Itsehän olen varsinainen iPhonen heavyuser. Käytän sitä päivittäin kaikkeen mahdolliseen, siksi oikeastaan ainoa siihen kaipaamaani ominaisuus on pidempi akkukesto (+ luha). Ei tahdo riittää edes kokonaista päivää, jos unohtuu jostain syystä ladata töissä/kotona.
Toisaalta, tuo käyttötapani eivät ole kovinkaan taloudelliset. Saatan samaan aikaan kuunnella FStreamilla nettiradiota, irkata/puuhailla remoteshellissä SSH:n ylitse asioita, availla Mobiili-Safarissa irkissä pulpahtelevia tarpeellisia linkkejä ja pomppia tekstiviesti- ja sähköpostisovelluksessa viestittelemässä. Unohtamatta Facebook -sovellusta. 3G:n ylitse nuo samanaikaisesti haukkaavat kelpo annoksen akkuakin.
Kaikki nämä toki siis samaan aikaan päällä ja taustalla rullaamassa, ei siis "siinä kuten sen jätit", niinkuin uusi iOS 4:n markkinointislogan menee. Eihän se mitään moniajoa ole jos prosessi vaan jäädytetään kun se laitetaan taustalle. On se toki enemmän kuin entinen malli jossa prosessi sammutettiin, koska sitä ei yksinkertaisesti saanut taustalle. Muttei minusta moniajoa kuitenkaan.
Moniajon mahdollistaa Backgrounder -sovellus, joka tosin vaatii laitteen jailbreakin. Täytyykin sanoa, että jos en saisi jailbreikattua iPhonea, käyttäisin todennäköisesti jonkin globaalin kumisaapasvalmistajan laitetta. Vaikkakin tämä puhelin on minun kahdeksas Applen valmistama laite, ei se(kään) saa mitään erityiskohtelua jos ei featuret riitä. Tästä on fanboyismi kaukana.
Lisäksi jb:n vaativia muita käyttämiäni tuotteita on mm. Terminal, joka on mukavasti konfiguroitavissa oleva terminaalisovellus, joka pudottaa sinut oman puhelimesi (lue: tietokoneesi) shelliin. Sieltä on kiva jatkaa asioita tutussa ja turvallisessa vilisevän tekstin maailmassa. Jatkaapa sitten ssh:lla eteenpäin tai jää localhostiin tuijottelemaan top -listausta.
IntelliScreen on myös näppärä softa. En ymmärrä miten Apple itse ei ole tajunnut tehdä tuohon "lockscreeniin" jotain älykästä sisältöä. Nokioillahan tämä on ihan vakiokamaa että voit nopeasti vilkaista näytöltä seuraavat kalenteritapahtumat, todo't, sähköpostit, tekstiviestit, vastaamattomat puhelut jne... Avaamatta ensin näppislukkoa ja kahlaamatta jokaista sovellusta (Kalenteri, Email, SMS) erikseen läpi.
MCleaner on sitä varten että saa kivasti laitettua sinne listan kaikista puhelinmyyjistä ja pistettyä sen blacklistiin. Ei soi eikä värise, parhautta. Harmi vaan ettei mitään Pomopalvelua tai Fonectan Avain -palvelua vastaavaa ole vielä iPhonelle. Sellainen on luksusta, kun näkee kuka soittaa ja tuntemattomiin ei puhelin edes pirahda.
On minulla tuossa AppStorestakin hankittuja softia kymmenkunta ja ne elävät ihan sulassa sovussa muiden kanssa. EyeTV:n sovelluksella on huikeutta katsella työmatkalla 3G:n yli kotikoneeltasi siihen paikallisesti eilen tallentamaasi tv-ohjelmaa. Tai vaikka ajastaa seuraava... Et kyllähän tuossa iPhonessa hyviäkin puolia riittää.
4G ei herättänyt oikeastaan minkäänlaisia tuntemuksia. Uus professori ja pidempi akunkesto kyllä saanee meikäläisen hankkimaan tuon, viimeistään sitten "4GS":n ilmestyttyä. Aina kannattaa odottaa ensimmäinen update uuteen mallisarjaan. Alkaa sopivasti olla tämän oman 3G -laitteen elinkaari ehtoopuolella.
Aika hauska muuten miten tuon uuden Nokian lippulaivaksi kaavaillun laitteen virallisella esittelyvideolla demonstroitiin roboteilla ja musiikki oli turboahdettua Kraftwerkiä, kun taas Applen 4G -videolla hehkuteltiin ihmisiä ja heidän sosiaalista kanssakäymistä. Btw, kuka noita videopuheluita ihan oikeesti käyttää, muuta ku kerran kokeilee että "näköjään toimii"?
Edit: Niin, ja vielä flashista sen verran että itse en ole edes huomannut että puhelimesta puuttuu sellainen. Youtubea kun voi käyttää omalla sovelluksellaan jos sitä sattuu kaipaamaan.
Ja kun täällä tuntuu aina olevan voimakas lynkkausmentaliteetti kerettiläisiä Vääränmerkkisen puhelimen käyttäjiä kohtaan niin täytyy muistaa että Hän saattaa haluta ja tarvita eri asioita matkapuhelimeltaan kuin Sinä. Eiköhän markkinoilta löydy jokaisen tarpeita vastaava merkki ja malli... "Mut silti mun on paras." *kaunis hymiö tähän*