Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Jalkapallo – yleinen keskustelu

  • 1 176 326
  • 7 666

Yltävastaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit -2014 (sympatiat Mestikseen), saksalaiset
Euroopan tehokkaimmat pääsarjoissa tällä kaudella:

1. Viktor Gyökeres (Sporting) ja Luuk De Jong (PSV), 28+11
3. Ollie Watkins 18+12
4. Mo Salah ja James Tavernier (Rangers), 19+10
6. Saka 15+13
7. Rafa Silva (Benfica) 15+13
8. Julian Alvarez 15+11
9. Pedro Goncalves (Sporting) 13+13
10. Sebastian Szymanski (Fenerbahce) 14+12
Saksa ei sitten enää kuulu Eurooppaan kun Kane tehoilla 25+5 ei mahdu tuohon listaan?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Atalantalla kiva otteluruuhka seuraavat pelit:

25.02. Milan
28.02. Inter
3.3. Bologna
5.3. Sporting
10.3. Juve
14.3. Sporting
17.3. Fiorentina

Neljä peliä kymmeneen päivään ja viiden päivän lepo ja kolme viikkoon taas.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Alonso ja Leverkusen tekivät eilisellä 2-1 voitollaan Mainzista historiaa. Nyt on 33 ottelun tappioton putki menossa, joka on pisin tappioton putki koskaan saksalaisten seurajoukkueiden historiassa. Alonson pumppu on hävinnyt kilpailullisen pelin viimeksi toukokuun lopulla 2023. Tämän kyseisen käynnissä olevan putken rekordi on: 29 voittoa, 4 tasapeliä, 15 nollapeliä, 97 tehtyä maalia, 24 päästettyä maalia, maaliero +73...edelleen iso harmi, että Leverkusen ei tällä kaudella ole mukana Chämppäreissä, mutta olisi toki tämä nykyinenkin kolmen pytyn (BuLi, Eurooppa-liiga, DFB-Pokal) tripla jo suht väkevä hauiksennäyttö, jos tulee toteutumaan.

Tuo aiempi 32 letkun ennätys oli Flickin Bayernin nimissä joulukuulta 2019 - syyskuuhun 2020.

Alonson tulevaisuus lienee tulevalle kaudella edelleen ihan auki. Jatko Leverkusenissa on myös edelleen ihan mahdollinen, ja joidenkin Saksan medioiden mukaan jopa se todennäköisin vaihtoehto juuri nyt. Alonson jääminen vielä kaudeksi-pariksi Leverkuseniin tekisi ainakin äärettömän hyvää Bundesliigan tasolla ja kilpailulle. Pool myös vahvasti mukana hamuamassa Alonsoa Kloppon seuraajaksi, valmentajia tuon tuosta pois potkiva ja sekasotkussa oleva Bayern ei ainakaan fiksulle Alonsolle välttämättä se kaikista houkuttelevin vaihtoehto ainakaan ole, jos omaa uraa ajattelee. Riskit potkuille ovat nimittäin suuret, jos homma ei sujukaan jatkuvasti kuin 'tanssi'.


 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Mielenkiintoinen nimitys Ruotsilta, kun tanskalaislegenda Jon Dahl Tomasson hyppää Ruotsin maajoukkueen peräsimeen. Kyseessä myös Ruotsin jalkapallomaajoukkueen historian ensimmäinen ulkomaalainen päävalmentaja.

 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä tuo vielä kääntäjän kautta "suomeksi":

Lähestyi siirtogurun puolesta ja antoi Vålerengalle tarjouksen mainostaa pelaajia rahasta: - Ajattelin, että se oli vain hölynpölyä


Idrettspolitikk.no: Danske Tipsbladet saattoi kertoa keskiviikkona 28. helmikuuta nähneensä dokumentaatiota siitä, kuinka yritys, joka väitti olevansa yhteydessä siirtoguru Fabrizio Romanoon, on ottanut yhteyttä klubeihin tarjouksella, että he voivat ostaa julkisuutta hänen kanaviensa kautta. Entinen Vålerengan markkinointipäällikkö kertoo saaneensa tällaisen tarjouksen vuonna 2022.


Muistan, että minut vietiin nukkumaan ja ajattelin, että se oli vain hölynpölyä, Mehran Amundsen-Ansari sanoo Idrettspolitikk.no:lle.


Amundsen-Ansari toimi markkinointipäällikkönä Vålerengassa 4 vuotta. Hän tuli Vålerengaan HamKamista ja on nyt takaisin Hamar-seurassa.


Hän kertoo ottaneensa tämän tiedustelun esiin useiden kollegoidensa kanssa ja että he suostuivat pelaamaan yhdessä nähdäkseen, oliko siinä totuutta.


- Ja sähköposteja tuli aika monta edestakaisin, hän sanoo kuivasti.


Amundsen-Ansari kertoo, että häntä tarjottiin sekä auttamaan levittämään huhuja myytävistä pelaajista että luomaan vilinää ja sitoutumista Vålerengaan.
Idrettspolitikk.no on nähnyt yrityksen sähköpostit, joissa kerrotaan olevansa yhteydessä Fabrizio Romanoon. Nämä ovat sähköpostiviestejä, jotka sekä norjalaiset että tanskalaiset seurat ovat saaneet Idrettspolitikk.no:n tiedossa.


Sähköposteissa kerhoille tarjotaan kanava suoraan Romanon puhelimeen.


"Voit lähettää pyynnön suoraan Fabrizio Romanolle täältä", sanotaan muun muassa sähköpostissa.


Yhden Idrettspolitikk.no:lle lähetetyn sähköpostin mukaan yhden viestin hinnan sosiaalisessa mediassa olisi pitänyt olla 11 600 Norjan kruunua. Lisäksi on ALV.


Memmo-yhtiön edustaja on ottanut yhteyttä klubeihin ja sanonut, että ne ovat kanava Fabrizio Romanoon.
Memmo on yritys, joka tarjoaa muun muassa henkilökohtaisia videoviestejä julkkiksilta. Sivuston mukaan voit saada henkilökohtaisen tervehdyksen Fabrizio Romanolta hintaan 2 065 Norjan kruunua.


Idrettspolitikk.no on lähettänyt kysymyksiä tekstiviestillä ja Linkedinillä kyseiselle henkilölle Memmosta, joka on lähettänyt sekä Norjan että Tanskan seuroille pyynnön, voiko hän kommentoida tätä bisnestä, mutta ei ole saanut vastausta.


Idrettspolitikk.no on puhunut Fabrizio Romanon kanssa ja kysynyt, käyttääkö tai onko hän käyttänyt Memmoa myydäkseen itsensä seuroille tällä tavalla ja veloittaako hän pelaajien mainostamisesta kanavillaan sosiaalisessa mediassa. Hän ei halua kommentoida asiaa.


Promootiotarjouksia koskevissa sähköpostiviesteissä on ollut linkkejä muun muassa videopromootioon liittyvään ilmoittautumislomakkeeseen, jonne seura voi rekisteröidä viestin ja ajan milloin haluaa viestin.


Kun Idrettspolitikk.no aloitti asian käsittelyn, voit rekisteröityä ja maksaa 63 070 Norjan kruunua videosta.
Monet pitävät Fabrizio Romanoa maailmanlaajuisesti merkittävimpänä siirtymäajan toimittajana.

Englanniksi The Guardian, joka käyttää häntä usein pelaajasiirtojen asiantuntijana, kuvailee häntä "jalkapallon siirtoihin erikoistuneeksi italiaksi freelance-toimittajaksi".

Fabrizio Romanolla on kulttiasema jalkapallofanien keskuudessa kaikkialla maailmassa ja hän on myös roolimalli monille siirtohuhujen parissa työskenteleville toimittajille.

Tipbladetin kommentaattori Troels Bager Thøgersen on työskennellyt siirtomarkkinoiden ja sen varjopuolien kanssa yli 15 vuoden ajan ja antaa hälytyksen.

- Tiedän, että Fabrizio Romanoa jumaloidaan siellä. Mutta minun on vain sanottava, että hän pelaa usein agenttien käsiin ja saa sieltä tietonsa, hän kertoo Tipsbladetille.

Kun hän levittää huhuja, se ulottuu yli 20 miljoonalle seuraajalle X:ssä ja 27 miljoonalle seuraajalle Instagramissa.

– Se ei ole journalismia. Se on bisnestä, jossa sekä seurat että agentit joutuvat lopulta maksamaan julkisuudesta, ja se ei toimi ainakaan journalismissa, Bager Thøgersen sanoo.
Amundsen-Ansari kertoo Idrettspolitikk.no:lle, etteivät he koskaan käyttäneet tarjousta hyväkseen.


- Meidän ei koskaan ollut tarkoituksenmukaista maksaa niitä summia, hän sanoo.


– Seitsemän vuoden aikana huippujalkapallossa olen saanut paljon outoja kyselyitä, mutta ei koskaan näin. Tämän täytyy olla yksi maailman kuuluisimmista "journalisteista". Se on täysin järjetöntä, ja muistan, että tämän tapauksen jälkeen lopetin hänen seuraamisen sosiaalisessa mediassa.


Fabrizio Romano luotti erittäin yksityiskohtaisiin tietoihin Andrej Ilicin (23) ennätyssiirrosta Vålerengan ja ranskalaisen Lillen välillä aiemmin tänä vuonna.


Sopimuksen arvo on enintään 50 miljoonaa Norjan kruunua.


Kysyttäessä, onko Romano tai yritys, joka sanoo olevansa yhteydessä Vålerengaan, on ottanut yhteyttä Iliciin siirtymisen edistämiseksi, toimitusjohtaja Svein Graff sanoo:


- Ei, VIF ei ole saanut tällaisia tarjouksia.
Samaa mieltä @mikko600 kanssa. Ei yllättäisi.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ihan hyvin tiivistetty tuossa yhdessä kommentissa:

”Se ei ole journalismia. Se on bisnestä, jossa sekä seurat että agentit joutuvat lopulta maksamaan julkisuudesta, ja se ei toimi ainakaan journalismissa, Bager Thøgersen sanoo”

Siirtohuhuista on tullut ihan oma viihdelajinsa ja niiden ymmärtäminen erilliseksi oikeasta jalkapallojournalismista on hyvä erottaa.

Vaikka laadukkaat oikeat jalkapallojournalisit näitä tietoon saavat ja julkaisevat.
 

Jeffrey

Jäsen
Samaa mieltä @mikko600 kanssa. Ei yllättäisi.

Aika normaalia, että artikkeleita ja näkyvyyttä kaupataan. Tämä varsinkin sosiaalisen median puolella.

Esimerkiksi sijoitusartikkelien puolella on täysin normaalia, että yritykset ostavat artikkelin itsestään. Se on sitten sen artikkelin kirjoittajan vastuulla, että tämä ei vaikuta siihen varsinaiseen artikkelin laatuun. Ja toisaalta tuo sen haasteen kuka tässä on artikkelin asiakas, tilaaja vai lukija. Nopeasti lukijat kaikkoaa jos nämä alkaisivat olla suoria mainosartikkeleita.

Ei se Romano mitään tienaa sillä, että ihmiset lukevat hänen X postauksensa. Mainostuloilla se media on aikaisemminkin itsensä rahoittanut ja somessa se mainostaja on jo pidempään ollut joku muu taho kuin se Anttilan kuvasto siellä välissä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika normaalia, että artikkeleita ja näkyvyyttä kaupataan. Tämä varsinkin sosiaalisen median puolella.

Esimerkiksi sijoitusartikkelien puolella on täysin normaalia, että yritykset ostavat artikkelin itsestään. Se on sitten sen artikkelin kirjoittajan vastuulla, että tämä ei vaikuta siihen varsinaiseen artikkelin laatuun. Ja toisaalta tuo sen haasteen kuka tässä on artikkelin asiakas, tilaaja vai lukija. Nopeasti lukijat kaikkoaa jos nämä alkaisivat olla suoria mainosartikkeleita.

Ei se Romano mitään tienaa sillä, että ihmiset lukevat hänen X postauksensa. Mainostuloilla se media on aikaisemminkin itsensä rahoittanut ja somessa se mainostaja on jo pidempään ollut joku muu taho kuin se Anttilan kuvasto siellä välissä.
Ongelma ei ole näkyvyyden kauppaaminen, mutta maksetusta yhteistyöstä pitäisi ilmoittaa jokaisessa postauksessa näkyvästi, ettei synny väärää käsitystä ns. journalistisesta objektiivisuudesta. Sen sijaan ongelmallista (ie. aivan karseaa paskaa) on se, jos Romano kauppaa myös markkinoiden vääristämistä. Tätä ei liene tarvetta avata.

Niin, ja Romano saa toki myös valtavia tuloja suoraan näkyvyydestään, siis mm. Twitteriltä ja Instalta sekä siitä, että niin moni on sitoutunut hänen alustoihinsa, kuten Caught Offsideen yms.
 

Jeffrey

Jäsen
Ongelma ei ole näkyvyyden kauppaaminen, mutta maksetusta yhteistyöstä pitäisi ilmoittaa jokaisessa postauksessa näkyvästi, ettei synny väärää käsitystä ns. journalistisesta objektiivisuudesta. Sen sijaan ongelmallista (ie. aivan karseaa paskaa) on se, jos Romano kauppaa myös markkinoiden vääristämistä. Tätä ei liene tarvetta avata.

Niin, ja Romano saa toki myös valtavia tuloja suoraan näkyvyydestään, siis mm. Twitteriltä ja Instalta sekä siitä, että niin moni on sitoutunut hänen alustoihinsa, kuten Caught Offsideen yms.

Läpi historian juttuja on vuodettu mediaan ja toimittajia kylvetetty. Vaikuttajamarkkinoinnin tai muutenkin markkinoinnin tunnistettavuus taas on kuluttajansuojaa ja vaikea nähdä kuluttajansuojan vaarantuvan jos julkaistaan uutinen jossa kerrotaan Vålerengan kaupittelevan Jattaa. Kuluttajansuoja ei ylety yritysten väliseen kaupankäyntiin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Läpi historian juttuja on vuodettu mediaan ja toimittajia kylvetetty. Vaikuttajamarkkinoinnin tai muutenkin markkinoinnin tunnistettavuus taas on kuluttajansuojaa ja vaikea nähdä kuluttajansuojan vaarantuvan jos julkaistaan uutinen jossa kerrotaan Vålerengan kaupittelevan Jattaa. Kuluttajansuoja ei ylety yritysten väliseen kaupankäyntiin.
Esim. Instagram vaatii ilmoituksen maksetusta sisällöstä ilman poikkeuksia. Romano on taustayhtiöstään riippumatta somevaikuttaja, jonka tulisi aina ilmoittaa postauksissaan maksetuista yhteistöistä. Sillä ei ole merkitystä, mitä "aina on tehty".
 

Jeffrey

Jäsen
Esim. Instagram vaatii ilmoituksen maksetusta sisällöstä ilman poikkeuksia. Romano on taustayhtiöstään riippumatta somevaikuttaja, jonka tulisi aina ilmoittaa postauksissaan maksetuista yhteistöistä. Sillä ei ole merkitystä, mitä "aina on tehty".

Instagram vaatii ilmoituksen silloin kun se sisältö käsittelee yrityksen tuotetta, brändiä tai liiketoimintaa. Tässä nimenomaisessa asiassa lainsäädäntö tuskin on ihan valmis, mutta hankala nähdä, että "Seura X kiinnostunut hankkimaan Pelaajan Y" käsittelisi Seuran X brändiä, tuotetta tai liiketoimintaa juridisella tasolla aktuaalisti. Ja vaikka koskisikin, sääntö koskee julkaisuja joista on maksettu ja tämä nyt on suhteellisen helppo halutessaan kiertää.

Onko se nyt sitten kaikkien etiikoiden mukainen toimintatapa, varmasti ei. Se, että here-we-gon osumatarkkuus on 99,9% ei sekään ole normaalin journalismin mukaista.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Instagram vaatii ilmoituksen silloin kun se sisältö käsittelee yrityksen tuotetta, brändiä tai liiketoimintaa. Tässä nimenomaisessa asiassa lainsäädäntö tuskin on ihan valmis, mutta hankala nähdä, että "Seura X kiinnostunut hankkimaan Pelaajan Y" käsittelisi Seuran X brändiä, tuotetta tai liiketoimintaa juridisella tasolla aktuaalisti. Ja vaikka koskisikin, sääntö koskee julkaisuja joista on maksettu ja tämä nyt on suhteellisen helppo halutessaan kiertää.
Ymmärrän kyllä mitä haet takaa. Itse näen esim. pelaajakaupat liiketoimintana, ja siten tuo olisi minusta nimenomaan Instagramin sääntojen tarkoittamaa toimintaa: jos seura maksaa Romanolle näkyvyydestä, jokainen näkyvyyttä lisäävä postaus olisi sellaisessa tapauksessa maksettua mainossisältöä.

Sitten toisekseen, hintojen puffaaminen on aina aika riskialtista touhua, sillä markkinoiden manipulointia ei ole sallittua tehdä ihan miten sattuu.

Kolmanneksi tulee tuo journalistin etiikka. Sitäkin säädellään laeilla.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa

Ensi kauden uudistuneesta UCL:stä lisätietoja:

- Mukaan 36 joukkuetta
- Ei ole enää alkulohkoja, vaan jokainen joukkue pelaa yhden ottelun kahdeksaa eri joukkuetta vastaan
- 16 parasta knockout-vaiheeseen

Ideana ihan kiva freesata UCL:ää, sillä itse en ole ainakaan finaaleja lukuunottamatta jaksanut katsoa muuta kuin oman suosikkiseurani ottelut pariin vuoteen, vaikka kanavapaketti on ollut aina käytettävissä. Positiivista on ainakin, että tuolla systeemillä saadaan jatkossa enemmän isojen kohtaamisia UCL:ssä. Negatiivisena puolena sitten tuo, että perinteiset koti- ja vierasottelut samaa joukkuetta vastaan poistuvat. Tuosta onkin sitten helpompi jatkossa siirtää yksittäisiä otteluita saudeihin, Qatariin tai mihin tahansa, missä on riittävästi likaista rahaa tarjolla UEFA:n herroille.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Itse olen ollut ihan tyytyväinen vanhaan formaattiin, vaikka erityisesti alkulohkovaihe ei jaksakaan liikaa innostaa; suurempia yllätyksiä harvoin nähdään. Uusi malli paisuttaa jo valmiiksi kovaa otteluruuhkaa, vaikka toki lisää pudotuspeliotteluita onkin kuluttajana kiva nähdä. Toki formaatissa on etunsakin verrattuna nykyiseen.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Aika tyly EM-karsintalohko Suomen naisjalkapalloilijoille:
Norja, Italia, Hollanti, Suomi.

Joo oli tyly kyllä. Tosin on siellä myös toinen kova lohko myös (Ranska, Englanti, Ruotsi, Irlanti)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös