Väitän, että tärkeä osatekijä tässä vertailussa on ulkoiset puitteet. Tässä asiassa me ollaan oltu aina jälkijunassa ja eikä katsojapotentiaalia ole siten saatu liikkeelle ihan niin hyvin kuin olisi mahdollista. Ei tuo lato vaan houkuttele kovi hyvin muita kuin todellisia kiekkokärpäsen puraisemia. Toinen syy voisi olla tuote, mutta sehän on kunnossa.
Katsojamääriä pystytään nostamaan Porissakin aivan varmasti, kunhan lopetetaan tuo loputon vähättely ja pessimismi ja laitetaan paikat nykyajan vaatimusten tasolle.
Voihan se toki olla noinkin, en minä tietenkään pysty mitään faktoja esittämään. Tuntuisi vaan ihmeelliseltä jos joku oikeasti ajattelisi jotenkin tyyliin: "Olisipa hienoa mennä katsomaan jääkiekkoa. Porilainen kun olen, niin Ässien peliä voisi mennä katsomaan. Siellähän Isomäessä pelataan hyvätasoista SM-liigakiekkoa ja siellä voi katsoa peliä istuen tai seisten tai vaikka screeniltä hallin pubissa olutta siemaillen. Mutta se halli on kyllä niin kaamea lato, että en minä sinne taida mennäkään."
Niin mitä sille hallille nyt sitten pitäisi tehdä että se ei enää olisi niin "kaamea lato", vaan suorastaan houkutteleva palatsi? Siellä on jo kiinnostava joukkue, siellä on katsomo josta voi katsoa, sieltä saa vatsantäytettä niin kiinteänä kuin nestemäisenä ja tyhjennyksellekin pääsee ihan oikealle posliinille. Niin mitä sinne täytyy ihan oikeasti saada lisää että nämä kauan kadoksissa olleet hienohelmat tulevat tuhatmääräisinä halliin? Ja onko ihan oikeasti muka takuita että he tulevat sittenkään, vaikka halliin tehtäisi sitten millainen remontti?
Minun silmissäni perusasiat ovat kunnossa, ne vain täytyy tehdä paremmin/helpommin saavutettaviksi. Joukkue on perinteikäs, riittävän hyvä ja menestyvä sekä kiinnostusta herättävä ympäri Suomen. Kaikilla on mielipide Ässistä. Halliin mahtuu väkeä, tuskin isompia katsomotiloja ainakaan tarvitaan. Juurikin tuo liikkumisen helpottaminen, ravintolapalveluiden lisäys ja oheistuotteiden parempi esilletuonti, ynnä wc-tilojen lisääminen lienevät katsojien kannalta niitä skarppaamista vaativia asioita. Ja ne on järkevää toteuttaakin, että tämä hallissa nykyisin käyvä yleisömäärä jättää enemmän rahaa halliin ja vastaavasti saavat parempaa palvelua hallista.
En vaan ymmärrä että mitä (nuo mainitut ja korjauksen alla olevat asiat poislukien) vielä enemmän voidaan kohtuullisuuden nimissä vaatia? Jos joku on tottunut katsomaan pelit kotisohvalta kalsareissa ja kaljapullo kädessä ynnä tupakka suussa, ei siitä voi oikein helpommaksi asiaa tehdä. Hallille lähtemisessä on aina oma vaivansa ja se maksaa tietyn hinnan. Ei niitä ihmisiä voi sinne kotoa kantamalla hakea, vaan niiden täytyy itse tehdä päätös lähteä sinne, vaikka se sitten hieman maksaakin. Ja minun on yksinkertaisesti mahdoton uskoa sitä, että joku tekee päätöksen otteluun lähdöstään sillä perusteella miltä halli näyttää ulospäin. Anteeksi vaan, mutta tuo on mielestäni suorastaan absurdi väite. Itse en ole varmaan ikinä edes kovin tarkasti katsonut Isomäen hallia ulkoa päin ja yleensä siellä on sen verran pimeää, ettei paljon mitään näkisikään.
En ihmettelisi jos tulevaisuudessa katsojamäärät lähtisivät laskusuuntaan vähän kaikkialla, sillä kiekon seuraaminen kotoa käsin tulee koko ajan helpommaksi. Voi mennä niinkin, että tulevaisuuden kiekkofanit ovatkin suurimmalta osin virtuaalista sorttia. Me vanhat jäärät toki käymme hallilla niin kauan kuin henki pihisee, mutta lastenlapsiamme ei välttämättä kiinnosta lähteä talvipakkasilla tai syyssateilla kävelemään Isomäen hallia kohti. Se saattaa tuntua heidän mielestään typerältä, kun kotoakin näkee kaiken ja vielä vähän paremmin, kun on hidastukset ja kamerat joka suunnalla ynnä kommentaattorit kertomassa tapahtumista. Siinäpä onkin haastetta liigalle.
Edit. Melkeinpä unohtui listasta kulkuyhteydet. Eli hallille ja hallilta pois kulkeminen on ehdottomasti yksi tärkeimmistä mukavuutta tuovista asioista, joka olisi syytä saada järjestettyä edes jotenkin paremmaksi. Helppo homma ei varmasti ole, mutta kun muistelee sitä liikennekaaosta etenkin hallilta pois lähtiessä, alkaa verenpaine nousta. Sen asian kun saisi edes välttäväksi, olisi lähtöpäätös varmasti monelle satunnaiskävijälle huomattavasti helpompi tehdä.