Koska Suomi ei ole ollut eikä ole koskaan mukana, niin hajautan EM/MM-kannatukseni hyvin vaihtelevin perustein. Portugalia kannatan nytkin ensisijaisesti, aikoinaan maan joustava ja hyökkäysvoittoinen pelityyli teki vaikutuksen, ja lopullisesti siirryin Portugalin leiriin 2000 EM-kisoissa, kun suosikkipuolustajaani Abel Xavieriin osui täysin vahingossa pallo ja Ranskaa suosiva tuomari määräsi pilkun ajassa 117 minuuttia.
Tämä tuntui karmaisevalta vääryydeltä, aivan tuli mieleen Suomen jääkiekossa kokemat erilaiset viime hetken pettymykset kun tuomaripeli on ratkaissut asian (kuten esim. MM-kisoissa 1994, jolloin tuomari jätti puhaltamatta Jari Kurriin kohdistuneen koukkauksen, jonka jälkitilanteesta Kanada teki maalin). Ranskan tympeän ylimielisestä epäpelistä en ollut ennenkään pitänyt, ja tuon jälkeen (Ranskan voittaessa 2000 EM-kisat) olen inhonnut Ranskaa lähes yhtä paljon kuin Italiaa ja kannattanut Portugalin kuumaveristä ja taidokasta joukkuetta. Mitä filmaamissyytöksiin tulee, niin eipä ole Portugali lähelläkään ykköspaikkaa kuolevien joutsenien kastissa.
Portugalin lisäksi minulla on kuitenkin toissijaisia suosikkeja ja joukkueita, joita kohtaan tunnen lukkarinrakkautta. Yksi niistä on Hollanti, toinen Espanja ja lisäksi olen aina sympatiseerannut Saksaa, erityisesti yhdistynyttä Saksaa. Tehokas, suoraviivainen germaaninen pelityyli hakkaa 100-0 korruptoituneen Italian, yliarvostetun nyhjäys- ja puskemisjalkapallon suosijan Englannin sekä muut vastaavat. Jos suomalaisilla jalkapalloilijoilla olisi taitoa ja osaamista, niin Suomenkin maajoukkue voisi pelata saksalaistyyppistä jalkapalloa yhdistettynä hieman varovaisempaan puolustuspelaamiseen. Mitkään etelän maiden taitavat kiemurat eivät suomalaisilta onnistu.
Eli jos Portugali lähtee laulukuoroon, niin sen jälkeen kannatan tilanteesta riippuen Saksaa, Hollantia tai Espanjaa. Tarpeen tullen kannatan esim. finaalissa mitä tahansa muuta paitsi Ranskaa, Italiaa ja Englantia. Jos näistä maista on useampi finaalissa, niin sitten en kannata ketään ja toivon viihdyttävää ottelua.
Siinä epätodennäköisessä skenaariossa, että Suomi joskus yltäisi EM-kisoihin niin totta kai kannattaisin alkulohkon ajan Suomea, vaikka se pelaisi minkälaista kilpikonnapuolustusta ja nyhjäystä tahansa.