Nojoo myönnetään että aika pessimistinen ajattelu, ja eihän näistä tosiaan koskaan tiedä. Lemmykin eli 70-vuotiaaksi ja Ozzykin porskuttaa vielä. Siinä muuten Hetfieldin ohella se toinen joka "tulee osumaan kovaa" kun joskus aika jättää.
Olen varmaan neljääkymppiä lähestyvänä jo liian vanha, mutta vaikka suht nuorena kuolleiden miesten (Cornell, 52v ja niin edelleen) tapaukset ovat ikäviä ja äkilliset poismenot hätkäyttävät hetken aikaa, niin en minä jaksa enää mitään erityistä suruvaihdetta kytkeä päälle silloin kun ns. eläkeikäiset ja pitkälti jo elämäntyönsä tehneet tähdet menehtyvät syystä tai toisesta. Tästä syystä en usko aikanaan edes Ozzyn tai Hetfieldin kuoleman aiheuttavan sen kummempaa kuin "no kylläpäs sattui"-tyyppistä reaktiota ja varhaislevyjen uudelleenkuuntelua.
Kyllähän tuon kaliiberin muusikoiden ja vaikuttajien kuolemat aina hätkähdyttävät ja nostavat mieleen muistoja omasta nuoruudesta ja ajoista, jolloin nämä tähdet vielä olivat voimiensa kukoistuksessa, mutta aika aikaansa kutakin - kaikkien on täältä joskus poistuttava ja säilyyhän merkittävien muusikoiden musiikki vielä kauan heidän maallisen vaelluksensa jälkeenkin.
"Vanhusten" uusi musiikki harvemmin enää muutenkaan on hetkauttanut pitkiin aikoihin, joten enemmän sitä kuolinuutisten kohdalla lopulta suree omaa vanhenemistaan ja tietyn ajan kultaaman nuoruusvaiheen vähittäistä päättymistä. Sehän on myös selvää, että rokin suurten ikäluokkien vanhetessa myös artistikuolemia tulee yhä tiheämmin ja parinkymmenen vuoden päästä ei ole jäljellä juuri ketään mistään Black Sabbathin, AC/DC:n, Kissin yms. jäsenistä, ja Metallica-ikäluokankin bändit ovat joko ikämiesluokan jukebox-bändejä tai eläköityneet.
Jos olisin nuori, niin varmasti monet artistikuolemat tuntuisivat pahemmilta, koska nuorena sitä luulee itse olevansa lähes kuolematon ja suurten idolien poismeno koskettaa syvemmältä. Minäkin teinipoikana ystäväporukassa joskus vakaasti vannoin, että jos joskus Lemmy kuolee, niin sen kunniaksi otetaan sitten viikon ryyppyputki ja kuunnellaan Motörheadia. No, Lemmy sitten kuoli, mutta mitään ryyppyputkea ei seurannut (en edes juo nykyisin mitään) ja Motörheadin kuunteluputki jäi muutamaan täsmäbiisiin, vaikka Motörheadia olenkin kuunnellut - myös uusia levyjä - lähes koko ikäni.
Ronnie James Dion kuolema pari vuotta sitten tuntui hetken ikävältä koska syöpä vei aktiivisesti keikkailleen ja levyttäneen "menninkäisen", mutta oikeastaan ikävämmältä tuntui uutinen kuolemanjälkeisestä häpäisystä, jossa hologrammi-Dio "keikkailee" vanhan taustabändin kanssa vanhojen biisien kanssa. Antaisivat vainajien levätä rauhassa ja antaisivat tiettyjen aikakausien päättyä kunniallisesti. Minä olen nähnyt aikoinani Dion monen monta kertaa lavalla elävänä, en halua koskaan nähdä hänen hologrammiaan lavalla.