Inttiin lähdössä?

  • 1 216 989
  • 3 574

TeeVee

Jäsen

Teal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin omassa saapumiserässä I/07 90 % oli ihan omasta tahdosta/päästä kiinni! Ei siellä alussa todellakaan menty kovaa, satavarmasti jokainen kuka tahtoo niin pysyy perässä..

Itsekkin "paksuna" poikana alotin, kun ei ollut reiluun vuoteen tullut tehtyä oikeen mitään. Kyllä siellä nopeesti kilot lähtee ja kunto kohenee kun ottaa vaan oikean asenteen ja haluaa sen palveluksen suorittaa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nooh, kuinka moni Jatkoajan inttiin menneistä on jo todennut, että onkin oikeasti joko fyysisesti tai henkisesti kehityskelvoton yksilö? Kertokaahan kokemuksia.

Tietysti tässä on sitäkin, että PV:ssa laitetaan nykyisin herkemmin kotiin kasvamaan, mutta varmasti taustalla on nykynuorison vähäinen liikunnan harrastaminen ja luontaisen liikkumisen puute. Kärsikää sitten sydän- ja verisuonitaudeista myöhemmällä iällä. Kukahan meidän eläkkeet maksaa?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itsekkin "paksuna" poikana alotin, kun ei ollut reiluun vuoteen tullut tehtyä oikeen mitään. Kyllä siellä nopeesti kilot lähtee ja kunto kohenee kun ottaa vaan oikean asenteen ja haluaa sen palveluksen suorittaa.

Luulen, että aika iso osa, ellei peräti suurin osa näistä keskeytyksistä johtuu mielenterveydellisistä ongelmista.

Itsekin olin melkoisen rapakuntoinen Puolustusvoimain leipiin siirtyessäni, silti meininki tuntui minustakin jopa naurettavan helpolta fyysisesti. Kyllähän kunto palveluksen aikana nousi, mutta siihenkin luulen suurimman syyn olevan aktiivisen omatoimisen kunnonkohotuksen palvelusajan ulkopuolella varuskunnan lenkkipoluilla.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulen, että aika iso osa, ellei peräti suurin osa näistä keskeytyksistä johtuu mielenterveydellisistä ongelmista.

Itsekin olin melkoisen rapakuntoinen Puolustusvoimain leipiin siirtyessäni, silti meininki tuntui minustakin jopa naurettavan helpolta fyysisesti. Kyllähän kunto palveluksen aikana nousi, mutta siihenkin luulen suurimman syyn olevan aktiivisen omatoimisen kunnonkohotuksen palvelusajan ulkopuolella varuskunnan lenkkipoluilla.

Mutta mistä ne mielenterveysongelmat sitten johtuvat? Hypoteesina esitän, että silläkin on yhteys tahkopihkalamaisesti sanottuna "terveiden harrastusten puuttumiseen". Kärjistys, mutta ei taida olla edes kaukaa haettu sellainen: jos koko lapsuus ja nuoruus vietetään yksin virtuaalimaailmassa tunkkaisessa huoneessa verhot kiinni, ei se välttämättä ole ihan parhaaksi myöskään aivokopalle. Kenen on vastuu? Ihan maalaisjärjellä ajateltuna: vanhempien.

Tuntuu vain, että kun tätä nykyajan suuntausta kritisoi, heti saa niskaansa ryöpyn, etteivät tietokoneet ja pelikonsolit mitään ongelmia aiheuta. No joo, eivät aiheutakaan kohtuullisesti käytettynä. Ehkä se kohtuus kuitenkin monella vanhemmalla unohtuu. Jännä juttu kuitenkin se, ollaanpa hypoteesistani mitä mieltä tahansa, että näiden nuorten mielipuolimurhaajien taustalta löytyy systemaattisesti yksi yhteinen piirre: yksinäisyys ja noin 24/7 virtuaalimaailmassa eläminen.

Samaa mieltä siinä, ettei ainakaan meidän aikaan armeijan käyminen vaatinut mitään hirvittäviä ponnistuksia fyysisestikään. Ihan normaali peruskunto riitti kyllä vallan mainiosti.
 

12961

Jäsen
Itseasiassa mitä kuulin niin hirveän montaa kaveria ei tainnut lähteä maitojunalla takaisin kotiin.
Jos oikein muistan niin olisikohan ensimmäinen kaveri lähtenyt joskus kolmen päivän jälkeen pois.
Tuohon viimeiseen sanotaanko vaikka, että baariinhan sitä lopulta tuli päädyttyä:)



Joo aika nopeasti tosiaan eka viikonloppuvapaa, mutta tietääkseni nykyään alokkailla on suurinpiirtein kahden viikon jälkeen eka loma. En osaa kyllä tosta rytmistä sanoa mitään, mutta mitä nyt ymmärsin niin ihan heti ei olisi tulossa kiinniolovuoroa.

Kahden viikon jälkeenhän meilläkin oli ensimmäiset lomat, ja Niinisalossa kiinniolot menivät tulipattereissa yksiköittäin vuorotellen, ja tuolloinkin yleensä vain reilu 1/3 yksiköstä jäi kiinni (virka-apuosasto) ja muut lähtivät lomille. Tämä tietää noin 1/12 kinkku/lomasuhdetta

Kiinniolovuorot oli tarkoitus mennä aakkostetun listan mukaan, ja ylimääräiset nakit heitettiin arvalla, mutta toimistossa ollessaan ei tarvinnut ottaa rovakinkun ja ensimmäisen viikonlopun lisäksi kuin yksi kiinniolo koska kirjurit tekivät kiinnijäävien listat ja oma nimi vaihtui melko herkästi muuhun muiden tietämättä mitään! P-kaudella itselleni, aakkosten loppupäässä olevana ei siis sattunut yhtään kiinnioloa eka viikonlopun lisäksi. Olin kirjuri ja kiinni 180 päivän aikana 3 viikonloppua, joista vain kerran koin osan porukkaa lähtevän lomille!

KL:aa sai yhden jokaista 3 vapautuksetonta leiripäivää kohti, myös kirjureille tämä (ilmeisesti skappareiden kiinnostuksen puutteessa) suotiin vaikka olimme vuorotellen vain joka toisella leirillä mukana. Jotenkin vain "unohtui" poistaa oma nimi vapautuksettomien listasta, joka meni yksikön päällikölle hyväksyttäväksi :D

Tuntui myös, että kohtuullisessa määrin hyväksyttiin ylimääräisiä lomapäiviä, jos niitä vain oli pokeria hakea. Jäljellä olevia lomapäiviä ei siis juurikaan tarkastettu tai niistä ei ollut minkänlaista kirjanpitoa.

Tämä siis 2/07 3./SatTR.

Kaikille, jotka ovat joskus tehneet jonkinlaisia konttorihommia, suosittelen varauksetta hakeutumista kirjuriksi, KSE on laajempi kuin suurimmalla osalla alikeista ja yksikköupseerin tullessa tutuksi, loma-anomukset ja muutkin asiat hoitunevat mutkattomammin. Hommat pitää vain hoitaa täsmällisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ainakin omassa saapumiserässä I/07 90 % oli ihan omasta tahdosta/päästä kiinni! Ei siellä alussa todellakaan menty kovaa, satavarmasti jokainen kuka tahtoo niin pysyy perässä..

Itsekkin "paksuna" poikana alotin, kun ei ollut reiluun vuoteen tullut tehtyä oikeen mitään. Kyllä siellä nopeesti kilot lähtee ja kunto kohenee kun ottaa vaan oikean asenteen ja haluaa sen palveluksen suorittaa.


Noh, asiaan: itse menin myös inttiin paksuna poikana, tulolääkärintarkastuksessa paino oli 81 kg (mittaa 183 cm), ja intin jälkeen painoa oli 69 kg.

Jostakin syystä intissä paksut laihtuvat ja laihat paksuuntuvat.
Tosin jo alkukoulutuksen aikana meitä kurmootettiin alikessujen toimesta ihan saatanasti. Kenttäruokailuharjoituksessa KaiPr:n P-SVP:n YVI-metsässä piti kiertää alik. N.N. myötäpäivään ja sen jälkeen olla ilmasuojassa viiden metrin välein korkeassa polviasennossa. Matkaa tuli öbaut 600 metriä ja persesuoli tuntui viistävän umpihankea siinä kyydissä...

Mikäli oli väärässä asennossa tai ei-ilmasuojassa tai alle viiden metrin välissä seuraavasta, oli meneminen takaisin n. 200 metriä pitkän linjaston perille.

Simputustahan se oli, mutta kunto kasvoi. Ja illalla oli ihanan raukea olo ja eiku sotkuun munkille, ja uni tuli silmästöön ilman pahempia kehräämisiä.

Asenteesta se on todellakin kiinni. Vaikka kuinka vituttaisi niin ei muuta kuin purra hampaita yhteen, kitua ja sitten illalla nautiskella. Leirit tietenkin ovat eri asia.

Kirjurinplantuille ja VMTK:n vakijäsenille intti on lastenleikkiä. Tätä ei nyt pidä sekoittaa VMTK:n yksikköedustajiin, mitä lajia itse toimitin.

1/04
 
Viimeksi muokattu:

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Kenttäruokailuharjoituksessa KaiPr:n P-SVP:n YVI-metsässä piti kiertää alik. N.N. myötäpäivään ja sen jälkeen olla ilmasuojassa viiden metrin välein korkeassa polviasennossa. Matkaa tuli öbaut 600 metriä ja persesuoli tuntui viistävän umpihankea siinä kyydissä...
Tämä viesti pisti kyllä vähän hymyilyttämään, kun nyt tulee itse käskytettyä alokkaita linjastoon samaisella YVI-mäellä.

Itse asiaan, itse olen toiminut nyt 4 viikkoa joukkueenjohtajana huonokuntoisten joukkueessa, ja alokkaista yhtä vaille kolmas osa on jo lähtenyt C:n tai E:n papereilla pois. Alokkaita tuli 36 ja tällä hetkellä jäljellä on 25. Kaikista eniten itseäni ihmetyttää kummastuttaa C:n papereiden antaminen ylipainoisille. Eräskin alokas sai C:n paperit koska ylipainoa oli ~35kg. Aivan järkyttävä määrä ylipainoa parikymppiselle kaverille, ja siihen päälle sitten vapautus siitä ainoasta paikasta jossa sitä liikuntaa tulisi pakostakin harrastettua ja kuntoa kohotettua.
 

Fakap

Jäsen
Kaikista eniten itseäni ihmetyttää kummastuttaa C:n papereiden antaminen ylipainoisille. Eräskin alokas sai C:n paperit koska ylipainoa oli ~35kg. Aivan järkyttävä määrä ylipainoa parikymppiselle kaverille, ja siihen päälle sitten vapautus siitä ainoasta paikasta jossa sitä liikuntaa tulisi pakostakin harrastettua ja kuntoa kohotettua.

Käsittääkseni pelkän ylipainon takia ei voi saada C:n papereita. Taustalla täytyy olla jotain nivel-ongelmia tai muuta vastaavaa. Hienosti ainakin Parolassa menee sellaiset ~175cm / 120kg nuoret miehet ihan A-joukon mukana.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Koska ihmisellä on välillä täysin epärealistinen usko omiin kykyihinsä (tjeu: IDOLS), niin tuli aikoinaan haettua ja päästyä yhteen Suomen armeijan fyysisesti vaativimmista yksiköistä, elikkäs rajalle Immolaan. Noh, enhän mä ollut tosiaankaan sen paikan vaatimassa kunnossa ja lomamatkatkin oli suht´hanurista. Okei, roikuin mukana siellä minkä jaksoin, kunnes joku, oliko nyt komppanian päälikkö ehdotti aika lailla helpompaa palveluspaikkaa, eli rannikkotykistöä. Sinne sitten hampain pitkin, nöyränä ja nolona, mutta se suoritettiin läpi, välillä hammasta purren, välillä rennommin, välillä kuntsarein ja suht normikokoinen poeka reserviin pääsi huhtikuussa 1996. Mikään keskeyttäminen ei tullut mieleenikään, sillä ei minulla minkään käskyvaltasuhteiden tms. kanssa mitään ongelmia ollut. Tiedä sitten mitä noi tän hetken nuoret oikein miettii, kun homma ei heti sujukaan.

edit: btw, kenellä muulla muutes oma äippä on ollut ruokalan emäntänä? :D
 
Viimeksi muokattu:
Jes, hieno homma. Tänään sitten aivan saatanallisessa kiiressä ennen lomatarkastusta unohdin ilmoittautua viikonloppulomille yksikössä. Vasta kotimatkalla bussissa muistin että perkele, jäi ilmoittauduttua.

No, ei kait tässä muuta sitte voi kun olla luvattomasti lomalla ja mennä sunnuntaina takaisin ja esitutkintaan tai muuhun sellaiseen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jes, hieno homma. Tänään sitten aivan saatanallisessa kiiressä ennen lomatarkastusta unohdin ilmoittautua viikonloppulomille yksikössä. Vasta kotimatkalla bussissa muistin että perkele, jäi ilmoittauduttua.

No, ei kait tässä muuta sitte voi kun olla luvattomasti lomalla ja mennä sunnuntaina takaisin ja esitutkintaan tai muuhun sellaiseen.

Jos päivystäjänä on toiminut joku Jakke Jääkäri, niin ei ongelmia tule. Harvoin jaksavat toisesta samanarvoisesta varusmiehestä alkaa nipottaa. Se on sitten eriasia onko siinä jokin tuleva alikersantti, joka harkitsee upseerin uraa, sen lopputuloksen sitten arvaakin jo kertooko vai ei.

Itse aiheeseen, niin suurin osa keskeyttäjistähän on niitä, ettei pää kestä. Viime saapumiserästä kotiutuneena, voin sanoa, että ne ensimmäiset 3-4 viikkoa ensimmäiseen leiriin asti on sen luokan lonnimista, että siinä pärjää kyllä rasvaprosentilla 20%-> vallanmainiosti. Yleinen ennakkoasenne jo palvelukseen astuessa on se, että täältä lähdetään heti.
Itseäni myös vitutti kyllä, mutta urheilullisena kaverina kestin joukon mukana koko sen puoli vuotta mitä olin. Tikin neuvo on hyvä: pitäkää järki jäässä ja jää kylmänä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Itse aiheeseen, niin suurin osa keskeyttäjistähän on niitä, ettei pää kestä. Viime saapumiserästä kotiutuneena, voin sanoa, että ne ensimmäiset 3-4 viikkoa ensimmäiseen leiriin asti on sen luokan lonnimista, että siinä pärjää kyllä rasvaprosentilla 20%-> vallanmainiosti. Yleinen ennakkoasenne jo palvelukseen astuessa on se, että täältä lähdetään heti.
Itseäni myös vitutti kyllä, mutta urheilullisena kaverina kestin joukon mukana koko sen puoli vuotta mitä olin. Tikin neuvo on hyvä: pitäkää järki jäässä ja jää kylmänä.
Päästähän se pitkälti on kiinni, mutta fyysinen ja psyykkinen puoli kulkevat pitkälti käsi kädessä. Ainakin itsellä ne ensimmäiset viikot olivat suhteellisen rankkoja sellaisille, joilla ei ole hyvä kunto. Toki siellä sellaiset pärjäävät, jos vain haluavat ja asennoituvat oikein. Sitä vain huonommin se pääkään kestää, jos joutuu päivästä toiseen kaikkensa pistää että jaksaa ja pärjää muiden mukana.

Suosittelen kuitenkin omasta kokemuksestani, että sinnittelee ne pari-kolme ensimmäistä viikkoa. Sen jälkeen se homma tuntuu jo paljon luontevammalta ja monella tavalla helpommalta kun hommat ovat tuttuja. Myös kunto kohenee yllättävän paljon ensimmäisen kuukauden aikana, mikäli se on lähtökohtaisesti heikko. Tsemppiä teille, jotka tällä hetkellä kärvistelette, että lähdettekö pois vai ettekö. Ei kannata luovuttaa, varsinkin kun heinäkuun saapumiserällä ensimmäiset viikot ovat jo takana.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jes, hieno homma. Tänään sitten aivan saatanallisessa kiiressä ennen lomatarkastusta unohdin ilmoittautua viikonloppulomille yksikössä. Vasta kotimatkalla bussissa muistin että perkele, jäi ilmoittauduttua.

No, ei kait tässä muuta sitte voi kun olla luvattomasti lomalla ja mennä sunnuntaina takaisin ja esitutkintaan tai muuhun sellaiseen.

Nou hätä. En tiedä, miten teillä, mutta meillä lomille ilmoittautuminen oli vain lomapaikkakunnan kirjoittaminen lomillelähtijöiden listaan. Skapparit ovat jo lähteneet kotio ennen kuin sinä lähdit lomille, joten he eivät tiedä ilmoittautumattomuudestasi vielä mitään. Ja tulet lomilta takaisin ennen kuin yksikään skappari on vielä saapunut töihin, joten pyydät vain päivystäjältä sitä lomakirjaa ja kirjoitat sen paikkakunnan siihen lomalta tullessasi. Uskoisin, että vaikka siinä olisi joku alikessu sillä hetkellä päivystäjänä, tuo onnistuu, kun vaan tarpeeksi asiallisesti kertoo, mitä kävi ja miksi näin kävi. Varusmiehiä ne alikitkin vain ovat!
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Jes, hieno homma. Tänään sitten aivan saatanallisessa kiiressä ennen lomatarkastusta unohdin ilmoittautua viikonloppulomille yksikössä. Vasta kotimatkalla bussissa muistin että perkele, jäi ilmoittauduttua.

No, ei kait tässä muuta sitte voi kun olla luvattomasti lomalla ja mennä sunnuntaina takaisin ja esitutkintaan tai muuhun sellaiseen.

Jos päivystäjänä on toiminut joku Jakke Jääkäri, niin ei ongelmia tule. Harvoin jaksavat toisesta samanarvoisesta varusmiehestä alkaa nipottaa. Se on sitten eriasia onko siinä jokin tuleva alikersantti, joka harkitsee upseerin uraa, sen lopputuloksen sitten arvaakin jo kertooko vai ei.

Jos Legwand on alokas, niin päivystäjä on todennäköisesti alikersantti. Aliupseerikurssithan eivät ole vielä alkaneet joten oppilaita ei ole päivystämässä, ja tuskin mahdollisia, jo reilun 6kk palvelleita korpraaleita laitetaan päivystämään alokasyksiköissä vielä tässä vaiheessa. Mikäli tapaus on yksikössäsi ensimmäinen laatuaan tällä saapumiserällä, todennäköisesti selviät yksikköupseerin vittuilulla seuraavassa käskynjaossa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edelleen ihmettelen sitä, että miksei näitä potentiaalisia keskeyttäjiä voida seuloa jo kutsunnoissa. Sitähän varten "syyni" on, että siellä arvioidaan miehen palveluskelpoisuus ja kartoitetaan terveystilanne. Jos asevelvollinen todetaan kutsunnoissa kykeneväksi armeijaan, niin miksi hitossa sieltä sitten pitää anoa vapautusta pian varustesäkin haun jälkeen. Palvelukseenastumisaika ja -paikka ovat usein selvillä jopa vuotta ennen, joten siinä ajassa ehtii takuulla tehdä jotain mahdollisen rapakunnon parantamiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Edelleen ihmettelen sitä, että miksei näitä potentiaalisia keskeyttäjiä voida seuloa jo kutsunnoissa. Sitähän varten "syyni" on, että siellä arvioidaan miehen palveluskelpoisuus ja kartoitetaan terveystilanne. Jos asevelvollinen todetaan kutsunnoissa kykeneväksi armeijaan, niin miksi hitossa sieltä sitten pitää anoa vapautusta pian varustesäkin haun jälkeen. Palvelukseenastumisaika ja -paikka ovat usein selvillä jopa vuotta ennen, joten siinä ajassa ehtii takuulla tehdä jotain mahdollisen rapakunnon parantamiseksi.

En tiedä, minkä ikäinen olet, ja milloin olet itse ollut syynissä, mutta minun aikanani syyni oli lähinnä tilaisuus, jossa ensin juotiin kahvit, sitten täytettiin se psykologinen testi, jossa oli niitä kysymyksiä, kuten "kiristääkö vanne päätäsi" jne. Sitten käytiin lääkärin kopissa, joka ei oikeastaan tehnyt muuta kuin tarkisti kuulon ja mittasi verenpaineen. Sitten loppuaikana katseltiin jotakin pianonpimputusta ja kuunneltiin jonkun sotaveteraanin (kunnioitan toki heitä) kertomuksia, kuinka talvisodan henki pelasti tämän maan. Sitten huoneeseen, jossa ilmoitettiin tuleva palveluspaikkakunta. Tuo tilaisuus ei todellakaan erottele nykyisellään palvelukseen sopivia tai sopimattomia toisistaan, aika paljon tuotakin tilaisuutta pitäisi kehittää.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo tilaisuus ei todellakaan erottele nykyisellään palvelukseen sopivia tai sopimattomia toisistaan, aika paljon tuotakin tilaisuutta pitäisi kehittää.
Itse olin kutsunnoissa vuonna 1989 ja palveluksessa seuraavana vuonna. Muistaisin kyllä, että ennen kutsuntoja piti hankkia joku perusteellisempi lääkärin todistus ja nuo "vanteen kiristys" -testit tehtiin myös, joissa udeltiin kansanomaisesti, että kestääkö pää. Muutama rajatapaus sai joko lykkäystä tai vapautuksen näiden vaiheiden jälkeen.

Nykyään lähes kaikki asiat pyritään medikalisoimaan, eli intin keskeytyksenkin syy on aina jollain tavalla terveysasia, joko henkinen tai fyysinen. Mutta onhan se tavallaan silti totta, molemmat tunnetusti vaikuttavat toisiinsa. Vanha sanonta, eli terve sielu terveessä ruumissa pätee tässäkin.

Iltapäivälehdessä tänään joku intin herra totesi, että nykynuoret ovat jo tottuneet niin korkeaan elintasoon siviilissä, että armeijan alkaminen ja sen myötä henk.koht. vapaudesta luopuminen ja kuriin sopeutuminen voi olla psyykelle liikaa. Tähän yhdistettynä heikko fysiikka, niin kyrpiintyyhän siinä.

Yksilöllisyyttä korostavassa ajassamme armeija kaikkine "älyttömyyksineen" on varmasti todella ahdistava ympäristö nuorille ihmisille. Ja vaikka gallupit väittävä suomalaisten maanpuolustustahdon olevan yhä korkealla, niin ehkä nuorempi sukupolvi ei koe sellaista yhteenkuuluvuuden tunnetta niin paljon, että vastoinkäymisistä huolimatta kävisi intin loppuun.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itse olin kutsunnoissa vuonna 1989 ja palveluksessa seuraavana vuonna. Muistaisin kyllä, että ennen kutsuntoja piti hankkia joku perusteellisempi lääkärin todistus...

No näinhän se menikin, kun oikein tarkemmin asiaa muistelee. Mutta siitä huolimatta, siinä perusteellisessakaan lääkärintarkastuksessa ei mitata oikeasti sitä, onko sopiva palvelukseen vai ei (ellei sitten ole jotain perusteellista elimellistä sairautta, joka tuossa tulisi ilmi), vaan lähinnä se, että onko yksilö kutakuinkin terve. Psyykkisen puolen testaus on todellakin vain sen "kiristääkö vanne päätäsi" -testin varassa, mikä on mielestäni vanhanaikaista tänä päivänä, kun mielenterveysongelmat tunnetusti ovat lisääntyneet. Perusteellisen lääkärintarkastuksen lisäksi pitäisi tehdä myös oikea psykologinen tutkimus ennen kutsuntoja, jolloin vältyttäisiin niiltä "päänhajoamisilta" kesken palveluksen.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mutta siitä huolimatta, siinä perusteellisessakaan lääkärintarkastuksessa ei mitata oikeasti sitä, onko sopiva palvelukseen vai ei (ellei sitten ole jotain perusteellista elimellistä sairautta, joka tuossa tulisi ilmi), vaan lähinnä se, että onko yksilö kutakuinkin terve.

Näinhän se on. Itse kärsin skolioosin aiheuttamista selkävaivoista, jotka rajoittavat paitsi liikuntaa, myös normaalia työntekoa ja koko elämää, mutta kutsunnoissa ei tuntunut setiä edes kiinnostavan allekirjoittaneen vaivat. Määräsivät Kajaaniin tammikuuksi 2007, mutta opiskelupaikan vuoksi hankkimallani lykkäyksellä olen nyt selkääni kuntouttanut ja kuntoutan tasan siihen asti, että selkäkipua ei ilmene puolen tunnin kävelyn jälkeen.

Saapa nähdä, josko ensi vuoden jälkitarkastuksessa saisi jotain vähän asiantuntevampaakin kommenttia fyysisestä tilanteestani, koska missään nimessä en itseäni hajota asevelvollisuuden suorittamisen vuoksi.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jes, hieno homma. Tänään sitten aivan saatanallisessa kiiressä ennen lomatarkastusta unohdin ilmoittautua viikonloppulomille yksikössä. Vasta kotimatkalla bussissa muistin että perkele, jäi ilmoittauduttua.

No, ei kait tässä muuta sitte voi kun olla luvattomasti lomalla ja mennä sunnuntaina takaisin ja esitutkintaan tai muuhun sellaiseen.

Muistelisin itse 362 palvelleena plus 7 vrk reserviä suorittaneena, että tuolla ilmoittautumisen unohtamisella ei ole mitään merkitystä. Mikäli koko komppanialle/patterille on loma merkitty viikko-ohjelmaan, niin sillä ei taida olla minkään valtakunnan merkitystä, muistatko ilmoittautua lomille vai et. Lähinnä tuo ilmoittautuminen on jonkin sortin rituaali.

Voin toki olla hyvinkin väärässä, ja joku enemmän asiasta tietävä voinee oikaista tämän.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Muistelisin itse 362 palvelleena plus 7 vrk reserviä suorittaneena, että tuolla ilmoittautumisen unohtamisella ei ole mitään merkitystä. Mikäli koko komppanialle/patterille on loma merkitty viikko-ohjelmaan, niin sillä ei taida olla minkään valtakunnan merkitystä, muistatko ilmoittautua lomille vai et. Lähinnä tuo ilmoittautuminen on jonkin sortin rituaali.

Voin toki olla hyvinkin väärässä, ja joku enemmän asiasta tietävä voinee oikaista tämän.

En tiedä miten vaihtelee paikkakohtaisesti käytännöt sitten. Itse kävin intin saapumiserässä 2/07 ja meillä ei lomille tarvinnut ilmottautua, jos oli koko komppania lähdössä lomille.
 

12961

Jäsen
En tiedä miten vaihtelee paikkakohtaisesti käytännöt sitten. Itse kävin intin saapumiserässä 2/07 ja meillä ei lomille tarvinnut ilmottautua, jos oli koko komppania lähdössä lomille.

Niinisalossa ei ilmottauduttu vaikka olisit ollut ainoa joka lähtee lomille. Etupäivälliselle toki piti ilmoittautua jos halusi syödä ennen lomillelähtöä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Edelleen ihmettelen sitä, että miksei näitä potentiaalisia keskeyttäjiä voida seuloa jo kutsunnoissa. Sitähän varten "syyni" on, että siellä arvioidaan miehen palveluskelpoisuus ja kartoitetaan terveystilanne.
Samaa olen ihmetellyt jo omista kutsunnoista lähtien, eli noin 20 vuotta. Lääkärintarkastuksessa kävin muistaakseni pari kuukautta ennen kutsuntoja. Vaikka tuo tarkastus ei ollut ihan yhtä perusteellinen kuin luulen sen lentäjillä olevan, niin jo nyt on kumma jos tuossa ei voida siilata nykyistä isommalla prosentilla selkeitä tapauksia pois.

Tietyt sairaudet (mm. diabetes) tai fyysiset ominaisuudet (heikko näkökyky) on lääkärin helppo todeta ja intti on sitten siinä. Selkä- ja nivelosastolla tulee varmaan rajatapauksia, jotka tulevat kunnolla esiin vasta kun alokkaan fysiikkaa käydään kuormittamaan. Psyykkiset jutut ovat taas ihan oma lukunsa. Jäätelöllä ruokitun nettitsättääjän kupoli kärvähtää yleensä ekojen viikkojen aikana, kun ahdistus ikuisuuden kestävästä palveluksesta iskee kunnolla päälle.

Kyse voi olla myös ns. resurssien uudelleenkoordinoinnista. Kutsuntalääkärien soveltamat kelpoisuuskriteerit eivät liene ihan samat kuin varuskunnissa. Saattaa hyvinkin olla, että varuskuntien syynääjät ovat saaneet ohjeet karsia entistä kovemmalla kädellä rajatapauksia ennenaikaiseen siviilijunaan. Jokaisen varusmiehen kouluttaminen maksaa. On kyseenalaista roikuttaa mukana miehiä, jotka todennäköisesti viettäisivät ison osan palveluspäivistään vempassa. PV:n talousosaston ääni kantaa todennäköisesti paremmin veksin valkotakeille kuin kutsuntatarkastuksia tekeville siviililääkäreille.
 
Nou hätä. En tiedä, miten teillä, mutta meillä lomille ilmoittautuminen oli vain lomapaikkakunnan kirjoittaminen lomillelähtijöiden listaan. Skapparit ovat jo lähteneet kotio ennen kuin sinä lähdit lomille, joten he eivät tiedä ilmoittautumattomuudestasi vielä mitään. Ja tulet lomilta takaisin ennen kuin yksikään skappari on vielä saapunut töihin, joten pyydät vain päivystäjältä sitä lomakirjaa ja kirjoitat sen paikkakunnan siihen lomalta tullessasi. Uskoisin, että vaikka siinä olisi joku alikessu sillä hetkellä päivystäjänä, tuo onnistuu, kun vaan tarpeeksi asiallisesti kertoo, mitä kävi ja miksi näin kävi. Varusmiehiä ne alikitkin vain ovat!

Joo pitää yrittää tuota, että sunnuntaina lomilta ilmottautuessaan pyytää listaa. Meilläkin on käytössä tuo, että oman nimen kohdalle laittaa lomanviettopaikkakunnan ja allekirjoituksen. Toivottavasti päivystäjänä ei ole kukaan kusipää, ja veikkaan että ei olekaan.

Pakkohan niiden on ymmärtää, että saatanallisessa kiireessä (kiitos skappareiden kusseiden aikataulujen) jotain saattaa unohtua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös