Minäpä laitan pari esimerkkiä kun et itse kykene muuhun kuin sen oman navan ajatteluun.
Sinä et ilmeisesti kykene mihinkään muuhun kuin hyvävaraisten hyysäämiseen.
Aika hiljaista on varmaan myös perheen äitien drinkkibaarissa, kun joukkue on muutaman ottelun tappioputkessa. Ei siinä uudet fasiliteetit paljoa auta.
Isomäessä on aitiot yritysvieraiden kestittämistä varten. Klubi on toki surkean pieni, mutta eiköhän sitä saada laajennettua jotenkin.
Itse olen käynyt peleissä isäni kanssa pikkupoikana, enkä todellakaan kaivannut istumapaikkaa makkaransyömistä varten. Ei hyvää päivää! Erätauko on riittänyt tällä kaudella varsin hyvin oluen nauttimiseen tai makkaran syömiseen ja wc-käyntiin. Ei ole tarvinnut käyttää kyynärpäitä tämän tehtävän suorittamiseen. Tilavalla käytävällä on toki mukavampi liikkua, mutta siitähän tässä remontissa on muun muassa kyse.
En voi ymmärtää miten liikenne muuttuu sujuvammaksi, kun siirryttäisiin puuvillaan. Suuri osa katsojista menee silloille ja siihen surkean pieneen liikenneympyrään puuvillan kulmalla. On se tietysti kiva, jos saa ajaa Bentleyn oman aitionsa viereen ja vaikka piipahtaa kotona porealtaassa erätauolla, mutta pelin päätyttyä on eri tilanne.
Jääkiekon ensisijainen tarkoitus on tarjota nuorille ja aikuisillekin hieno harrastusvaihtoehto, oli kyse sitten pelaamisesta tai katsomisesta. Pelin sisäisen tason, sen ympärillä pyörivän bisneksen sekä pelaajien palkkojen ja luontaisetuisuuksien kehittyminen toissijaista. Jotkut voivat olla sitä mieltä, että jääkiekon SM-liigan kehittyminen on kärjistetysti yhtä tärkeä asia kuin tasa-arvo tai hengittäminen. Itse pidän jääkiekkoa yhtenä harrastuksena muiden muassa, toki henkilökohtaisella tasolla yhtenä tärkeimmistä. Kukin arvottaa asioita omalla tavallaan, eikä tässä ole olemassa oikeaa ja väärää, mutta sitä asiaa ei mikään muuta, että jääkiekko on yksi urheilulaji muiden joukossa ja urheilun/liikunnan päätavoite on hyvässä kunnossa pysyminen. Kyllä, jääkiekolle on olemassa tilaus, koska katsojia riittää tiistain Ässät-SaiPa-peleihinkin. Mutta kuinka montaa tällä palstalla kirjoittavaa ei kiinnostaisi seurata SM-liigaa, jos pelin kehitys ympäri maailmaa - tai vaikka vain Suomessa - olisi ollut hitaampaa? Kysymys on vähän sama kuin, kuinka moni olisi lopettanut tv:n katsomisen, jos Suomessa ei vieläkään olisi digiverkkoa.
Suomessa on monta jääkiekkoalan ammattilaista. Kuten kaikilla työpaikoilla, puitteiden pitää olla paremmat kuin välttävät. Mutta alkaa tuntua siltä, että aina junnuista lähtien kaikki pitää olla viimeisen päälle. Pelaajista tulee supertähtiä, joille ei kelpaa mikään. Mailat maksaa 200 € ja niiden pitää olla höyhenen kevyitä jne. Tuollainen kehitys ei ole hyväksi yhtään kenellekään, paitsi niille harvoille, jotka pääsevät päätyyn asti. Olen varsin innoissani teknologian kehityksestä ja ylipäätään innovaatioista sekä uudistuksista, mutta joskus olisi hyvä ymmärtää tehdä edes jonkinlaisia rajanvetoja. Tässä mennään nyt vähän turhan syvälle ja aiheen ohi, joten parempi lopettaa... Haluan nyt kuitenkin korostaa, että kyse ei ole siitä, että olisin joku pappa, joku tolkuttaa nuoremmille, että "silloin kun minä olin nuori, mailat tehtiin itse puusta ja mentiin järven jäälle". Koko laji on vain monella tavalla karkaamassa käsistä.
Sama koskee ottelutapahtumaa ja taukoviihdykkeitä. Luulisi, että isät ja pojat osaisivat nauttia yhteisestä ajasta osattaisiin nauttia ilman kulutusjuhlaa ja marmoripylväitä.