James Bond -elokuvien liveseuranta

  • 1 407 538
  • 40 335

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Live and Let Die on yksi sarjan parhaista biiseistä, ja tätä yritettiin jatkaa palkkaamalla tuon ajan kuumin jenkkirockkari Alice Cooper. Tuottajat laskivat kuitenkin alleen tajutessaan että meikkaava ja kevyen radiomateriaalin ohella myös ”pelottavia kauhulauluja" esittävä artisti ei soveltuisi kokoperheen imagoon jota ajettiin Mooren kanssa sisään. Tilalle otettiin salonkikelpoinen poppari Lulu ja tulos on hätäinen.
Hmm, suomenkielinen Wikipedia toteaa tästä kyllä seuraavaa:

"Alice Cooper, joka piti John Barryn musiikista, teki kappaleen nimeltä ”Man with the Golden Gun” ja toivoi, että elokuvien tuotantoyhtiö kiinnostuisi kappaleesta. Tuottajat eivät kuitenkaan tienneet kappaleesta ennen kuin se ilmestyi vuonna 1973 albumilla Muscle of Love. Kappaletta ei otettu elokuvan tunnuskappaleeksi, mahdollisesti koska se olisi ollut elokuvan ilmestyessä jo vuoden vanha eikä se saisi ihmisiä ostamaan elokuvan soundtrack-albumia."

Eli tuon mukaan Cooper olisi tehnyt kappaleen kyllä ihan ominpäin ilman sen kummempia pyyntöjä että se tehtäisiin nimenomaan tätä elokuvaa ajatellen.

Mitä tulee Bond-tunnareihin niin yksi hyvä "Bond-tunnari" tai sanotaanko että melkein Bond-tunnari on erään Sunrise Avenuen käsialaa:

Sunrise Avenue - If I Fall

Tämä oli siis yksi ehdokkaista Skyfallin tunnariksi, toki en tiedä onko ollut ihan lopullisessa muodossaan juuri tuollainen mutta siis ehdokkaiden joukossa kuitenkin. Kyllähän tuossa erittäin vahvat Bond-vibat on ja sopisi kyllä Bond-tunnariksi oikein hyvin.

Linkki Youtubeen.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Kiitos kaikille biisianalyyseistä! Paljon hyviä pohdintoja ja pääosin olen samoilla linjoilla näissä. Sitä kuitenkin ihmettelen että miksi tuo Sam Smithin tuotos on monelle niin epämieluisa? Minusta siinä on upea tunnelma ja sopii tuohon Graigin Bond -maailmaan erinomaisesti. Onko se tuo falsettolaulu joka tökkii? Minusta se on biisin suurimpia vahvuuksia ja rohkea veto tähän maskuliiniseen ympäristöön.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Kiitos kaikille biisianalyyseistä! Paljon hyviä pohdintoja ja pääosin olen samoilla linjoilla näissä. Sitä kuitenkin ihmettelen että miksi tuo Sam Smithin tuotos on monelle niin epämieluisa? Minusta siinä on upea tunnelma ja sopii tuohon Graigin Bond -maailmaan erinomaisesti. Onko se tuo falsettolaulu joka tökkii? Minusta se on biisin suurimpia vahvuuksia ja rohkea veto tähän maskuliiniseen ympäristöön.
Omasta mielestä Writings on the Wall on oikein hyvä Bond-tunnari, vaikka ei omissa papereissani lähellekään parhaimmistoon kuitenkaan kuulu. Writings... on vähän tuollainen "halpisversio" Adelen Skyfallista, tai ainakin itse sitä jotenkin vertaa siihen.

Yleisesti ottaen Bond-tunnarit on jopa paskimmillaankin ihan hyviä, paitsi se Madonnan Die Another Day joka on vaan paska. Ainakin Bond-tunnariksi.
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Jos puhutaan pudotetuista biiseistä, niin myös Blondien For Your Eyes Only on varsin hyvä joskin erilainen kuin lopullinen tuote ja tämä vain paranisi Barryn hionnalla. Sheena Eastonin biisi sopii Moorelle aivan hyvin, ja Blondie olisi voitu ottaa mukaan lähinnä jos Dalton olisi vetänyt sen leffan. Jos muistan oikein, niin Moore pyysi eläkkeelle pääsyä Moonrakerin jälkeen, ja se olikin lähellä tapahtua. Dalton ei kuitenkaan pitänyt komediallisesta suunnasta, ja tuottajat pelkäsivät toisaalta myös Sean Conneryn ilmassa leijuvaa varjoa, koska epävirallisen Bondin tulo oli vain ajan kysymys. He eivät uskaltaneet lähteä taistelemaan Conneryä vastaan ”kokemattomalla” Daltonilla, joten Moore sai jatkaa vaikka iän tuomat ongelmat ja rajoitteet korostuivat loppua päin entisestään.

Daltonin Erittäin Salaisesta on julkaistu hienot alkutekstit Blondin kappaleen siivittämänä. Hänet olisi ollut hieno nähdä Carole Bouguen kanssa, koska nyt hän meni vähän hukkaan kun yleistä näyttelyä ja romantiikkaa ei kuvattu juurikaan loistavien stunttien ollessa pääosassa. DALTON BOND: FOR YOUR EYES ONLY -- BLONDIE

"Alice Cooper, joka piti John Barryn musiikista, teki kappaleen nimeltä ”Man with the Golden Gun” ja toivoi, että elokuvien tuotantoyhtiö kiinnostuisi kappaleesta. Tuottajat eivät kuitenkaan tienneet kappaleesta ennen kuin se ilmestyi vuonna 1973 albumilla Muscle of Love. Kappaletta ei otettu elokuvan tunnuskappaleeksi, mahdollisesti koska se olisi ollut elokuvan ilmestyessä jo vuoden vanha eikä se saisi ihmisiä ostamaan elokuvan soundtrack-albumia."

Eli tuon mukaan Cooper olisi tehnyt kappaleen kyllä ihan ominpäin ilman sen kummempia pyyntöjä että se tehtäisiin nimenomaan tätä elokuvaa ajatellen.

Olen lukenut tuosta jutusta ainakin Alicen elämänkerrasta. Asiaa ei toki paljoa puitu eikä siitä puhuta haastatteluissakaan, kun ura on muutenkin niin järkälemäinen, ja homma meni lopulta Lululle. Lukemisesta on aikaa jo 15 vuotta, joten yksityiskohdat voivat mennä ristiin. Homma meni jotenkin niin, että Cooper oli lukenut Flemingin kirjat jo koulussa, ja oli innoissaan kun leffat alkoivat vuonna 1962. Läheskään kaikki eivät olleet mehuissaan Bondeista, mutta niille jotka olivat tajunneet tutustua Flemingiin olivat etuoikeutettuja kun he tiesivät että sieltä pitäisi tulla laatua. Tämä näkyy myöhemmin myös Cooperin musiikissa, kun arkielämästä kertovien radiohittien ja kauhun ulkopuolelta tulee myös materiaalia joka sisältää aasialaisia palkkatappaja-tyttöjä, ilkeitä ja seksikkäitä hoitsuja yms Bondimaisen yliampuvaa mielikuvituksen tuotetta.

Jos hän olisi tehnyt biisin Diamonds Are Foreveriin tai For Your Eyes Onlyyn, niin tilanne olisi toinen koska kyseessä olisi ollut ensin nouseva kyky ja sitten huipulta alaspäin lipuva suuruus. Tuossa vaiheessa hittilevyjä oli kuitenkin tullut 4 putkeen, joten mitään tarvetta ei ollut kokeilla onneaan. 2 edellistä albumia olivat olleet heti julkaisun jälkeen listojen kärkisijoille (100.000 ensimmäistä Schools Out-LPtä oli kääritty naisten alushousujen sisään ja Billion Dollar Babiesin-kotelon sisällä oli jättimäinen miljardin dollarin seteli jossa oli bändin poikien kuvat presidentin tilalla), kun taas niitä edeltänyt Killer oli myynyt koko vuoden tasaisen tehokkaasti ja se olikin vuoden 1971 6.myydyin albumi. Miehen ensimmäinen Greatest Hits-kokoelma näki päivänvalon jo vuonna 1974, joten uran ensimmäinen ja tietyllä tapaa korkein huippu oli menossa juuri tuossa vaiheessa.

Ei olisi ihme jos tuollaiset temput yhdistettynä show’n kauhuelementteihin säikäyttivät tuottajat. Muistan ainakin sen että Alice sanoi olleensa otettu kun pääsi työstämään aihetta josta piti. Hän oli pyytänyt tutuistaan taustalaulajiksi ainakin Liza Minellin. Kyseessä on tietysti voinut olla ”tryout-soppari”, jonka jälkeen on katsottu mikä valitaan. Jos miettii popparien hyviä puolia tällaisiin sisältöä itse tuottaviin taiteilijoihin, niin he ovat leffoille ainakin helppoja eivätkä vie aikaa niin paljoa. Toisten biisejä vetäville artisteille voi vain antaa omia tuotoksiaan ja he saattavat sen hyväksyä mukisematta. Itse tekevien kanssa menee aikaa kun luomistyö on kesken. John Barry pääsee työstämään omia juttujaan teokseen vasta sitten, kun jotain on valmiina ja ehkä jopa levyllä ainakin demona..

En tiedä mistä wikipediasta tuo suomenkielinen oli otettu, mutta menin sinne nyt itsekin, ja 2 ensimmäistä linkkiä tuottivat seuraavaa:

“Alice Cooper claims his song "The Man With The Golden Gun" was to be used by the film's producers until it was dropped for Lulu's song instead. Cooper's song appears on his album Muscle of Love.

Barry considered the theme tune – the only Bond film title track not to chart as a single in either the U.K. or U.S. – and score to be among the weakest of his contributions to the series: "It's the one I hate most... it just never happened for me."”
(the Man with the Golden Gun (soundtrack))



“Cooper recalled in a 2011 interview:

It was supposed to be the Bond theme, but it actually came in a day too late, and by the time they heard it, they'd already signed for Lulu's song. I went, "You're gonna take Lulu over this?" [Laughs.] 'Cause it was perfect for The Man With The Golden Gun. It had helicopters, it had machine guns—it had the Pointer Sisters, Ronnie Spector, and Liza Minnelli doing background vocals! We went to every single one of those John Barry albums to try and invent the perfect James Bond song, and even Christopher Lee, who played Scaramanga in the movie, said, "Oh, man, why did we take the Lulu song? This song is the one!" [Laughs.] So, yeah, we lost out on that one, but I still put it on the album.”
(Muscle of Love)


Eli tämän mukaan Alice yritti tehdä biisiä liian valmiiksi ennen kuin antoi sen Barryn käsiin. Yksi päivä on varmasti liioittelua, mutta internetin loistaessa poissaolollaan myöhästyminen voi hyvinkin olla mahdollista. Barry olisi voinut kyllä työstää kappaletta vähän raaemmastakin versiosta, eikä olisi tarvinnut odottaa julkkiksia taustalaulajiksi yms. Se taitaa siis ainakin olla mielikuvitukseni tuotetta, että Cooper olisi dumpattu viime hetkellä ja Lulu otettu sisään hätäisesti, jos hänet oli kerta kiinnitetty jo noin aikaisin. Tuo lisää ihmetystä entisestään miksi siitä biisistä ei sitten saatu mitään irti. John Barry sanoo itse tuossa ylempänä että tuo on hänen biiseistään se jota hän vihaa.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Omaan makuun You Know My Name on vähän liian "radiorock". Ihan ok, mutta loppujen lopuksi aika perusrockbiisi ja joka kuuntelukerralla vähenee kiinnostus.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tyylikkäitä tehotykkejä noi tietokoneet joita Natalia tilaa siellä tietokoneliikkeessä.... =)
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös tämän elokuvan kohtaus; jossa ollaan huvijahdilla; ole kuvattu suomalaisomisteisessa aluksessa. Taitaa kippo maata nykyään Maarianhaminassa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
En tiiä mutta onhan tuo Famke Janssen ihan jumalattoman kuuma. Saisi koska tahansa kuristaa mua Xenia Onatoppina.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Bond tottunut naisten suhteen vähän toisenlaiseen kyytiin mitä M tarjoili juuri.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Biiseistä pitää antaa jo mainittujen lisäksi kunniaa Garbagen - The World is Not Enoughille.

Menee myös omiin suosikkeihin noista Bond-biiseistä. Samoin kuin edeltävä Sheryl Crown laulama Tomorrow Never Dies.

Ysärinä olin sen verran kasvavassa iässä, etten Bondeista liiaksi tajunnut, mutta nämä biisit upposi heti. Edelleen suosikkien joukossa Bond-musiikeissa. Adele taistelee kärkisijoista. Eli musiikeissa tosiaan uudemmat pärjää kyllä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kujalle ajettaessa Orumovin auton nurkka vaurioituu ja umpio menee paskaksi ? Keskellä kujaa ajettaessa molemmat umpiot ovat ehjät ?
Peltiseppäkö ne korjasi.

Vai kattoinko ihan väärin

Edit. @abianos kaikki n. 10+ kertaa. Paitsi ihan uusimmat vasta muutaman kerran
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toisaalta T-80 runttaa itsensä kivimuurin ja kokonaisen talon läpi eikä edes 5 millin lokasuojapelti väänny. Olisivat nyt meikanneet pari ruttua siihen vaunuun.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Menee aika pehmoilulsi kun Natalia tenttaa Jaskaa. Jaska oli ihan pehmo.

P.s toi satelliittisysyeemiantennihan on oikeasti olemassa. En ny muista et missä maassa
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taisi olla eilen toinen kerta kun katsoin GoldenEyen. Edellinen kerta oli joskus jollain muinaisella uusintakierroksella vähintään kymmenen vuotta sitten. En muistanut elokuvasta oikeastaan juuri mitään.

Oliko se sitten hyvä? Ei oikeastaan. Oikeastaan aika keskinkertainen. Ja Brosnan ei vain oikein ole minusta hyvä tuossa roolissa. En oikein osaa perustella tätä, mutta minusta kaverissa on jotain samaa kuin Lazenbyssä. Jotain luonnotonta. Tai jotain sellaista, mikä ei oikein Bondin roolihahmoon vain sovi. Kun Brosnan sanoo "Bond, James Bond", se kuulostaa hänen suustaan jotenkin päälleliimatulta.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Näissä Pierce Brosnanin Bondeissa tuntuu olevan teemana, että Bondin ystävänä esiintyvä pettää Bondin (Alec Trevelyan Kultaisessa silmässä,Elektra King Kun maailma ei riitä, Miranda Frost Kuolema saa odottaa). Huominen ei koskaan kuoleesta en muista, että pettääkö siinä kukaan Bondia.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
No on ainakin "bondimaisin" nimi sitten "Die Another Dayn".

Onko ollu liikeellä huhuja siitä, kuka laulaa alkutekstit? 2000-luvulla nuo Theme-songit on ollu kyllä tajuttoman kovia, joten isot kengät on artistilla edessä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jotenkin hassua, että kukaan laivalla ei näe tota häivealusta tossa vieressä ?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Jännää kuinka minä nykyään olen alkanut mieltää dame Judi Denchin ensisijaisesti Ämmäksi. Nimittäin näiden Bondien ilmestysaikaan kuvittelin hänet aina komediasarjaan Vanha Suola Janottaa, Vanha suola janottaa – Wikipedia. Minä tykkäsin silloin ja toki tykkään vieläkin tuollaisista romanttisista komedioista oikein paljon, mutta niitä taidetaan nykyään tuottaa vähän.

Tässä Tomorrow Never Dies- rainassa esiintyy jonakin amiraalina näköjään myös Geoffrey Palmer, hän sai tämän muistikuvani heräämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös