Hyviä ideoita kyllä. Kaiken keskiössä on kuitenkin länsirannalla olevat vesiesiintymät, joita Israelilaiset hamuavat ja tietääkseni ovat ottaneet osansa ja vähän enemmänkin. Vesi kun tuntuu olevan vähissä tuolla alueellla. Kapitalismi toki ratkaisisi asian enemmän tarjoavalle, mutta siitä syntyisi uusi kähinä, johon ei Hamasia tarvittaisi.
Vesi on ihan koko Lähi-idässä iso ongelma, mutta väite siitä, että israelilaiset joisivat kaiken palestiinalaisten veden, on sieltä kuuluisalta sylttytehtaalta. Israelin Länsirannalle rakentamien (Jordanian ja myös epävirallisesti PA:n kanssa yhteistyössä) viljelmien kasteluun menee kyllä paljon vettä, mutta se on välttämätöntä alueen kehittämiseksi nomadiajasta kohti modernia yhteiskuntaa. Toki niissä kansainvälisissä konferensseissa tätäkin Israelin kiusaamismantraa hoetaan, mutta todellisuus on paljon monimutkaisempi.
Jos sallitte, niin tässä pari "anekdoottia". Olin Taybeh Golden hotellissa Länsirannalla palaverissa muutamien "länkkärien" ja PA:n hallinnon edustajien kanssa. Kaikki vaikeudet lyötiin pöytään "because occupation", mm. vesiongelmaa valitettiin isosti, ei ole pesuvettä, ei juomavettä, etc. Avustusjärjestöjen edustajat ja suurlähetystöjen porukat lupasivat lisää taloudellsita tukea. Itseäni, no siis suoraan sanottuna vitutti, koska niin paksua lapinlisää oli pöydät täynnä. Jos osa delegaatiosta olisi osannut edes auttavasti yhteenlaskua, niin olisi voinut jotain kriittisyyden valoa syttyä heilläkin. Mutta avustustyöntekijöiden, kansalaisaktivistien, tai diplomaattien vahvuuksiin ei kuulu taloustiede, eikä edes matematiikka. Suuri osa tästä länkkäriporukasta paineli palaverin lopuksi hotellin vieressä sijaitsevaan, kristittyjen arabien omistamaan olutpanimoon. Tämä erinomaista olutta tekevä panimo tuottaa oluita myös Israelin puolelle ja oluen valmistus vaatii aika mukavasti sitä vettä.
taybehbeer.com
Toinen "vesitarina". Työantajani kauhisteli Betlehemin alueen vesiongelmaa, kuinka Israel on estänyt erityisesti Bayt Jalan alueen vedensaannin lähes kokonaan. Tämä Israelin räikeä toiminta oli jatkunut kuulemma jo vuosia. Yritin rutista takaisin, että mitä helv*#% taas? Olin vuosia sukkuloinut Betlehemissä viikottain, joskus jopa päivittäin. Samalla viikolla, kun kävin kipakkaa viestintää työnantajan kanssa, niin mulla oli juuri Bait Jalassa palaveri yhden koulutushankkeen tiimoilta. Tämä yhteyshenkilö omisti myös apteekin Bayt Jalassa ja toimi samalla erilaisissa kansainvälisissä hankkeissa. Kahvilassa pidetyn palaverin päätteeksi kaveri pyysi minulta kyytiä apteekkiiinsa, mutta kysyi voisimmeko ajaa hänen kotinsa kautta, koska siellä on iso remontti menossa. Kaveri esitteli minulle ylpeänä remontoitavaa omakotitaloaan. Alakertaan oli tekeillä iso sauna ja allasosasto, oli hamamia, suomalaista saunaa, uima-allasta ja pari poreallasta. Siis kylässä, jonka Israelin aiheuttamasta vesikriisistä kohkasi koko Euroopan avustusjärjestöt.