mä näen ihan mahdollisena, että Jan Lundellilla olisi tässä muutoksessa hyvinkin suuri rooli. Tietysti pitää selvittää, löytyykö Jannelta itseltään kiinnostusta mukanaoloon. Voisin kuvitella, että löytyy, kunhan käteen isketään työkalut, joilla voidaan kunnolla operoida. Tässä suhteessa IFK on suuri kysymysmerkki, siitä osoituksena nykyinen asiain tila. Sakke on käsittääkseni hyvin vahvasti Dinojen mandaatilla nykyisellä paikallaan, mutta kunhan omistajistoon saadaan uutta verta ja sananvaltaa riittävästi, uskoisin Saken lähtevän kiertoon aika vauhdikkaasti. Eikä kyllä hetkeäkään liian aikaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös