Ipod - Lifestyleä vaiko massateollisuutta?

• 16 817
  • 111

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Jusa_A kirjoitti:
Ostin jenkeistä maaliskuussa Ipod nanon 4 gigasen version. Nyt on sellanen ongelma, että laite ei lähde enää päälle. Tämä on sinänsä ihmeellistä, että en ole kohdellut nanoa mitenkään kovalla kädellä. Tietokoneeseen yhdistettäessä se toimii hyvin, eli tietoa voi siirtää normaalisti.
Onkohan laitteelle mitään tehtävissä ja vaikuttaako ostopaikka mahdolliseen huoltoon. Takuukuitti luonnollisesti on tallessa.
Jep, iPodin resetointi auttanee:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61705

Tosin ihmettelen sitä, että nano toimii silti koneeseen yhdistettäessä.

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
iTunes 7.0.2 -ongelma

Uudessa iTunesissa vituttaa tämä ilmoitus, joka tulee aina kun käynnistän ohjelman. Tietääkö joku, miten tuosta ilmoituksesta pääsee eroon?

Minulla ei ole aikomusta rekisteröityä tuonne Storeen.

Jusa_A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chelsea, FC Barcelona
Monte-Cristo kirjoitti:
Jep, iPodin resetointi auttanee:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61705

Tosin ihmettelen sitä, että nano toimii silti koneeseen yhdistettäessä.

Pelkkä resetointi ei auttanut, mutta latasin uusimman iTunesin ja sen avulla palutin iPodin ja päivitin uusimpaan versioon. Ja taas toimii hienosti. Ohjeet löysin tuolta linkin takaa. Kiitos neuvoista. Olen yllättynyt, että näinkin pienellä vaivalla selvisin. Olin jo valmistautunut jättämään iPodin kuukausiksi johonkin huoltokierteeseen.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ozo kirjoitti:
Uudessa iTunesissa vituttaa tämä ilmoitus, joka tulee aina kun käynnistän ohjelman. Tietääkö joku, miten tuosta ilmoituksesta pääsee eroon?

Minulla ei ole aikomusta rekisteröityä tuonne Storeen.
Aivan kuin muistelisin, että tuo ruutu tulee vain iTunesin seiskaversion ensimmäisellä käynnistyskerralla. Tai että siinä pitäisi olla ruksattavana "älä näytä tätä enää". Windows-versio saattaa tosin olla erilainen (itse olen Macillä).

Hmmm. Kokeile painaa OK Peruuta-napin sijaan. Mielestäni se ei vie sinua mihinkään iTunes-kaupan rekisteröintisivulle, vaan vain sulkee tuon ikkunan (ja parhaassa tapauksessa estää sen esiintymisen jatkossa). Ja jos viekin kauppaan, niin väliäkö hällä. Jos inttäminen silti jatkuu, asenna iTunes uudelleen.

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Monte-Cristo kirjoitti:
Merkittävin uudistus tuon akunkeston lisäksi on omasta mielestäni 60-gigaisen mallin kasvu 80-gigaiseksi, hinnan pysyessä samana (näin siis uutena kaupasta ostettaessa). Jos siis 80-gigainen 5.5-sukupolvinen maksaa eeLahdessa saman verran kuin 60 Gt, niin ota ihmeessä se.

Kiitoksia neuvoista, 60gb versioon päädyin, sillä vaikka ostin uuden kaupasta (tosin sieltä eeLahden kaupasta), niin hintaa jäi 60gb ja 80gb mallien välille n. 70-90€ jos vertaa "Buy it now" hintoja.

sopuli kirjoitti:
Kehoitan muutan erityiseen varovaisuuteen, jos meinaat käyttää eri iPod managerisoftia samaan aikaan. En tosin tiedä tuon anapodin toiminnasta mitään, mutta ihan kokemuksesta kerron.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Compar...f_iPod_Managers

Nyt pitää kysyä, että mitä voi tapahtua jos noita eri managerointi ohjelmia käyttää samaan aikaan? ml_ipod, eli winamp plugin kuulostaa hyvältä, ja koska winampia muutenkin käytän (ja vihaan iTunesia), niin tuota ajattelin kokeilla. iTunes pitää ilmeisesti silti laittaa koneelle, että saa päivitykset iPodiin tarvittaessa, vai?

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kannattaa selvitellä etukäteen, että toimivatko yhteen. Sain oman iPodini aika solmuun kokeilemalla eri vaihtoehtoja, kun itsekin vihaan tuota iTunesin kankeutta. Haluaisin nimenomaan soittaa biisejä eri soittimella ym. vastaavaa.

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ongelma: Omistan laajan levyhyllyn (~400 levyä), jotka kaikki ovat ripattu myös mp3:ksi koneelle. Levyt on kovolla jaoteltu kansioittain (siis jokainen levy on oma kansionsa) ja biisien id-tiedot ovat myös täysin kunnossa. Tämän lisäksi on muutaman sadan biisin kokoelma sieltä täältä kerääntyineitä epämääräisiä mp3:ja eri esittäjiltä, jotka ovat hakemistossa \mp3\sekalaiset. iTunes ja iPod lajittelevat tiedostot esittäjän mukaan, eli kun selaan iTunesin kautta musiikkikirjastoani, kaikki nuo levyt + sekalaiset mp3:t ovat järjestetty esittäjien mukaan aakkosjärjestykseen. Haluaisin iPodilla kuunnella musiikkia levyittäin, mutta välillä myös noita sekalaisia mp3:jani. Se on vaan tehty aika pirun hankalaksi, koska nyt pitää iTunesin tuhansien biisien listasta etsiskellä noita sekalaisia mp3:ja.

Eli... onko mitään mahdollisuutta saada a) iTunesin tai b) iPodin musiikkikirjastoa järjestettyä KANSIOITTAIN, ei esiintyjittäin? Tällöin voisin valita biisit kuunteluun vaikka kansiosta "sekalaiset" tai kansiosta "Deep Purple - Fireball". Helpottaisi huomattavasti.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vteich kirjoitti:
Eli... onko mitään mahdollisuutta saada a) iTunesin tai b) iPodin musiikkikirjastoa järjestettyä KANSIOITTAIN, ei esiintyjittäin? Tällöin voisin valita biisit kuunteluun vaikka kansiosta "sekalaiset" tai kansiosta "Deep Purple - Fireball". Helpottaisi huomattavasti.
Jep, useita vaihtoehtoisia tapoja.
1) Anna sekulikansiollesi iTunesissa albuminimi (esim. "Sekalaista"), jolloin Deep Purple ja kumppanit menevät samaan albumiin.
2) Ruksaa iTunesin kappaleinforuudussa kohta "Part of a compilation" (mitä mahtaa olla suomenkielisessä versiossa?), minkä jälkeen voit valita sekalaisosuuden omana kompilaationaan iPodissa ilman, että tarvitsisi juosta yksittäisten kappaleiden perässä Albumit- tai Artistit-valikoissa.
3) Tee sekalaisista soittolista, jonka myös voi valita erikseen iPodissa ja iTunesissa.

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monte-Cristo kirjoitti:
Jep, useita vaihtoehtoisia tapoja.
1) Anna sekulikansiollesi iTunesissa albuminimi (esim. "Sekalaista"), jolloin Deep Purple ja kumppanit menevät samaan albumiin.
2) Ruksaa iTunesin kappaleinforuudussa kohta "Part of a compilation" (mitä mahtaa olla suomenkielisessä versiossa?), minkä jälkeen voit valita sekalaisosuuden omana kompilaationaan iPodissa ilman, että tarvitsisi juosta yksittäisten kappaleiden perässä Albumit- tai Artistit-valikoissa.
3) Tee sekalaisista soittolista, jonka myös voi valita erikseen iPodissa ja iTunesissa.

Ykkönen kuulostaa hyvältä idealta, mutta mitenköhän tuo pitäisi iTunesissa tehdä? Ei ole kaikista pälli-yksinkertaisin ohjelma.

Kolmosta kokeilin jo itsekin, mutta ongelmana on silloin, että sen jälkeen normaaleita kokonaisia levyjä on mahdotonta selailla tuhannen eri artistin ja levyn joukosta, koska myös noiden sekalaisten biisien artistit ja levynnimet tallentuvat iPodiin. Veikkaisin kakkoskohdalla käyvän samoin.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vteich kirjoitti:
Ykkönen kuulostaa hyvältä idealta, mutta mitenköhän tuo pitäisi iTunesissa tehdä? Ei ole kaikista pälli-yksinkertaisin ohjelma.
Senkun kirjoitat albuminimen biisien tietoihin. Valitse kaikki haluamasi biisit (Ctrl pohjassa kun klikkailet) ja kirjoita sitten näille albuminimi yhteisesti, niin ei tarvitse käydä läpi jokaista hajakappaletta erikseen.

Kolmosta kokeilin jo itsekin, mutta ongelmana on silloin, että sen jälkeen normaaleita kokonaisia levyjä on mahdotonta selailla tuhannen eri artistin ja levyn joukosta, koska myös noiden sekalaisten biisien artistit ja levynnimet tallentuvat iPodiin. Veikkaisin kakkoskohdalla käyvän samoin.
Jep. Jospa kirjoittaisit varsinaiset artistit piiloon laittamalla kaikille sekuleille artistiksi maailman levyttäneimmäin muusikon, hra/rva Various Artistsin? Se ainakin niputtaa sekulit yhteen pois kokonaisten albumiartistien tieltä.

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monte-Cristo kirjoitti:
Jep. Jospa kirjoittaisit varsinaiset artistit piiloon laittamalla kaikille sekuleille artistiksi maailman levyttäneimmäin muusikon, hra/rva Various Artistsin? Se ainakin niputtaa sekulit yhteen pois kokonaisten albumiartistien tieltä.

Jees, näin tein, ja nyt näyttää jo paremmalta. Noista sitten vielä yksittäisiä playlistejä, jos sekalaisissa biiseissä on iso määrä samalta esittäjältä. Kiitos paljon siis Montelle.

...Mutta kuinka paljon helpompaa olisikaan, jos mp3:ja voisi Tunesissa ja Podissa järjestellä pelkkien kansioiden ja filenamejen perusteella.

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Mitenkäs kauan muiden ipodeissa kestää akut? Nanolle lupailtiin jopa 24 tunnin akun kestoa, ihan tuohon en uskonut, mutta jotain pariakymmentä tuntia olisin toivonut. Eli vähän pettynyt olin kun ensimmäinen lataus loppui jo kymmenen tunnin musiikin kuuntelun jälkeen. Voikohan akussa olla vikaa vai onko normaalia että akuu kestää noin vähän aikaa?

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Jet Pilot kirjoitti:
Mitenkäs kauan muiden ipodeissa kestää akut? Nanolle lupailtiin jopa 24 tunnin akun kestoa, ihan tuohon en uskonut, mutta jotain pariakymmentä tuntia olisin toivonut. Eli vähän pettynyt olin kun ensimmäinen lataus loppui jo kymmenen tunnin musiikin kuuntelun jälkeen. Voikohan akussa olla vikaa vai onko normaalia että akuu kestää noin vähän aikaa?
Ipodeista ei henkilökohtaisia kokemuksia ole, mutta ylipäätänsä lähes kaikki akut vaativat uudekseltaan muutaman lataus -ja käyttökerran, ennen kuin käyttöaika on pisin mahdollinen. Vikaa tuskin ainakaan on.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vteich kirjoitti:
...Mutta kuinka paljon helpompaa olisikaan, jos mp3:ja voisi Tunesissa ja Podissa järjestellä pelkkien kansioiden ja filenamejen perusteella.

Tuohon taitaa löytyä valmiita softia, jotka osaavat filujen tägejä muuttaa/esitäyttää tiedostonimien ym. perusteella.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mikäköhän noista iTripeistä skulaa 30GB Video iPodin kanssa, kun melkein kaikkia mainostetaan tuotetiedoissa vaan Nanoille?

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
BigRedBob kirjoitti:
Mikäköhän noista iTripeistä skulaa 30GB Video iPodin kanssa, kun melkein kaikkia mainostetaan tuotetiedoissa vaan Nanoille?

Itselläni oli käytössä jonkin aikaa Griffin iTrip Dock mutta vehje kärsi niin pahoista käynnistysongelmista että luovuin siitä. En tiedä oliko kyseessä kosketushäiriö vai jonkin muu.

Jos oikein ymmärsin niin tuo 30GB:n video iPod kulkisi nimellä 5g eli tuon perusteella voi katsella yhteensopivia FM-lähettimiä. Tuo iTrip kulutti myös mielestäni aika vauhdilla iPodin akkua, joten päätin vaihtaa sen versioon jossa on myös autolaturi.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ok kiitos, pitää käydä perehtymässä tarkemmin.

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Jet Pilot kirjoitti:

Ei todellakaan kestä. Paskapuhetta. Varsinkin jos katsoo videopätkiä niin akku loppuu jo todella nopeasti. Mä olin kans pettynyt mun iPodin akkuun.

Netistä saa tilattua tehokkaampia akkuja sitten kun tuo akunvaihto tulee ajankohtaisemmaksi.

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Jet Pilot kirjoitti:
Itselläni nano kestää ehkäpä 10-12h, mutta täytyy huomata, että taustavalon käyttö ja muuten sen rassaaminen vaikuttaa akun kestoon. Tuskin akussasi mitään vikaa on, jokainen määrittää sen keston itse.

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Vaihdoin uuteen läppäriin ja en jaksanut alkaa siirtelemään iTuneisin kirjastoja jne. Miten pystyn iPodista siirtämään kamaa uudelle koneelle ja saan synkronisoitua nämä laitteet siten että iPod ei tyhjentyisi samalla?

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
dude kirjoitti:
Vaihdoin uuteen läppäriin ja en jaksanut alkaa siirtelemään iTuneisin kirjastoja jne. Miten pystyn iPodista siirtämään kamaa uudelle koneelle ja saan synkronisoitua nämä laitteet siten että iPod ei tyhjentyisi samalla?

Itse en ainakaan ole keksinyt muuta vaihtoehtoa kuin erillinen ohjelma joka pystyy käsittelemään idopilla olevia tiedostoja.

http://www.download.com/ml-iPod-Winamp-iPod-Plugin-/3000-2169_4-10398273.html?tag=lst-0-6
Tuossa winamp-plugini, joka ilmeisesti aivan toimiva, ja netistä kaivamalla löytää varmasti itselleenkin sopivan ratkaisun. Ipod access -ohjelmaa en voi ainakaan demoversiona suositella, koska siinä on jotain kappalemäärärajoituksia.

Ja sitten omalla koneella nykyisin näkyy (kunhan on valittuna jotta "näytä piilotetut tiedostot/kansiot) myös idopin sisältö, josta tiedostot löytää omituisilla tiedostonimillä, mutta samalla sisällöllä varustettuna. Lieköhän tuossa pakollisena se että idop on sallittu myös levynä käytettäväksi.
Itse sitten vaan kopioin musiikit uudelle koneelle, ja lisäsin ne itunesiin niin, että itunes kopioi uudet tiedostot itunes -musiikkikansioon, jasitten vaan idopin synkronointia.. Perseen aikaavievää, mutta kun laite on muuten mainio, niin ei jaksa valittaa.

Varmaan epäselvästi selostettu, ja tyhmän hankalaa tuo toiminta muutenkin on, joku joka tietää helppoja kikkoja niin ilmoittaa mullekkin.

edit
Sinun pitää authorisoida molemmat koneet samalle accountille. Apple on muuttanut tuota DRMää siten, että voit siirtää myös iPodilla musiikkia koneiden välillä kunhan ne ovat authorisoituja samalle iTunes accountille.
Eli sieltä se löytyi heti kun otti silmät päähän.

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Ja mistäs mä tiedän mikä mun iPod-tilini on ja miten mä saan uuden koneen auktorisoitua?

Vittu että voivat tehdä asioita vaikeaksi...

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
dude kirjoitti:
Ja mistäs mä tiedän mikä mun iPod-tilini on ja miten mä saan uuden koneen auktorisoitua?
Tilisi on se, jolla ostat iTunesista biisejä. Applen ohjeet auktorisoinnille:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93014
Auktorisointia tarvitaan nimenomaan iTunesista ostettujen, DRM-kyllästettyjen biisien toimimiseen toisella koneella.

Tosin olin päättelevinäni, että et ole tainnut iTunesista mitään ostaa, kun tilijuttua ihmettelit. Silloin et mitään auktorisointeja tarvitse, vaan senkun siirrät iPodin sisällön uudelle koneelle esim. CopyPodin (googla, googla...) kaltaista ohjelmaa käyttäen.

IPod ei virallisesti tue sen sisällön siirtoa tietokoneelle, myönnytys ahneille levy-yhtiöille. Mutta mainitun kaltaisilla ohjelmilla se onnistuu aivan helposti. Google on ystävä, tässäkin tapauksessa.

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Osaakohan joku asiasta enemmän tietävä kertoa mitä tämä meinaan: Eli, tänään käynnistäessäni itunesin, huomasin, että vasempaan laitaan (missä siis lukee normaalisti kirjasto, store, soittolistat...), oli ilmestynyt kohta "jaettu", ja siinä joidenkin "hp-omistaja´s limewire sekä pia-maria´s limewire". Jos klikkaan kohtia, niin näen ilmeisesti näiden tyyppien musiikkikirjaston ja pystyn kuuntelemaan heidän kirjastostaan biisejä.

Asiassa ihmetyttää vain se, ettei minulla ole ollut edes koko limewireä moneen kuukauteen. Enkä ole tietääkseni jakanut tiedostojani kellekään enkä halua kenenkään muun tiedostoja. Mistä tällainen voi johtua? Ja voivatko nämä tyypit nyt imuttaa itsellensä kaikki sata levyäni jotka olen itunesiini ripannut?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy