Otetaan nyt kantaa jälleen kerran halliasiaan.
Eli ensinnäkin ainoa järkevä tapa toimia on remontoida nykyinen halli Raumalla tehdyn tapaisesti.
Tähän on oikeastaan kolme syytä, eli
- nykyisen hallin katsomotiloja ei missään nimessä tarvitse laajentaa, eikä tehdä penkkien vaihtoa suurempia operaatioita muutenkaan
- nykyisessä hallissa on varaa laajentaa niiltä osin kuin laajennusta tarvitaan, ilman isompia maanrakennus- tms. -töitä
- uuden rakentaminen on aivan törkeän kallista, ihmisillä tuntuu olevan täysin hukassa se mitä kumpikin vaihtoehto maksaa. Vanhan hallin remontointi Rauman tyyliin maksanee 3-5 miljoonaa euroa. Uuden hallin rakentaminen maksaa ihan minimissään 15 miljoonaa, todennäköisesti selvästi enemmän.
Sitten siihen itse remonttiin, näkisin että järkevin olisi toimia siten, että hallia levennetään oikeastaan joka suuntaan.
Eli D-pääty otettaisiin kokonaan auki, nykyinen pukukoppirakennus purettaisiin kokonaan ja sen tilalle rakennettaisiin 2-3 kerroksinen "jatkopala", jonne sijoitettaisiin pukukopit, punttisalit ym. oheistilat, "tuloaula" sekä mahdollisuuksien mukaan Fosters-baarin kaltainen ravintola josta näkisi pelin.
Seisomakatsomon taakse rakennettaisiin myös "lisäsiipi", joka mahdollistaisi käytävätilojen ronskin laajentamisen ja uusien myyntipisteiden tekemisen. Edelleen hyvin samalla tavalla kuin Raumalla toimittiin.
B-katsomon taakse sitten onkin hankalampi laajentaa, mutta näkisin että siellä voitaisiin toimia siten, että poistettaisiin/siirrettäisiin myyntipisteet A-katsomon reunalle ja seisomakatsomon reunalle, eli sinne jäisi vain kulkukäytävä.
Ja vielä viimeisenä silauksena A-katsomon takana olevaa pitkää päätyä jatkettaisiin jonnin verran ja aitiot ehostetaan nykyaikaisiksi.
Tähän luonnollisesti sisältyy myös jäädytyskoneiston, valaistuksen ja kaukalon uusimiset, joista jäädytyskoneiston uusiminen onkin jo budjetoitu kaupungille.
Tämän kaltainen remontti toisi Isomäen nykyaikaan ja halli olisi selvästi viihtyisämpi ja käytännöllisempi kuin esim. täällä mainittu Patria-areena, joka on mielestäni remontista huolimatta vain inan Isomäen latoa edellä.
Kuitenkin uudesta hallista saatava hyöty on nähdäkseni niin minimaalinen, ettei näin pienessä kaupungissa kannata toteuttaa (eikä Suomessa näitä ole viime vuosina tehtykään) sen suuruusluokan projektia, jos ja kun kolmasosan panostuksella saadaan käytännössä yhtä hyvä tulos.