Miksi Suomen kansalaisen tulisi saada osallistua mihinkään sellaiseen rähinään (osapuolesta riippumatta), jossa maamme ei ole osapuolena tai johon Suomen valtio ei ole häntä oikeuttanut/määrännyt?
Minä ajattelen vapauden valita sen verran laaja-alaisesti, että minulla tai kenellä tahansa tulee olla oikeus tehdä valintoja sen suhteen haluaanko osallistua taisteluun jonkin tahon riveissä vai en ja jos haluan, niin valtion ei tulisi tätä ehdottomasti estää, mutta tarvittaessa valtion tulisi oikeudessa käsitellä se ovatko teot olleet sodankäynnin sääntöjen mukaisia vai vastaisia.
Vaikka tuntuukin vastenmieliseltä, että joku tappaa ihmisiä IS:n riveissä niin en ryhtyisi tätä kieltämään, koska jos se kielletään, niin mihin vedetään raja kenen riveissä taisteleminen on kiellettyä ja kenen ei. Toisaalta maailmassa jossa voi liikkua hyvin vapaasti, ei voida enää ehdottomia kieltoja asettaa koska tällaisessa tapauksessa niitä on hyvin vaikea valvoa.
Ja jos kielletään taistelu IS:n riveissä niin onko kiellettävä taistelu (kuvitteellisessa) Pohjois-Korean vapautusrintamassa?
Ja aivan kuten olen aiemmin viitannut, taistelijalla tulee olla vastuu teoistaan kaikella tapaa. Enkä katso järkevänä, että yhteiskunta ryhtyy kantamaan tätä vastuuta millään muotoa.
vlad.