Ihan turha kenenkään tulla sössöttämään, että Janne on huono ja epävarma.
Aivan satavarmasti tulen, jos Janne on huono ja epävarma kevään tärkeimmissä peleissä ja häviää selvästi maalivahtien välisen kisan. Ihan turha tulla silloin sössöttämään, että pakkien vika. Yksittäiset ottelut eivät riitä tarkastelun pohjaksi mihinkään suuntaan. Kokonaisuus ratkaisee ja kokonaisuuteen kuuluu koko kausi. Joka on vielä kesken.
Mä olen ylpeä meidän Jannesta.
Miksi ? Kenen "meidän" Janne ? Ylpeyshän on hyvin henkilökohtainen tunne ja jotta voisi tuntea aitoa ylpeyttä jostain pelaajasta, löytyy taustalta yleensä sellainen käytännön syy, että on itse henkilökohtaisesti vaikuttanut pelaajan uraan. Tai sitten sattuu olemaan hänen perheenjäsenensä. Se, joka on scoutannut aikanaan Micken, saattaa hyvinkin olla ylpeä hänestä, samoin Micken faija. Mutta en mä voi olla henkilökohtaisesti ylpeä kenestäkään HIFK:n pelaajasta, koska meikäläisellä ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, että kyseinen pelaaja nyt onnistuu.
Mun on pakko kirjoittaa tähän väliin HYMIÖ.
Ymmärrän täysin kirjoituksesi, enkä edes ole eri mieltä sen suhteen, kuinka Janne on tällä kaudella pelannut. Mutta samalla hieman hymyilyttää, että nimenomaan Janne herättää täällä kaikenlaiset henkilökohtaiset tunteet pintaan. On ylpeyttä, vihaa, katkeruutta, kaikenymmärtävää rakkautta. Ihan laidasta laitaan. Jos joukkueesta ylipäätään löytyy voimakkaiden tunneskaalojen aiheuttajia, he ovat lähes poikkeuksetta suuria ja menestyneitä pelaajia: Gretzky, Hakki, Pubi, Otto.. On äärimmäisen viehättävää ja hyvin ifk-maista, että 37-vuotias kakkosmaalivahti, joka ei ole koskaan tehnyt ja saavuttanut mitään suurta ja on lisäksi ihmisenä harmiton ja väritön, nousee rakettimaisella tavalla tällaiseen celbritysektoriin. Oikeasti. Tuleeko Jannesta hahmo, jota muistellaan vielä vuosikausia uran lopetuksen jälkeen? En usko. Nouseeko Jannen paita kattoon? En usko. 99% varmuudella kattoon nostetaan sellaisten pelaajien paitoja, jotka ovat tuoneet seuralleen menestystä ja myös edustaneet Suomea arvokisoissa. Kölli on se 1%. Mutta jotain Jannessa on tässä ja nyt. Jos HIFK vie kultaa Janne maalissaan, ei noita tarvitse edes miettiä. Paita nousee kattoon ja kaikki epäonnistumiset korjataan aikakoneella menestykseksi. Myös Saken arvo nousee, eihän häntä voi päästää pois. Hänhän on Lunkan oppi-isä.
Arkisesta mv-työskentelystä sanoisin, että Jannen pitäisi korjata ainakin ilmaisien aloituksien antamisen omaan päähän. Toki se vaatii itseluottamuksen nousua ja mailapelin kehittämistä, mutta ei ihan aina pidä läntätä hanskaa päälle, kun kiekon näkee. Jos omat pakit eivät osaa tehdä saamallaan kiekolla mitään järkevää, on veskari ainakin tehnyt osansa pelattuaan kiekon omille. Ilmaiseksi annetusta aloituksesta ei kauheasti tykätä Pohjois-Amerikassa ja kiekon tarpeeton liimaaminen hiotaan eurooppalaisilta veskareilta ensimmäiseksi pois. Aloitukseenhan kaveri saa tuoda sen ykköskenttänsä ja huippualoittajansa + vetäjänsä. Kiekon tiellä Janne on kiitettävästi. Way to go Lunkka!