Tarkennuksena vertailuluvut ovat seuraavat:
Pääsylipputulot: 1,2 mme (2004-2005); 1,25 mme (2005-2006)
Yht.kumppanit: 2,1 mme (2004-2005); 1,5 mme (2005-2006)
Muut tulot: 0,2 mme (2004-2005); 0,85 mme (2005-2006)
Eli pääsylipputuloja Ilves uskoo saavansa 50 000 euroa enemmän viime kauteen verratuna. Kirjaustavan muutokset koskevat siis tuota akselia yhteistyökumppanit vs. muut tulot. Samoin muita tuloja yhdistettyinä yhteistyökumppaneihin Ilves uskoo saavansa 50 000 euroa enemmän kuin viime kaudella. Yhteensä tulot kasvavat siis 100 000 eurolla. Kun pelkkä tv-sopimus kasvaa enemmän (jos tietoihin on luottamista), tarkoittaa se, että vähennystä tapahtuu jollakin tulosektorilla viime kauteen verrattuna. Onko se mainosmyynnissä, fanikaupassa, siirtokorvauksissa vai jossakin muussa, sitä ei tarina kerro. Ja se ei olekaan oleellista, vaan lähinnä se, että Tappara kerää jääkiekkotoiminallaan huomattavasti enemmän. Tai ainakin siis budjetoi.
Tapparan tulotason saavuttaminen ja ylittäminen on sopiva tavoite Ilveksen markkinointitiimille. Ero on 400 000 euroa ja Tappara pystyy tästä siirtämään 350 000 euroa pelaajabudjettiin eli käytännössä kolmen kovatasoisen vahvistuksen verran. Jos tuo tulotaso yhdistetään Ilveksen juniorityöhön, on syntymässä edellytykset pysyvämpään menestykseen.
Se, miksi Tapparan myyntiorganisaatio on tehokkaampi herättää tietenkin toisenlaisen pohdinnan eli mikä on oikea järjestys joukkuetta kasattaessa suhteutettuna organisaation tuloihin? Tapparan paletti oli melko valmis jo huhtikuussa ja täten varmasti joukkueen markkinointi huomattavasti helpompaa. Pelkona voi olla, että kestää aikansa ennen kuin menobudjetti saadaan tuloilla katettua. Ja jos kausi ei etene suunnitelmien mukaan, niin menopuolta joudutaan mahdollisesti rukkaamaan. Ilveksen markkinointitiimi on varmasti joutunut enemmän myymään mielikuvaa. Kun X ja Y saapuvat on meillä kilpailukykyinen joukkue. Varovaisuustaktiikka minimoi riskiä ja jos hankinnat onnistuvat nappiin ja joukkue alkaa menestyä, niin tulopuoli saattaa nousta hyvinkin yli budjetoidun.
Tietenkin itse kannatan paletin rakentamista ajoissa kuntoon. Myyntipuolen pitäisi tällöin olla helpompaa, mutta erityisesti valmentajan tehtävä helpottuu huomattavasti siitä, että joukkue on lähes valmis hyvissä ajoin.