Jätte kiva elämä?

  • 8 598
  • 56

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Koska suurin osa tämänkin palstan lukijoista/kirjoittajista ei periaatteessa koskaan osta Iltapulua, niin tässä teille tiedoksi kyseisen lehdykän antia tältä lauantailta.
Siteeraan siis a.o. lehden juttua suomenruotsalaisista...

Tähän mennessä me tiedämme, että suomenruotsalaiset elävät pidempään kuin suomenkieliset. Mites tässä näin on päässyt käymään? Eikö svenska talande bättre folk olekkaan umpimielistä ja naapureitaan kyräilevää itsemurhakandidaattijengiä?

Esimerkiksi Ahvenanmaan Föglön kunta ja sen 50-56 vuotiaat: 82-prosenttia heistä on tyytyväisenä töissä. Sama porukka Keski-Suomen Pylkönmäellä: 32,4 prosenttia töissä. Tilastokeskuksen tilastoista ilmenee, että suomenruotsalainen ei edes ajaudu työtapaturmiin tai autokolareihin samaan tahtiin kuin muut suomalaiset.

Syynä ei ole viina, liikunta, ravinto, ikä sukupuoli eikä mikään muukaan yksittäinen tekijä vaan Kansanterveyslaitoksen ylilääkäri MARKKU T.HYYPÄN mukaan "me-henki".
Mikä vitun "me-henki"?
Hyyppä puhuu sosiaalisesta pääomasta. Kiteyttäen se tarkoittaa sosiaalisia suhteita, joiden avulla ihmiset saavuttavat toiveitaan paremmin. Sitä ovat kansalaisaktiivisuus, järjestötoiminta ja yhdistykset sekä keskinäinen luottamus, jota suomenruotsalaisilla on toisiaan kohtaan automaattisesti. Heillä se on kasvanut vuosikymmenien myötä.

Nyt saa jo nauraa vapaasti, vapaaseen tahtiin... halutessanne jopa reipasta turkulaista merimiesnaurua.

Piina kuitenkin jatkuu. Nimittäin pääsäännön mukaan vähemmistöillä menee aina huonommin kuin enemmistöillä. Suomenruotsalaiset ovat maailman ainoita vähemmistöjä, joilla asiat ovat paremmin kuin valtaväestöllä. Japanin Okinawasta löytyy toinen porukka.

Suomenruotsalaisia yhdistää vankasti myös urheilu. Jääkiekossa erityisesti muuan IFK från Helsingfors. Tosin myös rantaruattalaisten muilla pesimäseuduilla Stadin lisäksi lymyää näitä IFK-nimisiä seuroja, joista mainittakoon MIFK Ahvenmaalta (en viitsi kirjoittaa tuon MIFK:in kotikaupungin nimeä, kun se Maarianhamina/Marianhamina/Mariahaamina on aina Ruåtsin risteillyillä jäänyt niin hämäräksi kokemukseksi) ja ÅIFK Turusta. Siis jopa kaksi kertaa itse kaupunkinsa polttaneet länsigootit ovat tajunneet perustaa IFK:n - joten jotakin hyvää siinäkin kaupungissa löytyy.

Muilla kokemuksia svenska talande bättre folkista?

Förlot.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Predator
Muilla kokemuksia svenska talande bättre folkista?

Seurustelin teininä yhden kanssa. Tytön suomen kielessä kuului melko selvästi aksentti ja kielioppivirheitä tuli.

Muuten ei muuta kuin Stokkan mummoja.

EDIT: Puuh, miten huormassa olenkaan voinut unohtaa tämän yhden erittäin epämiellyttävän tapauksen. Aivoni ilmeisesti toimivat juuri oikein, koska haluaa sulkea tämän pois.

Tuli pieni peltikolari faijan kalliilla autolla ajavan hurrin kanssa. Se puhu just raivostuttavaa sekakieltä. Muutenkin kyrmi siinä selvitellessä ja sitten sen puhelin soi.

"blaah blaah blaah jag kan inte tala ny, jag har en juttu här."

Grankullasta se oli.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Jätte kiva elämä?

Viestin lähetti pernaveikko


"blaah blaah blaah jag kan inte tala ny, jag har en juttu här."


Stadissa Eirassa oli vielä kymmenisen vuotta sitten monta sellaista pientä kerrostalon kivijalkaan sijoitettua elintarvikemyymälää. Niissä oli poikkeuksetta suomenruotsalainen henkilökunta - aina kauppaan sisälle mennessäsi sait vastaasi pirteän lausahduksen "gu morron, gu daag, gu eftermiddaag... jne" kun olit sanonut itse kohteliaasti vaikkapa että "hyvää päivää". Siis herkullisia kohteita vaikkapa "va kostar haukikilo"- kaltaisille väestönosavitseille.

Eirassa Pietarinkadulla oli 70-luvulla suomenruotsalaisen vanhanpiian ylläpitämä "Siirtomaatavarakauppa" ja se oli edistyksellinen sen takia, että sinne tuli sellainen avaruusajan vempain nimeltä mikroaaltouuni. Oli muuten yksi ensimmäisistä lajiaan Stadissa, siis se uuni. Me teinit sitten ravasimme siellä jatkuvasti kuumennuttamassa kauppiastädin myymiä maukkaita lihiksiä ja pasteijoita.
Mieleeni jäi kerran sellainen tapaus, kun olin jonkun ison kaveriporukan kanssa ennen leffaan menoa ostamassa evästä. Mikroaaltouunin kohdalle pienessä kaupassa kertyi äkkiä iso avohässäkkä, ja siinä paniikissa kauppaa yksin hoitanut täti yritti saada kaaosta hallintaan.
Minä yritin siinä hieman etuilla, mutta silloin tuo harmaahapsinen kuivakka rouva tarttui minua ronskisti ranteeseen, katsoi tiukasti silmiin ja sanoi jotakin tähän malliin:

- du, du, du Elvis eller någonting, jonon pää, kööa nu kiltisti.

Eikä minulla ollut edes rasvaa letissä...
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Viestin lähetti Predator
Muilla kokemuksia svenska talande bättre folkista?

Itse Etelä-Pohjanmaalla asunneena voin todeta, että on vain ja ainoastaan positiivisia kokemuksia. Österbottenin tytöistä ehdottomasti suomenruotsalaiset kaunottaret veivät huomioni aina. Heissä on jotain erikoista; avoimuutta, rehellisyyttä ja ennen kaikkea halu kokeilla kaikkea uutta ja nähdä maailmaa. Heillä on oma tyyli ja oma elämäntapa yhteisössä. He ovat melko erilaisia kuin suomalaiset, mutta toisaalta aivan samanlaisia. He ovat kultturelleja, matkustavat ja pitävät huolta itsestään. Mä seurustelin mielelläni sellaisen kanssa.

En halua sortua yleistämiseen, tämä oli vain minun mielipide ja kokemus suomenruotsalaisista. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikki ihmiset ovat erilaisia..
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ai hemmetti, tästä aiheesta näkyy olevan jo tavallaan otsikko jonkun äänestyksen muodossa. Modet siis voivat halutessaan yhdistää tämän minun avaamani höpötyksen siihen vanhempaan versioon. Thank you very many.
 

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Ska vi gå till huurteinen?

Tämähän ei ole äänestys, eli jatketaan toki ja kerätään kokemuksia - puolin ja toisin.

Itselläni ei ole mitään negatiivistä sanottavaa suomenruotsalaisista. Päinvastoin. Kaikki keitä olen tavannut ovat olleet ok porukkaa. Pitää sanoa että suomenruotsalaiseen tuttavapiiriini ei kuulu varakasta väkeä. Ylimääräinen varallisuus toisinaan aiheuttaa nousevaa keltasilmäisyyttä kaikenlaisissa väestöryhmissä eikä sitä pidä sotkea tähän.

Itse asiassa viimeksi tänään olen pitkästä aikaa tavannut "heitä", enkä ole myöskään pitkään aikaan nauranut yhtä makeasti. Jotenkin keskustelu ajautuu eri linjoille kuin sisä-Suomessa on tavallista. Ehkä se ero on tavassa jolla omista asioista puhutaan, ehkä "he" myös antavat vastapuolelle suuremman vapauden luoda omaa mielipidettä. Tarkoitan tällä sitä, että tuntemani yksilöt eivät siis perustele omia ratkaisujaan ihan yhtä perusteellisesti kuin sisäsuomalalaiset tekevät, eivätkä siis luo tätä "älä tule kyseenalaistamaan mun juttuja" - tunnelmaa. Huumorinsa ainakin uppoaa meikäläiseen hyvin, enkä todellakaan puhu nyt Andre Wickströmistä vaan ystävistäni.

Lähinnä outona pidän tuttujeni tapaa puhua lapsille molempia kieliä, yleensä äiti puhuu ruotsia ja isä suomea - lapsi sitten vastaa mitä huvittaa. Tuleehan siinä kaksikielisyys kotoa käsin mutta ei se minusta normaaliin perhe-elämään kovin hyvin istu.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Ska vi gå till huurteinen?

Viestin lähetti nihti

Lähinnä outona pidän tuttujeni tapaa puhua lapsille molempia kieliä, yleensä äiti puhuu ruotsia ja isä suomea - lapsi sitten vastaa mitä huvittaa. Tuleehan siinä kaksikielisyys kotoa käsin mutta ei se minusta normaaliin perhe-elämään kovin hyvin istu.

Ajattelin jättää tämän ketjun seuraamatta, mutta nimimerkki nihti herätti kiinnostukseni.

Rouvani on suomenruotsalainen ja kaksi nuorinta tenavaani ovat siten matkalla kohti kaksikielisyyttä. Kysynkin nimimerkiltä nihti:

1. miksi pidät _outona_, että lapsille puhutaan sekä suomea, että ruotsia, jos kerran "samaan rahaan" on opetettavissa kaksi kieltä?

2. Mihin perustat kommenttisi: lapsi vastaa, mitä huvittaa? Meillä tapaa mennä niin, että minulle suomeksi ja äidilleen ruotsiksi. Minä puolestani äimistelen tuon tuostakin, miten hienosti reilu kaksi-vuotias hahmottaa kaksi eri kieltä ja jopa "tulkkaa" jo niitä.

3. Ei Sinusta istu normaaliin perhe-elämään? Mitä tarkoitat? Määrittele "normaali perhe-elämä".
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, itsehän olen täysin suomenkielisenä käynyt ruotsinkielisen tarhan, esikoulun, peruskoulun ja tällä hetkellä käyn lukion toista luokkaa. Omien kokemusten perusteella kusipäisimmät hurrit voidaan luokitella Pohjalaisiin pikkukuntiin/kaupunkeihin (Kokkola, Kruunupyy, Närpiö), mutta heitäkään en ole tavannut montaa. Muutaman tapauksen tiedän, keiden pitää koko ajan koilottaa på svenska kovaan ääneen, ja jos joku tekee samoin suomeksi, tulee vihainen mulkaisu takaisin. Turun saaristo on myös kuuluisa tästä "me emme halua oppia suomea, koska meidän ei tarvitse"-mentaliteetistaan.

Mukavimmat ja pirteimmät hurrit löytynevät kyllä PK-seudulta taikka ylipäänsä Uudeltamaalta.

Noin yhteenvetona en keksi mitään hirveän pahaa sanottavaa heistä, muutamaa yksilöä lukuunottamatta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Ska vi gå till huurteinen?

Viestin lähetti Senior
Ajattelin jättää tämän ketjun seuraamatta,


Nej nej, vadför det? Meitä ifkiläisiä aina kuitenkin mollataan hurreiksi, vaikka todellisuudessa monikaan IFK-fani ei edes tiedä mitä esim. perus-stadilainen sana simsällskap tarkoittaa. Se ei kuitenkaan liity mitenkään pöllittyjen sim-korttien salaseuraan.

Terveisin nimimerkki Jag Älskar Tina Nordström - ja selvin päin
 
Viimeksi muokattu:

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Re: Re: Ska vi gå till huurteinen?

Viestin lähetti Senior
1. miksi pidät _outona_, että lapsille puhutaan sekä suomea, että ruotsia, jos kerran "samaan rahaan" on opetettavissa kaksi kieltä?

Nythän on kyse minun mielipiteestäni. Perustelen toki koska suoria kysymyksiä asetat - Minusta se tuntuu oudolta koska törmään tähän vain ystävieni luona ja asia kiinnittää huomioni voimakkaasti joka kerta. Älä ymmärrä väärin, en toki tuomitse asiaa - en vain osaa asettua kyseiseen asemaan. Onhan sellaisiakin jotka puhuvat kotona vain "omaa kieltään" ja silti lapset oppivat pihalla kavereiden kanssa "sen toisen kielen"

Viestin lähetti Senior
2. Mihin perustat kommenttisi: lapsi vastaa, mitä huvittaa? Meillä tapaa mennä niin, että minulle suomeksi ja äidilleen ruotsiksi. Minä puolestani äimistelen tuon tuostakin, miten hienosti reilu kaksi-vuotias hahmottaa kaksi eri kieltä ja jopa "tulkkaa" jo niitä.

Kokemukseni keskusteluista jotka ovat tapahtuneet ruokapöydässä ovat olleet eräinä kertoina hieman sekavia. Äiti puhuu kaikille muille suomea. Lapsi osallistuu keskusteluun?
Vastaa äidilleen, vastaa kaikille? Kumpi on oikein?

Viestin lähetti Senior
3. Ei Sinusta istu normaaliin perhe-elämään? Mitä tarkoitat? Määrittele "normaali perhe-elämä".

Siksi, että en voi kuvitella kyseistä toimintatapaa omalle kohdalleni. Tähän on tietenkin pääsyy se, etten ole kaksikielinen.

"Normaaliin perhe-elämään" liittyen vastakysymys: Selitä maailmankaikkeus, ja anna kaksi esimerkkiä.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Serkut ovat aina puhuneet suomenkieliselle äidilleen ruotsia (käynyt saman koulun kuin minä) ja suomenkieliselle isälleen suomea. En mäkään tossa mitään outoa näe, samallahan oppii kaksi kieltä automaattisesti.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Ska vi gå till huurteinen?

Viestin lähetti nihti
Nythän on kyse minun mielipiteestäni.

En epäillytkään Sinun kertovan jonkun muut mielipiteitä.

Viestin lähetti nihti

- en vain osaa asettua kyseiseen asemaan. Onhan sellaisiakin jotka puhuvat kotona vain "omaa kieltään" ja silti lapset oppivat pihalla kavereiden kanssa "sen toisen kielen"

Tässä se suurin ongelma taitaa ollakin. Suomenruotsalaisia arvostelee ja dissaa henkilöt, jotka eivät liiaksi asiaa ole kohdanneet.

"omaa kieltään"? mitä tarkoitat?

Viestin lähetti nihti

Kokemukseni keskusteluista jotka ovat tapahtuneet ruokapöydässä ovat olleet eräinä kertoina hieman sekavia. Äiti puhuu kaikille muille suomea. Lapsi osallistuu keskusteluun?
Vastaa äidilleen, vastaa kaikille? Kumpi on oikein?

En juuri ymmätänyt pointtiasi.

Viestin lähetti nihti

Siksi, että en voi kuvitella kyseistä toimintatapaa omalle kohdalleni. Tähän on tietenkin pääsyy se, etten ole kaksikielinen.

Ymmärrettävää. Minäkin äimistelin asiaa, ennenkuin sattui omalle kohdalle, minkä jälkeen ymmärrys lisääntyi kummasti.

Viestin lähetti nihti

"Normaaliin perhe-elämään" liittyen vastakysymys: Selitä maailmankaikkeus, ja anna kaksi esimerkkiä.

Sä osaat olla hauska. Vastakysymyksen vastakysymys: määrittele vastakysymysvastaus-tekniikka.

Toinen syy, miksi tartuin kommenttiisi. Seuraavassa tulee roima yleistys:

Olin eilen illalla kemuissa, jonka oli järjestänyt yritys, jonka henkilöstö on enimmäkseen suomenruotsalaisia. Ne olivat totutusta poikkeavat kekkerit. Ensin syötiin ja sitten koitti, ei uffaffaa-tyyppinen juomalauluosia, vaan järjestelevän toimikunnan ideoima seuraleikkiosia. Meitä umpisuomalaisia oli joukossa noin 20 %. Ensinnäkin: istumajärjestys oli tehty siten, että meikäläiset olivat kutakuinkin vierekkäin. Toiseksi: seuraleikit olivat hauskoja, ja porukka viihtyi keskimäärin hyvin. Kolmanneksi: kemuissa, jotka loppuivat klo 24.00, sammui jurriinsa kaksi henkilöä. Olivatko he umpisuomalaisryhmästä? Jep. Toinen nukkui kuola suupielestään valuen ja toinen oksensi vessaan. Jatkan umpiyleistystäni. Saattoiko arvata?

Me umpisuomalaiset pidämme suomenruotsalaisia lite bättrefolk'ina, emmekä täysin aiheetta. Oman rouvani suhtautuminen asiaan on mielestäni terve, hän kutsuu heitä "svedupelleiksi". Olemme saaneet monta rehevää naurua aikaan aiheesta kielten sekoittaminen. Minulla aihe on lisännyt ymmärrystä sitä vähemmistöä kohtaan. Olisiko kuitenkin niin, nimimerkki nihti, että yritämme laittaa asian huumorin lukuun, kun emme oikein kestä ajatusta, että se osa kansasta on aika valveutunutta ja keskimäärin fiksua, eivätkä he suomalaisfrekvenssillä jurripäissään oksentele ja hiplaa kemuissa kaverin vaimoa? Arvostan kysymykseen vastausta ilman vastakysymystä. Kuulutko Sinä siihen ryhmään?
 

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Re: Re: Re: Re: Ska vi gå till huurteinen?

Hyvä Senior - yritän vastata lyhyesti koska alamme etääntyä ketjun alkuperäisestä aiheesta.

Viestin lähetti Senior
"omaa kieltään"? mitä tarkoitat?

Nimenomaan sitä, että emme puhu enää suomenruotsalaisuudesta vaan kaksikielisyydestä. "Omaa kieltään" voi tarkoittaa esimerkiksi venäjää.

Jos perheessä on vanhemmat jotka puhuvat eri kieltä äidinkielenään kaksikielisyys on luonnollinen ratkaisu.

Tilanne jossa on käytettävissä yhteinen kieli jota koko perhe voi puhua on selkeä. Silloin puhutaan sitä kieltä jota osataan.

Jos näin ei ole vaan perhe on kaksikielinen (molemmat vanhemmat puhuvat sujuvasti kumpaakin kieltä) ja toinen päättää puhua yhtä ja toinen toista kieltä - kyseessä on valinta joka vaatii runsaasti kurinalaisuutta.

Minulla on kokemus tilanteesta jossa asia ei toimi mielestäni sataprosenttisesti.

Ketjun alkuperäiseen ajatukseen palatakseni, ja jotta en joudu kaksikielisyyskeskustelun ristivirran repimäksi totean tarkennuksena edellisiin viesteihini että umpisuomalaisena asia vaikuttaa minusta oudolta - mutta jos asia osataan hoitaa hyvin niin siitä vaan. Näin saatuani hetken asiaa miettiä nostan joka tapauksessa teille kaksikielisyyteen pyrkiville vanhemmille hattua - parempaakaan menetelmää kuin mainittu systeemi ei taida olla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Ska vi gå till huurteinen?

Viestin lähetti nihti

Jos perheessä on vanhemmat jotka puhuvat eri kieltä äidinkielenään kaksikielisyys on luonnollinen ratkaisu.

Tilanne jossa on käytettävissä yhteinen kieli jota koko perhe voi puhua on selkeä. Silloin puhutaan sitä kieltä jota osataan.

Olen tästä sikäli samaa mieltä, että minustakin on keinotekoista alkaa puhua eri kielillä silloin kuin jos vaikka kumpikin vanhempi on ruotsin- tai lähes kaksikielinen. Sitä paitsi äärimmäisen harvassa tapauksessa taitaa olla niin, että on kaksi yhtä vahvaa kieltä. Yleensä jompi kumpi on kuitenkin se pääasiallinen ajattelun väline ja silloin totta kai tulee puhua tätä kieltä.

Silloin, jos vanhempien äidinkieli on eri, kuten ilmeisesti Seniorin tapauksessa, on päivänselvää, että kumpikin puhuu lapselleen vain ja ainoastaan omaa äidinkieltään. Näin menetellään myös meidän perheessämme, vaikka ruotsia meillä ei puhutakaan.

Muuten ruotsinkielisistä on pelkästään hyviä kokemuksia. Päivettyneitä ja purjehdusta harrastavia tuntuvat olevan.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jostakin 1900- luvun alkupuolella eläneestä tunnetusta henkilöstä (en muista kenestä) on jäänyt mieleen, että hän oli jo lapsena oppinut puhumaan neljää kieltä, koska isä puhui hänelle ranskaa, äiti italiaa, palvelijat englantia ja eräät useasti vieraisilla käyneet sukulaiset vain espanjaa. Hän oli vain ajatellut: "Eri ihmiset puhuvat eri tavalla".
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Ja mun vanha edesmennyt Brita-mummoni kieltäytyi kohteliaasti puhumasta suomea koska suomalaiset olivat niin epäsivistyneitä (esimerkkinä Predan etuilu jonossa, josta tuli läksytys).
Vain lapsuudenkaverini, joka oli vain suomea puhuva, sai mummoltani suomeksi "kiitos" kun oli ystävällinen ja aukaisi ulko-oven mummolleni. Kaupanpäälliseksi tuli vielä banaani!
Että silleen ;-)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Predator
Muilla kokemuksia svenska talande bättre folkista?
Minulla on läheisiä kokemuksia suomenruotsalaisista. Enoni vaimon äidin äidinkieli on nimittäin käsittääkseni ruotsi ja juttelen kyseisen tätin kanssa lähes joka vuosi jouluaterialla (en tosin ole koskaan kuullut hänen sanaakaan ruotsia puhuvan). Isälleni on myös käsittääkseni tullut opiskeluaikana Huvudstadbladet (kai se noin kirjoitetaan...), sillä hän sai jostain ilmaiseksi valita joko Hesarin tai tuon ja kun kämppikselle tuli Hesari niin ei ollut järkeä tilata toista sellaista.

Nämä ovat ihan aikuisten oikeasti Uutisvuodon ohella läheisimpiä kokemuksia mitä minulla on suomenruotsalaisuudesta. Sikäli on hassua, että minun on joskus vihjailtu olevan suomenruotsalainen siitä syystä että kannatan jääkiekkojoukkuetta, jonka nimi on lyhenne tietyistä ruotsinkielen sanoista ja kyseinen joukkueen kotihallilla on ruotsinkielinen nimi (kumpaakaan sanoista en välttämättä ulkomuistista osaisi tavata). No ylioppilaskirjoituksesta ruotsista tuli A ja varaa hylätyyn jäi vielä ruhtinaalliset 8 pistettä ja virkamiesruotsi on suoritetty hyväksytysti (jonka opettajan Lenan perään tuli vielä kuolattua huolella), joten kai minä lähes suomenruotasalainen olen.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Ska vi gå till huurteinen?

Viestin lähetti Senior


Olin eilen illalla kemuissa, jonka oli järjestänyt yritys, jonka henkilöstö on enimmäkseen suomenruotsalaisia. Ne olivat totutusta poikkeavat kekkerit. Ensin syötiin ja sitten koitti, ei uffaffaa-tyyppinen juomalauluosia, vaan järjestelevän toimikunnan ideoima seuraleikkiosia. Meitä umpisuomalaisia oli joukossa noin 20 %. Ensinnäkin: istumajärjestys oli tehty siten, että meikäläiset olivat kutakuinkin vierekkäin. Toiseksi: seuraleikit olivat hauskoja, ja porukka viihtyi keskimäärin hyvin. Kolmanneksi: kemuissa, jotka loppuivat klo 24.00, sammui jurriinsa kaksi henkilöä. Olivatko he umpisuomalaisryhmästä? Jep. Toinen nukkui kuola suupielestään valuen ja toinen oksensi vessaan. Jatkan umpiyleistystäni. Saattoiko arvata?



Joo, minäkin olen ollut suomenruotsalaisen järkkäämissä ”kemuissa” Nekin olivat varsin poikkeukselliset pidot. Kyseessä oli jonkinlaisen sukujuhlan ja harjakaisten sekoitus joista minäkin olisin mielelläni poistunut alkoholin aiheuttamaan tajuttomuuteen, mikäli vain olisin älynnyt varata oman potin povariin, sillä talon antimista ei päässyt päihtymään, saati sitten sammumaan. Kuvailemasi kekkerit kokeneena en siis voi kollegojasi sattuneesta syyttää – päinvastoin, tunnen syvää myötätuntoa kaverita kohtaan.

Näissäkin kinkereissä oli syöminkien päälle järjestetty ohjelmaa. Jolloteltiin kuorossa ikivihreitä sekä harrastettiin juoneltaan häilyviä leikkejä. Hihkuttiin allihuuppaa ja koko suvun kasvoilta hehkui aito innostus – rakennusporukan ja kuset housuissa kuolaavan isoisän, joka vartavasten oli seniorhuussista kemuihin kyörätty, kesken innostus oli laimeampaa. Suoranaista myötähäpeää tunsin sen konvehteja tarjonneen Lucia-tytön tähden. Finniensä siimeksessä punastelevalle teinitytölle oli tällätty ruosteinen ulkokynttelikkö kutreille ja pantu toikkaroimaan koulukiusatun itsevarmuudella juhlaväen sekaan Lucian päivää toivottelemaan. Jette kiva fiiwis.

Itse pidän näitä perinteisiä yhteistyökumppaneiden kesken pidettyjä kemuja paljon viihdyttävämpinä. Suomenruotsalaisten ilonpito on jotenkin pinnallista ja vailla oikeita päämääriä. Rehti savolaismies ymmärtää huomattavasti paremmin juhlien perimmäisen tarkoituksen. Hänelle on päivän selvää, että kemuissa ryystetään kaksin käsin konjamiinia suoraan pullosta ja upotetaan pää boolimaljaan – kun ilmaiseksi saa. Hän jaksaa aina myös innostua järjestetystä kurkkuviestistä ja sukkahousun puntiin pujotetun kananmunan lykkimisestä yhdynnästä tutuin liikkein. Kaveri ei myöskään kursaile sanoa sanottaviaan loppuillasta asianosaisille, taikka väsy huohottamaan sen myyntisihteerin korvaan irstaita ehdotuksiaan. Tällä miehellä on asenne kunnossa juhlimisen suhteen – hän on suomea puhuva perusmies – kunniaksi kaikille pitojen järjestäjille.

Minä harvoin, jos koskaan, sorrun yleistyksiin. Enkä tee sitä nytkään, mutta kun Predator tuossa vasiten kyseli kokemuksia suomenruotsalaisista, niin jatkan vielä kotvasen. Olen nimittäin tavannut suomenruotsalaisen Stefanin. Voi olla, että jokunen muukin on hänet rannoilla taikka rinteissä bongannut.

Stefan, taikka Stefu, kuten hänen kompikset häntä kutsuu, on se kille, jonka tapaa se sama valkea mörjä nenänvarressaan kesäisin purjeveneestään ja talvisin laskettelurinteiltä. Hän on vaalea ja ulkoilman ahavoittama – sanalla sanoen ällöttävän terveen näköinen ikinuorukainen (tuota ikirasvattua nenää lukuun ottamatta). Stefu, vaikka täyttääkin ensi vuonna jo 29, asuu vanhempiensa kanssa Haukilahdessa, taikka Jedassa, kuten hän sitä kutsuu. Matkat laiturille taikka laskettelukeskuksiin taittuu uudehkolla Honda Civicillä. Haaveissa olisi Audi A3, mutta pappa petaalar inte, koska pappa haluaa pitää pienen hajuraon pojan autoon kartano Volvollaan.

Stefan opiskelee yhdeksättä vuottaan Hankenilla. Hän ei oikein haluaisi valmistua ja ottaa vastuuta omasta elämästään, vielä. Stefu kun nauttii täysin siemauksin nykyisestä ”opiskelijaelämästään” – ja kukapa ei nauttisi?
Nyt lätkän pariin…

Ai niin, tunnen myös Stefun systerin Monican – tekin ehkä tunnette, mutta siitä tuonnempana.

Juohtuipa vaan mieleeni
 

MisterFinland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Modo,
Viestin lähetti Predator


Tähän mennessä me tiedämme, että suomenruotsalaiset elävät pidempään kuin suomenkieliset. Mites tässä näin on päässyt käymään? Eikö svenska talande bättre folk olekkaan umpimielistä ja naapureitaan kyräilevää itsemurhakandidaattijengiä?
.

Suomenruotsalaiset ovat ehdottoman positiivista sakkia.
"Kaikilla" on rento elämänasenne eikä turhaa strressiä oteta. Siksi he myös elävät keskimääräisesti pidenpään.

Kaikkihan me myös tiedämme että suomenruotsalaiset ovat rikkaita, ja se on taas seurausta siitä että he ovat viisampia kuin vaikkapa normaalit suomalaiset. Tämä ainakin minun kokemusten perusteella.

Ja mistä tuo viisaus taas tulee, niin en tiedä..kai se on vaan niin että jotkut ryhmät ovat viisampia kuin toiset. Osaavathan italialaisetkin pelata jalkapalloa, kun suomalaiset taas eivät.

Niin ja juhliahan ne osaa, ja mikäs juhliessa kun on rahaa!

Joka tapauksessa sveskablaadeteille ehdoton hatunnosto. Mukavaa sakkia!
 

Kenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Re: Re: Jätte kiva elämä?

Viestin lähetti dana77
Huvudstadbladet (kai se noin kirjoitetaan...)
Melkeinpä, eli Hufvudstadsbladet. Hufvud on joku wanha kirjoitusmuoto, sillä nykyään se tosiaan kirjoitetaan huvud. Lehden nimi on kuitenkin tuolla tavalla kirjoitettu.

Niin, ja ei mulla vaan purjevenettä ole. :\
Bättre folket on mielestäni ihan naurettava juttu, jos joku on siinä tosissaan. Sama se mulle on mitä kieltä puhuu.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Predator
Tähän mennessä me tiedämme, että suomenruotsalaiset elävät pidempään kuin suomenkieliset.
Arvaas Preda mistä on kauniiseen suomenkieleen tullut sanonta "mikä pahan tappaisi" ?

No juu, ei mulla noin yleisesti ottaen ole mitään suomenruotsalaisia tai muitakaan vähemmistöjä vastaan. Hyviä tyyppejä ja sitten hieman omalaatuisempia löytyy varmasti kaikista kansanryhmistä, joten ei kait tässäkään asiassa uskalla oikein yleistää.

Sen sijaan ruotsinkielen asemaa Suomessa tulisi pohtia uudelleen. Ei voi olla järkevää ainakaan taloudellisessa mielessä, että kaikki viralliset asiakirjat ym. tehdään kahdella kielellä. En myöskään ymmärrä "pakkoruotsia", eikös tässäkin voitaisi antaa jokaisen valita mitä kieliä haluaa opiskella.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Meillä oli eilen lähisukulaisten kanssa perinteiset suomenruotsalaisten rapujuhlat snapseineen ja tilleineen.
Istuimme ulkona ja lauloimme railakkaasti helan gickiä, kunnes naapuri tuli paikalle.
Naapuri oli juonut kossua sivistymättömästi (ei snapsina) ja tuli aukomaan päätään meille siitä kuinka me aina saadaan kaikki verorahat ja kuinka pellejä me ollaaan kun emme puhu suomea, kun kerta Suomessa ollaan, perkele. Aikansa meuhkattuaan naapuri huomasi ettemme väittäneet edes vastaan ja vain kuuntelimme. Hän ilmeisesti luuli että emme ymmärtäneet, olimmehan me niitä vitun ruotsinkielisiä homoja. Niinpä naapuri päätti aloittaa ruotsin puhumisen, se ei ollut kaunista kuultavaa, onneksi naapurin vaimo tuli paikalle ja vei naapurin patrioottisen finniperkeleen kotiin.
Aamulla saimme kukkapuskan ja pahoittelut.
Vastaavanlaisiin tilanteisiin joutuu aina joskus varautumaan, eivätkä ne minua nyt niin hirveästi harmita. Ainoastaan pienenä jääkiekkojunnuna, minua ja toista ruotsinkielistä simputettiin ja kiusattiin aika paljon jopa muiden vanhempien toimesta. Silloin ei aina ymmärtänyt että miksi ne mua haukkuu.
Mutta näille jutuille pitää kuitenkin vaan oppia nauramaan ja muistaa että me elämme pidempään ja onnellisimpina.

Oikeastaan olen hyvinkin kaksikielinen sillä äitini haluaa että osaan myös suomea hyvin.
Nyt vaan olen ajautunut siihen tilanteeseen että en osaa kumpaakaan kieltä kunnolla.
Joten en kuuluisi oikein minnekkään. Onneksi on olemassa Espoo.

PS. Suomenruotsalaiset tytöt on kauniita.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Re: Jätte kiva elämä?

Viestin lähetti MisterFinland
Suomenruotsalaiset ovat ehdottoman positiivista sakkia.
"Kaikilla" on rento elämänasenne eikä turhaa strressiä oteta. Siksi he myös elävät keskimääräisesti pidenpään.

Kaikkihan me myös tiedämme että suomenruotsalaiset ovat rikkaita, ja se on taas seurausta siitä että he ovat viisampia kuin vaikkapa normaalit suomalaiset. Tämä ainakin minun kokemusten perusteella.

Ja mistä tuo viisaus taas tulee, niin en tiedä..kai se on vaan niin että jotkut ryhmät ovat viisampia kuin toiset. Osaavathan italialaisetkin pelata jalkapalloa, kun suomalaiset taas eivät.

Niin ja juhliahan ne osaa, ja mikäs juhliessa kun on rahaa!

Joka tapauksessa sveskablaadeteille ehdoton hatunnosto. Mukavaa sakkia!

Siis anteeksi, mutta tämä kyllä pisti silmään. Onko "se" Mister-Finland, sama kuin tämä MisterFinland? Teksti vaikuttaa paikoin samankaltaiselta. Anteeksi siis, tämä oli turha viesti, mutta pistipä vain silmään.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Uljaat ruåtsalaiset

Kyllä, ihailen suuresti ruotsalaisuutta, sillä siinä kiteytyy jotain, mitä suomalaisilla ei koskaan ole tuntunut olevan. Heillä on onnea...tarkoitan onnellisuutta, enkä hilloa lätkäpeleissä. Vaikka onhan heillä sitäkin ollut, mutta hyvällä joukkueellahan on onnea.
Ruotsalaiset, ja myös suomenruotsalaiset tuntuvat tosiaan suhtautuvan elämään eri tavalla. He ovat todella mukavaa porukkaa. Olisi kiva tuntea paremmin suomenruotsalaisia. Valitettavasti kaveripiiriin ei sellaisia juurikaan kuulu. Sama pätee ruotsalaisiin ylipäänsä.

Olin pari vuotta sitten perintäalan firmassa töissä, ja siellä oli ruotsalainen toimitusjohtaja...Håkan. Göteborgista. Uljas mies. Huikea tyyppi. Jos sellainen johtaja ei saa yritystä menestymään niin ei sitten kukaan! Itsehän olin pelkkä puolen vuoden rividuunari, mutta kun kutsuin koko porukan loppusyksystä raflaan "läksiäisiin", niin Håkankin tuli paikalle ja kiitteli vielä kovasti kutsusta, vaikken juurikaan hänen kanssaan ollut työn kautta tekemisissä. Seuramies. Vaikka muut puhuivat Suomea, hän otti silti täysin tilanteen haltuunsa. Kertoi, että piti kovasti Suomesta, ja voisi yhtä hyvin asua täällä. Ruotsissa kuulemma ajatellaan, että Suomalaiset istuvat neljän seinän sisällä ja juovat kossua. Näin yleisesti siis. Se oli hänen mielestään todella surullista.

Ahvenanmaallakin pari kuukautta sitten käydessäni huomasin olevani onnelassa. Kaikki olivat sielläkin niin mukavia. Aurinko paistoi...kuinkas muuten. Vaikka manner-Suomessa sataa, niin Jumala muistaa ilmeisesti tehdä sen Ahvenanmaan kokoisen aukon sadepilveen. Siellä iloisesti chippailin Golf-klubilla ruotsalaisturistien kanssa. What a life!

Tämä ei ole mitään sarkasmia. Ei todellakaan. Miksi en syntynyt Ruotsiin? Göteborgiin? Faijana voisi olla Håkan....uljas yritysjohtaja. Kaikki olisi onnellista eikä hymy hyytyisi koskaan. Mulla ei ole Ruotsista tai ruotsalaisuudesta mitään negatiivista sanottavaa. He osaavat nauttia elämästä...njuta....
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Predator
Tähän mennessä me tiedämme, että suomenruotsalaiset elävät pidempään kuin suomenkieliset. Mites tässä näin on päässyt käymään? ?

Esimerkiksi Ahvenanmaan Föglön kunta

että suomenruotsalainen ei edes ajaudu työtapaturmiin tai autokolareihin samaan tahtiin kuin muut suomalaiset.
Kerran on tullut astuttua Ahvenanmaan kamaralle. Sen verran pikainen oli käynti, etten pannut merkille montaakaan autoa.

- Siis asialla on ihan luonnollinen selitys, miten sitä kuolonkolareita, ilman autoja?!

Niin, ymmärtääkseni rantaruotsalaiset ovat juuri rantaruotsalaisia ja ovat keskittäneet tukikohtansa pieniin kuntiin ja kyliin. Sisareni meni naimisiin yhden "nu sku ja kööpa en limpsaflasku" jäppisen kanssa ja joutui keskelle metsää Kruunubyyhyn. Siellä kun istuu niin tulee väistämättä mieleen; aamupäivällä tosta meni yksi auto ohi - iltapäivällä olikin sitten vähän hiljaisempaa...

- Aja nyt sitten siinä kuolonkolari!

Kerran siellä tosin sattui sellainen, naapuri ajoi nimittäin på hirvi. Hän selvisi kuitenkin hengissä, mutta pahoin loukkaantuntunut på hirvi sai konstaapelin toimesta napin otsaansa. De va saatans jeevla det!

Faijalla taas oli kova kompleksi hurreja kohtaan. Se alkoi kai jo heti sotien jälkeen, kun hän kuorma-autollaan ajoi limukkaa maakunnan pikku-puoteihin.
Eräässä puodissa oli todella ahdas kellari, jonne pienet kierreportaat taka-pihalta ja sinnehän puodin omistajatar halusi aina juomakorit - helppohan sieltä oli sitten aina hakea joskus yksi kori... mutta kanna sinne 50...

Noh, patu oli taas kerran kantanut sinne lastin, mummon seistessä vieressä, kynä kädessä tarkkaan laskien. Faija arveli homman olevan selvän, mutta mummo alkoi osoittelemaan sormellaan kellariin sanoen; siellä nurkassa vielä se yksi musta pullo.. ottaa sen kanssa mukaan... Faijalla putosi varmaan hilseetkin päästään kun hän haki ämmän "mustan pullon" kellarista tekareitaan narskutellen.

Ylpeää kansaa...

- Niin, tästä selvisi myös miten vältytään työtapaturmilta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös