Inttiin lähdössä?

  • 1 213 951
  • 3 574
Voivat laittaa vaikka kuskiksikin, joka on vuoden nakki. Oli meillä kyllä yksi b-mies johtajakoulutuksessakin ja vuodenhan hän palveli kotiutuen kessuna.

B-mies voi halutessaan hakea johtajakoulutukseen, pakottaa sinne ei voida. Jos sinne päättää kuitenkin hakea niin todennäköisyydet päästä johtajakoulutukseen taas (varsinkin kesän erässä) ovat heikommat kuin A-miehillä. Kuskin hommista en tiedä, ainakin meidän saapumiserän aikaan (2/09) teroitettiin että B-miehet ovat puolen vuoden miehiä, ja piste. En sitten tiedä oliko tämä täyttä propagandaa vaan en kyllä meidän saapumiserän bemareista tiennyt yhtäkään joka olisi joutunut palvelemaan 6 kuukautta enempää, B-lämäritkin olivat 6 kuukautta.
 

J.Petke

Jäsen
Omassa erässä b-miehet sai jotain talonmiehen tehtäviä ja muuta kuraa. Helppoahan tuo on mutta luulen, että moraali ei anna periksi vetää simppeleitä tehtäviä päin persettä ihan sen takia kun ei halua. En muutenkaan ymmärrä mikä ihmeen kammo tuota vuoden pestiä kohtaa on. Se ei kuitenkaan ole kuin puoli vuotta elämästä ja hommat ovat kuitenkin aivan eri tasoa kuin ne puolen vuoden "vähän vaatimattomammat" hommat.
 

Grohl

Jäsen
Ja vielä sellainen kysymys, että mitäköhän sinne kannattaa ottaa ensimmäisellä kerralla mukaan (siis näiden pakollisten palvelunastumismääräysten yms lisäksi) ? Hygieniatuotteet varmaan ainankin, entäs pyyhe tms? Muistaakseni joku kaverini mainitsi että omat lenkkarit olisivat hyödylliset.

En nyt tarkkaan muista mitä tarkalleen nykypäivänä kehoitetaan niissä info-lapuissa ottaa mukaan, mutta tosiaan kannattaa ottaa omat juoksukengät. Itse käytin intin lenkkareita yhden kerran ja sen jälkeen en niihin koskenut vaan omilla mentiin.

Sellaisen tipsin voisi heittää, jonka itse aikanani koin erittäin hyödylliseksi on pieni otsalamppu. Kyllä siellä teltassa on aika hämärä ihan kesäisin/syksyisinkin ennen kuin talvi tulee. Lainaajia olisi ollut jonoksi asti, kun siellä 14 morttia omia tavaroitaan koittaa etsiä, kun pitäisi olla jo teltta kasassa ja kolmirivissä.

Omaa pyyhettä et tarvitse, boksereita tosiaan kannattaa olla, sillä laitoksen puolesta niitä sai tosiaan vain neljät ja itse ainakin koin kankaan hiukkasen liian karkeaksi ryömimisen yhteydessä! Ja noiden neljän kanssa saa kokoajan juoksennella vaihtovarastolla, jos puhtaita haluaa.

Sukkia voi myös ottaa omia, mutta ne eivät saa näkyä palvelustilanteissa, joten kannattaa miettiä milloin laittaa niitä jalkaan. Oma shampoo on myös aika jees. Mitäköhänstä muuta keksisi...

Kello on tosiaan myös hyvä olla, lukemista ja soitin iltojeniloksi. PELIKORTIT kannattaa ottaa ehdottomasti mukaan ja rinki pystyyn heti kun aikaa on, siinä ne kaverit tulevat tutuiksi, kun kuset heti niiden silmään!
 

J.Petke

Jäsen
Ja vielä sellainen kysymys, että mitäköhän sinne kannattaa ottaa ensimmäisellä kerralla mukaan (siis näiden pakollisten palvelunastumismääräysten yms lisäksi) ? Hygieniatuotteet varmaan ainankin, entäs pyyhe tms? Muistaakseni joku kaverini mainitsi että omat lenkkarit olisivat hyödylliset.

Mielestäni tärkein mikä kannattaa muistaa on parranajokone. Siis jos ei froteepyyhe aja sitä asiaa. Myös joku parturikone oli ainakin minun aikanani kovaa valuuttaa sillä nuo intin laitteet ovat aikansa nähneitä. Myös muut ns. hygieniatuotteet kannattaa ottaa mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni tärkein mikä kannattaa muistaa on parranajokone. Siis jos ei froteepyyhe aja sitä asiaa. Myös joku parturikone oli ainakin minun aikanani kovaa valuuttaa sillä nuo intin laitteet ovat aikansa nähneitä. Myös muut ns. hygieniatuotteet kannattaa ottaa mukaan.
2005 jokainen sai Gilleten sponssihöylän ja partavaahtoa. Nykytilanteesta en tiedä.

Otsalamppu on tosiaan myös ehdoton leireillä! Luultavasti siitä tulee sanomista skappareilta, mutta kun valvova silmä ei ole paikalla niin aiai. Hemmetin hyödyllinen vekotin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä siellä juuri metsässä olla ennen ekoja lomia niin otsalamput, puukot ja vastaavat vasta sitten mukaan.

Muutamat sukat ja boxerit kannattaa ottaa kun ei niistä intin vermeistä aina tiedä(koska saadaan,koko ja niiden kunto). Jos meinaa käyttää pelkästään omia sukkia ja boxereita niin sitten enemmän. Dödöä,shampoota ja mitä nyt on yleensäkin tottunut siviilissä käyttämään.(huulipunan voi ja kannattaa jättää kotiin).

Rahaa on kiva olla ettei tarvitse kärvistellä yksin kassulla kun muut vetävät sotkussa munkkia. Tosin tätäkään ei ekoilla viikoilla hirveästi ehdi harrastamaan.

Ja jos tupakista tykkää niin sitä.Mielellään pari askia ylimääräistä kun ei tiedä koska sotkuun pääsee täydentämään.

Niin ja ainakin 2007 Säkylästä sai höylän ja geeliä.
 
Viimeksi muokattu:

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
2005 jokainen sai Gilleten sponssihöylän ja partavaahtoa. Nykytilanteesta en tiedä.
Tämä käytäntö muuttui vissiin 2006, kävin itse 2007 ja silloin ei höyliä jaettu.

Otsalamppu on tosiaan myös ehdoton leireillä! Luultavasti siitä tulee sanomista skappareilta, mutta kun valvova silmä ei ole paikalla niin aiai. Hemmetin hyödyllinen vekotin.

Meillä oli ihan vakio että jokaisella oli kypärässä otsalamppu eikä kukaan sanonut ikinä mitään. Eri asia voi olla etulinjassa säntäilevillä, kuten tiedustelutyypeillä tai jääkäreillä (itse olin tykistössä). Muistaakseni otsalamppuja jopa myytiin Vekaran sodessa.

Jos metsässä ryömiminen ja väsyttävät leirit eivät kiinnosta, kannattaa hakea näihin lepohommiin, kuten joksikin esikuntalähetiksi tai kirjuriksi. Itse otin intin urheilun kannalta ja ihan tietoisesti halusin "perus soltuksi". Kuraahan se oli, mutta tulipahan kokemuksia ja kyllä siinä taisi kuntokin vähän nousta.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Otsalamppu on hyvä, muttei sitä tarvita vielä ensimmäisellä kerralla. Leirejä kun ei taida tuon ekan parin viikon rypistyksen aikana olla. Leireillä ehdoton juttu on tietysti tuo kello, mutta ennen kaikkea kello, johon saa valon. Päivisin ei kellonajoilla ole mitään merkitystä, mutta öisin kun on kipinä -ja vartiolistat nii tuo valollinen kello on helvetin kätevä.

Ensimmäisellä kerralla ei paljoakaan tarvitse mukaan ottaa. Parranajovälineet taitaa olla se ainoa pakollinen oma juttu, mikä pitää ottaa mukaan. Muut tavarat saadaan firmalta. Oppaissa mainitut rokotekortit eivät pakollisia ole, ei niitä kukaan siellä kysele.

Ja joku kysyi silmälaseista. Itse ainakin koin piilarit mielekkäämmäksi vaihtoehdoksi, sillä esim.kypärän + kuulosuojaimien kanssa, joita joutuu välillä käyttämään useita tunteja putkeen, alkaa päähän sattumaan, jos on vielä lasit sielä alla. Piilareita käytettäessä ei myöskään tarvitse varoa, kun syöksyilee tai tekee muita sotaharjoituksia. Meille kerrottiin ennen ensimmäistä leiriä että piilareita ei saa ottaa leirille, koska saattaa mennä paskaa ja pölyä silmiin. Itse kuitenkin vedin piilareilla jokaisen leirin alusta loppuun (yli 30 leiripäivää) eikä kertaakaan ollut ongelmia. Toki kannattaa ottaa leireille mukaan myös silmälasit, jos sattuu käymään niin, että piilareihin joutuu jotain likaa ja ne joudutaan ottamaan silmistä pois. Ei myöskään kannata alkaa ottamaan piilareita öisin pois leireillä, koska siinä silmät ovat enemmän vaarassa, kun paskaisilla käsillä sörkkii silmiään.
 

Fingerpori

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Harmi että tulin bemariksi vasta vähän myöhemmin, kun kaikki "kermaset" nakit oli jo jaettu. Tyyliin pääesikunnan lähettinä olleet jantterit vaan datasivat/katsoivat leffoja päivät pitkät poislukien pari kertaa päivässä jaettavan postin hoitaminen.

Itse suoritin 6kk palvelusajasta noin 4,5 kk Tasavallan Presidentin kansliassa ja se mesta kuului ehdottomasti näihin mainitsemiisi "kermaisiin" nakkeihin. Tosiaan b-mies olin ja ulkona nukuin tasan 1 yön. Kasarmilla en käynytkään yli kuukauteen kun PV:t "pyöri" sopivasti palvelusajan (8-16) ympärillä.
Eli B-miehenä sopivassa palveluspaikassa intti menee kuin "itsestään".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Otsalamppu on muuten todella hyvä etulinjassa tosipaikan tullen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Otsalamppu on muuten todella hyvä etulinjassa tosipaikan tullen.
Niin on. Etenkin jos on tarpeeksi kirkas valo otsalampussa, niin sokaisee vihollisen tehokkaasti.

Silloin joskus maailmansotien jälkeen kun itse kävin intin, niin sanottiin, että omat verkkarit ja lenkkarit sai ottaa siviilistä mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Silloin joskus maailmansotien jälkeen kun itse kävin intin, niin sanottiin, että omat verkkarit ja lenkkarit sai ottaa siviilistä mukaan.
Ehkä käytäntöjä on sittemmin yhdenmukaistettu, mutta omana inttiaikanani omien verkkarien käyttöön suhtauduttiin eri tavoin eri varuskunnissa. Toimin intissä VMTK-virkailijana ja olin välillä tekemisissä muiden varuskuntien kollegojen kanssa. Silloin kävi ilmi, että joissakin paikoissa omia verkkareita sai käyttää palvelukseen kuuluvan liikuntakoulutuksen yhteydessä (ellei erikseen ilmoitettu). Omassa palveluspaikassani liikuntakoulutuksessa sai käyttää vain Tornin kuteita, eli meidän tapauksessa smurffipukua. Pidemmälle sotatieteissä kouluttautuneet saivat käyttää myös auk-/ruk-kurssiverkkareitaan, mutta ei mitä tahansa adidas-vermeitä.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tammikuussa menin aikanaan inttiin ja kotoa lähtiessä oli pakkasta about 3 astetta. No, sehän iski kunnon imakat vilvoitukset eli reippaasti 20 alle Celsiuksen nollan ja siinä oltiinkin villakangastakissa ihmeissään kun varusteet saatiin vasta neljäntenä päivänä. Oma moka, mutta silti aika hanurista siihen "armeija tarjoaa kaiken" sloganiin suhteuttaen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin on. Etenkin jos on tarpeeksi kirkas valo otsalampussa, niin sokaisee vihollisen tehokkaasti.
Ja näkee, onko erimaalaisia, jos ne eivät satu puhumaan erimaan kieltä, josta tietysti heti voi asian päätellä.
 

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Hei cmoooooon! Miksi porukka täällä ylipäätään puhuu jostain B:n papereista? Ok, joillakin siihen on varmasti syytäkin, mutta onhan täällä niitäkin, jotka hieman väärentävät totuutta. Siis mitä vittua?

Mitähän siitäkin saa irti, jos istuu päivät pitkät jossain varusvarastolla rassaamassa jotai polkypyörän satuloita tai muuta shaibaa? Tietenkin jonkun on tuokin duuni tehtävä, ja se muiden elämää helpottaa, mutta eikai sinne nyt kukaan haluamalla halua? Siis ilman syytä. Ei mene jakeluun.

Kyllähän se vain niin on, että parhaimmat muistot jää intistä juuri niistä paskamaisimmista leireistä ja muista harjoituksista. Kyllähän se silloin kiristi, mutta nykyään niitäkin aikoja muistelee lämmöllä.

Kyllä se vain niin on, että intti kannattaa ottaa mahdollisuutena! Vaikka onhan se velvoite ja kahle siellä jalassa, mutta kyllähän sen mieluummin sitten vetää täysillä, kuin sieltä missä ei oo aitaa ollenkaan. Ei sillä, että itse olisin mitään RUKki ainesta ollut, tahi edes ALIKki, mutta teinpähän mitä vaadittiin.

Kyllähän se B-miesten meno näin jälkeenpäin hieman säälittää. Kun muut lähtevät ryynäämään (jotkut harjoitukset olivat oikeastikkin mielenkiintoisia) niin beet menevät sinne omalle pisteelle päivästä toiseen tekemään sitä samaa hommaa. Ja yleensä yksin.

Eli selvennetään nyt vielä, että jos sinulla ei oikeasti ole mitään vaivaa/sairautta niin tulta päin vaan! Se 6 kuukautta ei todellakaan ole mikään pitkä aika vaikka seisois koko ajan päällä. Kyllä sen kaiken paskan kestää, kun tietää, että täältä pääsee joskus poiskin.

Eli en todellakaan nyt dissaa B:n miehiä tässä, vaan niitä jotka hakeutuvat B:n miehen hommiin ilman mitään oikeata syytä.

Asento lepo vaan, ja over and out!
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Itse tässä hypistelen huomiselle päivättyä palvelukseenastumismääräystä Niinisaloon. Kaiken kaikkiaan epätodellinen fiilis vieläkin, vaikka tukka jo lähtikin tuomaan edes vähän armeijatunnelmaa.

Positiivisella mielellä lähden liikkeelle, vaikka tiedostankin turhautumisriskin olevan varmasti kovaa luokkaa. Mutta pilke silmäkulmassahan nää jutut on elämässä ennenkin tehty...

Meille oli listattu tarvittaviin/suositeltaviin tavaroihin seuraavat asiat:

- palvelukseenastumismääräys ja henkilöllisyystodistus
- sairausvakuutuskortti ja rokotuskortti sekä mahdolliset lääkärintodistukset
- luettavaa ja harrastusvälineitä
- rahaa ja naposteltavaa
- rannekello, mieluiten digitaalinen
- lukko kuivauskaappia varten
- sukkia ja alushousuja
- hygieniatuotteita ja vanupuikkoja
- tasku- tai otsalamppu
- kännykkä ja laturi
- tilinumero päivärahojen maksamista varten

Noista nyt ajattelin suunnilleen kaikki mukaani ottaa, aika pienikokoisia kuitenkin ovat ja tarpeen tullen varmasti erittäin hyödyllisiä. Lisäksi omat lenkkarit ja pelikortit voisi kanssa reppuun pakata niin eiköhän se suunnilleen ole siinä. Partakoneen voisi myös varmuuden vuoksi napata, vaikka epäilenkin että ensimmäiset lomat kutsuvat ennemmin kuin oma maitohaiven kasvaa häiritseviin mittoihin.

Eipä muuta kuin kestämistä ja jaksamista muille huomenna asepalveluksen aloittaville!
 

KIMPE

Jäsen
Itselläni on nyt puoli vuotta takana ja toinen samanlainen edessä ja voin vain kuvitella huomisen ja parin ensimmäisen viikon härdellit ja kiireet kun pitää opettaa kaikki asiat aivan alusta ja juurta jaksain ja sitten kun yleisesti AUK:ssa tottui siihen että suoraa infoa ylempää ei tahdo oikein ikinä saada(ainakin ensimmäisen viikon perusteella vielä vaikeampaa perusyksikössä). Henkinen paine lienee aika suuri kun ohjeita ja käskyjä tulee joka suunnasta ja pitäisi venyä moneen asiaan, mutta eiköhän siitäkin kuitenkin kunnialla selvitä! Koloketun tekemään listään voisin vielä lisätä ainakin juomapullon sillä tuolla helteellä se lienee aika välttämätön ja muistaakseni vasta toisessa varustamisessa alokkaat saavat sen(muistaakseni toisella viikolla), suosittelen myös ottamaan partakoneen sillä poikkeuksetta alokkaat ovat kiinni ensimmäiset 2-3vk.

Alokkaille sen verran, että ensimmäinen herätys armeijassa on varmaan paskin asia mitä voi tapahtua, tai no ainakin henk.koht silloin oli ainoita kertoja kun oikeasti otti pannuun. Kun ensimmäiset viikon selviää ja sen jälkee asiat alkavat "normilisoitua" niin se touhu alkaa olemaan ihan mukavaa. Toki jos sinne tulee valmiiksi vittu päässä ja silmät kiinni nii kyllähän se itsellään varmasti aika helvettiä tulee olemaan, eli ei siis muuta kuin avoimin mielin ja ottaa kaiken irti siitä. Itse ainakin olen saanut jo nyt pari hyvää uutta kaveri sieltä ja voin melkein luvata että saatte tekin jos vain niin haluatte, on siellä sen verran monenlaista tallaajaa että on vaikea kuvitella kenenkään jäävän yksin. Uuden YLPALVO:n lukeneena ja muutenkin alikersantteja ohjeistusten perusteella uutten alokkaitten elämä tulee olemaan helpompaan ainakin kuin omalla P-kaudellani, oikeastaan kaikki "vittumainen" homma on poistettu(ylipitkät iltavahvarit,pinkkapunkkarallit jne),sotkuun pääsee ekalla viikolla(tosin sinne ryntää aina koko paska niin varmasti on jonoa). Pakko myös vielä sanoa se, että uskaltakaa kysyä asioista vanhemmilta, itse en P-kaudela ottanut asioista tarpeeksi selvää ja nyt se kyllä vähän harmittaa,onhan sieläkin niitä joilla on panta kireällä, mutta kyllä suurin osa on sitä porukkaa joka ohjeistaa ihan reilusti ja suurempia vittuilematta(kuhan muistat ottaa asennon ja puhutella).

B-miehistä sen verran, että eivät ne paljon A-miehistä ainakaan P-kaudella eroa. Tulevat tetsaamaan ihan normaalisti, mutta he voivat sanoa että enään ei pysty niin he saavat jäädä siihen paikkaan odottamaan ja ottamaan happea/mitä sitten ikinä tarvitsevatkaan. Itselleni suositeltiin B-miehen papereita kutsunnoissa, mutta sitten armeijassa lääkäri totesi kuntoisuusluokan A:ksi ja jätti vielä kirjoittamatta tarvittavien lääkkeiden noutoon vaadittavat dokumentit, se pisti vähän kyrpimään, vaikka ihan hyvin selviääkin sillä tavalla että ilmoittautuu veksiin aamulla ja hakee niitä kun tarvii. Enemmän itseäni ärsyttää nämä ns "movettajat", jotka menevät ramppaavat veksissä hyvien vapautusten toivossa ja sitten tulevat sieltä 3x VP:n kanssa ilman mitään todellistä syytä. P-kaudella paras tapaus oli kun eräs tyyppi sai 1x VP ja 2x VMTL koska oli nukkunut edellisen yön huonosta.

Lopuski vielä, että ottakaa kaikki "ilo" irti vain mitä siitä paikasta saa, voihan se välillä tuntua paskalta, mutta kuitenkin helpottaa teidän omaa oloanne/tekemistä jos teette siellä hommat kunnolla ja jätätte ylimääräisen vinkumisen pois. Jos joku myös haluaa laihduttaa siellä niin sekin käy helposti, itselläni on lähtenyt ensimmäisen puolen vuoden aikana n. 15kg pois, ja kuupperi parantunut n.600m, lihaskuntoluokka tosin on pysynyt samana hyvä/kiitettävä.

Työn iloa ja tere tulemast!
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Meille oli listattu tarvittaviin/suositeltaviin tavaroihin seuraavat asiat:

- palvelukseenastumismääräys ja henkilöllisyystodistus
- sairausvakuutuskortti ja rokotuskortti sekä mahdolliset lääkärintodistukset
- luettavaa ja harrastusvälineitä
- rahaa ja naposteltavaa
- rannekello, mieluiten digitaalinen
- lukko kuivauskaappia varten
- sukkia ja alushousuja
- hygieniatuotteita ja vanupuikkoja
- tasku- tai otsalamppu
- kännykkä ja laturi
- tilinumero päivärahojen maksamista varten

Wanhan neuvona: aivan kaikki noista eivät tarpeellisia (en minä ainakaan mitään taskulamppuja ja/tai vanupuikkoja tarvinnut), siis nimenomaan alussa. Ennen kaikkea tuo osasto "luettavaa, harrastusvälineitä, rahaa ja naposteltavaa": älä suotta heti huomenna ota mukaan säbämailoja sun muita "isoja" harrastusvälineitä, menen henkilökohtaisesti takuuseen ettet niitä siellä ehdi käyttää ensimmäisten viikkojen aikana. Tuot sitten joskus myöhemmin lomilta. Jos lukumiehiä olet, niin pari pokkaria vain mukaan huomenna ja se on siinä. Samoin rahaa on turha ottaa sen kummemmin mukaan vielä huomenna, sotkuun ei kuitenkaan ole juuri asiaa pariin ensimmäiseen viikkoon (tämä toki riippuu osittain varuskunnasta/yksiköstä johon joudut)..

Pari muutakin wanhan "yleisluontoista" vinkkiä huomenna palveluksensa aloittaville:

- ensimmäisenä törmäät alikersantteihin, jotka pyrkivät pullistelemaan uusien alokkaiden kustannuksella, uskottelevat esimerkiksi että heillä on valta vaikuttaa lomiin jne. (mitä heillä ei todellakaan ole!!) Todellisuudessa nämä alikersantit ovat itse pullahtaneet ulos AUKista tod.näk. pari päivää sitten, ja ovat omasta roolistaan aivan yhtä pihalla kuin mitä uusi alokas on omastaan. Lisäksi alikersantti on käytännössä kantahenkilökunnan ja miehistön välissä oleva heittopussi, jonka niskaan lopulta kaatuu kaikki paska joka suunnasta. Toimitte siis ohjeiden mukaan viileästi hymyillen, ja tietty kritiikki säilyttäen siihen mitä alikersantit sanovat
- jos/kun kysytään vapaaehtoisia oikeastaan mihin tahansa, ei kannata suostua vaikka luvassa olisi "palkinto": esimerkiksi jonkin työn suorittamisesta luvataan KL (KL = kuntoisuusloma), mutta todellisuudessa tämä KL onkin vaikkapa käytävän lakaisu
- mikäli haluat suorittaa palveluksen mahdollisimman rauhassa, niin älä ole paras missään, äläkä ole huonoin missään. Ole mahdollisimman keskiverto. Näin et jää korostetusti mieleen missään suhteessa..
- oikea asenne ratkaisee: armeijassa tapahtuu paljon ihan mukaviakin asioita, esimerkiksi itse nautin suunnattomasti ampumaradalla käynneistä. Itse en ole myöskään päivääkään katunut intin käymistä, vaikka ensin jopa harkitsin sivaria ihan tosissani

"jotakin ehkä tietäisin,
olinhan siellä minäkin"
(reserviläisen sananlasku)
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Minäkin sanoisin näille inttiin lähtijöille, jotka haaveilevat kirjurin, lähetin tms. nörtin hommista, että älkää hakeko niihin, jos ei mitään ylivoimaisen vakavaa sairautta tai vammaa ole.

Niitä videoita ehtii kyllä katsoa päivät pitkät intin jälkeenkin ja pleikkaria pelata. Ja kun menee A-miehen hommiin, niin onpahan jotain normaalielämästä poikkeavaa, mitä muistella sitten intin jälkeen. Kyllähän se välillä vituttaa mennä hirveällä kiireellä johonkin paikkaan odottelemaan jotain tehtävää, mutta pääasiassa hommat hoituu suhteellisen pienellä vaivalla ja vitutuksella. Kysymys on asenteesta, niin kuin täälläkin on monesti todettu. Kun ei ota hommia liian vakavasti ja osaa nauraa itselleen ja vielä enemmän muille, niin takuulla pärjää. Ja kuten tuossa edellisessä viestissä on todettu, niin helpoiten selviää, kun osaa olla riittävän näkymätön. Tosin tämähän riippuu paljon ihmisen perusluonteesta. Toiset ovat jollain tavalla joukosta erottuvia joko omasta tahdostaan tai tahtomattaan.

Minulle jäi ainakin intistä hyviä muistoja. Pariin inttikaveriin tulee pidettyä yhteyttä vieläkin, vaikka armeijasta on aikaa yli kymmenen vuotta. Ainakin minulle armeija oli kasvun paikka. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, niin miehistyin armeijassa selvästi. Olin viikot monen sadan kilsan päässä kotoa aiemmin tuntemattomien ihmisten seurassa. Se, että armeijassa todellakin on jos jonkinlaista "viheltäjää" oli ainakin minulle kasvattavaa. Oppi ymmärtämään muunkinlaisia ihmisiä ja tulemaan heidän kanssaan toimeen. Niistä tehtävistä, joihin minut koulutettiin, en muista enää hölkäsen pöläystä, mutta ei totta puhuen kiinnosta muistaakaan. Hyvä jos osaisin rynkkyä koota enää.

Tsemppiä vaan kaikille armeijaan astuville!
 

J.Petke

Jäsen
Kuinkas aikaisin huomenna kannattaa mennä kasarmille? Mulla menisivät bussit siten, että olisivat paikkakunnalla joko 11.25, 13.25 tai 15.30. Onko tuo 11.25 vähän turhan aikaisin? Tokihan siitä menee vielä jonkin aikaa siirtyä linja-autoasemalta itse kasarmille.

Itse menisin tuolla 13.25 bussilla. Siinä kerkeää varaamaan hyvän punkan, hakemaan kiireettä ensimmäisen varuserän, tutustua kaikkiin tupakavereihin samalla kun he saapuvat. Punkaksi kannattaa valita alapunkka ja se mikä on kauimapana ovesta. Itse ainakin tykkäsin nukkua siten, että edes toisella kyljellä ei ollut pakko katsoa jotain röhnöttävää sikaniskaa.

Yksi asia mikä voi olla kannattavaa ottaa on korvatulpat sillä yleensä aina yhdessä tuvassa on se yksi kaveri joka kuorsaa aivan saatanan kovaa.
 

Grohl

Jäsen
Wanhan neuvona: aivan kaikki noista eivät tarpeellisia (en minä ainakaan mitään taskulamppuja ja/tai vanupuikkoja tarvinnut), siis nimenomaan alussa. Ennen kaikkea tuo osasto "luettavaa, harrastusvälineitä, rahaa ja naposteltavaa": älä suotta heti huomenna ota mukaan säbämailoja sun muita "isoja" harrastusvälineitä, menen henkilökohtaisesti takuuseen ettet niitä siellä ehdi käyttää ensimmäisten viikkojen aikana. Tuot sitten joskus myöhemmin lomilta. Jos lukumiehiä olet, niin pari pokkaria vain mukaan huomenna ja se on siinä. Samoin rahaa on turha ottaa sen kummemmin mukaan vielä huomenna, sotkuun ei kuitenkaan ole juuri asiaa pariin ensimmäiseen viikkoon (tämä toki riippuu osittain varuskunnasta/yksiköstä johon joudut).

Ei tarvinnut puhdistaa korvia vasta kuin intin loppupuolella? Vaimentaahan se vaikku tosiaan huutoa. Vitsi vitsi, mutta henk. koht. vanupuikkoja kyllä suosittelen, jos haluaa korvansa välillä puhdistaa, sillä laitoksen puolesta niitä ei saa ja ovat pelimiesliike myös heti, kun alkaa aseenpuhdistusleikit.

Ekoilla viikoilla ei ehkä ole aikaa käydä sotkussa, mutta taitaa niitä limppari ja patukka automaatteja olla aikalailla joka paikassa tätä nykyä, niin parin euron kolikoilla saapi jotain sokeripitoista litkua tai pötköä illalla ostaa näin halutessaan.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Kuinkas aikaisin huomenna kannattaa mennä kasarmille? Mulla menisivät bussit siten, että olisivat paikkakunnalla joko 11.25, 13.25 tai 15.30. Onko tuo 11.25 vähän turhan aikaisin? Tokihan siitä menee vielä jonkin aikaa siirtyä linja-autoasemalta itse kasarmille.
Mieluummin ajoissa kuin aivan viime hetkellä. Ajoissa mennessä vältät pahimman ruuhkan ja saat varusvarastolta varusteet nopeammin. Ehdit myös paremmin keskustella alikkien kanssa ja kysellä neuvoja, jos/kun on jotain kysyttävää.

Itse menin aikoinaan kasarmille aivan viime hetkellä ja varusteiden hakemisen ja muiden pakollisten toimien jälkeen mentiinkin jo suoraan nukkumaan ja seuraavana olikin vuorossa ensimmäinen herätys. No olipahan ainakin shokeeraava alku.
 

Randy Marsh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Huomenna kutsuu Kontioranta, onko muita tänne Jumalan selän taakse tulevia?

Melkosen odottava ja jännittynyt fiilis on, kun ei hirveästi tiedä mitä edessä tulee olemaan. Monet tutut ovat tosin käyneet nimenomaan Kontiorannassa palveluksensa ja siellä on töissäkin monenmonta tuttua.. Ensimmäiset viikot varmaan eivät tule mitään älyttömän rankkoja olemaan (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2223331&ref=lk_hs_ko_2).
 

TimanttiLada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen kiekko ylipäätänsä
Huomenna on siis lähtö, täälläpäin suuntana on Isosaari.

Mites muuten hiustenleikkuu toimii käytännössä? Pitääkös tässä käydä vielä parturissa kynimässä pää vai vetääkö ne siellä intissä? Toivoo nimimerkki "köyhä opiskelija".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös