Jos puhutaan pudotetuista biiseistä, niin myös Blondien For Your Eyes Only on varsin hyvä joskin erilainen kuin lopullinen tuote ja tämä vain paranisi Barryn hionnalla. Sheena Eastonin biisi sopii Moorelle aivan hyvin, ja Blondie olisi voitu ottaa mukaan lähinnä jos Dalton olisi vetänyt sen leffan. Jos muistan oikein, niin Moore pyysi eläkkeelle pääsyä Moonrakerin jälkeen, ja se olikin lähellä tapahtua. Dalton ei kuitenkaan pitänyt komediallisesta suunnasta, ja tuottajat pelkäsivät toisaalta myös Sean Conneryn ilmassa leijuvaa varjoa, koska epävirallisen Bondin tulo oli vain ajan kysymys. He eivät uskaltaneet lähteä taistelemaan Conneryä vastaan ”kokemattomalla” Daltonilla, joten Moore sai jatkaa vaikka iän tuomat ongelmat ja rajoitteet korostuivat loppua päin entisestään.
Daltonin Erittäin Salaisesta on julkaistu hienot alkutekstit Blondin kappaleen siivittämänä. Hänet olisi ollut hieno nähdä Carole Bouguen kanssa, koska nyt hän meni vähän hukkaan kun yleistä näyttelyä ja romantiikkaa ei kuvattu juurikaan loistavien stunttien ollessa pääosassa.
DALTON BOND: FOR YOUR EYES ONLY -- BLONDIE
"Alice Cooper, joka piti John Barryn musiikista, teki kappaleen nimeltä ”Man with the Golden Gun” ja toivoi, että elokuvien tuotantoyhtiö kiinnostuisi kappaleesta. Tuottajat eivät kuitenkaan tienneet kappaleesta ennen kuin se ilmestyi vuonna 1973 albumilla Muscle of Love. Kappaletta ei otettu elokuvan tunnuskappaleeksi, mahdollisesti koska se olisi ollut elokuvan ilmestyessä jo vuoden vanha eikä se saisi ihmisiä ostamaan elokuvan soundtrack-albumia."
Eli tuon mukaan Cooper olisi tehnyt kappaleen kyllä ihan ominpäin ilman sen kummempia pyyntöjä että se tehtäisiin nimenomaan tätä elokuvaa ajatellen.
Olen lukenut tuosta jutusta ainakin Alicen elämänkerrasta. Asiaa ei toki paljoa puitu eikä siitä puhuta haastatteluissakaan, kun ura on muutenkin niin järkälemäinen, ja homma meni lopulta Lululle. Lukemisesta on aikaa jo 15 vuotta, joten yksityiskohdat voivat mennä ristiin. Homma meni jotenkin niin, että Cooper oli lukenut Flemingin kirjat jo koulussa, ja oli innoissaan kun leffat alkoivat vuonna 1962. Läheskään kaikki eivät olleet mehuissaan Bondeista, mutta niille jotka olivat tajunneet tutustua Flemingiin olivat etuoikeutettuja kun he tiesivät että sieltä pitäisi tulla laatua. Tämä näkyy myöhemmin myös Cooperin musiikissa, kun arkielämästä kertovien radiohittien ja kauhun ulkopuolelta tulee myös materiaalia joka sisältää aasialaisia palkkatappaja-tyttöjä, ilkeitä ja seksikkäitä hoitsuja yms Bondimaisen yliampuvaa mielikuvituksen tuotetta.
Jos hän olisi tehnyt biisin Diamonds Are Foreveriin tai For Your Eyes Onlyyn, niin tilanne olisi toinen koska kyseessä olisi ollut ensin nouseva kyky ja sitten huipulta alaspäin lipuva suuruus. Tuossa vaiheessa hittilevyjä oli kuitenkin tullut 4 putkeen, joten mitään tarvetta ei ollut kokeilla onneaan. 2 edellistä albumia olivat olleet heti julkaisun jälkeen listojen kärkisijoille (100.000 ensimmäistä Schools Out-LPtä oli kääritty naisten alushousujen sisään ja Billion Dollar Babiesin-kotelon sisällä oli jättimäinen miljardin dollarin seteli jossa oli bändin poikien kuvat presidentin tilalla), kun taas niitä edeltänyt Killer oli myynyt koko vuoden tasaisen tehokkaasti ja se olikin vuoden 1971 6.myydyin albumi. Miehen ensimmäinen Greatest Hits-kokoelma näki päivänvalon jo vuonna 1974, joten uran ensimmäinen ja tietyllä tapaa korkein huippu oli menossa juuri tuossa vaiheessa.
Ei olisi ihme jos tuollaiset temput yhdistettynä show’n kauhuelementteihin säikäyttivät tuottajat. Muistan ainakin sen että Alice sanoi olleensa otettu kun pääsi työstämään aihetta josta piti. Hän oli pyytänyt tutuistaan taustalaulajiksi ainakin Liza Minellin. Kyseessä on tietysti voinut olla ”tryout-soppari”, jonka jälkeen on katsottu mikä valitaan. Jos miettii popparien hyviä puolia tällaisiin sisältöä itse tuottaviin taiteilijoihin, niin he ovat leffoille ainakin helppoja eivätkä vie aikaa niin paljoa. Toisten biisejä vetäville artisteille voi vain antaa omia tuotoksiaan ja he saattavat sen hyväksyä mukisematta. Itse tekevien kanssa menee aikaa kun luomistyö on kesken. John Barry pääsee työstämään omia juttujaan teokseen vasta sitten, kun jotain on valmiina ja ehkä jopa levyllä ainakin demona..
En tiedä mistä wikipediasta tuo suomenkielinen oli otettu, mutta menin sinne nyt itsekin, ja 2 ensimmäistä linkkiä tuottivat seuraavaa:
“Alice Cooper claims his song "The Man With The Golden Gun" was to be used by the film's producers until it was dropped for Lulu's song instead. Cooper's song appears on his album
Muscle of Love.
Barry considered the theme tune – the only Bond film title track not to chart as a single in either the U.K. or U.S. – and score to be among the weakest of his contributions to the series: "It's the one I hate most... it just never happened for me."”
(the Man with the Golden Gun (soundtrack))
“Cooper recalled in a 2011 interview:
It was supposed to be the Bond theme, but it actually came in a day too late, and by the time they heard it, they'd already signed for Lulu's song. I went, "You're gonna take Lulu over this?" [Laughs.] 'Cause it was perfect for
The Man With The Golden Gun. It had helicopters, it had machine guns—it had the Pointer Sisters, Ronnie Spector, and Liza Minnelli doing background vocals! We went to every single one of those John Barry albums to try and invent the perfect James Bond song, and even Christopher Lee, who played Scaramanga in the movie, said, "Oh, man, why did we take the Lulu song? This song is the one!" [Laughs.] So, yeah, we lost out on that one, but I still put it on the album.”
(Muscle of Love)
Eli tämän mukaan Alice yritti tehdä biisiä liian valmiiksi ennen kuin antoi sen Barryn käsiin. Yksi päivä on varmasti liioittelua, mutta internetin loistaessa poissaolollaan myöhästyminen voi hyvinkin olla mahdollista. Barry olisi voinut kyllä työstää kappaletta vähän raaemmastakin versiosta, eikä olisi tarvinnut odottaa julkkiksia taustalaulajiksi yms. Se taitaa siis ainakin olla mielikuvitukseni tuotetta, että Cooper olisi dumpattu viime hetkellä ja Lulu otettu sisään hätäisesti, jos hänet oli kerta kiinnitetty jo noin aikaisin. Tuo lisää ihmetystä entisestään miksi siitä biisistä ei sitten saatu mitään irti. John Barry sanoo itse tuossa ylempänä että tuo on hänen biiseistään se jota hän vihaa.