Inttiin lähdössä?

  • 1 213 550
  • 3 574

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Master God
Mitä hajoamista Riihimäellä on? Vai onko ne tehneet siitäkin armeijan? Ei kai sentään...

Totta virkat... Riksussa hajosivat korkeintaan YVI2-yhteydet. "Olet heikoin linkki, hyvästi!". Mutta saamieni tietojen mukaan sielläkään ei tuota järjestelmää enää olisi...

Eli siellä ei yksinkertaisesti voi hajota. Ei, vaikka Punainen Talo onkin jo lopetettu.

Mutta se, joka ikinä olitkin menossa Riksuun, sano silti Wallenstrjärnalle, liekö jo kapteeni, terkkuja Gona-kersantti Sistikseltä, Viestimieskuoro II/99.
 

manager78

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS, Suomen maajoukkueet
Saapumiserä 1/98 oli kovista kovin!!

Itse kuuluin kyseiseen saapumiserään. Toimin porin prikaatissa tiedotus tehtävissä esikunnassa. Sata kertaa löysempi homma kuin esim. kirjureilla.

Kunnia, velvollisuus, tahto.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Viestin lähetti Sistis
Totta virkat... Riksussa hajosivat korkeintaan YVI2-yhteydet. "Olet heikoin linkki, hyvästi!". Mutta saamieni tietojen mukaan sielläkään ei tuota järjestelmää enää olisi...

Eli siellä ei yksinkertaisesti voi hajota. Ei, vaikka Punainen Talo onkin jo lopetettu.

Mutta se, joka ikinä olitkin menossa Riksuun, sano silti Wallenstrjärnalle, liekö jo kapteeni, terkkuja Gona-kersantti Sistikseltä, Viestimieskuoro II/99.

No niin no, alkuperäinen viestini olikin lähinnä sarkasmia. Riihimäellä homma on fyysisesti huomattavasti kevyempää kuin useissa muissa paikoissa. Silti on mahdotonta sivuuttaa sitä tosiasiaa, että varusmiesjohtajat vaikuttavat ainakin alkuvaiheessa hyvin paljon mielikuvan muodostumiseen. Ja tuolla asialla harvemmin on tekemistä paikan yleisten linjausten kanssa. Nyt kun takana on yli puoli vuotta, tietää, että kaikki on hyvin: lomille pääsee verrattaen usein, skapparit ovat mukavia yksikköupseeria lukuunottamatta ja palvelus on suhteellisen mielekästä, vaikka tekniset jutut eivät minua liiemmin kiinnostakaan. Intin ensimmäiset viikot antavat tavallaan väärän kuvan koko hommasta, vaikka ovatkin monien mielestä kaikessa raakuudessaan täysin oikeutettuja ja tarkoituksenmukaisia.

YVI2-järjestelmä on vaihtunut alueellisiin viestijoukkoihin. Sodan aikana olemme parinkymmenen kilometrin päässä etulinjasta luomassa viestiyhteyksiä ja liityntäpisteitä 20 metrin korkuisilla siirrettävillä linkkimastoilla. Viestiasemaleirit ovat kaikkein hajottavimpia. Asema olisi saatava pystyyn ja naamioitua muutamassa tunnissa.

Ja kyllähän se Wallenstjerna siellä edelleen vaikuttaa VMTK:n toiminnanohjaajana ja Viestimieskuoron pääjehuna. Eikä ole ylentynyt yliluutnantista mihinkään. Ainakaan vielä.

Joo, kyllä Riihimäki on ihan hyvä paikka viettää armeijaa. Puolen vuoden miehet selviävät ainakin hyvin helpolla, eikä tämä varusmiesjohtajankaan homma välttämättä ole mitään kaikkein raainta, vaikka asioita hieman joutuukin organisoimaan. Paha sanoa tarkemmin, kun ei ole mihin vertailla.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos täällä ketään kuka saapui säkylään 12.01? eli erä 104?
Itse olen esitutkinta ja huumekomppaniassa..:)
 

JoeyKocur#26

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Hki Punx
Toivotan hyvää matkaa kaikille noheville taistelijoille jotka lähtevät/on lähtenyt suomen metsiin rämpimään! Ei kyllä ainakaan kateeksi käy,heh!Kyllä ne tunnit sielläkin kuluu vaikkei aluksi uskoisi.
 

Carcki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bewe, ManU, HJK , Poznan Lech
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kumpi on mielestänne järkevämpi suorittaa ensin. Intti vai yliopisto? Lisätäänkö tähän vielä sen verran, että se intti ei saattaisi loppua ihan heti, vaan saattaa löytyy niinkin paljon mielenkiintoa, että sinne armejaan jäisi vähän pidemmäksikin aikaan.
 
Noniin. Onnistuin vilustuttamaan ihteni ekalla leirillä, ja tänään sain VMTL:n kuumeen takia. Ei paljoa tuvassa kerenny levätä, kun yliluutnantti tuli jo komentamaan komppanian sairaita moppaamaan tykkihallissa kuivumassa olleista sissiteltoista valuneet vedet.
Sen jälkeen kannettiin paskasia murkinakanistereita muonituskeskukseen, ja mopattiin vielä lisää. Sitten tulikin jo alikersantti kasvot hehkuen ihmettelemään, miten alokas _____ voi olla taas vaiheessa.

Olisi ehkä sittenkin kannattanut lähtiä ampumaradalle. :/

Ainiin, KaiPr/TiedK

Ps. Välillä tuntuu että olen koko prikaatin ainoa alokas, jonka on vaikea totella 150-senttisten finninaamojen käskyjä.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän alunperin olin aikeissa mennä sivariin, mutta koska olen nynny luuseri, menin kuitenkin armeijaan päästäkseni hieman helpommalla ja vaivattomammin.
 

LKM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Montreal Canadiens
Viestin lähetti Hazardipakki

Ainiin, KaiPr/TiedK

Oli jotenkin niin nostalgisia tunteita herättävää tekstiä tähän asti, ettei tuo TiedK mitenkään yllätyksenä tullut. Nimim. Kainuun sissi vm.I/99.

Vieläkös se Vaskin on siellä? Sen äijän ääni tosiaan "saa kokoon kivekset"
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Viestin lähetti Kolmas Johannes
Joo, kyllä Riihimäki on ihan hyvä paikka viettää armeijaa. Puolen vuoden miehet selviävät ainakin hyvin helpolla, eikä tämä varusmiesjohtajankaan homma välttämättä ole mitään kaikkein raainta, vaikka asioita hieman joutuukin organisoimaan. Paha sanoa tarkemmin, kun ei ole mihin vertailla.
Totta puhut, Riksussa on helppo suorittaa armeija pois jaloista.
Itse kävin Riihimäellä viestikoulun saapumiserässä 1/00. Eli vietin siellä noin 5 kk. palvelusajastani. Alokasajan sekä "Johtaja-ajan" vietin Turussa, Heikkilän varuskunnassa. Eli vertailupohjaa on.

Sotilaallinen kuri oli kovempi Riihimäellä kuin Turussa, mutta muussa oltiinkin Riksussa edellä. Varuskunnan sijoittuminen kohtalaisen lähelle kaupunkia (ei se kaukanu ollut Turussakaan), oli hyvä asia. Myöskin se että joka puolella ei ollut korkeita metalliaitoja ympäröimässä varuskuntaa, teki hyvää pääkopalle.

Riihimäen varuskunnan ns. henki ja yleisilme olivat todella hyviä. Ihmiset mukavia ja ymmärtäväisiä, ei mitään pahaa military-henkeä ollut keneltäkään havaittavissa.

Ei tuossa varuskunnannassa voi todellakaan hajota, miehessä vika jos niin käy.
Voin kyllä lämpimästi suositella Riihimäkeä palveluspaikaksi jos jotakuta askarruttaa, missä intin suorittaisi.

Terveisiä viestikouluun, jos joku jatkoaikalainen siellä "häröilee", erityisesti kurssin johtaja Nevalalle, reiluin mies koko Suomen puolustusvoimissa.
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Walton
Terveisiä viestikouluun, jos joku jatkoaikalainen siellä "häröilee", erityisesti kurssin johtaja Nevalalle, reiluin mies koko Suomen puolustusvoimissa.

Ei ei, kyllä reiluin mies Suomen puolustusvoimista löytyi lahdesta lääkintämieskurssin johdosta, eli Yliluutnantti Jokimies. Äijän oppitunneilla sai vaan nauruansa pidetellä, sellasta läppää lensi.

Nyt kun miettii vuodentakaisia aikoja, niin jo rupeaa puistattamaan ja sääliksi käy Santahaminan 2. Jääkärikomppanian körrejä. Synkkää aikaa oli, mutta onneksi onnellisesti takana. Alokaskausi tuossa paikassa oli kyllä henkisesti rasittava varsinkin noitten herra alikersanttien ansiosta. Erityisesti yksi apina oli yli muiden. Siinä oli kyllä jätkä jota vihasi jokaikinen tyyppi meidän komppaniasta. Ei meillä ollut mitään kuntoryhmiä tietenkään, niin tämä epeli veti ihan vaan vittuillakseen paukkupakkasissa hirmu lenkkejä joissa pysyivät mukana vain kaikkein kovakuntoisimmat ja jos perä jäi niin sitten punnerrettiin. Eli siis aivan helvetin mukava tapa aloittaa aamu.

Itse olen ihan hyväkuntoinen, mutta siellä pisti ihmetyttämään kun ei oikein happea saanut ja syykin sitten selvisi 7 kuukautta myöhemmin; rasitusastma, joka varmaan puhkesi juuri näitten tappolenkkien takia, sillä en minä ennen armeijaa tuntenut juurikaan mitään hengenahdistusta liikkuessani.

Oho, tulipas sitten kirjoitettua hieman enemmän kun mitä aluksi oli tarkoitus.
 
Viestin lähetti ÄLKOOÄM
Vieläkös se Vaskin on siellä? Sen äijän ääni tosiaan "saa kokoon kivekset"
Joo kävi niin hassusti, että kerkesin juuri kävästä Vaskinin moitittavana ennenkuin äijä siirrettiin jonnekki muualle. 10 minuuttia huusi päin naamaa ja tuumi että minunlaisiani tapauksia ei kannata päästää ampumaradalle.
Tupatoveria haukkui rumapartaiseksi mieheksi, ja käski käydä heti sheivaamassa. Seuraavana päivänä ampumaradalla aukoi, että partaa ei saa leikata koska iho paleltuu herkästi pakkasessa.
 
Viimeksi muokattu:

TheChef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Useita hyviä löytyy...
Hallin rennosto

IvmavTK Halli 1/04 KoulKomp. Joukkue 1
4 viikkoa ihanuutta takana. Tostaina oli vala ja "ylennys" alokkaasta lentosotamieheksi. Majotushajotus leiri onnellisesti takana ja maanantaina edessä lähtö taisteluleirille. 4 viikon päässä siintää talousaukki tai talousmiehistö. Kokki kun oon niin muusta ei tarvi ees haaveilla. Kunto vaan ei tahdo olla ihan intin vaatimusten mukainen mut eipä sekään oo vielä hirveästi ongelmaa tuottanu. Vielä kun oppis muistaan miten niitä esimiehiä puhutellaan niin...

Olikos muita hallissa palvelevia???
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Inttiin heinäkuussa?

Niin, vaikka ketjun otsikko nyt tammikuun saapumiseristä puhuukin, niin en viitsi avata erikseen uutta ketjua heinäkuuta varten.

Eli, itse olen menossa heinäkuussa Niinisaloon hajoamaan, kenelle muille soi heinäkuussa 2005 Status Quon In The Army Now, tuskin sentään palstan ainoa "Heinäkuussa helvettiin" -osastoon lukeutuva olen :)

Vähän kyllä alkaa jo vituttamaan, mutta onhan tässä vielä elämää jäljellä reilusti, juhannuksen jälkeen voikin sitten jo ahdistus olla suurempi...
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heinäkuu juu...

Säkylään pitäisi sitten itsensä roudata, olisko ollut kymmenes heinäkuuta?
Hävitin tuttuun tyyliini ne laput jonnee, joten hyvin menee ennen alkuakin jo :)


Periaatteessa tämä on helpotus, enää ei tunne itseään täysin ulkopuoliseksi kavereiden puhuessa intti-juttuja. Niitä onkin saanut kuulla viime kesästä asti, tuntuu että monella tämän palveluksen jälkeen ei ole muuta elämää? Sen aikana nyt ei taida kellään olla.
Itse ajattelin olla "vastarannan kiiski" ja yrittää olla puhumatta inttiaikana kaikille pelkästään armeija-tarinoita, luulen että kestän ekoille lomille asti tämän päätöksen kanssa, mutta ajatus on kaunis.



woo-u-wou i´m in the army, soon..
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Keurusselälle kuudes tammikuuta 2006. Vielä on aikaa valmistautua syömällä makkaraa sun muuta... ;) Kuvitelkaa armeijassa 169 centtinen ja 55 kiloinen hujoppi...
 

Vesku

Jäsen
Viestin lähetti kalma
Itse ajattelin olla "vastarannan kiiski" ja yrittää olla puhumatta inttiaikana kaikille pelkästään armeija-tarinoita, luulen että kestän ekoille lomille asti tämän päätöksen kanssa, mutta ajatus on kaunis.

Se on sellaista. Kun viettää 6-12 kuukautta parin päivän lomatauoin intissä, niin ihan luonnollistahan se on, että inttijuttuja ei pysty välttämään. Varsinkin kun on samaan aikaan palveluksessa olevia kavereita.

Itse tein etukäteispäätöksen, etten ala laskea TJ:tä. Se hajottaa ihan taatusti, kun on satasia jäljellä. Sen verran olen toki perillä, että tällä hetkellä palvelustani on jäljellä n. 150 päivää. Myönteistä on se, että viimeksi kun tarkastin tilanteen, päiviä oli 170, aiemmin 190 jne. Kyllä se aika vaan kulkee.

Joku kyseli ketjussa aiemmin, aloittaisiko yliopiston ennen inttiä. Mää aloitin ja olin syksyn verran opiskelemassa. Kyllähän siinä jokunen keväälle jatkunut kurssi jäi kesken. Sain kuitenkin jalkaa akateemiseen maailman oven väliin ja syksyllä on sitten paikka, minne mennä innokkaana jatkamaan.

Usean kirjan pääsykokeisiin lukeminen ole helppoa intin aikana - ainakaan tammikuussa aloittaneilta kiireisiltä janttereilta. Täytyisi olla valmis uhraamaan viikonloppuvapaansa ja kolmen tunnin iltavapaansa. Sotilaskodeissa on kyllä lukemista varten hiljainen huone, mutta minulla lepääminen tai harrastukset vie suuremmalta lukemiselta mielenkiinnon vapaa-ajalla.
 
Viimeksi muokattu:

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
SE lähestyy! Ei ole enää montaa päivää vapautta jäljellä, hieman jo alkaa jonkinlaista vitutusta olla aistittavissa. Varsinkin nämä helteet lisäävät motivaatiota, toivottavasti ilmat viilenevät ensi viikosta alkaen ;)

Eipä silti, kai tuosta ihan mielenkiintoinen kokemus tulee, kun muistaa pitää pilkkeen silmäkulmassa, eikä ota liian vakavasti kaikkea.
 
Suosikkijoukkue
Pavel Bure#10, Venäjä, KalPa
Reserviin lähtö lähestyy, taitaa olla enään 43h jäljellä!!
Onnea matkaan kaikille tuleville alokkaille, hajotkaa aamuihinne.
EI MUUTA.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mahtiankka kirjoitti:
Varsinkin nämä helteet lisäävät motivaatiota, toivottavasti ilmat viilenevät ensi viikosta alkaen ;)

Jos osastolta kysytään sulkeisissa, onko jollain kuuma, niin muista vastata kyllä.

Viima nimittäin viilentää.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
PorPr tammikuussa. Mistä te tiedätte jo mihin "menette"? Vai pääseekö siellä aina sinne mihin haluaa? Ajattelin jos kuljetuspuolelle yrittäisi..
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parolassa meni ainakin niin että jos et tarkkaan osannut kutsunnoissa sanoa minne haluat, sijoitetaan ensin vain johonkin tiettyyn pataljoonaan/prikaatiin jossa sitten herrat katsovat missä on vajausta ja kas, alokas nönnönnöööstä tehdään pioneeri/kranaatinheitinmies/jotainmuutayhtäkivaa. Eli kyllä siellä puuha-petellekin paikka ja punkka on jo katsottuna, mutta toki voit alokasaikana sitten anoa siirtoa jonnekin muualle.
 

J.Petke

Jäsen
Parolassa kävin omani ja kutsunnoissa sanoin että Heinäkuussa Ilmatorjuntaan ja skapparit sanoivat että kyllä se sopii. Kun aika koitti ja porteista sisään astelin niin sain ilmoittautuessani kuulla että surullisen kuuluisaan kranaatinheitinkomppaniaan olin päässyt. Eli ei mennyt toive it:stä läpi. Parhaiten siellä pärjää kun ei rupea välittömästi ensimmäisillä viikoilla härväämään ja hakeudu silmätikuksi. Tekee vain kaiken mitä alikessut vaativat eikä kitise turhasta. Itse ainakin muistelen omaa armeija-aikaani lämmöllä. Sain lopulta yhden armeijan parhaista hommista, toimistoaliupseeri.

Kertaamaankin voisi mennä kavereita moikkaamaan jos vaan kutsu joku päivä tulisi ja kyllähän siinä näin opiskelijallekin ihan mukavat rahat kilahtaa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Mazza kirjoitti:
tehdään pioneeri/kranaatinheitinmies/jotainmuutayhtäkivaa. Eli kyllä siellä puuha-petellekin paikka ja punkka on jo katsottuna, mutta toki voit alokasaikana sitten anoa siirtoa jonnekin muualle.

Ei kai sentään perkele pinohiireksi..Kyllä muuten taisin mainita jostakin ajo-hommista jotain, saa nyt nähdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös