Piiri pieni pyörii
Oikeasti. Nämä sarjojen tasoerot ovat kyllä niin ikuisuusaihe tällä palstalla, että kela pyörii uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen. Nyt ihan laatukirjoittajatkin alkavat valumaan samalle tasolle näiden parin jänkääjän kanssa. Kommentit ovat ylikärjistettyjä ja provosoivia, ja perustelut ihan putken läpi katsottuja.
Mitä hemmetin väliä sillä tasoerolla on, jos itse pitää jostain tietystä liigasta. Ainakin minä paskat nakkaan muiden sarjojen tasosta, jos itse pidän Valioliigasta. Olen sitä seurannut ja tulen seuraamaan jatkossakin, vaikka se valahtaisi tasorankingissa top 10:n ulkopuolelle. Seurat ovat tuttuja, pelaajat ovat tuttuja jne. Perhesyistä en voi seurata kunnolla kuin yhtä sarjaa, ja Valioliiga (+ CL) on minulle tässä tilanteessa se tuttu valinta. En halua pomppia vuodesta toiseen sarjojen välillä sen perusteella, mikä milloinkin on olevinaan kovin. Toki katson muitakin sarjoja aikaresurssieni mukaan, enkä jalkapallofanina oikein koskaan ole ymmärtänyt tätä muiden sarjojen dissaamista. Sarja kuin sarja, niin hemmetin hyviä matseja hienojen jengien toimesta siellä on tarjolla.
Muutenkin turha kinata jostain koko sarjaa koskevasta tasorankingista. Sellaista mittaria ei ole eikä tule. Eurosarjat mittaavat kärkipään jengien tasoeroa, ei yhtään sen enempää. Ja miksi se on niin hemmetin vaikea tunnustaa, että oman suosikkisarjan taso on laskenut. Aaltoliikettä, tapahtuu kaikissa sarjoissa. Valioliigan taso on muutamassa vuodessa pudonnut, mutta so fucking what? Kiva jos nousee takaisin, kuten nouseekin, mutta toistaiseksi mennään näillä. Itse nautin siitä edelleen. Jos joku ei nauti, niin ei tarvitse seurata. Jos joku toinen pitää La Ligasta / Bundesliigasta / Serie A:sta, niin hieno juttu. Silloin jokaiselle on sarja jota innolla seurata. Ei se ainakaan omaa Valioliigan katsomisen elämystäni nosta, että olen jollekin Hollannin liigan fanille saanut taottua päähän, että Englannissa pelataan timanttisempaa sarjaa.
Tällä palstalla on muutenkin ihan turha yrittää ketään käännyttää yhtään mihinkään. Mitä enemmän vänkää ja perustelee, sen syvempää poteroa vastapuolella kaivetaan. Eikä täällä paljon muiden perusteluiden ytimeen jakseta pureutua, vaan lähinnä etsitään pilkkuvirheitä johon takertua. Vituttaa jo se väkinäinen vastakkainasettelu lätkän kanssa, niin ei sitten sen rinnalla enää jaksaisi mitään futiksen sisäistä hiekkalaatikkoleikkiä. Kenen liiga on paras ja kuka on mieshuora kun ei ymmärrä Juven ja Manun sijaan kannattaa Vötjäkkäkän Vetoa tai Kiviapajan Ponnistusta. Täällä on aika aktiivinen Juventus-faniryhmä. Ihan vinkkinä, vaikka olettekin jo asian huomanneet: Ihan turha yrittää perustella millään järkisyillä Juventuksen tai Serie A:n tasoa. Ei vaan onnistu täällä, tuulimyllyt vastassa. Parempi vaan nauttia itse, jos meno miellyttää ja saa fiiliksiä.
Ainakin itseäni alkaisi ahdistaa, jos en enää osaisi nauttia muista sarjoista sillä perusteella, että joku La Ligan tai Bundesliigan fani kävi vittuilemassa Valioliigasta.
No, tulihan avauduttua.