Tilastot kertovat kuitenkin jotain. Maalintekijätilastot kertovat siitä, miten pelaajat ovat onnistuneet maalinteossa, torjuntatilastot siitä, miten maalivahdit ovat kiekkoja torjuneet ja niin edes päin. Toki näihin vaikuttaa mm. sellaiset tekijät kuin joukkueen puolustuspeli, mutta siitähän aiemmassa viestissäni mainitsinkin.
Tottakai tilastot jotain kertovat, mutta eivät kaikkea. Vertauksesi mielestäni ontuu sen verran, että maalintekijätilastot ovat absoluuttisia, kun taas torjuntaprosenttitilastot/päästetyt maalit ovat suhteellisia. Itseäni harmitti eilen nimenomaan se, etten päässyt näkemään Niemistä Leggiota vastaan. Se olisi antanut kuvaa tasoeroista. Lundell kuitenkin selkeästi hävisi. Tätä ei voi kiistää kukaan.
Olet oikeassa, että Leggio pelasi eilisen pelin paremmin, mutta kyseessä on kuitenkin vain yksittäinen peli ja toisaalta taas IFK:n 2. maalivahti. Missään organisaatiossa ei muutenkaan tehdä ratkaisuja niin lyhytjänteisesti, kuin mitä itse olet esittämässä.
Tilastollisesti katsottuna yksi ottelu on turhan pieni otanta, siitä olen ehdottomasti samaa mieltä. Mutta minä en puhukaan tilastoista, minä puhun siitä, mitä näin eilen omin silmin kentällä. Ja sen perusteella voi jo tehdä joitain johtopäätöksiä, jos tietää, mitä katsoa.
Lyhytjänteisyydestä en osaa sanoa, tässä on suunnilleen viidesosa kaudesta vedetty. Omasta mielestäni nyt olisi hyvä aika reagoida, kun ollaan vielä hyvässä nousukiidossa ja kautta on riittävästi jäljellä selkeän parannusliikkeen tekemiseksi. Joulun korvilla on liian myöhäistä alkaa funtsia, että vitsit kun olisi kiva nousta mukaan taisteluun runkosarjan voitosta. Reagointiaika riippuu kaiketi tilanteen vakavuudesta, mutta minkä sinä näkisit sopivana tarkasteluajanjaksona?
Mitä tarkoitat kommentillasi liittyen "yleiseen mielipiteeseen"? Sinä olit huutamassa Norosta hätiin ja itse toin tilastoja esille siitä, että Noronen on torjunut kiekkoja tällä kaudella huonommin verrattaen Lundelliin. Mielestäni se on ristiriitaista.
Yleinen mielipide = valtaosan edustama näkemys maalivahtitilanteesta, joka on pikkuhiljaa muuttunut siihen suuntaan, että jotain vahvistusta osastolle kaivattaisiin. Eilinen toimi tässä muutoksessa vahvana katalyyttina. Kehotin välttämästä rinnastamista tähän, koska oma näkemykseni Lundellista (tai maalivahtitilanteesta) ei syntynyt eilisen pelin perusteella. Norosen nimen nostin esille, koska mielestäni kyseessä on laadukas kotimainen maalivahti, joka on ns. saatavilla kuukauden sisään ja sikäli siis realistinen vaihtoehto, jos pelaajistossa halutaan tehdä muutoksia.
Lundell ei riitä? Terveenä ollessaan Nieminen tulee pelaamaan kaikki ratkaisupelit. Väitätkö, että Lundell ei osaa availla tarpeeksi hyvin luukkua playoffseissa, että joukkue voisi mennä päätyyn asti?
Lundell ei riitä kakkosmaalivahdiksi tässä tilanteessa. Lundelliin ei voi luottaa, että paikkaisi Niemistä menestyksekkäästi. Nieminen pelaa kaikki pelit terveenä ollessaan? Ei todellakaan pelaa, ja tiedät tämän itsekin. Sitäpaitsi Nieminen ei ole mikään suvereeni maalivahti, vaan nuori ja lahjakas pelaaja, joka kaipaisi mielestäni kipeästi jotain laadukasta vastinparia, jonka kanssa jakaa vastuun joukkueen viimeisenä lukkona toimimisesta. Lundell ei riitä tähän rooliin.
Pakko vielä kysyä, että uskotko tosissasi, että tänne hankitaan uusi maalivahti ilman loukkaantumisia tai muita yllättäviä käänteitä?
Tämä nyt ei mielestäni ole uskon asia, eikä muutenkaan oman vaikutusvaltani alaisuudessa, tuleeko meille vahvistusta tälle osastolle vai ei. Toivottavasti tulee, koska omasta mielestäni sellaista tarvitaan. Saatan olla väärässäkin arvioni kanssa, ja se olisikin iloinen yllätys. Pelkäänpä silti, ettei se sitä ole.