Isoveli valvoo, missä menee raja?

  • 10 763
  • 85

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
IIVEE kirjoitti:
Mistä vitusta ne voi senkin tietää että oon lihava ja et mulla on pieni muna!?!

Itse olen onneksi onnistunut huijaamaan isoa veljeä. Itse saan kaikenlaisia: "Make Your girl happy" tms... vaikka ei mulla mitään naista ole...

Tai sitten isoveli tietää asiat paremmin, kuin minä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
IIVEE kirjoitti:
Mistä vitusta ne voi senkin tietää että oon lihava ja et mulla on pieni muna!?!

Pitääkö tämä nyt käsittää niin, että se isoveli lähettelee lihaville perheenemännille vihjailevia viestejä siitä että pitäisi vaivihkaa siirtyä ruoanlaitossa viiriäisenmunista strutsinmuniin?
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Työntekijöiden sähköpostit valvontaan?

Tänään uutisoidaan lakiesityksestä, joka sallisi työnantajan seurata alaistensa sähköpostiliikennettä. Tosin lupaa sisällön tutkimiseen ei olisi edelleenkään. MItä mieltä palstaveljet ja -siskot ovat moisesta laista?

Omasta mielestä tämä on jälleen yksi askel lähemmäksi yhteiskuntaa, joka valvoo kansalaisiaan ja heidän tekemisiään. Ei siis hyvä juttu lainkaan. Tosin olen myös aika varma siitä, että tätä seurantaa harrastetaan jo nyt vaikka se ei lain puitteissa olekaan sallittua.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608155003342_uu.shtml
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
grace kirjoitti:
Tänään uutisoidaan lakiesityksestä, joka sallisi työnantajan seurata alaistensa sähköpostiliikennettä. Tosin lupaa sisällön tutkimiseen ei olisi edelleenkään. MItä mieltä palstaveljet ja -siskot ovat moisesta laista?
[/url]

En oikein ymmärrä tuota hinkua seurata sp-liikennettä. Sitoo työvoimaa kyseiseen puuhaan ja luuleeko joku tosiaan, että aito teollisuusvakooja/tietojen myyjä välittäisi materiaalin firman työasemalta? Eikö ne ole kuulleet anonyymeistä sp-osoitteista?
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
finnjewel kirjoitti:
En oikein ymmärrä tuota hinkua seurata sp-liikennettä. Sitoo työvoimaa kyseiseen puuhaan ja luuleeko joku tosiaan, että aito teollisuusvakooja/tietojen myyjä välittäisi materiaalin firman työasemalta? Eikö ne ole kuulleet anonyymeistä sp-osoitteista?

En kyllä ymmärrä sitäkään, miksi tuo olisi kiellettyä. Työsähköposti on näet pääasiassa työasioihin tarkoitettu. Lisäksi olisi suotavaa sallia työasioihin liittyvän postin sisällön tarkistelu.

Että silleen...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
wilco kirjoitti:
En kyllä ymmärrä sitäkään, miksi tuo olisi kiellettyä. Työsähköposti on näet pääasiassa työasioihin tarkoitettu. Lisäksi olisi suotavaa sallia työasioihin liittyvän postin sisällön tarkistelu.

Että silleen...

Samalla logiikalla työnantaja voisi kuunnella puhelintasi. Ei hyvä todellakaan, varsinkin kun kyseessä on oikeasti firmojen halusta vakoilla työntekijöitä. Ajattelevat varmaan, että jos työntekijä ei uskalla täyttää työhönhakuilmoitusta työpailalla, niin jää uusi työpaikka ehkä hankkimata. Voi pitää paikkaansa, mutta kyseessä on isovelimeininki, mitä ei pitäisi milloinkaan sallia.

Mitään teollisuusvakoilua tms. tällä ei tietenkään estetä tai vaikuteta siihen mitenkään.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
jussi_j kirjoitti:
Samalla logiikalla työnantaja voisi kuunnella puhelintasi.

Miksi ei voisi. Useita puheluita nauhoitetaan tälläkin hetkellä, jotta nauhoituksia voidaan käyttää riitatilanteissa todisteena.

Eli työpuhelua voisi hyvinkin kuunnella, mahdollisia omia ei. Kuten postienkin tapauksessa.

Että silleen...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
No totta helvetissä työnantajalla on oikeus lukea työntekijöiden sähköpostit, kuunnella puhelinta ja nauhoittaa WC-tilojen äänet, jotta siellä ei turhaan viivytellä vaan toimitaan tehokkaasti.

Miksi työnantajan sitten pitää tarkkailla työntekijöitään? Yksinkertainen vastaus tähän on se, että työntekijät ovat ihmisiä. Ihmiset tekevät virheitä eivätkä aina ole kuuliaisia työnantajalleen. Sitten voidaankin esittää kysymys, että minkä takia kaiken työnantajan valvomisen tulee olla erittäin tarkasti säädeltyä? Vastaus on aivan sama kuin tämän kappaleen ensimmäiseen kysymykseen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Vain rikollinen mieli haluaa salailla!

jussi_j kirjoitti:
Samalla logiikalla työnantaja voisi kuunnella puhelintasi. Ei hyvä todellakaan, varsinkin kun kyseessä on oikeasti firmojen halusta vakoilla työntekijöitä...

Niin, itse uskon, että tässäkin asiassa ne joilla on salattavaa, eivät halua itseään kuunneltavan tahi muuten tutkittavan.

Itse ainakin hoidan kaikki valonarat toimeni omilla tahi anonyymi-puhelimilla ja -koneilla, ettäs tiedätte kyylät siellä valvomossa.

Täältä tähän
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
sopuli kirjoitti:
No totta helvetissä työnantajalla on oikeus lukea työntekijöiden sähköpostit, kuunnella puhelinta ja nauhoittaa WC-tilojen äänet, jotta siellä ei turhaan viivytellä vaan toimitaan tehokkaasti.

Miksi työnantajan sitten pitää tarkkailla työntekijöitään? Yksinkertainen vastaus tähän on se, että työntekijät ovat ihmisiä. Ihmiset tekevät virheitä eivätkä aina ole kuuliaisia työnantajalleen. Sitten voidaankin esittää kysymys, että minkä takia kaiken työnantajan valvomisen tulee olla erittäin tarkasti säädeltyä? Vastaus on aivan sama kuin tämän kappaleen ensimmäiseen kysymykseen.

Vaadin työnantajille ja esimiehille oikeutta kuvata työntekijöiden pukeutumis-/sosiaalitiloja. Mutta vasta sitten, kun pääsen jonkin firman esimieheksi, jossa alaisenani on 5-100 18-35 vuotiasta järkyttävän hyvännäköistä naista. Lakiin voisi vielä liittää alakohdan, jossa esimiehellä on velvollisuus tehdä asiattomia huomautuksia alaisilleen.

Noh, tuohan on tosiaan itsestään selvä asia, että jos joku tekee teollisuusvakoilua, ei hän omasta työpostistaan niitä tietoja lähettele. Tai sitten on melko tyhmä. Elikkäs siihen ei tulisi mitään parannusta lain tiimoilta.

Mutta siitä saisi etua, että jos joku on pitkällä lomalla tahi ottanut muuten hatkat, voitaisiin hänen postinsa otsikot käydä läpi ja sieltä napata mahdolliset tärkeät viestit tutkittavaksi. Liiketoimintoja ajatellen tuo meinaten olisi hjyva juttu. Siihen voi sitten laittaa saman, että niihin pimppiposteihinhan voi käyttää sitä omaa nettipostiaan.

Että silleen...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Willco,

en nyt oikein ymmärtänyt tuota vastaustasi. Alleviivataan nyt sen verran, että viestini ainoa pointti oli se, että tällaisia oikeuksia työnantajan taholta saavat ihmiset käyttävät näitä oikeuksiaan väärin aina ja ainiaasti. Tai siis pieni joukko ali-ihmisiä. Tuo on mielestäni ainoa järkevä syy olla tiukkana näiden asioiden suhteen.

Sähköisessä viestinnässä yksi tärkeimmistä tekijöistä on se, että viestinnän seuraaminen on todella vaivatonta ja pienellä työllä saadaan käytyä läpi hirvittävä määrä materiaalia esim. avainsanojen perusteella. Esim. kaikkien työntekijöiden puheluiden sisällön seuraaminen ei ole mahdollista resurssien puitteissa, joten näitä kahta ei voida täysin rinnastaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös