Jalkapallo – yleinen keskustelu

  • 1 090 653
  • 7 327

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko tämä Promes justiinsa se kaveri, joka lähti Venäjälle pakoon virkavaltaa, vai onko jostain toisesta hollantilaisesta/belgialaisesta pelaajasta ollut aiemmin vastaavaanlaista juttua? Muistelen nimittäin, että syytökset liittyivät väkivaltarikoksiin eikä huumeisiin.

On siinä joka tapauksessa jaossa vaan huonoja kortteja: joko jäät loppuiäksesi Venäjälle, etkä voi edes vierailla missään sivilisaatioon kuuluvassa maassa tai sitten lähdet pitkäksi aikaa linnaan. Mutta ittepä on korttinsa jakanut ja paskasti pelannut.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Onko tämä Promes justiinsa se kaveri, joka lähti Venäjälle pakoon virkavaltaa
Sama kaveri. On onnistunut välttämään tuomiot ainakin Ibizan pahoinpitelystä ja puukotuksesta, mutta tuosta kokaiinijutusta tuskin enää.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Yhyy, nyt ovat taas ihmisoikeudet uhattuina:

Tämä juna meni jo. Jo silloin kun eurooppalaisseurat myivät itsensä arabisheikeille tai venäläisille oligarkeille ym. Messin kieltäytyminen ei muuttaisi ihmisoikeustilannetta mitenkään: FIFA on kaulaansa myöten arabirahan ahterissa, joten moralisointi jollakin Messillä tai Ronaldolla on aivan turhaa. Korruptio on niin syvää, etteivät kauniit eleet sitä valkopese.

Messi voi rahoillaan myös harrastaa moraaliposeerausta. Varmaan jotakin hyväntekeväisyyttä onkin kuvassa mukana. Mutta Messi on mallikkaasti linjassa FIFA:n kanssa. Ja suurin osa maailman jalkapallofaneista ei kerta kaikkiaan piittaa asiasta pätkääkään. Toki on niin, ettei Messi joudu köyhäintaloon, vaikka 600M egeä ei nyt nappaisikaan: Lionel Messi viettää hulppeaa luksuselämää ja nauttii valtavasta omaisuudestaan monella tavalla – enää yksi asia puuttuu
Edit: Ei puutu sekään.

Tuli mieleen, että kuinka absurdin tyhmä Ronaldinho aikoinaan olikaan, raha-asioidensa hoidossa. Eri diskurssi tottakai.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Yhyy, nyt ovat taas ihmisoikeudet uhattuina:

Tämä juna meni jo. Jo silloin kun eurooppalaisseurat myivät itsensä arabisheikeille tai venäläisille oligarkeille ym. Messin kieltäytyminen ei muuttaisi ihmisoikeustilannetta mitenkään: FIFA on kaulaansa myöten arabirahan ahterissa, joten moralisointi jollakin Messillä tai Ronaldolla on aivan turhaa. Korruptio on niin syvää, etteivät kauniit eleet sitä valkopese.

Messi voi rahoillaan myös harrastaa moraaliposeerausta. Varmaan jotakin hyväntekeväisyyttä onkin kuvassa mukana. Mutta Messi on mallikkaasti linjassa FIFA:n kanssa. Ja suurin osa maailman jalkapallofaneista ei kerta kaikkiaan piittaa asiasta pätkääkään. Toki on niin, ettei Messi joudu köyhäintaloon, vaikka 600M egeä ei nyt nappaisikaan: Lionel Messi viettää hulppeaa luksuselämää ja nauttii valtavasta omaisuudestaan monella tavalla – enää yksi asia puuttuu
Edit: Ei puutu sekään.

Tuli mieleen, että kuinka absurdin tyhmä Ronaldinho aikoinaan olikaan, raha-asioidensa hoidossa. Eri diskurssi tottakai.
Vaikka mä nyt olen aika pitkälti samaa mieltä kaikesta tästä varsinkin jalkapalloa vaivaavasta korruptionpaskasta, moraalittomuudesta ja seteliselkärankaisuudesta, niin mun mielestä nämä Messit, Ronaldot ja muut elämää suuremmat hahmot VOISIVAT käyttää tuota vaikutusvaltaansa paljon, paljon, paljon moraalisesti kestävämmin kuin nyt tekevät. Mulle tuo näyttäytyy ihan samanlaisena ihmisperseytenä kuin lähteä ryysylään pelaamaan urheilua, kun saa enemmän rahaa. Ja oikeastaan jopa vähän pahempana.

Mitä vittua joku Messi tai Ronaldo tekee noilla masseilla, kun sitä on ja tulee ihan niin paljon kuin viitsii tuhlata ja voisi lisäksi edes vähän auttaa ihmiskuntaa elämään ihmisiksi? Sen sijaan ehdoin tahdoin mennään rahalla persereikävaltioiden mannekiineiksi ja tuhotaan - ainakin mun silmissä - koko hieno perintö maailman parhaina jalkapalloilijoina.

Jokainen toki tehköön oman valintansa ja suhtautukoon yo. kaksikkoon miten haluaa, mutta mun arvostus kyllä tipahti pohjamutiin molempien kohdalla. Seuraavaksi sitten ryysyläisten sarjasta vielä miljardi himaan?
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Vaikka mä nyt olen aika pitkälti samaa mieltä kaikesta tästä varsinkin jalkapalloa vaivaavasta korruptionpaskasta, moraalittomuudesta ja seteliselkärankaisuudesta, niin mun mielestä nämä Messit, Ronaldot ja muut elämää suuremmat hahmot VOISIVAT käyttää tuota vaikutusvaltaansa paljon, paljon, paljon moraalisesti kestävämmin kuin nyt tekevät. Mulle tuo näyttäytyy ihan samanlaisena ihmisperseytenä kuin lähteä ryysylään pelaamaan urheilua, kun saa enemmän rahaa. Ja oikeastaan jopa vähän pahempana.

Mitä vittua joku Messi tai Ronaldo tekee noilla masseilla, kun sitä on ja tulee ihan niin paljon kuin viitsii tuhlata ja voisi lisäksi edes vähän auttaa ihmiskuntaa elämään ihmisiksi? Sen sijaan ehdoin tahdoin mennään rahalla persereikävaltioiden mannekiineiksi ja tuhotaan - ainakin mun silmissä - koko hieno perintö maailman parhaina jalkapalloilijoina.

Jokainen toki tehköön oman valintansa ja suhtautukoon yo. kaksikkoon miten haluaa, mutta mun arvostus kyllä tipahti pohjamutiin molempien kohdalla. Seuraavaksi sitten ryysyläisten sarjasta vielä miljardi himaan?
Ehkä pitää erottaa toisistaan suuruus ihmisenä ja futaajana. Pele oli suuri myös kentän ulkopuolella, kun taas Messi ja C. Ronaldo vain kentällä.

Minusta taas keneltäkään ihmiseltä ei voida vaatia esikuvallisuutta, nousua massan yläpuolelle, kiitettävää käytöstä. Molemmat futaajat ovat täysin fifalaisia ja suurin osa maailmasta ei heidän käytöstään tuomitse. Eli he käyttäytyvät niin kuin heidän odotetaan käyttäytyvän. Mutta jos he toimisivat moraalisemmin, silloin tietenkin ansaitsisivat kiitosta.

Eri asia olisi se, jos FIFA tai vaikkapa joku muu vaikutusvaltainen elin, YK paheksuisi kaksikon osallistumista saudisarjaan, kiellosta puhumattakaan. Silloin heitä voisi moittia tai bannata laajemminkin. Mutta ihmisenä tosiaan eivät herätä arvostusta toimillaan, ainakaan länsimailla.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Minusta taas keneltäkään ihmiseltä ei voida vaatia esikuvallisuutta, nousua massan yläpuolelle, kiitettävää käytöstä.
Tässäpä tämä ainoa näkemyseromme: minusta aivan kaikilta ihmisiltä voidaan vaatia esikuvallisuutta, nousua massan yläpuolelle ja kiitettävää käytöstä. Erityisesti niiltä, joille on valtavasti vaikutusvaltaa suotu, oli se ansaittua tai ei. Mutta kuten sanoin, jokainen päättäköön itse tällaiset asiat ja suurin osa on päättänyt viis veisata moisista epäkohdista. Näillä mennään.
 

Barney

Jäsen
Minusta taas keneltäkään ihmiseltä ei voida vaatia esikuvallisuutta, nousua massan yläpuolelle, kiitettävää käytöstä. Molemmat futaajat ovat täysin fifalaisia ja suurin osa maailmasta ei heidän käytöstään tuomitse. Eli he käyttäytyvät niin kuin heidän odotetaan käyttäytyvän. Mutta jos he toimisivat moraalisemmin, silloin tietenkin ansaitsisivat kiitosta.
Heillä on oikeus mennä pelaamaan minne haluavat, mutta ihan samalla tavalla myös ihmisillä on oikeus kritisoida heidän valintojaan. En nyt ihan vieläkään ymmärtänyt, että mikä tuon alkuperäisen viestisi pointti oli. Eli koska FIFA (ja maailma) on perseestä, niin maailman vaikutusvaltaisimmat jalkapalloilijat voivat tehdä mitä vaan, eikä heitä voi siitä kritisoida? Voiko tuolla samalla logiikalla todeta myös, että ei seksuaali- ja väkivaltarikokset ole niin vakavia, kun maailmassa tapahtuu murhiakin?

Tuskinpa suurin osa maailmasta tuomitsisi Venäjälläkään urheilemista. Tai en ainakaan usko, että Venäjällä, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa on suurta vastustusta tuota kohtaan. Aasiastakin löytyy etenkin Kiinassa varmaan paljon tukea Venäjällä urheilemiseen ja aika paljon pösilöitä on jenkeissäkin. Olisiko sekin sitten ok?

Se, että Ronaldo ja Messi menevät pelaamaan saudeihin on huomattavasti onnistuneempaa sportswashingia kuin jonkun Newcastlen tai PSG:n ostaminen ja pyörittäminen. Nuo kaksi ovat olleet sen parikymmentä vuotta nuorten isoimpia idoleita, joilta on kopioitu kaikkea. Jos tietää minkälaisia summia nykyään pyörii somemarkkinoinnin ympärillä, niin ymmärtää, kuinka paljon some nykypäivänä muokkaa ihmisten ajatuksia ja valintoja. Jos kaksi maailman seuratuinta sosiaalisen median henkilöä tuo omassa somessaan aktiivisesti ja positiivisessa valossa esille Saudi-Arabiaa, niin monet voivat alkaa pitämään sitä todella siistinä paikka. Todella siisti paikka, josta puuttuu ihmisoikeudet ja jossa tapetaan ihmisiä mielipiteiden takia.

Ronaldolla ja Messillä on oikeus pelata missä vaan, mutta itse en ainakaan heitä voi enää millään tasolla ihmisinä arvostaa saudeihin siirtymisen jälkeen. Siirtyvät he sinne sinne sitten tyhmyyttään tai välinpitämättömyyttään. Heillä olisi mahdollisuus olla maailman kaikkein aikojen parhaita jalkapalloilijoita, jotka tekisivät myös uransa jälkeen maailmasta paremman paikan, mutta he ovat valinneet toisen tien.

En usko, että ainakaan itse tulen uran päättymisen jälkeen enää hirveästi fiilistelemään Ronaldon tai Messin suorituksia, vaikka he olivatkin kiistatta tämän aikakauden kaksi parasta pelaajaa. Samoin kuin joskus tykkäsin todella paljon Xavista, mutta nykyään fiilistelen enemmän Pirloa. Litmanen on Suomen kaikkien aikojen paras jalkapalloilija, mutta minulle kaikkien aikojen maajoukkuekapteeni ja suomalainen jalkapalloilija on Tim Sparv, joka on tehnyt kentän ulkopuolella niitä asioita, joita isommatkin tähdet voisivat tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
En ole vuosiin kirjoittanut palstalle mitään, mutta kirjauduin nyt sisään eka kerran sitten Antti Törmäsen IFK-vuosien jälkeen ihan vain jotta voisin sanoa tämän yhden asian:


Jäsen Barney kirjoitti juuri täydellisen viestin. Kiitos Barney. Ajattelen aivan 100% samoin aiheesta "Messi/CR7/Saudipaska".

Jäsen IceWalker :n viestit eivät nyt ainakaan minulle täysin avaudu. Miksi miljoonien, tai jopa miljardien, ihmisten esikuvilta ei pitäisi voida vaatia esimerkilistä käytöstä ja moraalista selkärankaa? En minä ainakaan salli esimerkiksi Barack Obamalta samanlaista sekoilua kuin mitä tavan tallaaja kadulla saattaa tehdä. Koita siinä ajaa ihmisten asioita kun samalla ryvetyt jossain kokkeli-kohuissa (tai kuten vaikkapa Messi niin verokierto-oikeudenkäynneissä).
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Heillä on oikeus mennä pelaamaan minne haluavat, mutta ihan samalla tavalla myös ihmisillä on oikeus kritisoida heidän valintojaan. En nyt ihan vieläkään ymmärtänyt, että mikä tuon alkuperäisen viestisi pointti oli. Eli koska FIFA (ja maailma) on perseestä, niin maailman vaikutusvaltaisimmat jalkapalloilijat voivat tehdä mitä vaan, eikä heitä voi siitä kritisoida? Voiko tuolla samalla logiikalla todeta myös, että ei seksuaali- ja väkivaltarikokset ole niin vakavia, kun maailmassa tapahtuu murhiakin?

Tuskinpa suurin osa maailmasta tuomitsisi Venäjälläkään urheilemista. Tai en ainakaan usko, että Venäjällä, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa on suurta vastustusta tuota kohtaan. Aasiastakin löytyy etenkin Kiinassa varmaan paljon tukea Venäjällä urheilemiseen ja aika paljon pösilöitä on jenkeissäkin. Olisiko sekin sitten ok?

Se, että Ronaldo ja Messi menevät pelaamaan saudeihin on huomattavasti onnistuneempaa sportswashingia kuin jonkun Newcastlen tai PSG:n ostaminen ja pyörittäminen. Nuo kaksi ovat olleet sen parikymmentä vuotta nuorten isoimpia idoleita, joilta on kopioitu kaikkea. Jos tietää minkälaisia summia nykyään pyörii somemarkkinoinnin ympärillä, niin ymmärtää, kuinka paljon some nykypäivänä muokkaa ihmisten ajatuksia ja valintoja. Jos kaksi maailman seuratuinta sosiaalisen median henkilöä tuo omassa somessaan aktiivisesti ja positiivisessa valossa esille Saudi-Arabiaa, niin monet voivat alkaa pitämään sitä todella siistinä paikka. Todella siisti paikka, josta puuttuu ihmisoikeudet ja jossa tapetaan ihmisiä mielipiteiden takia.

Ronaldolla ja Messillä on oikeus pelata missä vaan, mutta itse en ainakaan heitä voi enää millään tasolla ihmisinä arvostaa saudeihin siirtymisen jälkeen. Siirtyvät he sinne sinne sitten tyhmyyttään tai välinpitämättömyyttään. Heillä olisi mahdollisuus olla maailman kaikkein aikojen parhaita jalkapalloilijoita, jotka tekisivät myös uransa jälkeen maailmasta paremman paikan, mutta he ovat valinneet toisen tien.

En usko, että ainakaan itse tulen uran päättymisen jälkeen enää hirveästi fiilistelemään Ronaldon tai Messin suorituksia, vaikka he olivatkin kiistatta tämän aikakauden kaksi parasta pelaajaa. Samoin kuin joskus tykkäsin todella paljon Xavista, mutta nykyään fiilistelen enemmän Pirloa. Litmanen on Suomen kaikkien aikojen paras jalkapalloilija, mutta minulle kaikkien aikojen maajoukkuekapteeni ja suomalainen jalkapalloilija on Tim Sparv, joka on tehnyt kentän ulkopuolella niitä asioita, joita isommatkin tähdet voisivat tehdä.
Moraalin lähtökohtana on aina vapaus. Eli moraalinen toiminta tarkoittaa sitä, että henkilö ei jollakin tavalla ole velvoitettu tai pakotettu toimimaan esimerkiksi hyväntekeväisyydessä tai tekemään jotakin muuta esimerkillistä. Yleensähän huippurikkaat harrastavat hyväntekeväisyyttä, koska heiltä sitä odotetaan ja se sopii erinomaisesti omaan brändäykseen. En silti erityisesti ihaile tällaista toimintaa.

Jos puhutaan moraalisesti kiitettävästä toiminnasta, silloin henkilö toimii esikuvallisesti, kun hänellä ei olisi mikään pakko niin toimia. Vaikkapa nyt sitten kieltäytyä 600M egestä, koska saudimaa ei ole ihmisoikeuksien kannalta mallimaa. Mutta se, ettei toimi kiitettävästi ei tarkoita, että henkilöä pitäisi moittia asiasta. On myös se keskiväli olemassa, jolloin ihminen vain toimii kuten ihmiset yleensä tietyssä asemassa ja tilanteessa toimivat.

Pointtina on se, että yksilöiden moittiminen jostakin järjestelmään liittyvästä epäkohdasta ei mielestäni ole tarpeen. Kun kerran fifamaailmassa vain rahalla on väliä eikä kuitenkaan rikota mitään lakeja, niin enpä silloin jaksaisi jotakin Messiäkään arvostella siitä, että hän ajattelee vain rahaa. Mutta tietenkin, kaikilla on vapaus arvostella yksilöiden tekemiä valintoja. FIFA pitäisi purkaa ja tehdä pelkästään voittoa tavoittelemattomaksi yhteisöksi, mutta eipä se hallituksiakaan kiinnosta, koska FIFA kieltää maiden hallituksien puuttumisen niiden toimintaan.

Venäjätapaus on taas monimutkaisempi länsimaiden kansalaisten osalta. Vaikkapa Pulkkinen tai Kerminen ovat molemmat saaneet selkeän viestin omasta maastaan ja omilta lajiliitoiltaan, mitä Suomessa ajatellaan Venäjällä pelaamisesta. Mutta heitä ei vaan kiinnosta. He eivät riko lakia, mutta ovat kuitenkin toimineet moitittavasti, koska Venäjällä pelaamista ei pidetä suotavana.

Voimme futiksessa varmaan pian kokea taas uuden WC-paikan, enpä yllättyisi, jos se olisi Saudi-Arabia. Joten ainakin sieltä suunnasta Messi ja Ronaldo saavat varmasti osansa kiitoksista. Ja kuten tavallista, Suomessa Palloliitto on kerrassaan huolissaan ihmisoikeuksista, mutta uskoo, että tietyt lainsäädännölliset toimet tulevat merkittävästi parantamaan ihmisoikeuksia siellä. Kuten Qatarissa tietenkin tapahtui...
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK




Tämä pelaajien, tuomareiden jne. sanallinen ja fyysinen ahdistelu ja terrorisointi etenkin täysin ottelutapahtuman ulkopuolella on jotain, mitä en osaa ymmärtää. Vähän varmaan kannattaa aikuisen ihmisen tarkastella oman elämän prioriteetteja ja käyttäytymisen malleja uudelleen, jos tekee mieli ja kokee oikeudekseen käydä sanallisesti ja jopa fyysisesti pelaajan tai tuomarin kimppuun.
 

Pablito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Real Madrid, Toronto Maple Leafs

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Zlatanin lopetus Milanissa veti koskettavuudessaan melkein vertoja illalle jolloin Inzaghi, Nesta, Gattuso, Zambrotta ja Seedorf eläköityivät kaikki samana iltana. Toki Torinossa samaan aikaan jalkapallojumala Del Piero veti pisimmän korren.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs KalPa
  • 2.32
  • 4.00
  • 2.64
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös