Re: Re: Kellosta
Viestin lähetti chewmeister
No sehän on hienoa että joku näkee sentään sm-liigan nykykiekon vielä viihteenä ainakin dramatiikkaa tuomarit eniten tuovat peliin ja näitä ratkovat ja opiskelijana en viitsisi tuhlata edes 7€:a tällä hetkellä minkään sm-liiga ottelun katsomiseen en edes finaalien tämän tasoisella tuomari toiminnalla jotain on kyllä tapahduttava ensi kaudeksi ja minusta ilman kahta päätuomaria homma ei toimi edelleenkään ja videotarkistuksiin pitäisi tulla muutoksia ehkä siellä sitten herätään kun finaali ratkeaa johonkin karkeaan tuomarivirheeseen mutta kausi saisi ainakin arvoisensa päätöksen =)
Juups. Alkuun täytyy hyvin yleisellä tasolla, yksinkertaistaen sanoa, että liigajääkiekko on yleismaailmallisesti (siis myös NHL) varsin puisevaa hurjastelua, jossa kontrolli on vähäistä ja sommitelmat harvinaisia. Suuret persoonat puuttuvat tai elävät hihnassa kuin naapurin koira. Tämä ei kuitenkaan ole yksin SM-liigan tai tuomarien vika. Vastuu jakautuu tasaisemmin.
Onneksi kuitenkin jokainen uusi ottelu on oma erillinen tapahtumansa.
Jääkiekon tasosta on mielestäni aivan oikein puhua ja keskustella, mutta liian usein kuulee pelin tasoon kohdistuvaa arvostelua ihmisiltä, jotka käyvät katsomassa muutaman hassun pelin kaudessa (HUOM! ei kohdistu kehenkään tässä ketjussa). Erityisesti SM-liigan arvostelusta on tullut trendi, jonka taakse on helppoa linnoittautua. Aina on helppoa todeta, että "kaikki on paskaa!" ja "tehkää pelille jotakin".
Kaiken ankeuden, ahdistuksen ja puisevuuden keskellä olen kuitenkin saanut jo kolme kertaa peräkkäin (Tappara, TPS ja Kärpät) hyvän katsojakokemuksen. Olen aidosti viihtynyt katsomossa. Olen odottanut ostamaltani palvelulta hyvää kamppailua "sivumausteineen", yritystä, maaleja sekä aaltoilevia tunteita. Kaikkea tätä olen myös saanut. En ole odottanutkaan, että olisin nähnyt SM-liigan runkosarjassa maailman kaikkien aikojen kovatasoisinta ottelua.
Huonoja kokemuksia on tälläkin kaudella tottakai tullut kerättyä hyvinkin paljon, mutta onhan niitä huonoja elokuviakin saatika sitten teatteriesityksiä. Se minkä toinen kokee huonona, saattaa toiselle olla hyvä. Jääkiekkohan on lajina varsin vauhdikas ja jokaiseen otteluun sisältyy paljon vaiheita, joista eri osapuolet ovat omaa, "oikeaa" mieltään. Juuri tässä kiteytyykin mielestäni yksi lajin mausteista. Kiekko herättää "huonoimmillaankin ollessaan" tunteita ja se on ainoastaan oikein.
Surullista on ollut se, miten jokunen vuosi sitten "lähes kaikki" hyppäsivät mukaan jääkiekkojunaan, jossa liputettiin maailmaa isommilla lipuilla kapeiden kaukaloiden, isojen ja nopeiden pelaajien, vauhtipelin korostamisen, "vaihtoehtotaidon" yms. puolesta. Nyt kun aikuisten pelit ovat lähes poikkeuksetta ja globaalisti tätä samaa "modernia" jääkiekkoa, on jääkiekko yht'äkkiä valtaosan mielestä väritöntä massaa, jossa kahvataan ja ruiskitaan. Nyt sitten kaivataan takaisin kultaisia vuosikymmeniä, jotka eivät enää palaa - kalenterissa, eikä pelityylissä. Tapparan kotipeleistäkin tuttua virttä lainatakseni voisi tässä välissä todeta että "Sitä saa mitä tilaa".
edit: jotain säätöä. :)