Itsenäisyyspäivän Linnan juhlat & lieveilmiö liveseurantaketju 6.12.2015

  • 68 815
  • 634

cornix

Jäsen
Minä en ole väittänyt mitään. Sen sijaan olen siteerannut Suomen sisäministeriön tekemää selvitystä äärioikeistolaisesta liikehdinnästä ja selvityksen mukaan toiminta on marginaalista. Jonkin sortin aktiiveja on selvityksen mukaan ehkä parisen sataa, mutta aktiivisimmin tapahtumiin osallistuvia ihmisiä ehkä muutama kymmenen.

Edelleen, miten muutama kymmnen uusnatsia voi olla isompi porukka mitä parisataa anarkistia?

Kyseessä oli sama selvitys, jota sinä pidit huonona ja vihjailit, että sinulla on asiasta parempaa tietoa kuin sisäministeriöllä.

Jep.

Mitä eiliseen kulkueeseen tulee, niin eikös siellä nyt ollut muitakin kuin uusnatseja? Ainakin täällä @Merovingi ilmoitti mm. libertaarien osallistuvan.

Ja ainakin ipuja sun muita perushörhöjä oli tuon lavatilaisuuden jäljiltä varmasti paljon mukana.
 

Nick Neim

Jäsen
OK, hyvä vastaus. Sössötä ensi kerralla vähän selvempää suomea niin jatketaan sitten.
Nessuja. Vai miten se toisessa ketjussa menikään.

Jos sä et tosissasi ymmärtänyt mitä mä tuolla tarkoitin, niin hohhoijaa. Pamputuksen takia johdot solmussa?
 

cornix

Jäsen
Nessuja. Vai miten se toisessa ketjussa menikään.

Eikun sä kirjoitat vaan epäselvästi, en mä siitä sulle nessuja lähde jakamaan.

Jos sä et tosissasi ymmärtänyt mitä mä tuolla tarkoitin, niin hohhoijaa. Pamputuksen takia johdot solmussa?

En ymmärrä vieläkään. Kuka siis ja missä on puhunut että marssille osallistui vain uusnatseja? Mutsillas on pamputuksen takia johdot solmussa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Nyt kun itse kukin poliittinen taho on tuonut esille omaa itseään juhlapäivän aikana, niin lienee ihan sopivaa lisätä tännekin eilisillan huippukohta, kun simolainen sotaveteraani päätti laulaa Linnassa.

Simolainen Armas Ilvo, 95, toistaa monesti, kuinka hän ei halua korostaa tai tuoda esiin itseään vaan veteraanien asiaa. Se on hänelle tärkeää.

Itselleni tuo oli eilisen huippukohta, samaten nähtävästi presidenttiparille.

linkkiä YLEn juttuun Armaksen esityksen taustoista:Veteraanin iltahuudon laulanut Armas Ilvo: "Arkaillen kysyin, menikö joku asia pilaan tai vikaan" | Yle Uutiset | yle.fi
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Mitä eiliseen kulkueeseen tulee, niin eikös siellä nyt ollut muitakin kuin uusnatseja? Ainakin täällä @Merovingi ilmoitti mm. libertaarien osallistuvan.

Kotiuduttu on marssilta ja Helsingistä, joten voisi vähän kommentoida eilistä. Tosiaan, libertaareja oli paikalla kun olin omien kavereideni kanssa paikalla ja näin myös muutamia muita libertaarien piireistä tuttuja tyyppejä tapahtumassa. Näin myös Seppo Lehdon jonka kanssa piti ottaa yhteiskuva! Onhan sälli Pekka Siitoimen kaltainen legenda, vaikka aikamoista hallaa on tehnyt kansallismielisille. Seppo oli oma itsensä eli persoonallinen kansantaiteilija eli toisinsanoen kylähullu. Surrealistista nähdä hänet livenä. Hän oli tosiaan kulkueessa paikalla, mutta näin hänet aiemmin Kansalaistorin tapahtumassa.

Kuitenkin, itse soihtukulkueesta sen verran että poliisit toimivat aivan täydellisesti. Mitään uhkaa en kavereideni kanssa marssin aikana kokenut ja suurin haaste oli lähinnä aivan järkyttävä keli, jonka takia soihtujen liekkien ylläpito oli melkoista taistelua. Takki on vielä märkänä eiliseltä, sillä vettä tuli tosiaan aivan perkuleesti. Luontoäiti oli antifantteja suurempi haaste, joiden toimet jäivät lähinnä suoranaisen vitsin tasolle omista silmistäni. Kulkue sai kananmunia niskaan jostain kerrostalosta, joku huusi jotain fasisteista ja pari sälliä haastoi riitaa kulkueen kanssa, johon takanani ilmeisesti osa tarttui ja nahistelua meinasi seurata. Uutisista päätellen ketään kulkueen jäsentä ei poliisi pidättänyt eli ilmeisesti aggressiivisen huutelun tasolle jäi. Ainiin, näin myös yhden natsitervehdyksen ja se tuli antifanttien symppaajalta. Originellia.

Poliisit siis pistivät anarkot pussiin ja lopulta putkaan. Kulkueen reitiltä oli sivukadut suljettu poliisien toimesta mikä esti antifanttien toiminnan ja Hietaniemessä koitettiin joltain kummulta tulla kimppuun, mutta antifanttien yritys lerpahti täysin kun poliisi ratsasti eteen. Eilen ei selvästikään tehty mitä piti, sillä ratsuväen väliintulo esti hyökkäyksen ja antoi antifanttien ainoaksi mahdollisuudeksi huudella kumpujen takaa "ei fasismille, ei rasismille" mikä aiheutti kulkueen jäsenissä hilpeyttä, sillä joukon ääni kuulosti joltain teini-ikäisten tyttöjen vikinältä. Seurauksena huutelua nukkumaanmenoajasta.

Ketä kulkueessa sitten oli mukana? Ihan tavallisia ihmisiä. Keskiluokkaisia miehiä ja naisia, nuoria naisia ja miehiä. Näin jopa vanhan eläkeläisnaisen, jossa oli hienostorouvan arvokkuutta mukana. Olihan siellä sitten vähän elämämkoulua mukana mutta entä sitten? Heillä on oikeus marssia heille tärkein asioiden puolesta ja jos puuttuu soihtukulkueen osanottajien ulkoasuun, niin huomauttaisin että anarkoista ei tainnut juuri kukaan ilmestyä paikalle omalla naamallaan ja ulkoasu tuskin herättää mitään käsitystä ns. "normaaleista" ihmisistä - ja niitä marssilla oli mukana. Ei vain valitettavasti vauvasta vaariin kuten kuulemma viime vuonna, koska anarkojen uhkauksien vuoksi eivät vanhemmat ymmärrettävästi lapsia uskaltaneet mukaan ottaa. Cornix ja hänen aatetoverinsa olisivat varmaan heidätkin hakanneet Hitler Jugendin jäseninä, vaikka olisivat olleet lastenvaunuissa. Eräs nainen valitteli ettei pääse kulkueeseen, kun ei uskalla ottaa lastenvaunuja mukaan. Ikävää tämmöinen ja vaikka olimme turvassa, niin valinta oli oikea - eräs järkkäri manasi hautuumaalla anarkojen heitelleen kiviä kulkuetta kohti, mutta eivät osuneet. Poliisi oli heti tehnyt rynnäkön vastaan ja lopettanut sekoilun siihen.

Tämmöistä siis oli eilen soihtukulkueessa ruohonjuuritasolla. Hauskaa oli ja toivottavasti pääsen ensi vuonna uudestaan, mutta silloin pitää olla eri tori kokoontumispaikkana. Töölöntorilla oli todella ahdasta eilen jopa tuolle määrälle ja ensi vuonna voi hyvinkin olla enemmän porukkaa mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös