Inttiin lähdössä?

  • 1 216 552
  • 3 574

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Onkos kenelläkään kokemuksia pioneerirykmentistä? Onko kuinka raskasta fyysisesti, kuulemma vaatisi lihaksia jonkin verran.

Tällä hetkellä suoritan palvelusta Kajaanin prikaatilla Pohjan pioneeripataljoonassa.. Luulen, että oon päässy helpommalla kun esim. normi jääkäri. Telamiinoihin en ole oikeastaan koskenutkaan P-kauden jälkeen.. Jääkärit suorittaa niitä marssejaan suht tiuhaan, kun itsellä on ollut pisimmillään 20km hiihtomarssi joskus muinoin. Eikä oo luvassa enää kummosia. Jääkäreillä on kaikkea kivaa majohajosta lähtien..

PS; Tj 49, kassulla 19 ja leirillä 16.. Loput lomilla. Ehkä 1/10 kotiutuu sittenkin :)

Edit; eli ei se pioneerina olo niin raskasta loppuunsa omasta mielestä ole ollut.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Pioneerirykmentistähän löytyy hyvinkin erilaisia tehtäviä komppaniasta riippuen. Suojelukomppaniassa koulutetaan suojelumiehiä, 1. Pioneerikomppaniassa raivaajapioneereja ja 2. Pioneerikomppaniassa taistelupioneereja (suluttajapioneereja). Ja näiden lisäksi tietenkin peruskoulutuskauden jälkeen jokaisesta komppaniasta löytyy komennon ja huollon tehtäviä, joihin on mahdollista päästä.

Mikäli aikomuksena on palvella juurikin tuolla 2.PionK:ssa, joka ainakin omien kokemuksien perusteella vaikutti kaikista "raskaimmalta" linjalta, niin voin taata, että miinat ja niiden kantaminen tulee tutuksi. En tiedä sitten missä "pioneerihommissa" Jonisti on ollut kun on tältä välttynyt.

Mikään bodari tuohon hommaan ei kuitenkaan tarvitse todellakaan olla. Jos peruskunto on kohtalainen niin kyllä siellä ihan hyvin pärjää, vaikkakin voin lämpimästi suositella ainakin kevyttä punttikuuria ennen palvelukseen astumista.

Pioneerirykmentti oli kyllä näin jälkeenpäin ajateltuna ihan mukava palveluspaikka, vaikka totaalisen rikki hommaan suurimman osan ajasta olinkin. Kyllä sieltä Keuruultakin ne kantahenkilökunnan kiintiömulkut löytyvät, mutta niiltä tuskin välttyy missään.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Pioneerirykmentistähän löytyy hyvinkin erilaisia tehtäviä komppaniasta riippuen. Suojelukomppaniassa koulutetaan suojelumiehiä, 1. Pioneerikomppaniassa raivaajapioneereja ja 2. Pioneerikomppaniassa taistelupioneereja (suluttajapioneereja). Ja näiden lisäksi tietenkin peruskoulutuskauden jälkeen jokaisesta komppaniasta löytyy komennon ja huollon tehtäviä, joihin on mahdollista päästä.

Mikäli aikomuksena on palvella juurikin tuolla 2.PionK:ssa, joka ainakin omien kokemuksien perusteella vaikutti kaikista "raskaimmalta" linjalta, niin voin taata, että miinat ja niiden kantaminen tulee tutuksi. En tiedä sitten missä "pioneerihommissa" Jonisti on ollut kun on tältä välttynyt.
.

Kajaanissahan siis on 1. Pionk. ja Teknillinen komppania, johon itse kuulun. Löytyy mm. kone- ja komentojoukkue, EOD -raivaajat ja AUK. Komentojoukkueen tehtävä ei siis ole miinoittaa yms, vaan perustaa esikunta ja komentopaikka. Tehtävät siis vaihtelevat.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Noniin tulipa käytyä nappaamassa B-paperit tuon perskeleen huonon näön takia. Niinpä kysynkin, että mitähän "etuja" tai haittoja tästä on? Kait minulla tuo palvelus on yhtä raskas kuin A-miehillä, kun on B:n paperit näön takia? Tai no itse olen mielestäni ihan hyvässä kunnossa ja mielestäni pystyisin tekemään fyysisesti yhtä vaativat suoritteet kuin A-miehet. Onko mikään palvelusmuoto nyt poissuljettu(tietenkin lennosto, mutta muut)?
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, heinäkuussa olis lähtö Halliin. Mahtaako olla muita lähtijöitä sinne suuntaan?

Avoimin mielin ajattelin lähteä ja melko positiiviset fiilikset on tuon lähdön suhteen. Sen verran mitä Hallista olen palveluspaikkana kuullut, niin mitään älytöntä remuamista se ei ole vaan suhteellisen leppoisaa hommaa. Tiedä sitten mikä on totuus.

Puolen vuoden nakilla jos pääsis niin olis ihan jees..
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Paljonko tuon näön täytyy olla, että B:t rapsahtaa? Itellä on 0,75 kaukolasit käytössä, ei taida riittää?

No joo ei ihan. :D Itsellä on -7 ja -7.5. Ala-asteen ykköseltä näkö huononi koko ajan 8.luokalle asti, jonka jälkeen ei ole tapahtunut yhtään muutosta. Ilman laseja ei näe oikeastaan mitään. Onneksi sentään ei ihan, niin "paha" tuo näkö ole, ettei voisi piilolinssejä käyttää, jotka ovat meikäläisen elämäntavoille pakolliset.

Niin ja raja oli -6.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No joo ei ihan. :D Itsellä on -7 ja -7.5. Ala-asteen ykköseltä näkö huononi koko ajan 8.luokalle asti, jonka jälkeen ei ole tapahtunut yhtään muutosta. Ilman laseja ei näe oikeastaan mitään. Onneksi sentään ei ihan, niin "paha" tuo näkö ole, ettei voisi piilolinssejä käyttää, jotka ovat meikäläisen elämäntavoille pakolliset.

Niin ja raja oli -6.

Joo ei ihan :D Joku kaveri oli kusettanut lekuria aika perusteellisesti ja saanut jollain -1,5 silmillä B:n paperit :)
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Käsittääkseni tarpeeksi kehnolla näkökyvyllä saanee jopa vapautuksen asepalveluksesta, jos sitä osaa pyytää. Meillä oli tuvassa (I/08) kaveri, jolla oli näkö jotain luokkaa -10, ja rillit oli sen mukaiset. Ilman kakkuloita käytännössä sokea. Olisi varmaan saanut vapautuksen sitä vaatiessaan; vedoten vaikka täydelliseen toimintakyvyttömyyteen esimerkiksi rillien hajotessa tms.
 

tutzba

Jäsen
42

Viimeinen Rovajärven leiri minun osaltani on nyt ohitse, enää loppusota edessä ja se olisi aikalailla siinä. Harmittaa jättää noin loistava porukka, mutta iloitsen kun ei tarvitse skappareita katsella. Tuli taas puolitoista viikkoa oltua niiden kanssa tuolla Lapissa melkeinpä 24/7 ja totesin jälleen kerran että ovat täysiä mulkkuja. Pelkkää vittuilua sai kuunnella aamusta iltaan ja muutaman kerran hajosin rankasti siihen touhuun.

Uskomatonta kuinka jotkut voivat kuvitella olevansa jumalia siitä syystä että työskentelevät armeijassa.
 

Simba

Jäsen
Jep, heinäkuussa olis lähtö Halliin. Mahtaako olla muita lähtijöitä sinne suuntaan?

Avoimin mielin ajattelin lähteä ja melko positiiviset fiilikset on tuon lähdön suhteen. Sen verran mitä Hallista olen palveluspaikkana kuullut, niin mitään älytöntä remuamista se ei ole vaan suhteellisen leppoisaa hommaa. Tiedä sitten mikä on totuus.

Puolen vuoden nakilla jos pääsis niin olis ihan jees..

Minä olen menossa Halliin. Tuli nimittäin muutama päivä sitten hyväksymiskirje lentoteknilliselle aliupseerikurssille. P-kausi on on ihan normaali ja sitten ei ilmeisesti enää kauheasti tarvitse metsässä remuta. Ihan mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää, luulisi ihan mielenkiintoisia juttuja tulevan vastaan. Tuolla on vielä sellainen mukava juttu, että puolen vuoden jälkeen voi päästä loppuajaksi Pirkkalaan. Tosin eipä tuo Hallikaan kovin kaukana ole. Pääsykokeissa käydessä tuli todettua, että eipä tuolla Hallissa iltalomilla ainakaan liika ole virikkeitä.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Noniin tulipa käytyä nappaamassa B-paperit tuon perskeleen huonon näön takia. Niinpä kysynkin, että mitähän "etuja" tai haittoja tästä on?

Kyllä P-kaudella varmaan aika samat nakit on kuin muillakin. Sen jälkeen, ainakin kymmenisen vuotta sitten Santahaminassa, bemareille oli tarjolla kaikenlaista kevyttä hommaa aina polttoainepäivystäjistä esikunnan lähetteihin. Ainut paikka, jolla tuo 6 kk nakki ei napsahda on lääkintämies, joka tuo muassaan 9 kk palvelusajan.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Ensi tammikuulle oli merkattu lähtö armeijan lämpöön, mutta koulut ovat sen verran pahasti kesken, että lykkäystä pitäisi hakea. Miten tämä nykyään tapahtuu. Puolustusvoimien sivuilta en jostain syystä löytänyt vastausta.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Itse kotiuduin taistelupioneerinä ja ne hommat ovat mielestäni suhteellisen haastavia, kun joku sitä aikaisemmin kysyi. Suluttaminen on varsinkin melkoista hommaa suurilla miinamäärillä mikä luonnollisesti vaatii hyvää fyysistä kuntoa, mutta kyllä siihen panostetaan 1.Pionkissa ainakin. Cooperin keskiarvo oli lähtiessämme vähän reipas 2900 joka oli parhaimpia vuosiin tuossa yksikössä. Ei ole niitä helpompia tai löysempiä aselajeja pioneerin hommat.
 

tutzba

Jäsen
35

Ensi viikko pitäisi vielä jaksaa, sitten olisi koko homma aikalailla taputeltu. Loppusota Niinisalossa voi olla suhteellisen rankka kokemus, mutta äkkiäkös tuollainen nelisen päivää menee. Sen jälkeen ainoa isompi tapahtuma taitaa olla kotiutusmarssi, mutta muuten loppuaika menee joko lomaillessa tai sitten kamoja palautellessa.

Uskomatonta kuinka äkkiä tämä vuosi on mennyt. Kuukausi enää. Hymyilyttää ja harmittaa.

--

Tuli mietittyä tulevaisuutta ja syksyä, kun ei ole ihan täyttä varmuutta vielä koulupaikasta. Joskus aikoinaan juttelin saapumiserän johtajan kanssa mahdollisuudesta jäädä inttiin töihin. Surullista, mutta tuolloin idea kiehtoi. Eihän siellä viihtyisi kun ei olisi samoja kavereita kuin mitä nytten on. Toisaalta taas ihmisten johtaminen kiinnostaisi ja tuollahan sitä saisi tehdä. Ei minua ole mitkään aseet tai tykit koskaan kiinnostaneet eivätkä tulekaan kiinnostamaan.

Ei saatana, en kyllä lähde sille tielle.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ei saatana, en kyllä lähde sille tielle.

Jos kesäksi ei muutakaan tekemistä ole, niin onhan tuo työpaikka siinä kuin muutkin. Eihän ne kesäkessun hommat mitään vaativia ole, lähinnä niitä juttuja, joita muut eivät viitsi tehdä, mutta työ kuin työ. Eikä varmasti tarvitse juurikaan hikoilla.
 

KIMPE

Jäsen
Ensi viikko pitäisi vielä jaksaa, sitten olisi koko homma aikalailla taputeltu. Loppusota Niinisalossa voi olla suhteellisen rankka kokemus, mutta äkkiäkös tuollainen nelisen päivää menee. Sen jälkeen ainoa isompi tapahtuma taitaa olla kotiutusmarssi, mutta muuten loppuaika menee joko lomaillessa tai sitten kamoja palautellessa.

Uskomatonta kuinka äkkiä tämä vuosi on mennyt. Kuukausi enää. Hymyilyttää ja harmittaa.

--

Tässä vaiheessa herää kysymys, että onko tutzba Niinisalossa ja jos on niin missä siellä? Itse viipotan viestipuolella aliupseerikoulussa ja sitä herkkua on sitten jäljellä 19 aamua, joista itse olen 10lomilla. Ihan hienoa aikaa ollut tämä ja jäljellä oikeastaan enään kurssijuhlia ja sen sellasia häröilyjä ja tietysti AUK:n kruunaa loppumarssi. Suhteellisen nopeasti mennyt tämä 5kk ja hienoja kokemuksia oikeastaan täynnä, mukavia tyyppejä, hienoja hetkiä ja kaikkea sellaista. Itseäni oikeastaan välillä harmittaa kun armeijaa haukutaan niin paljon, missä muualla saa niin paljon hengata hienojen ihmisten kanssa? Toki voi päinvastaisia kokemuksiakin olla, mutta itse olen pitänyt, enkä ole vielä kertaakaan ehtinyt hajota.

Itselläni jäi RUK sitten väliin, en tiedä oikeastaan miksi, kun olin linjan parhaimmisto. Noh ei voi mitään vaan painetaan eteenpäin, Duactin ja innon voimalla.RUK olisi kiinnostanut suhteellisen paljon ja oikeastaan nyt harmittaa eniten mutta ohi on se juna jo. Heitin sitten ajatuksen ilmaan, josko olisi mahkuja rauhanturvaajaksi, mutta ylempi taho tyrmäsi sen sitten kokonaan, mutta ei siitä vieläkään mitään. Tarkoitus olisi jäädä joksikin aikaa töihin armeijaan kesäskappariksi, jos vain päästävät, en sitten tiedä miten käy.

Tulipas taas vähän summattua ajatuksia armeijasta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse viipotan viestipuolella aliupseerikoulussa ja sitä herkkua on sitten jäljellä 19 aamua, joista itse olen 10lomilla.

Tj vai ykköspatterin kermaperse?

Nimim. II/08 viestimies, Tj-patteri.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tuli mietittyä tulevaisuutta ja syksyä, kun ei ole ihan täyttä varmuutta vielä koulupaikasta. Joskus aikoinaan juttelin saapumiserän johtajan kanssa mahdollisuudesta jäädä inttiin töihin. Surullista, mutta tuolloin idea kiehtoi. Eihän siellä viihtyisi kun ei olisi samoja kavereita kuin mitä nytten on. Toisaalta taas ihmisten johtaminen kiinnostaisi ja tuollahan sitä saisi tehdä. Ei minua ole mitkään aseet tai tykit koskaan kiinnostaneet eivätkä tulekaan kiinnostamaan.

Ei saatana, en kyllä lähde sille tielle.

Miksi et lähtisi? Mielestäni kannattaisi nyt pudottaa hieman arvolatausta pois ja pohtia työtä työnä. Jos sinua ihmisten johtaminen kiinnostaa, niin silloinhan saat loistavaa työkokemusta, sillä niitä ihmisiä siellä johdetaan, ei aseita tai tykkejä. Työkaverit voivat ajatella maailmasta hieman eritavalla kuin sinä, mutta näin se on joka työssä, ei kaikkia tarvitse rakastaa, pitää vaan tulla toimeen. Jos homma kiinnostaa, eikä muuta ole, niin rohkeasti vaan.
 

tutzba

Jäsen
Mielestäni kannattaisi nyt pudottaa hieman arvolatausta pois ja pohtia työtä työnä. -- Työkaverit voivat ajatella maailmasta hieman eritavalla kuin sinä, mutta näin se on joka työssä, ei kaikkia tarvitse rakastaa, pitää vaan tulla toimeen. Jos homma kiinnostaa, eikä muuta ole, niin rohkeasti vaan.

Se on aivan totta, että armeija olisi ihan erilaista hommaa jos siellä olisi töissä. Tekisit hommia viiteen ja sitten lähtisit kotiin, kyllähän se varusmiehenä olosta eroaa. Jotenkin en vaan osaa kuvitella itseäni sinne. Meillä on yksikössä ainoastaan yksi (!) skappari, jolla ei ole tarvetta pönkittää egoaan vähättelemällä varusmiehiä. Kyseinen henkilö on muuten juuri sama, jonka kanssa juttelin työmahdollisuuksista. Eli siis mitä yritän sanoa on se, että en kestäisi tuollaista työilmapiiriä vaikka siellä olisikin vain aamuseitsemästä iltaviiteen.

Olen kerran ollut töissä firmassa, joka avattiin tänne ja menin sinne noin puolitoista kuukautta aukeamisen jälkeen duuniin. Siihen mennessä kaikki alusta alkaen töissä olleet olivat saaneet luotua itselleen oman pikku kommuunin, johon ei ollut lainkaan helppoa mennä väliin. Tein mitä tahansa, niin aina tein väärin. Kuukauden kestin sitä ja sitten otin loparit. En yhtään ihmettelisi jos se olisi intissä samanlaista. Kuitenkin olisin alkuun ihan pihalla kaikista asioista mitä työntekijänä siellä pitäisi tehdä, ja sitten muiden pitäisi neuvoa. Sen verran itsekkäitä tyyppejä tuolla on, että en uskoisi sen toimivan kauhean mutkattomasti.

Pelottavinta olisi kuitenkin herätä joskus kymmenen vuoden päästä ja todeta, että tässä sitä ollaan. Vaikka eihän mikään kesäkessun pesti sitä tarkoita, mutta ainahan se olisi mahdollista. Kokisin sen jonkinlaisena epäonnistumisena jos en pääsisi elämässäni yhtään pidemmälle kuin armeijaan kapiaiseksi, vaikka ammattihan se on siinä missä muutkin.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
tutzba;3207596...Olen kerran ollut töissä firmassa kirjoitti:
Sori vaan, mutta näin se on joka työpaikassa, marginaalit vaan vaihtelee. Eli joka paikassa on ne mulkut, toiset enemmän toiset vähemmän. Kun vanhenet, huomaat tämän eli lastensuojelutyössä täytyy jonkun pönkittää egoa yhtälailla kuin armeijassa.
 

tutzba

Jäsen
27

Loppusota Niinisalossa voi olla suhteellisen rankka kokemus

Kuinka väärässä sitä voi ihminen olla. Teltat olivat koko leirin ajan pystyssä samassa paikassa, aamulla herättiin ja illalla tultiin kahdeksan aikaan takaisin. Ainoan kerran pääsin tetsaamaan torstaina kun väännettiin pari tuntia joidenkin porilaisten kanssa. Ihan käsittämättömän turha leiri, tosin jotkut jääkärit voisivat olla eri mieltä. Ei tuolla oikein tykistöpuolella mitään hommia ollut.

Tekee varmaan ihan hyvää kun reserviaika koittaa kohta, alkaa muutaman tyypin naama ärsyttämään todella pahasti. Sitä se teettää kun on toisten kanssa 24/7.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös