Ja isona minusta tulee...

  • 4 258
  • 51

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
...poliisi? Prinsessa? Pankinjohtaja? Sairaanhoitaja? Vaiko kenties oman elämäni sankari?

Joillekin henkilöille ammatinvalinta on helppo päätös, toiset taas tuskastelevat asian kanssa montakin vuotta. Tietoa eri koulutusmahdollisuuksista tulvii kuitenkin ovista ja ikkunoista, jos vain osaa osaa tutkia oikeista paikoista. On yliopistoa, avointa yliopistoa, oppisopimusta, ammattikorkeakoulua, kursseja, ammattikoulua, ulkomaille lähdön mahdollisuus... Enää pitäisi päättää, mihin itsensä laittaisi mukaan.

Miten jatkoaikalaiset ovat kokeneet ammatinvalinnan sitä aikanaan suorittaessaan? Oliko unelmaduuni selvillä jo hyvissä ajoin, ja onko se myös toteutuessaan vastannut odotuksia? Onko keskuudessamme henkilöitä, jotka tälläkin hetkellä pohtivat, tuliko sittenkin valittua väärin ja kaipaisivat toisenlaisiin kuvioihin? Riittääkö opiskelua kohtaan intoa ja motivaatiota, vaikka yksi tutkinto jo olisikin taskussa? Ja ehkäpä tärkeimpänä - miksi olet valinnut tai olet valitsemassa juuri sen jonkun tietyn ammatin? Painaako vaakakupissasi kunnianhimo, joka kannustaa esimerkiksi korkeakouluopintoihin, kuinka paljon palkkapussin paksuus vaikuttaa vai ovatko maalliset mammonat sivuseikka, jos työssä vain viihtyy hyvin?

Itselleni ammatinvalinta on tällä hetkellä hyvinkin ajankohtainen asia, sillä pähkäilen kovin, mihin kaikkialle alkaisin hakemuksia postittaa nyt keväällä. Ala ja suuntautuneisuus on melko tarkoin selvillä, mutta pieni hienosäätö uupuu vielä. Todennäköistä kuitenkin on, että yhden yliopiston psykologian laitoksen pääsykokeisiin ainakin matkaan, ellei sitten jotain vallan kummallista tapahdu. Toisena vaihtoehtona on ammattikorkeakoulu ja sosionomin tutkinto, mutta enpäs tiedä, kiehtooko tuo minua loppujen lopuksi niin kovin.

Itse koen, että pääkriteerinäni tulevalle ammatilleni on, että todellakin viihdyn siinä ja saan tekemästäni työstä tyydytystä. Joku ihminen voisi työskennellä helpostikin hieman vähemmänkin mieluisassa työpaikassa, jos liksa vain olisi korkea, mutta itse en uskoisi moiseen kykeneväni kuin hetkellisesti. Palkkauksella on toki merkitystä, tulevaisuudessa en halua kituuttaa alipalkattuna näkkileipäkuureilla, mutta siitäkin huolimatta ehdottomasti palkkapussia tärkeämpää on työn mielekkyys. Lisäksi on sanottava, että mietin kovin myös työllisyystilannetta, hienollakaan tutkinnolla ei kovin suuria tee, jos töitä ei yksinkertaisesti meinaa riittää. Tosin toki ammattitaito ratkaisee paljon etenkin kilpailutilanteessa, joten itsestä riippuu paljon.

Tässä kömpelöhkö aloitukseni, te saatte jatkaa!
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Höh? Itse mietin juuri ammatinvalintakysymyksiä samalla, kun katsoin jääkiekkoa.

Kai minusta peruskoulun luokanopettaja tulee, vaikka kotona olisi kyllä kuljetusyrityksen "johtotehtävätkin" odottamassa. Opettaja on ollut toiveammattina siitä lähtien, kun tajusin, ettei minusta voi tulla Teräsmiestä. Tai oli valittava rekkakuskin ja opettajan väliltä. Olin jo kallistumassa kuljetusyrittäjäksi, mutta sitten yksi kokonainen kesä isän mukana puunajossa muutti tilanteen. Ei nimittäin innosta lähteä perjantain ja lauantain välisenä yönä jonnekkin hemmetin metsään rämpimään ja etsimään jotain hemmetin puita, joista tehdään jotain hemmetin paperia.

Eli ala-asteelle opettajaksi. Kiva liksa + kesäloma.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Opiskelen tällä hetkellä visuaalista suunnittelua, eli 3D mallinnusta jne. Kuvankäsittelyä myös hieman siinä ohessa.

Eli, kaiketi sitten tuossa piilee se minun mahdollinen urani, tai sitten ei. Tarkoitus olisi työllistyä alalle, koska oikeastaan juuri muu ei kiinnosta vakavasti ottaen. Kuvataiteilijan ammatistahan silloin joskus aikoinani haaveilin, kun ei ollut oikein mitään eheää kuvaa moisesta. Olen onneksi hyljännyt täysin tuon vaihtoehdon. Ei, ei kiitos! Voi sitä maalata noin muuten vaan harrastukseksi ja huvin vuoksi ja kyllä se palvelee tarkoitustaan näissä tietokonehommissakin. Luonnokset, konseptit ja sitä rataa.

Sarjakuvapiirtäminen olisi kiehtovaa, mutta ei silläkään Suomen maaperällä yksistään pärjää oikein, ellei ole todella uuttera ja kekseliäs (vrt. Juba). Ehkä jos olisi kiinteämpi ammatti, niin sivuprojekteina voisi jotain sarjakuvajuttuja suunnitella, julkaisumielessäkin, onhan niitä ideanpoikasia tuolla pöytälaatikossa.
 

Jugorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, HC Sparta Praha, NY Rangers
Tällä hetkellä opiskelen MAST:ssa (Mikkelin ammattiopistossa) merkonomiksi. Tavoite on AMK:n puolella ja tradenomiksi pitäisi joskus tulevaisuudessa valmistua.

Elikkä sellanen "jokapaikanhöylä" minusta on tulossa..
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta olisi vallan mukavaa, jos minulla sattuisi olemaan pienikin käsitys siitä, mitä aion isona oikeasti tehdä. Kaikenlaista, alati vaihtuvaa, haaveammattia on kyllä ollut mielessä, mutta...

Kolmevuotinen ammattikoulu käyty, ala oli tietysti ihan harrastepohjainen juttu, josta näin jälkikäteen, vanhempana ja viisaampana, ajatellen ei ainakaan työelämän suhteen ole mitään hyötyä. Toista "välivuotta" tässä vietellään. Töissä olen jossain ihan muualla, kuin missä kuvittelen aikuisena haluavani olla. Iltalukiossa kielikursseja suorittelen, toivoen, että niistä olisi joskus jotain apua jatko-opinnoissa.

Ammattikorkeaan eivät yllättäen minua viime keväänä ottaneet, edes pääsykokeisiin. Tänä keväänä taas uusi yritys, enää pitäisi keksiä, että milleköhän alalle sitä sitten pyrkisi. Ei oikein tunnu mikään kiinnostavan tarpeeksi, toisaalta olen myös nopea kyllästymään mihin tahansa hommaan.

Tällä menolla näyttää siis siltä, että isona minusta ei tule oikein mitään. Toistaiseksi.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Pitäis alkaa lukea

Tarkoitus on tänä vuonna lukea pohjaa ja ensikeväänä armeijan jälkeen ottaa täysi tsemppi päästäkseni Valtiotieteelliseen lukemaan maailmanpolitiikkaa.
Eli toivottavasti tulisi diplomaatti tai jotain vastaavaa. Töitä ulkomailla..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Poison
ulkomaille lähdön mahdollisuus

Tämä tuntuisi olevan kovasti unohdettu asia. Kyse voisi olla rohkeuden puutteesta, mutta uskoisin, että enemmänkin tiedon puutteesta. Ei vaan tule mieleen. Jos nyt ei mihinkään supereksoottiseen maahan suuntaa, niin arki on yllättävän samanlaista muualla kuin Suomessakin.

Joku kai sitten pelkää, että joutuu tulemaan maitojunalla takaisin? Sehän on yksi lähtemisen hyvä puoli, että aina pääsee pois. Mistä tahansa maailman kolkasta pääsee alle kahdessa vuorokaudessa Suomeen ja Euroopasta muutamassa tunnissa.

Meidän kaikkien ihailema Olli Jokinen on ns. maitojunamies. Kyseessä oleva kausi tunnetusti huipentui mestaruuden ratkaisseeseen jatkoaikamaaliin SM-liigassa ja sittemmin on ihan "kohtuullinen" ura NHL:ssäkin auennut.

Monet käyttää aikaa, jopa vuosia, pääsykokeissa notkumiseen. Monissa maissa ei ole valintakokeita, vaan suomalaisen lukion papereilla pääsee ilmoitusluontoisesti sisään.

Mielestäni on hyvinkin typerää lähteä suosittelemaan mitään. Ainoastaan voi kertoa omista kokemuksista, mistä jokainen voi sitten vetää johtopäätöksiä.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselleni alkoi ammatinvalinta selkiintyä lukioiässä, jolloin päätin että haluan opiskelemaan kaupallista alaa joko Turun Kauppakorkeakouluun tai sitten Tampereen Yliopistoon. Ja Tampereellahan sitä nyt ollaan ja pääaineenani luen markkinointia, joten siltä suunnalta se tuleva ammatti sitten todennäköisesti löytyy. Tampereella jatkaisin mielelläni myös valmistumiseni jälkeen, mutta myös Turku, Jyväskylä ja varsinkin Helsinki ovat käyneet mielessäni tulevina asuinpaikkoinani. Tuuristahan se sitten osittain on kiinni, että minne sitä lopulta ajautuu, mutta haluan kyllä asua Suomen mittakaavassa isossa kaupungissa ja toivon että löydän jonkun mielenkiintoisen ja hyväpalkkaisen homman joko Tampereelta tai Helsingistä. Ulkomaille lähtöä en ole hirveän vakavissani ajatellut, joskaan en sitäkään vaihtoehtoa täysin pois sulje. Tällä hetkellä tärkeintä on kuitenkin hommata mahdollisimman hyvä ja laaja KTM-tutkinto hyvin arvosanoin, jotta mahdollisuudet mieleisen työpaikan löytämiseen tulevaisuudessa ovat mahdollisimman hyvät.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en yhtään tiedä mikä minusta tulee "isona". Olen nyt opiskellut tietotekniikkaa tms. jo vaikka missä kouluissa, mutta en sitä työkseen halua koskaan tehdä. Enkä oikeastaan edes harrasta sitä, muuta kuin netissä surffailen. Uskon etten kovinkaan kauaa jaksaisi tehdä saman alan töitä, tai varsinkaan samaa työtä. Viimeksi olin toimisto-hommissa ja sitä ennen metalli-alalla.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Jugorov
Tällä hetkellä opiskelen MAST:ssa (Mikkelin ammattiopistossa) merkonomiksi. Tavoite on AMK:n puolella ja tradenomiksi pitäisi joskus tulevaisuudessa valmistua.

Tervetuloa joukkoomme.

T. merkonomi+yo keväältä 2002

Ttuolloin tosin koululaitos oli nimeltään Mikkelin Ammatti-Instituutti (MAI). Tästä lähihistoriasta muistuttaa vieläkin mainoskyltti koulurakennuksen seinässä.. niin ne ajat muuttuvat.

Itsellä tosiaankin ovat tradenomin opinnot MAMK:ssa hyvässä vauhdissa. Vaikka paljon onkin puhetta siitä, että tradenomeja koulutetaan liikaa, uskon että pätevälle ihmiselle töitä löytyy. Ehkäpä jonain päivänä löydän itseni myynti-, tuote- tai markkinointipäällikön asemasta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
...PULIUKKO
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
.....aikuinen.

Tai sitten minusta tulee kaikkien esikuva, joka tuo 80-luvun takatukat entistä pidempinä takaisin ja kaikki tanssivat vain discopallon tahtiin.....

Tai sitten lopulta joku ATK-guru, joka työskentelee samalla lätkän/futiksen junnuvalmennuksessa.....
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin... helvetin kovaa vauhtia meikäläisestä on tulossa se diplomi-insinööri. Pääaineenani luen RF-tekniikkaa ja sivuaineina on tullut luettua tietoliikennetekniikkaa ja teollisuustaloutta. Niille, joille RF-tekniikka ei sano mitään, kerrottakoon että se tulee sanoista Radio Frequency. Eli Nokian pääjohtajan paikkaa tässä haetaan...

Diplomi-insinööri... niin... ihan hyvä ammatti ja ei ainakaan tarvitse pelätä sitä, että ei osaisi erottaa työtä ja vapaa-aikaa toisistaan. Töistä siis haetaan raha, jota voidaan sitten käyttää vapaa-ajan toimintaan, eli esimerkiksi musiikkiharrastukseen.

Jaa, koska valmistun? Työpaikka on haussa. Riippuu paikasta, aloitanko d-työn jo heti, vai olenko ensin kesän kesäharjoittelija-statuksella ja aloitanko d-työn sitten vasta syksyllä. Joka tapauksessa kurssit olisi tarkoitus käydä loppuun kevään aikana.

Ja lapsena sanoin, että minusta tulee "BENSSA ASEMAN MYYJÄ". Noin olen ainakin kirjoittanut kirjaan "Kulta-aika lapsuuden". Myös traktori- ja autotehdas oli joskus tarkoitus perustaa.

Joo, ja joskus sanoin myös lähteväni isona Alaskaan metsästämään susia ja Afrikkaan tiikereitä panssarivaunulla. Kovat oli suunnitelmat.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Ja isona minusta tulee...

Viestin lähetti pernaveikko
Tämä tuntuisi olevan kovasti unohdettu asia.
Kyllä, unohdettu. Kuitenkin ja uskoisin, että myös aika suositeltava asia. Oli kyse opiskelusta tai työstä.

Meidän, kuten varmaan monen muunkin koulun puolesta on tarjolla mahdollisuuksia ulkomaille niin vaihtoon kuin työharjoitteluunkin. Itse olen harkinnut aivan vakavasti jompaa kumpaa, tällä hetkellä olen jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla, joka olisi sitten kolmantena vuonna. Se voisi olla hyvä tilaisuus ja vieläpä melko helppo keino päästä vierailemaan ulkomaille ja hakemaan kokemuksia sieltä. Iso askelhan se ja varmasti omanlaistaan pelkoa aiheuttava, mutta voisi todellakin kasvattaa ja olla jatkossa hyvä asia. Kyllä uskoisin että monessa paikassa katsotaan ihan hyvällä jos on kokemusta ulkomaista. Kertoo että kanttia ja uskallusta on sen verran olemassa. Eikä pidä unohtaa sitä tärkeintä, että ulkomailla voisi mahdollisesti sopia tärkeitä suhteita, niin mahdollisiin työpaikkoihin kuin myös ihmisiin. Saada pysyviä ystäviä ulkomailta.

Niin, itselläni siintää mahdollisena paikkana Espanja, jonne olisi kaiketi koulun puolesta mahdollista päästä. Pitää kuitenkin sitä katsella tässä hieman myöhemmin.
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Viestin lähetti puuha-pete
...PULIUKKO

Kiva valinta. Mä tykkään. Silti isona minusta tulee tähti, mielellään Maija Vilkkumaan kanssa.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No minä se opiskelen arvostetuksi AMK-insinööriksi! Tähän niitä hymiöitä...

En oikein tiedä miksen lähtenyt DI-koulutukseen. Varmasti olisin päässyt, mutta ei ollut sitä tietoisuutta koulutuksen eroista mitä nykyään on. No mutta loppuunasti täällä ollaan, ja valmistutaan ensi vuonna insinööriksi konetekniikan alalta suuntautumisvaihtoehtona koneautomaatio.

No inssi tai Dinssi niin sama on tavoite. Tulevaisuuden työpaikan pitäisi löytyä suunnittelu- tai tuotekehityspuolelta. Automaatiosuunnittelu tai tuotannonohjaus voisi olla meikäläisen alaa tulevaisuudessa.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Isona minusta tulee kuollut. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan lähitulevaisuudessa.
Loppukeväästä pitäisi valmistua tietojenkäsittelyn tradenomiksi. Ei todellakaan mikään kutsumusammatti, mutta kai sitä jotenkin on tähän pisteeseen ajauduttu.
Itseasiassa minulla ei koskaan ole ollut mitään haaveammatteja (tai ehkä astronautti joskus pienenä). Työ on työtä, ja sitä tehdään jotta saa rahaa, ei siksi että se olisi hauskaa.
 

Mikko-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No eipä vissiin lapsuuden suunnitelmat toteudu, silloin halusin olla poliisista palomieheen, mutta nyt näyttää siltä, että pääsen nc-koneistajaksi. Tai koulu loppuu keväällä, mutta paikka on siellä odottamassa.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hmm... Isona unelma-ammatti pyöri siellä prinsessan ja rallikuskin välimaastossa, mutta nykyistä tavoitetta ei saa hyvällä tahdollakaan tuohon muottiin sorvattua.

Tarkoitus siis oli pyrkiä ja päästä opiskelemaan psykologiaa, mutta se meni vähän reisille. Tällä hetkellä aikaa kulutetaan amk:ssä sosiaalialaa opiskelleen, eli joskus isona musta tulee sosionomi. Erityislasten/nuorten kanssa kiinnostaisi työskennellä, tai sitten päihdepuolella. Mielenterveyspuoli piti "hylätä", kun kuitenkin vain ihastuisin asiakkaisiin...riittävän monta masennus tms poikaystävää nähty.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Pikku Myy


Tällä hetkellä aikaa kulutetaan amk:ssä sosiaalialaa opiskelleen, eli joskus isona musta tulee sosionomi.

Sinusta tulee siis sosionomi (AMK) ei sosionomi. Oikeita sosionomeja tulee ihan muualta.

Itsehän opiskelen nimim. Johdon tavoin TaYKKK:ssa, eli Tampereen Yliopiston kauppakorkeakoulussa (ihana nimihirviö), pääaine tosin on eri.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti dude
Sinusta tulee siis sosionomi (AMK) ei sosionomi. Oikeita sosionomeja tulee ihan muualta.
Aamulla ajatus varmaan luistaisi paremmin, mutta sitä ennen taatusti palat halusta kertoa, mistä niitä sossuja sitten tulee.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Minun työnkuvaani kuuluu oikeastaan vain ohjelmointi. Tällä hetkellä teen sovelluksia Windows-ympäristöön (olosuhteiden pakosta Visual Basicilla). Visual Basic itsessään on kuitenkin niin onneton tekele, että yleensä sovelluksessa täytyy käyttää paljon Windowsin varsinaisia API-funktioita. Onneksi VB tarjoaa tähän mahdollisuuden, sillä ilman API:a ei kunnon Windows-ohjelmia voi tehdä.

Suunnitelmissa ei tällä hetkellä ole alanvaihto, vaikka vähän aikaa sitten siltä tuntuikin. Ehkä puolen vuoden päästä tunnen taas toisin, mutta tällä hetkellä työ tarjoaa minulle tyydytystä ja riittävää haasteellisuutta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jaa-a, pienenä olin vakuuttunut että minusta tulee "luonnontutkija" ja katsoin about jokaisen Avaran Luonnon mitä telkkarista tuli ja opettelin puoliulkoa paritkin eläinkirjat yms.

No biologiaan kiinnostus kuoli koulussa kun piti alkaa tunnistamaan jotain helvetin tilitantteja toisistaan. Kahta lintua erotti punainen/sininen läikkä vatsassa, huono puoli oli että kuvat olivat mustavalkoisiaja valokopioita oikeista kuvista.

No luontoa sitä silti tutkitaan ja tällä kait tässä pitäisi 95% (-gradu) valmista fyysikkoa leikkiä. Gradun teon pyrin suorittamaan jossain alan yrityksessä, mutta katsoo nyt, jatko-opinnot eivät oikeastaan nappaa. Keväällä jäljellä kieliopinnot ja kaksi pientä kurssia, tällä hetkellä onkin jo kova huoraaminen päällä gradu/kesätyöpaikan perään.
Optimi toki olisi, että sluibaisi kesän ja aloittaisi gradunteon syksyllä.

Kattoo ny.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tuo TaYKK taitaa tosin vain kyseisen yo:n kauppatieteellisen tiedekunnan antama hieno nimitys, mitään varsinaista statusta itsellisenä laitoksena sillä ei taida olla.

Itsestänihän tulee toimittaja, tosin ei urheilutoimittaja. Joten ette pääse todennäköisesti morkkaamaan kirjoituksiani jääkiekosta tällä palstalla. Muut jutut sitten lienevät asia erikseen.

EDIT: piste lauseen loppuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös