Jos jalkapallon (tai minkään muunkaan lajin) sääntöjä aletaan rukkaamaan, pitää pohtia aika tarkkaan, mitä seurauksia sillä on. Heitetään nyt vaikka hatusta, että nähtäisiin paitsio ongelmaksi, kun niin paljon maaleja hylätään paitsion takia. Eli poistetaan paitsio, jotta saadaan hyökkäävämpää peliä. Seurauksena kummankin joukkueen rangaistusalueella on n. 5 hyökkääjän ja 5 puolustajan (tai kolmen hyökkääjän ja seitsemän puolustajan) ryhmä, vähän niin kuin koulun futiksessa, ja niiden välillä potkitaan pitkää palloa. En sano, etteikö se voisi olla viihdyttävää, mutta jalkapalloa se ei olisi. Pointti on siis se, että vaikka paitsio on puolustuksen ase, se toisaalta myös mahdollistaa hyökkäävämmän pelin. Tämähän nähtiin lätkän puolella, kun keskialueen paitsio poistettiin jotta joukkueet voisivat hyökätä enemmän. Käytännössä se tarkoitti sitä, että puolustavan joukkueen puolustajat putosivat punaviivalta omalle siniselle, ja karvaaminen muuttui vaikeammaksi.
Siitä sitten peliaikaan. Jalkapallon ominaisuus on, että peli ei pysähdy. Esimerkiksi amerikkalainen versio on erikoistilannetta toisensa perään. Nyt jalkapallon pelaaminen perustuu jatkuvasti muuttuvien tilanteiden hyödyntämiseen. Jos pelikello katkaistaisiin katkoja varten, todennäköisesti aika pian ruvettaisiin kehittämään yhä enemmän harjoiteltuja erikoistilanneratkaisuja soljuvan pelin sijaan. Jos verrataan juuri esimerkiksi rugbyyn (joka on yksi suosikkilajeistani), vm. perustuu paljon enemmän erikoistilanteiden (scrum, penalty, line-out) hyödyntämiseen, vaikka peli onkin toki paljon jefua nopeampaa. Pysäytetty kello saisi todennäköisesti jalkapallon muistuttamaan rytmiltään enemmän rugbya. Ja en ole varma, että tämä olisi toivottava lopputulos.
Nykyisessä systeemissä kuitenkin tietty jännite ja draama syntyy siitä, että yksi joukkue pyrkii kaikin keinoin hidastamaan pelin rytmiä, kun taas toinen yrittää sitä nopeuttaa. Tuskin kukaan haluaisi nähdä peliä, jossa kellon ollessa pysähtyneenä hyökkäävä joukkue valmistelee kulmapotkuaan minuuttitolkulla. VAR viivyttää peliä jo ihan tarpeeksi (ja tarpeettomasti?). Joten asiaa mietittyäni tulen siihen tulokseen, että ei kosketa jalkapallon kelloon. Kuten @maken veivi jr. sanoo, se on toiminut aika kauan, niin miksei toimisi jatkossakin. Aina voidaan säätää hieman, kuten helpommin kortteja ajanpeluusta, raadot nopeammin pois kentältä, 10 minuutin "sin bin" keltaisesta kortista tai vaikka uusi oranssi kortti ajanpeluusta, josta joutuu hetkeksi pihalle... Mutta ei muuteta koko pelin luonnetta ratkaistaksemme yksi pienehkö ongelma.
Siitä sitten peliaikaan. Jalkapallon ominaisuus on, että peli ei pysähdy. Esimerkiksi amerikkalainen versio on erikoistilannetta toisensa perään. Nyt jalkapallon pelaaminen perustuu jatkuvasti muuttuvien tilanteiden hyödyntämiseen. Jos pelikello katkaistaisiin katkoja varten, todennäköisesti aika pian ruvettaisiin kehittämään yhä enemmän harjoiteltuja erikoistilanneratkaisuja soljuvan pelin sijaan. Jos verrataan juuri esimerkiksi rugbyyn (joka on yksi suosikkilajeistani), vm. perustuu paljon enemmän erikoistilanteiden (scrum, penalty, line-out) hyödyntämiseen, vaikka peli onkin toki paljon jefua nopeampaa. Pysäytetty kello saisi todennäköisesti jalkapallon muistuttamaan rytmiltään enemmän rugbya. Ja en ole varma, että tämä olisi toivottava lopputulos.
Nykyisessä systeemissä kuitenkin tietty jännite ja draama syntyy siitä, että yksi joukkue pyrkii kaikin keinoin hidastamaan pelin rytmiä, kun taas toinen yrittää sitä nopeuttaa. Tuskin kukaan haluaisi nähdä peliä, jossa kellon ollessa pysähtyneenä hyökkäävä joukkue valmistelee kulmapotkuaan minuuttitolkulla. VAR viivyttää peliä jo ihan tarpeeksi (ja tarpeettomasti?). Joten asiaa mietittyäni tulen siihen tulokseen, että ei kosketa jalkapallon kelloon. Kuten @maken veivi jr. sanoo, se on toiminut aika kauan, niin miksei toimisi jatkossakin. Aina voidaan säätää hieman, kuten helpommin kortteja ajanpeluusta, raadot nopeammin pois kentältä, 10 minuutin "sin bin" keltaisesta kortista tai vaikka uusi oranssi kortti ajanpeluusta, josta joutuu hetkeksi pihalle... Mutta ei muuteta koko pelin luonnetta ratkaistaksemme yksi pienehkö ongelma.