Seuraava kirjoitukseni on typerä, koska se on vastaus toiselle palstalla vellovaan keskusteluun tekemisistäni ja niiden todenperäisyydestä. Kertomukseni vuoden 2010 osakeannista osaltani pitää paikkansa. Olin noin 15 hengen eturyhmässä mukana "osakeannissa". Sana osakeanti hipsuissa sen vuoksi, että nämä kierrokset käytiin läpi ennen virallista osakeantia. Tuossa eturyhmässä oli mukana tunnettuja varakkaita tamperelaisia (mm. ex-pelaajia ja yrittäjiä/vaikuttajia). Käytän sanaa eturyhmä, sillä tarkoituksena oli, että, jos Vinnien luopuminen olisi osoittautunut todelliseksi ja hinta olisi ollut järkevä, niin tämän porukan tehtävänä olisi ollut tuoda mukaan myös muita varakkaita Ilves-henkilöitä. Jottei kuulosta rehvakkaalta, niin itse olin ns. pikkukala ja olin valmis sijoittamaan vain n. 10-20 000 euroa. Jo tuossa eturyhmässä oli useita henkilöitä, jotka olisivat pystyneet ostamaan yksikseen koko osakekannan vaarantamatta omaa talouttaan. Tämän vuoksi on hieman hävettänyt, että näitä arvostettuja herrasmiehiä on leimattu persaukisiksi. Tietenkin esimerkiksi Warren Buffetin näkökulmasta nämä ovat persaukisia. Ilveksen toimistolla Buffettia ei ole ja siksi ivaava sävy potentiaalisia ostajia kohtaan on ihmetyttänyt.
Hanke ei suinkaan yksistään kariutunut siihen, että Vinnien lähipiiriin kuulunut möläytti tietämättään minulle, että Vinnien klaani tulee huolehtimaan siitä, ettei heidän yhteisomistus tule valumaan alle 50%:n. Omalta osaltani tuo oli showstopper ja olen tuosta möläytyksestä kiitollinen. Rahani olisi siis mennyt taivaan tuuliin. En itse tuon jälkeen lähtenyt houkuttelemaan omia kontaktejani. Pääosin hanke kariutui siihen, että Vinnien asettama myyntihinta oli täysin järjetön. Koska porukassamme oli myös kokeneita yritysostajia, jotka osaavat laskea yrityksen myyntiarvon, niin neuvottelut olivat lyhyet. Taloudellisesta kaaoksesta ja urheilullisesta menestymättömyydestä huolimatta Vinnie arvoitti Ilveksen SM-liigan arvokkaimpien kastiin.
Mielestäni menneet vuodet ovat osoittaneet näkemyksemme oikeaksi. Ja Ilves-Hockey Oy:n arvo on laskenut olemattomiin. Tosin vieläkin Vinnie arvoitti Ilveksen noin 2,5 miljoonan euron arvoiseksi, jossa on suurin piirtein saman verran ylihintaa. En pidä aivan sattumana, että nyt viimeisellä kerralla syyllistyttiin useampiin osakeantirikkomuksiin ja kas kummaa, mikä oli lopputulos. Vinnie omistaa edelleen 50,15%. Hallituksen päätehtävänä oli saada Vinnien omistus alle puoleen ja kahden vuoden "ponnisteluiden" jälkeen päädyttiin tähän. Meitä ei tuolloin 2010 viety kuin pässiä narussa, mutta sen jälkeen muutamaa on onnistuttu roikottomaan pidempään siinä uskossa, että Vinnie myy.
Itse en siedä epärehellisyyttä. Rahamiehet puolestaan harvemmin antavat kusettaa itseään samalta taholta useampaan kertaan. Sen vuoksi itse olen hyvin pessimistinen, että onko todellisia - Ilveksen kannalta hyviä - ostajakandidaatteja enää. Pirkanmaa on liian pieni piiri kusetuksiin. New Yorkissa puolestaan riittää kaistaa. Ilves voi vielä mennä kaupaksi, mutta se jää nähtäväksi onko ostaja Ilveksen kannalta se paras mahdollinen. Olisimmeko me sitten olleet? Sitä emme ikinä saa tietää. Itse tietenkin uskon, että kun omistajuus olisi jakautunut useammallekin rahamiehelle ja joukossa olisi ollut kovan luokan jääkiekkotietämystä, niin hallitukseen olisi saatu huomattavasti demokraattisempi porukka ja jo sille tasolle lajitietämystä.
Pahoittelen, että kirjoitin vastineeni toisen palstan kirjoituksiin. Koska asia liittyi talouteen, niin kirjoitin sen tähän. On tietenkin omalla tavalla imartelevaa, että kirjoitukseni aiheuttavat keskustelua. Tuolta arkistosta voi todentaa, että onko ennusteeni reilun 10-vuoden ajalta menneet pahasti pieleen tai olenko julkaissut tekaistuja talous- tai osakeantilukuja. Näin 2015 melkein toteaisin, että ennustukseni ja kirjoitukseni ovat olleet jopa osittain liian pehmeitä toteutumaan verrattuna. En silloin aikoinani voinut edes maalata ajatusta, että olisimme tiheään tahtiin jumboja taistellen Mestis-karsinnoissa tai, että kumulatiiviset tappiot yltäisivät pitkälti yli 3 millin.
Tämä tästä.