KYSYMYS: onko vain omaa harhakuvitelmaa, vai onko Jatkoajassa suhteessa enemmän Saksa-faneja, kuin Suomessa muuten? Ainakin omassa kaveripiirissäni ladien ja lattareiden fanittajat ovat ylivoimaisessa enemmistössä, mutta täällä saa iloksensa aina huomata, ettei sitä täysin yksin olla. schollin kisakommentteja jo odotellessa :)
En tiedä missä piireissä liikut, mutta minun kaveripiirissäni kannatetaan pääasiassa Saksaa. Lädien kannattaminen on sama kuin haluaisi tulla ammutuksi. Siis oikeasti maa jossa ei ole mitään hyvää. Infrastruktuuri on täyttä paskaa, mikään ei toimi, sää on aina sateinen ja jengi on jotenkin vittumaista. Sen lisäksi olivat meitä vastaan sodassa, eivät pärjää ikinä arvokisoissa ja kansallinen sarja on heillä arabien, ryssien ja muiden vähintäänkin puolirikollisten omistamien joukkueiden kansoittama niin kuka oikeasti niitä kannattaa?
Itse olen kannattanut Saksaa voimakkaasti 1982 kisoista alkaen. Rummenigge ja kumppanit olivat kovia sankareita aikanaan ja sen jälkeen on menty sitten aina pelaajasukupolvi kerrallaan eteenpäin. 1990 Saksan joukkue oli loistava ja tuli mestaruus. Raskainta oli ehkä sen jälkeen se tylsän futiksen aikakausi, jolloin suuret talentit puuttuivat. Nyt Klinsin ajasta 2006 alkaen tilanne on ollut toinen. Tulee koko ajan parempia pelaajia ja Saksa pelaa varmaan jo maailmassa viihdyttävintä futista. Harmin paikka, että Schweinsteiger on nyt ollut loukkaantuneena, koska hänen roolinsa on niin tärkeä. Muutenkin tuntuu vähän, että Saksan vire ei ole nyt ihan sama kuin mitä se oli reilu puoli vuotta sitten, mutta vahva luotto on silti siihen, että skarppaavat ja mestaruus tulee.
Muista joukkueista täytyy sanoa se, että ovat menossa hieman alaspäin. Espanjan on piikannut jo ja Villan puuttuminen on iso miinus. Hollanti on mielestäni myöskin menossa hieman alaspäin. Ranska ja Italia ovat olleet aika pihalla jo pitkään jne. Vaikka luulen, että Saksan paras aika tulee olemaan joskus 2014-2016 niin nyt olisi mahdollisuus ottaa pitkästä aikaa suurvoitto.
Rautakanslerin kanssa olen samaa mieltä, että EM-kisat ovat laadukkain urheilutapahtuma. 16 joukkueen joukossa ei ole yhtään huonoa joukkuetta, vaan turnaus on paljon korkeatasoisempi kuin MM-kisat ja nyt kun katsoo noita Kummola-kisoja niin melkein itku tulee, kun miettii mikä ero on futiksen EM-kisoihin ja kuinka kansaa yritetään ikäänkuin täällä nyt viilata linssiin kun hypetetään liikaa turnausta, joka ei ole oikeasti mikään iso juttu ja missä tasoerot ovat kuitenkin suuret.