Jalkapallon MM-Kisat Saksassa 2006

  • 88 763
  • 800

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
sininen kirjoitti:
USA:han toki meni edellisissä MM-kisoissa kahdeksan joukkoon. Alkulohkossa kaatui Portugali. Pudotuspelien ensimmäisellä kierroksella Meksiko. Puolivälierässä Saksaa vastaan joukkueelta vietiin rankkari (käsivirhe maaliviivalla) ja kenttäpelissäkin Saksa oli hätää kärsimässä. Joten kyllä se ihan oikea jalkapallojoukkue ainakin silloin oli.

Saksa hätää kärsimässä USAn kanssa kvartseissa? Jessus, ihan sama millä laseilla pelejä katsoo ei noin väärin voi nähdä. Ja noita rankkarien viemisiä. Ei miehet niitten perään itke, eihän?


MACK
 

Cube

Jäsen
Mack kirjoitti:
Saksa hätää kärsimässä USAn kanssa kvartseissa? Jessus, ihan sama millä laseilla pelejä katsoo ei noin väärin voi nähdä. Ja noita rankkarien viemisiä. Ei miehet niitten perään itke, eihän?
Eihän se nyt itkemistä ole, jos sanoo, että näin pääsi käymään. Ei peli siihen ratkennut, vaan USA:n huonoon viimeistelyyn. Pointti taisikin olla vain, että ei sovi vähätellä Yhdysvaltoja, koska se olisi ihan hyvin voinut tuonkin pelin voittaa ja on varmasti varteenotettava jalkapallomaa. Ja kyllä, Saksa oli _paikoin_ hätää kärsimässä tuossa ottelussa.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä muistan siitä pelistä, että se oli ihan tiukka, mutta puhe hädän kärsimisestä olivat kyllä tosi paikoittaisia. USA on kelpo futismaa, se on ihan totta, ja osaavat kiusata juuri sillä tavalla, miten monet pikkufutismaat sen pystyvät tekemään. Se seuraava askel on aina kuitenkin hankala.

Mitä menetettyihin rankkareihin ja vastaaviin tulee, niin en vaan ole ikinä niitä jaksanut sulattaa. Kun ei itse ruikuta niistä, niin tavallaan ei kestä lukea myöskään niistä. Niin kauan kun eletään tässä idioottimaisessa ja kivikautisessa "ei saa tarkastaa videolta"-kulttuurissa, niin mennään sitten tuomarin päätöksellä ja sillä sipuli. MM-kisat 2002 olivat vain jossittelun suhteen karmeuden esikuva, ainakin näillä palstoilla ja vastaavilla. Korea-Espanja ja muut mussutukset.


MACK
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mack kirjoitti:
Saksa hätää kärsimässä USAn kanssa kvartseissa? Jessus, ihan sama millä laseilla pelejä katsoo ei noin väärin voi nähdä. Ja noita rankkarien viemisiä. Ei miehet niitten perään itke, eihän?

Pelistähän on jo melkein neljä vuotta, joten muistikuvani eivät ole ihan kirkkaimmillaan. Mutta kyllähän minä sen muistan, että USA:lla oli useampi tilaisuus mennä johtoon ennen kuin Saksa kävi nikkaamassa sen johtomaalinsa. Ainakin Saksan ensimmäisestä puoliajan esityksestä jäi hyvin onnekas jälkimaku.

Eikä tarvitse alkaa itkemisestä syyttää. En minä mitään salaliittoteoriaa lähtenyt rakentamaan. Kunhan vain totesin faktan.

Pointtini ei kuitenkaan ollut tulla haastamaan riitaa punakeltamustien lasiesi eteen, vaan kommentoida parilla lauseella ihan jollekulle toiselle, että USAlla oli tuolloin ihan OK joukkue.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin "Blue" ota ihan iisisti. Tiedän että oli toisesta aiheesta jne. Mutta mä vaan huomautin, ettei se ihan niin ollut, että Saksa oli hätää kärsimässä. Yleisesti voi todeta että sakemannit ovat MM-historiassa usein pelanneet ekat pudotuspelikiekat vähän vaisusti mutta jotenkin kuitenkin voittaneet(tuurilla tietysti). USA on kelpo futismaa. Tosin FIFA-ranking on aikamoinen vitsi, siis sen verran mitä sitä on edes vaivautunut vilkaisemaan.


MACK
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mack kirjoitti:
No niin "Blue" ota ihan iisisti. Tiedän että oli toisesta aiheesta jne. Mutta mä vaan huomautin, ettei se ihan niin ollut, että Saksa oli hätää kärsimässä. Yleisesti voi todeta että sakemannit ovat MM-historiassa usein pelanneet ekat pudotuspelikiekat vähän vaisusti mutta jotenkin kuitenkin voittaneet(tuurilla tietysti). USA on kelpo futismaa. Tosin FIFA-ranking on aikamoinen vitsi, siis sen verran mitä sitä on edes vaivautunut vilkaisemaan.

Toki otan iisisti. Lepo vaan sinnekin.

Tuurivoitoista en tiedä, mutta "paperilla" katsottuna melkoinen kunniakujahan joukkueella oli finaaliin viime kisoissa: Paraguay, USA ja Etelä-Korea vastassa pudotuspeleissä. Se ei tietenkään ole Saksan vika eikä himmennä hopeaa. (Ja finaalissa Saksa olikin hyvä.)

Yksi toive minulla on perjantain arvontoihin: toivottavasti Saksa ja Hollanti päätyvät samaan alkulohkoon. Tulisi kunnon säpinät ja historian painolastit ainakin yhden alkulohkomatsin ympärille.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lohkoarvonnat todellakin jo syyhyttää sormia, tuleeko livenä mistään? Eurosport ei taida näyttää, ennen näyttivät. Mä en toivo Hollantia samaan lohkoon, toisaalta sitten vois välttää välittömän pleijarikohtaamisen. Hollanti on niin täynnä potentiaalia, vaikka tietty heikkohermoisuus kiusaa tosipaikoissa, ja rankkukisat ne häviää aina! Väriä siitä pelistä ei puuttuisi.

Ja noista 2002 kisoista, siitä todellakin mainitsin jo aikaisemmin ketjuissa ja kuten Sininen itsekin totesit eihän ne sille mitään mahda, että muut ei pääse alkulohkoistaan eteenpäin tai pääse edes kisoihin. Sitäpaitsi Korea pudotti sekä Espanjan(tosin suurmaan leima täysin turha) ja Italian, mutta ei Saksaa. Tuuri ei minun mielestäni kuulu suurkisojen sanavarastoon, ainakaan siinä mittakaavassa missä sitä käytetään.


MACK
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
En jaksa laiskana herrana selata ketjua taaksepäin. Voisiko joku kertoa minulle milloin nämän Saksa 2006 MM-kisojen arvonnat suoritetaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Frankie kirjoitti:
En jaksa laiskana herrana selata ketjua taaksepäin. Voisiko joku kertoa minulle milloin nämän Saksa 2006 MM-kisojen arvonnat suoritetaan.

Ylihuomenna perjantaina 9.12. Eikä tarvitse taaskaan jänskättää että mistä korista se Suomi noukitaan...

Ovela juttu kyllä tuo Espanjan päätyminen ykköskoriin.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Paitselo kirjoitti:
Ylihuomenna perjantaina 9.12. Eikä tarvitse taaskaan jänskättää että mistä korista se Suomi noukitaan...

Eikä ylipäätään suomalaisilta kanavilta koko tapahtumaa katsella, arviolta yli 300 miljoonaa ihmistä lähetystä katsoo mutta YLE ei kuitekaan jaksa sitä lähettää edes YLE24:sella. Eurosportkaan ei sitä lähetä. En sitten tiedä miten oikeudet hankitaan mutta luulisi että kuuluisi samaan paketiin MM-kisojen oikeuksien kanssa.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Skeletor kirjoitti:
Onko jollain tietoa, näkeekö arvonnan jostain suorana netistä ja moneltako se mahtaa alkaa?

21:30 alkaa, fifan sivuilla hommaa voi seurata mutta en tiedä onko sitä kautta mitään kuvaa tarjolla, ilmeisesti kuitenkin ainakin ääntä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
steepler kirjoitti:
21:30 alkaa, fifan sivuilla hommaa voi seurata mutta en tiedä onko sitä kautta mitään kuvaa tarjolla, ilmeisesti kuitenkin ainakin ääntä.

Minä en kyllä ihan aikuisten oikeasti ymmärrä tarvetta nähdä LIVENÄ tätä halkaistujen lottopallojen poksauttelua. Siellä ei ole mukana edes yhtään KULMAVÄÄNTÖÄ PERKELE, eikä senpuoleen sääriluihin potkimisia tai Kuolevia Joutsenia ... joutsenia, jotka yllättäen heräävät eloon nurmen pinnasta heti kun tuomari nostaa esiin jonkinvärisen nörtin... anteeksi, KORTIN.

Hipaisusta kuolevista joutsenista tulikin mieleeni italialaisen sopraanon Umberto Barcaton maailmanlaajuinen hitti "Tutto Catti Con Catto". Tämä kaunis iskelmä suomennettiin ihan alkuperäiskieltä kunnioittaen "Kissojen Kanssa Katolla" ja sen esitti laulu- ja soitinyhtye Pauli Rossi & Roomalaiset Kaatujat...
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Mack kirjoitti:
Tuuri ei minun mielestäni kuulu suurkisojen sanavarastoon, ainakaan siinä mittakaavassa missä sitä käytetään.


MACK

Olen tästä täysin samaa mieltä, tuurin käyttäminen jalkapallon yhteydessä on melko perusteetonta. Tietysti riippuu miten itse tuurin/onnen määrittelee mutta itse pitäisin sitä tapahtumana jonka toteutuminen on melko epätodennäköistä. Monesti puhutaan onnesta/epäonnesta tilanteissa kuten vaikka tolppalaukauksen kohdalla jonka toteutuminen ei kuitenkaan ole mitään erityisen epätodennäköistä jalkapallo ottelussa, joissain peleissä tolppiin lauotaan jopa useita kertoja.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
steepler kirjoitti:
Olen tästä täysin samaa mieltä, tuurin käyttäminen jalkapallon yhteydessä on melko perusteetonta. Tietysti riippuu miten itse tuurin/onnen määrittelee mutta itse pitäisin sitä tapahtumana jonka toteutuminen on melko epätodennäköistä. Monesti puhutaan onnesta/epäonnesta tilanteissa kuten vaikka tolppalaukauksen kohdalla jonka toteutuminen ei kuitenkaan ole mitään erityisen epätodennäköistä jalkapallo ottelussa, joissain peleissä tolppiin lauotaan jopa useita kertoja.

Päivän paras futis-selitys.

Se "tuuri" on mielestäni mukana aina. Joskus se "tuuri" alkaa jo siitä kuka on siihen tiettyyn peliin määrätty tuomariksi. Ja missä maassa esim. se "tuuripeli" pelataan. Jos vaikkapa Montevideossa pelataan Argentiina-Englanti, niin väittäisin että se "tuuri" - tuuri joka saattaa auttaa maalin syntymistä, on tässä tilanteessa Argentiinan puolella Englantia vastaan - vaikka se tuomari olisi saksalainen tai ruotsalainen - YLEISÖ... kahdestoista pelaaja (kuoleman uhka tietyissä maissa) - missä pelaa?

Keskivertofutismatsissa se "tuuri" on koko ajan mukana. Pallo syötetään hienosti hyökkäykseen rynnivälle joukkuetoverille - tämä toveri sitten upeasti kintullaan palloon kurkottaa ... perkele, ohi menee ... kunnes puolustavan joukkueen pakki liukuu märällä nurtsilla pallon tielle... ja sitten on pallo on maalissa! Ensimmäisen ja ainoan kerran koko pelin aikana.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
sininen kirjoitti:
Pelistähän on jo melkein neljä vuotta, joten muistikuvani eivät ole ihan kirkkaimmillaan. Mutta kyllähän minä sen muistan, että USA:lla oli useampi tilaisuus mennä johtoon ennen kuin Saksa kävi nikkaamassa sen johtomaalinsa. Ainakin Saksan ensimmäisestä puoliajan esityksestä jäi hyvin onnekas jälkimaku.

USA:lla oli avausjaksolla kolme täysin vapaata maalipaikkaa, mutta Kahn esitti jokaisessa enemmän tai vähemmän fantastisen pelastuksen. Sen sijaan pallonhallinta taisi mennä (?) about 50-50. Saksa teki ainoan maalin vapaapotkusta annetusta keskityksestä, josta Ballack survoi pallon määrätietoisella puskulla verkkoon.

Ottelu pelattiin Juhannusaattona, joten jouduin seuran vuoksi katsomaan toisen jakson puolella silmällä. En jaksa videoarkistoista tarkistaa, mutta vahvuudella muistelisin, ettei kovin monta huippupaikkaa enää nähty, paitsi tietenkin mainittu tilanne, jossa lähietäisyydeltä lähetetty pallo kiistatta osui (vahingossa tai ei, samantekevää) maaliviivalla seisseen Fringsin käteen. Hugh Dallas ei kuitenkaan nähnyt tilannetta, ja näin ulosajo+rankkari jäivät tuomitsematta. Tästä olisi Kahnin vire tuntien ollut kaikesta huolimatta vielä matkaa tasoitukseen saati USA:n voittoon, mutta virhe eittämättä sattui.

Toisaalta, kuten Mack kirjoitti, tuomarit tekevät varmasti parhaansa ja kun kerran videotarkistuksiin ei ole menty, näistä ehkä mussutetaan liikaa. Sitä paitsi tuomarivirheet tuppaavat menemään pitkässä juoksussa tasan, eikä pidä tästä esimerkkinä unohtaa, että Mexicolta vietiin ensimmäisellä pudotuspelikierroksella USA:ta vastaan pilkku niin ikään rankkarialueella tapahtuneesta, päivänselvästä käsivirheestä.


Yhtä kaikki, pointti oli mahdollisimman oikea: USA pelasi vahvat kisat voittaen Mexicon lisäksi Portugalin ja olisi paremmalla viimeistelyllä voinut aivan hyvin kaataa Saksankin, jolloin olisi oltu jo välierissä Etelä-Koreaa vastaan, ja kuka tietää, ehkä ansaitusti myöhemmin jopa loppuottelussa. On totta, että silkalla tuurilla finaaliin saati maailmanmestaruuteen ei voi käytännössä yltää, mutta yksittäisessä alkusarjan ottelussa tai pudotuspelissä satunnaistekijöiden määrä on suuri.



Ranger
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Oma vakaa näkemykseni on se, että sinänsä lopputurnauksessa voisi menestyä hienoisella onnella. Suurin työ onkin siinä että sinne turnaukseen pääsee. Pitkä ja vaikea alkukarsinta, erityisesti Euroopassa, eliminoi aivan tuurilla kisoihin pääsemisen. Kova työ, taktinen kypsyys ja huippulahjakkaat pelaajat ovat ne elementit, jotka palkitsevat joukkueen MM-lopputurnauspaikalla. Pelkkä tuuri ei riitä.

Lopputurnauksessa on nähty yllättäviä venymisiä, katkeamisia ja tuuripomppuja, jotka ovat johdattaneet joukkueita huippusuorituksiin. Tästä esimerkkinä Korea ja Turkki viime kisoissa.

Loppujen lopuksi finaalissa pelaa ainakin toinen kaksikosta Brasilia ja Saksa.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
ranger kirjoitti:
En jaksa videoarkistoista tarkistaa, mutta vahvuudella muistelisin, ettei kovin monta huippupaikkaa enää nähty, paitsi tietenkin mainittu tilanne, jossa lähietäisyydeltä lähetetty pallo kiistatta osui (vahingossa tai ei, samantekevää) maaliviivalla seisseen Fringsin käteen. Hugh Dallas ei kuitenkaan nähnyt tilannetta, ja näin ulosajo+rankkari jäivät tuomitsematta. Tästä olisi Kahnin vire tuntien ollut kaikesta huolimatta vielä matkaa tasoitukseen saati USA:n voittoon, mutta virhe eittämättä sattui.

Toisaalta, kuten Mack kirjoitti, tuomarit tekevät varmasti parhaansa ja kun kerran videotarkistuksiin ei ole menty, näistä ehkä mussutetaan liikaa. Sitä paitsi tuomarivirheet tuppaavat menemään pitkässä juoksussa tasan, eikä pidä tästä esimerkkinä unohtaa, että Mexicolta vietiin ensimmäisellä pudotuspelikierroksella USA:ta vastaan pilkku niin ikään rankkarialueella tapahtuneesta, päivänselvästä käsivirheestä.


Käsivirheissä ja niistä rangaistuspotkun tuomitsemisessa on sellainen homma että niistä ei kovin suurella prosentilla rangaistuspotkuja vihellellä. Ainakin mitä itse olen havainnut, pelejä tulee katsottua semmoiset pari sataa vuodessa ja en nyt tilastoa ole pitänyt mutta väitän että rangaistusalueella tapahtuneista käsivirheistä alle puolesta vihelletään rangaistuspotku ainakin huipputason peleissä joten tätä taustaa vasten voisi väittää että on jopa todennäköisempää että käsivirheestä ei vihelletä pilkkua kuin se että siitä viehelletään.

Myönnän että arvioni perustuu melkoiseen mutuun, mutta pelejä katson kuitenkin sen verran että melko hyvä tuntuma asiaan on ja siitä olen täysin varma että huomattava määrä käsivirheistä rangaistusalueella ainakin jätetään viheltämättä. Johtuuko asia osittain sitten täysin epäselvästä pelattiinko palloa kädellä/pelattiinko pallo käteen tulkinnasta jota jokainen tuomari mielivaltaisesti tulkitsee.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mack kirjoitti:
No niin "Blue" ota ihan iisisti. Tiedän että oli toisesta aiheesta jne. Mutta mä vaan huomautin, ettei se ihan niin ollut, että Saksa oli hätää kärsimässä.

Itsellenikin jäi tuo peli mieleen niin, että USA:lla oli varsinkin ottelun alussa useampi paikka mennä johtoon, joissa Oliver Kahn kuitenkin lannisti USA:n nuoren kärkipelaaja Landon Donovanin. Selvä käsivirhe jäi myös tuomitsematta rankkariksi.

Kirja "MM-kisat 2002" otsikoi ottelun: "Käsi pelasti".

"Kulmapotkun jälitilanteessa Frings torjui kädellään Greg Berhalterin vedon maaliviivalta, mutta erotuomari Hugh Dallas ei joko nähnyt tilannetta tai sitten hän ei yksinkertaisesti uskaltanut puhaltaa USA:lle rangaistuspotkua."

No näinhän se tahtoo olla. Sama juttu kun Saksan puolustus repi Eidur Gudjohnsenin nurin, kun Saksa sinnitteli Reykjavikissa 0-0:n. Muistanemme myös höpörankkarin josta Saksa kavensi Suomea vastaan karsintaottelussa ja nousi tasoihin. Isoja suositaan, turha kai sitä on kiistää.

Oliver Kahn: "pakko myöntää että olimme onnekkaita, Varsinkin amerikkalaisten juoksukunto yllätti meidät. Emme osanneet odottaa fyysisesti näin vahvaa vastusta, sillä heillä oli kaksi päivää vähemmän aikaa toipua edellisestä ottelusta kuin meillä."

Ballack: "Emme onnistuneet purkamaan heidän prässiään, ja tuntui kuin he olisivat jaksaneet juosta loputtomiin."

Valmentaja Bruce Arena taas ihmetteli kuinka helposti saksalaiset lentelivät kontaktitilanteissa. Jos esimerkiksi Carsten Ramelown peliä noista kisoista muistelee, niin kyllähän se välillä nauratti. Hänen balleriina-liikkensähän se oli sekin, joka pakotti Ballackin ottamaan pelikiellon finaaliin.

Tuurivoittonahan tuota pitäisi muuten, mutta kun kyseessä oli Saksa, ei kyseessä ollut mikään muu kuin ihan tavallinen Saksan ottama 1-0 -voitto. 22 miestä juoksee kentällä 90 minuuttia jne.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Dave kirjoitti:
Itsellenikin jäi tuo peli mieleen niin, että USA:lla oli varsinkin ottelun alussa useampi paikka mennä johtoon, joissa Oliver Kahn kuitenkin lannisti USA:n nuoren kärkipelaaja Landon Donovanin. Selvä käsivirhe jäi myös tuomitsematta rankkariksi.

Kirja "MM-kisat 2002" otsikoi ottelun: "Käsi pelasti".

"Kulmapotkun jälitilanteessa Frings torjui kädellään Greg Berhalterin vedon maaliviivalta, mutta erotuomari Hugh Dallas ei joko nähnyt tilannetta tai sitten hän ei yksinkertaisesti uskaltanut puhaltaa USA:lle rangaistuspotkua."

No näinhän se tahtoo olla.

Hugh Dallasin kaltainen tuomari ei missään tapauksessa olisi epäröinyt hetkeäkään viedä palloa pilkulle, jos olisi maaliviivalta kädellä pysäytetyn tilanteen nähnyt. Ei sitä livenä huomannut juuri kukaan muukaan, ei edes Tapio Suominen, jonka toiveita Saksan kohtalosta ei selostaessaan tarvitse kenenkään epäillä. Edes USA:n pelaajat eivät vaikuttaneet protestoivan tilanteen edellyttämällä tavalla, vaikka kyselemässä kävivätkin.

Olen lukenut useimmat (tai kaikki) näistä suomalaisista kisakirjoista, ja niin mielenkiintoisia kuin ne muuten ovatkin, suhtautuminen Saksaan on kautta linjan, miten sen nyt kauniisti sanoisi, massayleisön mielialoja myötäilevää totuudenmukaisuudesta riippumatta. Kovin suurta objektiivisuutta ei tämän toteamiseen tarvita. Mainitsemassasi kisakirjassa jälki on esim. Keken joukkueanalyysissä Saksan kohdalla ihan toisenlaista, mutta hänhän onkin asiantuntija.


Dave kirjoitti:
Valmentaja Bruce Arena taas ihmetteli kuinka helposti saksalaiset lentelivät kontaktitilanteissa.

Tekisi mieleni väittää, ettei USA:ta vastaan kaatuillut kukaan muu kuin Neuville, joka tosin pellehypyillään nolostutti useammankin edestä.


Dave kirjoitti:
Jos esimerkiksi Carsten Ramelown peliä noista kisoista muistelee, niin kyllähän se välillä nauratti.

Entäpä vaikka Kahnin, Linken, Kehlin, Metzelderin, Fringsin, Hamannin, Schneiderin, Ballackin ja Klosen (joista Metzelder jätettiin käsittämättömästi ulos All-Stars-miehistöstä) peli noissa kisoissa? Ramelöw epäonnistui, mutta kuului vähemmistöön.


Dave kirjoitti:
Tuurivoittonahan tuota pitäisi muuten, mutta kun kyseessä oli Saksa, ei kyseessä ollut mikään muu kuin ihan tavallinen Saksan ottama 1-0 -voitto.

Tutki ja vertaile tilastoja, arvkoisoissa Saksan ottamassa 1-0-voitossa ei ole etenkään muihin (huippu)maajoukkueisiin verrattuna mitään tavallista, pois lukien Brasilia. Lukuun ottamatta tietty juuri 2002 MM-kisoja, jossa sielläkin ne kokonaista kaksi muuta kyseisin lukemin tullutta voittoa eivät olleet mitään muuta kuin täysin ansaittuja. Päin vastoin, MM-kisoissa (Länsi-)Saksa on tehnyt murskaavan ylivoimaisesti enemmän maaleja (176) kuin kukaan muu heti Brasilian (191) jälkeen, Italia on kolmantena 110:lla maalillaan.


Totta on, ettei Saksan peli ole aina viihdyttävimmästä päästä (tosin on usein sitäkin), mutta eipä ole läheskään aina muillakaan kestomenestyjillä Brasiliaa lukuun ottamatta, jostain Englannista nyt puhumattakaan. Ennen kaikkea tosiasiat tulisi muistaa.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No ei minulla ollut tarkoitus mitenkään mollata Saksaa. En sitä erityisemmin vastusta, joskaan se ei ole mikään suosikkikaan. Suomi on suosikkijoukkueeni.

MM-kisojen historiakaan ei tarvitse patistaa opiskelemaan, se on hallinnassa, samoin Saksan saavutukset. Se kai nyt vissiin kuitenkin on sanomatta selvää, että kovin häikäisevää Saksan peli ei ole kaikissa turnauksissa ollut, vaikka on saattanut jopa finaaliinkin mennä. Siellä on tullut matkan varrella kaikenlaisia alkulohkossa taktikointeja, 1-0 -marokko-voittoja, rankkarikisavoittoja, onpa pelailtu Itävallan kanssa sopuottelukin. Värikkäitä pelejä.

Hyvinhän se voi olla että Hugh Dallas ei käsivirhettä nähnyt, mutta voi kai sillä silti jossitella. Varmaa on ainakin se, että kyseinen peli olisi astetta ikimuistoisempi, jos USA olisi pelin tasoittanut. Saattaisi olla jopa klassikko-ottelu.


Edit: Jaa rangeri sitten editoikin viestiään vähän vähemmän agressiiviseksi sillä välin kun olin välillä puhelimessa. Hyvä niin. "Ehdin nähdä". :-)
 
Viimeksi muokattu:

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Dave kirjoitti:
Jaa rangeri sitten editoikin viestiään vähän vähemmän agressiiviseksi sillä välin kun olin välillä puhelimessa. Hyvä niin. "Ehdin nähdä". :-)

Jep. Turhan ärhäkäs oli viestini.

Toki lopullinen editointi tapahtui melkein tuntia myöhemmin, joten enpä tuota varsinaisesti "salaisuudeksi" tarkoittanutkaan, ainoastaan aiheelliseksi toimenpiteeksi.



Ranger
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
ranger kirjoitti:
Totta on, ettei Saksan peli ole aina viihdyttävimmästä päästä (tosin on usein sitäkin), mutta eipä ole läheskään aina muillakaan kestomenestyjillä Brasiliaa lukuun ottamatta, jostain Englannista nyt puhumattakaan. Ennen kaikkea tosiasiat tulisi muistaa.



Ranger
Hollantia ilmeisesti ei sitten lasketa kestomenestyjäksi? Brassien kanssa kauneinta peliä.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
puuha-pete kirjoitti:
Hollantia ilmeisesti ei sitten lasketa kestomenestyjäksi? Brassien kanssa kauneinta peliä.

No eihän Hollannin MM-Kisa menestys nyt mitään kovin ihmeellistä ole ollut, tai toki parempaa kuin monilla mailla mutta kestomenestyjästä(joita ei omissa laskuissani monia ole) tuskin voidaan puhua.

En nyt jaksa lähteä tietoa hakemaan joten omasta muistista tulee joten voi olla virheitä mutta 74 ja 78 oli finaalissa ja 98 4. Mutta tuon lisäksi taitaa paras olla puolivälierä paikka 94. 2002 ei ollut edes mukana ja 82 ja 86(jos oli edes näinä vuosina mukana) menestys ei muistaakseni mitään ihmeellistä ollut ja ennen vuotta 74 ei tainnut olla kovin montaa kertaa koko kisoissa mukana, aivan tarkkaa en tosiaan muista joten virheitä voi olla mutta en nyt mitään oleellisia menestyksiä ole varmastikaan unohtanut.

edit. Tarkastin asian ja Hollanti on kisoissa ollut mukana vuosina, 30, 34, 74, 78, 90, 94 ja 98. Joten aika monet kisat on jäänyt väliin ja kun koskaan ei ole voittanut niin kestomenestyjästä ei voida puhua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös