Jalkapallo – yleinen keskustelu

  • 1 097 689
  • 7 348

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Onhan ne soihdut näyttävän näköisiä.

Miettii vaikka jos tänä iltana HJK:n matsissa Rami pistää soihdun palamaan ja Jokella on vieressä untuvatakki päällä. Rami pienessä nousuhumalassa sohaisee vahingossa Jokea soihdulla hihaan ja takki syttyy tuleen. Untuva leimahtaa tuleen ja Joke palaa 10 sekunnin ajan kuin valtava jätkänkynttilä, samalla Joke alkaa juosta ympyrää ja heiluttaa käsiään, josta saadaan tähtisädetikkumainen liikkuva tifo. Lisäksi takin sulaessa vasten Joken käristyvää ihoa, saadaan mukaan myös kissanpierumainen huutava vihellys, jolloin yhdellä soihdulla on saatu aikaan sekä näyttävä tifo, että upeat ääniefektit.
Lutuurissa satunnaiset uhrit vähän niinkuin kuuluvat asiaan.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jalkapallon fanikulttuuriin kuuluu olennaisesti huligaanius, sääntöjen noudattamatta jättäminen ja yleinen idiotismi. Suomessa tietysti tahdotaan larpata lutuurin nimissä Ultria, koska se nyt on vaan kova juttu.

Ei tietysti koske kuin osaa katsojista, mutta nämä neropatit näkyvät ja kuuluvat kauas. Eiköhän chantit "Luke nussii..." ja "Teemu Pukki pommit tippuu..." kerro siitä porukasta ihan riittävästi.

Soihdut ovat ihan hienoja, enkä ota kantaa, pitäisikö ne sallia. Niin kauan kuin ne ovat kiellettyjä, pysyköön katsomoista pois. Seurat eivät pysty ongelmaa ratkaisemaan, vaan se lähtee kannattajista itsestään. Valitettavasti tietyltä porukalta ei kannata odottaa kovin paljoa, joten seurat jatkavat maksajina.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Aina on tietysti mahdollista, että jotain sattuu, että ei sillä, mutta tästä viestistä käy aika selkeästi ilmi, ettet ainakaan Klubin pelissä ole ollut katsomossa missä on soihdutettu. Ei niitä soihtuja viedä minnekään tuularikatsomon keskelle, eikä ne ilmesty yhtäkkiä yllätyksenä mistään tyhjästä. Lähtökohtaisesti jokainen lähistöllä oleva tietää hyvissä ajoin, että kohta soihdut palaa ja isommissa soihdutuksissa, eli kun soihtuja on ollut myös lähempänä päädyn reunoja, omien havaintojen mukaan vaaralliset huligaanit ovat ihan asiallisesti pyytäneet ja saaneet tilaa ympärilleen.

Täysin samat havainnot.

Kerran olen todistanut tilannetta, jossa joku yksittäinen taistelija sytytti bengalintulen varsinaisten kannattajaryhmien tai lähistöllä olevien ihmisten tietämättä. Hän sai hyvin selkeän kurinpalautuksen toiminnastaan, vaikka mitään vaaratilannetta kenellekään ei syntynyt.

Sitten taas organisoitujen pyrotifojen tapauksessa järjestävät kananttajaryhmät informoivat muita katsojia kyseisissä katsomonosissa esim. flaijereilla ennen matsia niin, ettei ne soihdut pääse ketään yllättämään tai järkyttämään.

Kuten kuitenkin sanottua, ei nuo soihdut täysin riskittömiä ole etenkin, jos jotkut saavat päähänsä pyrotifoista, että on ihan fine sytytellä soihtuja ihan milloin vaan ja missä vaan. Siksi kannattan tuota, että pyrotifoja voidaan toteuttaa luvitetusti. Tällöin tuo muiden katsojien informointi voidaan tehdä vielä paljon avoimemmin - esim. jo ennen peliä somekanavien kautta ja stadionilla plakaateilla. Ja tällöin myös viranomaiset tietävät selkeästi mitä on odotettavissa ja voivat tehokkaammin taata turvallisuuden.

Vähän hassua leimata pyrotifot vastuuttomien huligaanien toiminnaksi ja maalailla kuvaa tuleen syttyvistä ihmisistä ja stadioneista. Pyrotifoja kuitenkin on toteutettu Euroopassa kymmeniä joka viikonloppu kymmenien vuosien ajan ilman, että kukaan maalailijoista osaa nimetä yhtään konkreettista onnettomuutta.

Pyrotekniikkaa siis on mahdollista käyttää jalkapallo-otteluissa aivan turvallisesti. Joten miksi ei kehitettäisi tähän järjestelmää, jolla niitä voidaan toteuttaa luvan kanssa ja siten turvallisuusviranomaisten kanssa yhteistyössä?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastuuriskit ovat aika merkittäviä tapahtumanjärjestäjän kannalta, jos katsojille aiheutuu jotain palovammoja tai hengitystie-/silmä-/iho-ongelmia soihtujen tai vastaavien takia. Varmaan Saksassakin tuollaisen tapahtuman järjestävällä taholla on erityinen velvollisuus taata katsojien ja muiden paikalla olevien turvallisuus; jos paska osuu tuulettimeen, niin vahingonkärsijät ja mahdolliset vakuuttajat ovat tapahtumanjärjestäjän kimpussa.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Vähän hassua leimata pyrotifot vastuuttomien huligaanien toiminnaksi ja maalailla kuvaa tuleen syttyvistä ihmisistä ja stadioneista
Itse ainakin voin sanoa, että tein maalailun tuleen syttyvistä ihmisistä ihan huumorilla… vaikka myönnän, että en myöskään keksi yhtään järkevää syytä miksi nämä pitäisi sallia.

Pyrotifoja kuitenkin on toteutettu Euroopassa kymmeniä joka viikonloppu kymmenien vuosien ajan ilman, että kukaan maalailijoista osaa nimetä yhtään konkreettista onnettomuutta.

Ihan mielenkiinnosta googletin pitääkö tämä paikkansa ja kyllä mä ainakin muutaman uutisen löysin. Toki nämä kaksi liitettä eivät ole Euroopasta ja itse en ole kovin tarkasti perillä onko Etelä-Amerikassa erilaiset systeemit ja miten paljon näitä erilaisia pyroja on jne.

Yhdessä uutisessa oli Belgiassa 17-vuotias poika pyörtynyt ja kaatunut suoraan pyron päälle ja saanut pahat palovammat. Muuten ei tullut nopealla googlauksella vastaan, että Euroopassa olisi sattunut mitään isompaa. Englannissa oli toukokuussa Salfordin pelissä joku nainen saanut ensiapua ja peli keskeytetty pyron takia ja seuran kanta asiaan oli tiukka:

”Pyrotechnic devices are dangerous, and the use of them is illegal. Any supporter(s) found in possession of or using such devices will face both a stadium ban and prosecution”

Varmasti todella harvinaisia tapauksia joka tapauksessa. Luulen että itselle ei vaan koskaan aukea, mikä noissa pyroissa on niin hienoa, että ne pitäisi saada sallituiksi mutta ei sekään ihan taida pitää paikkansa, että koskaan ei ole mitään sattunut.

Itselle se ottelutapahtuma on niin pitkälti vain se itse pelin katsominen, eikä oikein kiinnosta se muu sälä siinä ympärillä.
 

Liitteet

  • IMG_4364.jpeg
    IMG_4364.jpeg
    204,9 KB · kertaa luettu: 73
  • IMG_4363.jpeg
    IMG_4363.jpeg
    359,5 KB · kertaa luettu: 73

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itselle se ottelutapahtuma on niin pitkälti vain se itse pelin katsominen, eikä oikein kiinnosta se muu sälä siinä ympärillä.

Ymmärrän pointtisi, vaikka olen täysin eri mieltä.

Itselleni taas tunnelma ja ilmapiiri on itse peliä tärkeämpi ottelutapahtuman livekokemuksessa. Muuten menisin varmasti hyvin harvoin paikan päälle jalkapalloa katselemaan, koska itse peliä pystyy paremmin ja analyyttisemmin seuraamaan TV:stä eikä tarvitse liikahtaa kotisohvalta.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
koska itse peliä pystyy paremmin ja analyyttisemmin seuraamaan TV:stä eikä tarvitse liikahtaa kotisohvalta.
Tästä oltava itse kyllä eri mieltä. Itse hahmotan paikan päällä pelin tapahtumat ja taktisen näkökulman paljon paremmin kuin televisiosta. Tv:n kautta katsellessa kuvakulma on usein aivan liian lähellä koko kentän hahmottamiseksi ja katselua häiritsee perhe, koira ja älylaitteet.
 

Jeffrey

Jäsen
Viime päivinä viraaliksi noussut SAFn kannanotto VAR:sta vuonna 2005. Jotakuinkin niin, että näki sen hyödylliseksi. Lisäten kuitenkin hyvänä pitämään ilmeisesti Bolognan silloisen valmentajan pointtia, että päätös pitää pystyä tekemään 30 sekunnissa. Lisäsi vielä, että tuo aika saattaa mennä esimerkiksi maalipotkun tai kulmapotkun antamiseen joten se ei juuri häiritse peliä, mutta päätöksen pitää tuossa ajassa tulla. Nyt 20 vuotta myöhemmin tilanne on mikä on.



 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Näitä pelaajien luuhistumisia on ollut tänä syksynä eurooppalaisissa sarjoissa yllättävän paljon. Ja juuri nimenomaan jalkapallossa, eikä juurikaan muista lajeista ole tullut vastaan. Mikähän tätä selittää?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näitä pelaajien luuhistumisia on ollut tänä syksynä eurooppalaisissa sarjoissa yllättävän paljon. Ja juuri nimenomaan jalkapallossa, eikä juurikaan muista lajeista ole tullut vastaan. Mikähän tätä selittää?
Nojoo mutta toisaalta, esim. tämä eilinen niin Lutonin Tom Lockyer joka luuhistui ja sai sydänkohtauksen, on kärsinyt sydänongelmista ennenkin ja hänelle on tehty sydänleikkauskin, eli tuo hänen sydänpysähdys nyt sinänsä menee kategoriaan että ei tuo ns. randomilla kenelle tahansa osunut vaan yksilölle jolla selvästi on historiaa sydänongelmista. Toki, miksi hänellä on ongelmia niin sanopa se sitten. Liittyykö futaajan ammattiinsa vai olisiko sama jos pelaisi rygbyä jne.

Mutta toki aika rankka ammatti tuollainen Valioliiga-ammattilaisen ura on, varmasti ovat alttiita näille kun rasitus on niin kovaa mutta korostaisin että ei näitä sydämen pysähtymisiä kesken pelin onneksi futiskentilläkään niin paljon tapahdu että merkittävästi eroaisi muista lajeista tai yhyeiskunnasta, Valioliigassa tapahtuessaan toki asia saa aika paljon näkyvyyttä.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ja aika usein siellä taustalla on tainnut olla joku piilevä vaiva, mikä on aiheuttanut tilanteen?
Itselle mieleen kaksi syytä mitkä lisäävät rytmihäiriöiden todennäköisyyttä, eli infektiot (korona) jolloin, jos pelaajat palaavat taudin jälkeen liian aikasin kentälle on siinä vähän korkeampi riski.

Toinen vähemmän puhuttu aihe on sitten doping-aineet. Esim. Eriksen pelasi oman tapauksensa aikaan Italiassa ja siellä on vahva doping-kulttuuri. Valioliigan rasitusmäärä ja pelaajien juoksumäärät huomioiden ihan varmasti sielläkin käytetään vaikka kuinka.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Toinen vähemmän puhuttu aihe on sitten doping-aineet. Esim. Eriksen pelasi oman tapauksensa aikaan Italiassa ja siellä on vahva doping-kulttuuri. Valioliigan rasitusmäärä ja pelaajien juoksumäärät huomioiden ihan varmasti sielläkin käytetään vaikka kuinka.
Ja sitten on vielä erilaiset ihan lailliset aineet. Esim. niasiini on liikaa käytettynä selkeä riskitekijä, mitä rytmihäiriöihin tulee. Sitten jos sen liikakäyttö yhdistyy vielä vaikkapa kofeiinin runsaaseen saantiin, riski vain kasvaa. Itselleni kävi juuri näin, kun energiajuomien lipittely lähti uuden työn vaatimustason tekosyyllä lapasesta.

Ei hajuakaan, minkälaisia sydänongelmien juurisyitä esim. Lockyerillä, Eriksenillä tai vaikkapa Ondrej Pavelecilla tai Rich Peverleyllä oli, mutta noin yleisemmällä tasolla energiajuomilla on ollut negatiivisia vaikutuksia ihmisten sydänterveyteen. Tämä siis minua hoitaneen lääkärin näkemyksenä.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ja sitten on vielä erilaiset ihan lailliset aineet. Esim. niasiini on liikaa käytettynä selkeä riskitekijä, mitä rytmihäiriöihin tulee. Sitten jos sen liikakäyttö yhdistyy vielä vaikkapa kofeiinin runsaaseen saantiin, riski vain kasvaa. Itselleni kävi juuri näin, kun energiajuomien lipittely lähti uuden työn vaatimustason tekosyyllä lapasesta.

Ei hajuakaan, minkälaisia sydänongelmien juurisyitä esim. Lockyerillä, Eriksenillä tai vaikkapa Ondrej Pavelecilla tai Rich Peverleyllä oli, mutta noin yleisemmällä tasolla energiajuomilla on ollut negatiivisia vaikutuksia ihmisten sydänterveyteen. Tämä siis minua hoitaneen lääkärin näkemyksenä.
Menee ohi aiheen mutta erittäin hyvä nosto! Pahinta on että näitä Noccoja yms. markkinoidaan urheilujuomina ja porukka vetää sitä ennen treeniä missä sydän joutuu muutenkin koville.

Vähän kyllä huvitti kun työpaikalla muutama nuorempi työkaveri jutteli juuri siitä miten hyvät preworkout juomat heillä on ja sivulauseessa valittelivat miten tulee välillä rytmihäiriöitä.

Nuuska vielä siihen päälle, niin ai että kyllä kulkee.
 

LUHGUNITED

Jäsen
Suosikkijoukkue
Konkkakypsän kriisiseuran munattomat kendojanarit
Mestarien liigan neljännesvälieräparit arvottiin hetki sitten. Ei mitään kovin mielenkiintoisia pareja tullut, jokseenkin jopa aika mitäänsanomattomat.

Mestarien liigan neljännesvälieräparit kaudella 2023-2024:

FC Porto - Arsenal
Napoli - FC Barcelona
PSG - Real Sociedad
Internazionale - Atletico Madrid
PSV - Borussia Dortmund
Lazio - Bayern München
FC Kööpenhamina - Manchester City
RB Leipzig - Real Madrid

Jos nyt yksi ottelupari pitää nostaa ylitse muiden, niin kyllä se omissa papereissa on tuo Napolin ja Barcan kohtaaminen.
 

redpecka

Jäsen
Ensi kesänä tulee ikäpolvensa ihmelapsi brasilialainen Enrick Real Madridiin.

Aika kovaa brassikolmikkoa ollaan siellä kasaamassa: Vinicius - Rodrigo - Enrick. Tulee vähän mieleen kun Neymar meni Barçaan täydentämään kolmikon Messi - Suarez - Neymar.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näitä pelaajien luuhistumisia on ollut tänä syksynä eurooppalaisissa sarjoissa yllättävän paljon. Ja juuri nimenomaan jalkapallossa, eikä juurikaan muista lajeista ole tullut vastaan. Mikähän tätä selittää?
Kuten edellä mainittiin niin onhan näitä ollut ihan jääkiekossakin, jopa NHL:ää myöten mutta myös junnusarjoissa. Myös jenkkifutiksessa tullut viime vuosina muutama keissi NFL:ssä ja yliopistossa, jossa pelaajia on lyyhistynyt. Eiköhän näissä kaikissa jonkin sortin lääkkeitä ja piristeitä (laillisia tai laittomia) käytetä.

En itse Noccoja ja vastaavia ole juonut tai alan asiantuntija ole, mutta eikö noissa saata olla jo pelkästään kofeiinia tuplasti perus energiajuomiin (esim Red Bull) verrattuna? Noita jos pumppaa menemään ennen suoritusta niin ei ihme että pumppu voi olla kovilla.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Kuten edellä mainittiin niin onhan näitä ollut ihan jääkiekossakin, jopa NHL:ää myöten mutta myös junnusarjoissa. Myös jenkkifutiksessa tullut viime vuosina muutama keissi NFL:ssä ja yliopistossa, jossa pelaajia on lyyhistynyt. Eiköhän näissä kaikissa jonkin sortin lääkkeitä ja piristeitä (laillisia tai laittomia) käytetä.

En itse Noccoja ja vastaavia ole juonut tai alan asiantuntija ole, mutta eikö noissa saata olla jo pelkästään kofeiinia tuplasti perus energiajuomiin (esim Red Bull) verrattuna? Noita jos pumppaa menemään ennen suoritusta niin ei ihme että pumppu voi olla kovilla.
Vaikka itse näistä edellä kirjotin niin en millään usko, että energiajuomien kuolettavia haittoja voi millään verrata dopingiin.

Se tiedetään että Venäjällä ja kehonrakennus/voimailupuolella dopingin käyttö on yleisintä ja eniten näitä ennenaikaisia kuolemia tuntuu näiltä suunnilta tulevan.

Tuohon energiajuomapuoleen en osaa tarkemmin sanoa mutta esim. redbullissa on taas sitten tauriinia, joka sitten viinan yhdistettynä voi tappaa, eli älkää juoko sitä kossubatteria.

Kossuvissy on voittajan valinta.
 

Liitteet

  • IMG_4396.jpeg
    IMG_4396.jpeg
    191,5 KB · kertaa luettu: 93

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Vaikka itse näistä edellä kirjotin niin en millään usko, että energiajuomien kuolettavia haittoja voi millään verrata dopingiin.
Ei tietenkään ja dopingiakin on moneen lähtöön.

Noin muuten, eräs sisätautilääkäri kertoi mulle aikanaan, että vaivoihin voi olla kymmeniä ja kymmeniä syitä. Muutenkin kaikki on kuitenkin yksilöllistä, joten paha se on näin ulkopuolelta sanoa, mikä on syynä mihinkin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Evertonin kausi 2024-2025 on viimeinen Goodison Parkillla.

Johan ne tuolla ehti pelatakin melko kauan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös