Ipod - Lifestyleä vaiko massateollisuutta?

• 16 820
  • 111

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensin tuli Ipod (mini), sitten keksittiin shuffle ja sen jälkeen tuoreimpana tulokkaana perheeseen liittyi nano. Kysehän on kaikille nykypäivänä jo niin tutuista MP3-soittimista, jotka on kehittänyt mikäpä muukaan kuin Apple.

Kyseinen pulju on meikäläisen käsityksen mukaan aina tunnettu tietystä hillitystä tyylistään, jolla se jatkuvasti on kiusaamassa isompaansa Microsoftia. Macintoshin koneet ovat yleensä olleet suosittuja omasta mielestään ns. "todellisten ammattilaisten" keskuudessa, joten harva Mac-mies ajelee vanhalla volkkarilla, asuu yksiössä ja korjaa puoliksi syötyjä pizzaslicejä lattialta tietokonelaukku kädessään? Mac-tuotteiden suurkuluttajaksi voidaankin laskea ranskalaisella/Italialaisella autolla cruisaileva arkkitehtitoimiston omistaja, joka on juuri muuttanut uuteen rivitalonpätkään Laajasaloon ja hankkinut ikäänkuin muuton kunniaksi itselleen upouuden supermyllyn uusimmalla käyttöjärjestelmällä. Tähän päälle ovat perheen teini-ikäiset lapset saaneet itselleen uudet Ipodit, koska naapurin pojallakin on samanlainen.

Mitä tässä nyt yritän sanoa on se, ettei Apple ole ennen MP3-soittimiaan koskaan valmistanut mitään "koko kansan"-tuotteita, vaan on aina säilyttänyt tuon elegantin ja hienostuneen tasonsa, vajoamatta isoveljensä PC:n rinnalle tyylikysymyksistä puhuttaessa.
Nyt kuitenkin on käynyt niin että näitä pieniä valkoisia vempeleitä on myyty satoja miljoonia kappaleita, ja siinä sivussa yhä useamman kodin vaka vanha Personal Computer on vaihtunut omppuun.

Firmalla on ollut oma vakaa ja uskollinen asiakaskuntansa ja nyt se on mennyt kehittämään laiteperheen, minkä jäsen löytyy miltei joka kodista. Lifestyle-meininki on poistunut ja Applesta on tullut oman aikansa Toyota Corolla. Mitä on tapahtunut? Löytyykö kyseisiä soittimia arvon Jatkoaikalaisilta?

Viimeksi muokattu:

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
iPod Video löytyy, siis tuo uusi 60Gt malli. Joululahjaksihan se paukahti hieman yllättäen, mutta olen kyllä tykännyt. Tosin vieläkään ei koko cd-hyllyn sisältö ole iPodissa(tuskin mahtuukaan), mutta puolessa välissä ollaan suurin piirtein siirtämisessä.
Ainoastaan parin cd:n kohdalla tullut ongelmia tämän "kopiosuojausvillityksen" kanssa. Kun ei soi koneessa niin eipä siirretä iPodiin. Niinpä on pitänyt hakea netistä "epäviralliset" versiot näistä parista levystä ja siirtää sitten iPodille. Älytöntä, sanon minä, kun hyllystä kuitenkin löytyy aidot versiot.

Nuo iPodit vaan tuntuvat huutavan lisäosia, perusmalli kun on aika riisuttu. Kun siihen sitten ostaa päälle verkkolaturin, autoa varten jonninlaisen vehkeen, dockin ja tarvittavat kaapelit kotiteatteriin kiinnittämiseksi, paremman suojapussin ja kuulokkeet yms. niin kyllähän tuolle hintaa saa kertymään.

Muuta Appletavaraa ei kotoa löydy, eikä kyllä varmasti tule löytymäänkään. Ei sillä, tämä tuntuu markkinoiden parhaalta mp3-soittimelta, mutta tietokoneessa en kyllä Appleen vaihtaisi.

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Itselläni on myös iPod mini, ostettu viime kesänä.

En ole mikään hirveän aktiivinen musiikin kuuntelija, mutta laukussa tuo yleensä mukana kulkee ja tulee tiiviisti kuunneltua. Ostin sen siksi, että: a) Ulkonäkö miellyttää silmää b) helppokäyttöinen, kaikessa suhteessa c) tarjous sattui olemaan sopiva.

En ole koskaan omistanut muita mac-laitteita, mutta vakavasti harkitsen seuraavaksi läppäriksi ensi kesänä iBookia.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mitä itse olen iPodeja räplännyt, niin taattua Apple-laatua ne ovat. Tämä tarkoittaa pääasiassa kahta eri asiaa. Ulkonäkö on silmiä hivelevä, kuten muissakin tuotteissa. Toinen merkillepantava asia on käytettävyys, joka on soittimien ehdotonta kärkeä. Itse olen kuolaillut iPod Nanoa, mutta tuntuu, että en tarpeeksi kuuntele musiikkia liikkeessä ollessani. Myös muutama vittumaisuus löytyy esim. uuden akun hinta on melkoisen suolainen (saattaa olla vanhaa tietoa) sekä lisävarusteista pyydetään myös ihan kivasti.

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Löytyiskö netistä iPod Videon suomenkieliset käyttöohjeet? Tilaamassani versiossa on vain saksankielinen manuaali.. :)

Kiitos etukäteen.

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Ruutiveijari kirjoitti:
Apple käyttäjä. Aina ollut, aina tulen olemaan. Fanaatikko.

Peesaan. Ilman iPodia on alaston olo!

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
ozo kirjoitti:
Löytyiskö netistä iPod Videon suomenkieliset käyttöohjeet? Tilaamassani versiossa on vain saksankielinen manuaali.. :)

Kiitos etukäteen.
Suomalaisesta en tiedä, mutta tuossa olisi lontoolaista manuskaa:
http://www.apple.com/support/manuals/ipod/

IPod nano löytyy ja nyt myös MacBook-läppäri. Maciin siirryin alkukesästä, enkä ole katunut. Aiemmin hankittu iPod (niin mukava vehjas kuin onkin) ei tosin vaikuttanut ratkaisuun, vaan juttu oli pitempään harkittu, päällimmäisimpänä halu päästä eroon Windows-maailman harmeista.

Tällä hetkellä tuntuu olevan meneillään yleinen Applen koneisiin kohdistuvan innostuksen aalto. Johtuuko sitten iPodeista, Intel-prossujen käyttöönotosta Maceissa vai mistä, mutta meitä uusia mäkistejä vaikuttaa olevan paljon. Corollaistuminen edessä? Ei se minua haittaa. Maailma on parempi paikka, kun siinä on enemmän Mäkkejä (varjolle pahoittelut hehkutuksesta [hymiö]).

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jepujepu, onhan nuo aika vempeleitä.
Yhteen mieltäni suuresti askarruttaneeseen asiaan jos voisi saada vastauksen:

Mitä hittoa on podcasting?

Tai siis luulen ymmärtäväni suurinpiirtein mitä se on, paremminkin ihmettelen miksi se on olevinaan niin kova juttu.
Eli siis kysymys kuuluu:

Miten podcsting vuonna 2006 eroaa siitä, kun vuonna 1995 kuuntelimme isoveljen c-kasetille nauhoittamaa Koe-eläinpuistoa korvalappustereoista?

Ja mitä hittoa, kuka olisi halunnut vuonna 1995 kuunnella nauhoitettua radiolähetystä kun siinä samaisessa Walkmanissa oli ihan radiokin. Niinkuin on kai useissa mp3-soittimissakin vuonna 2006.

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eroaa ainakin siinä mielessä, ettei podcastingia varten tarvitse kenenkään istua tietokoneella venaamassa että koska pitää painaa rec-nappulaa 8-)

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
^ Melko mullistavaa! Voisiko tätä kutsua vaikkapa "ajastukseksi"?

Eiku oikeesti, en vaan ymmärrä, onko podcasting siis vaan sitä että "nauhoituksen" pystyy ajastamaan ikäänkuin automaattisesti? Ja sitten kun tökkään ipodin kiinni tietokoneeseen niin se osaa huippusuperälykkäästi minulta kyselemättä ladata sen nrj:n tuottajajääskeläinenfromparistoberlinykstoistahittiäilmantaukoamainospaskahöhhön ipodiini josta voin sitten kuunnella iltapäivälähetystä vaikka klo 7 aamulla?

Kyylä

Jäsen
Ipod toi yhden upean uuden käyttökohteen, nimittäin auton. Ipodin jälkeen voi heittä hyvästi tilaa vievälle cd-vaihtajalle ja ainoastaan 10 cd-levylle. Pelkkään Ipod miniin mahtuu niin paljon musiikkia tai vaikka äänikirjoja, että niitä kuunnellessa Suomi ajetaan moneen kertaan päästä päähän ja poikittain. Kun Ipod on integroitu auton soittimeen on sen käyttökin yksinkertaista. Esimerkiksi B ja M-sarjan mersuissa Ipodia käytettään suoraan auton rattinäppäimistä ja soitettava kappale ja tarvittavat valikot näkyvät kojetaulussa.

Tämä ei ollut mainos vaan jotakin joka todistaa Ipodin olevan jotakin käyttökelpoista, eikä vain trendi-ihmisten tuote.

Suosikkijoukkue
Suomi
Kyylä kirjoitti:
Ipod toi yhden upean uuden käyttökohteen, nimittäin auton. Ipodin jälkeen voi heittä hyvästi tilaa vievälle cd-vaihtajalle ja ainoastaan 10 cd-levylle. Pelkkään Ipod miniin mahtuu niin paljon musiikkia tai vaikka äänikirjoja, että niitä kuunnellessa Suomi ajetaan moneen kertaan päästä päähän ja poikittain. Kun Ipod on integroitu auton soittimeen on sen käyttökin yksinkertaista. Esimerkiksi B ja M-sarjan mersuissa Ipodia käytettään suoraan auton rattinäppäimistä ja soitettava kappale ja tarvittavat valikot näkyvät kojetaulussa.

Tämä ei ollut mainos vaan jotakin joka todistaa Ipodin olevan jotakin käyttökelpoista, eikä vain trendi-ihmisten tuote.
Onnistuuhan tuo muillakin laitteilla kuin ipodilla, paitsi mersun suhteen en tiedä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jack in the Box kirjoitti:
Onnistuuhan tuo muillakin laitteilla kuin ipodilla, paitsi mersun suhteen en tiedä.

Niin, ei kai tuo vaatisi kuin ihan standardin 3,5mm stereoplugi sisäänmenon siihen autostereoon. Siihen vois sitten tuikata sen mp3-soittimen sopivalla piuhalla. Toki ihan normi linjatulo 2*rca kävisi myös, vaatisi vaan erilaisen piuhan.
Onkos tuollaisia liitäntöjä ihan perusautostereoissa?
Tietty mitään kaukoohjausta ei tuollalailla saa, mutta voihan sen teipata rattiin kiinni sen mp3-soittimen...

Jatkan yhden miehen sotaani podcastingia vastaan ja olen pakotettu toteamaan, että se vasta lifestyleä olisi, kun voisi kuunnella autossa autostereoiden kautta eilistä radiolähetystä podcastingina!

Kyylä

Jäsen
Jack in the Box kirjoitti:
Jep. Näin on. Mutta Apple taitaa tehdä aika monen autonvalmistajan kanssa yhteistyötä ja näinollen Ipod ominaisuus on monessa autossa integroituna - muissakin kuin mersuissa. Tästä on etua, sillä silloin Ipodia käytetään auton omien laitteiden kautta, esimerkiksi rattinamiskoiden.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joku sanoi just radiossa, että "nuoret istuu poteroissaan IPodit korvillaan ja kuuntelee Metallicaa...ja sit ne pelkää kuolemaa ja miettii et mix me ollaan täällä".

Taisi olla radio City:ssa. Ei liity aiheeseen mutta tekstissä mainittiin aibodit...aikamme sateentekijät.

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
benicio kirjoitti:
Eiku oikeesti, en vaan ymmärrä, onko podcasting siis vaan sitä että "nauhoituksen" pystyy ajastamaan ikäänkuin automaattisesti? Ja sitten kun tökkään ipodin kiinni tietokoneeseen niin se osaa huippusuperälykkäästi minulta kyselemättä ladata sen nrj:n tuottajajääskeläinenfromparistoberlinykstoistahittiäilmantaukoamainospaskahöhhön ipodiini josta voin sitten kuunnella iltapäivälähetystä vaikka klo 7 aamulla?

Podcast on käytännössä vain hieno nimi verkosta ladattaville mp3 tiedostoille. Otetaanpas tuosta podcast koneelle = Ipod lataa podcast linkin osoittavan mp3 tiedoston. Näitä linkkilistoja sitten pidetään yllä rss syötteillä ja tuon latauksen voi ilmeisesti halutessaan jotenkin automatisoida. Itse podcastithan ovat yleensä jonkinlaista toimitettua sisältöä sisältäviä "radio-ohjelmia". Esimerkiksi Andy McCoylla on oma kitaransoittoa käsittelevä podcast muodossa levitettävä ohjelma.

Mitä tulee aiheen aloittajan kommenttiin macista ammattilaisten koneena. Raskaan sarjan (kuva, ääni, ym) ammattilaisohjelmien osalta macin ohjelmatarjonta on edelleen laajempaa ja voisiko sanoa myös laadukkaampaa kuin pc-koneille. Esimerkiksi äänitys-studiot pyörivät useimmiten mac-pohjaisesti.

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun nyt tällainen ketju on olemassa, niin kysytäänpä aiheeseen liittyvä kyssäri.

iPod mini on ollut nyt vuoden päivät hallussani. Tyytyväinen olen ollut ostokseeni. Vaihdoin tässä taannoin tietokonetta, jonka jälkeen syntyi pienoinen ongelma iTunesin kanssa.

Kun liitän iPodini uuteen koneeseeni, näytölle tulee teksti, joka kuuuluu jotenkin näin: "iPodisi on liitetty myös toiseen koneeseen. Haluatko, että nykyinen musiikkikirjasto tyhjennetään ja korvataan uuden koneen musiikkitiedostoilla?" Kun vastaan "ei", en pysty koskemaan musiikkirjastooni. Jos vastaisin "joo" nykyinen iPodini sisältö häviäisi, joten sitä ei luonnollisesti halua. Ongelmaan saisi varmasti vastuksen, jos lukisi ohjekirjan, mutta se sattuu olemaan syystä tai toisesta hukassa.

Onko kenelläkään tietoa, mitä nappuloita mun pitäisi painaa jne?

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
hörkkö kirjoitti:
Kun liitän iPodini uuteen koneeseeni, näytölle tulee teksti, joka kuuuluu jotenkin näin: "iPodisi on liitetty myös toiseen koneeseen. Haluatko, että nykyinen musiikkikirjasto tyhjennetään ja korvataan uuden koneen musiikkitiedostoilla?" Kun vastaan "ei", en pysty koskemaan musiikkirjastooni. Jos vastaisin "joo" nykyinen iPodini sisältö häviäisi, joten sitä ei luonnollisesti halua. Ongelmaan saisi varmasti vastuksen, jos lukisi ohjekirjan, mutta se sattuu olemaan syystä tai toisesta hukassa.

Todennäköisesti tekijänoikeuksillisista syistä iPodissa ei ole omaa tukea musiikin siirtämiselle ulos iPodista. Mitään laitonta siinä ei kuitenkaan ole, jos näin haluaa tehdä, ja se on täysin mahdollista. Netistä löytyy pienellä hakemisella useita ohjelmia, joiden avulla homma hoituu. Itse olen todennut toimivaksi CopyPod-nimisen pikkuohjelman. Ohjelman avulla saat siis kopioitua iPodisi musiikkisisällön uudelle koneellesi ja suoraan iTunesin kirjastoon.

Leipomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Olen hankkinut uuden iPodin ja yritän siirtää elokuvaa siihen mutta ei onnistu!?! Onko kenelläkään tietoa miten tämä tulisi tehdä helpoiten?

Bo'er

Jäsen
Omistan iPod mini 6GB version. Noin kuukausi sitten metroon kiirehtiessäni pudotin sen rintataskusta käytävälle ja vahingossa annoin vielä potkun perään. Ei muuta kuin kuulokkeet takaisin kiinni ja musan soitto jatkui....kunnes soitin kävi stand-by tilassa, eikä ole sen jälkeen enää toiminut. Nyt näytöllä vain surullinen iPod varoituskolmion kera. Olen koittanut saada sitä disk modeen ja restorea, mutta mikään ei auta. Taitaa olla kovalevy kaput?? Korvikkeeksi olen katsellut sitä uutta versiota iPod nanosta, koska tuskin tota miniä korjauttaa kannataa?

Omistan myös iTip:in. Mutta ainakin Keski-Euroopassa lomareissulla ajellessa radiotaajuuksia oli niin tiuhaan, ettei kyseisestä laitteesta paljon iloa ollut, koska kanavaa sai tunata jatkuvasti...

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
hörkkö kirjoitti:

Sinun pitää authorisoida molemmat koneet samalle accountille. Apple on muuttanut tuota DRMää siten, että voit siirtää myös iPodilla musiikkia koneiden välillä kunhan ne ovat authorisoituja samalle iTunes accountille.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy