Tuossa ylempänä otettiin pariin muuhun kiinni, ja itse jatkan tästä.
Jos nyt vaikka muistelee Lukkoa ja Tapparaa, eli kolmea viimeisintä mestaria, niin nämä joukkueethan voittivat nimenomaan tuolla kiekonhallinnalla mestaruudet. Jos tuo pelityyli on suhteellisen helppo kastroida isojen poikien peleissä, niin ainakaan kolmena viime keväänä ei voittojen perusteella kukaan ole siinä onnistunut. Eihän se tosiaan pelkkää kulmarallia Lukolla ja Tapparalla ollut, mutta kyllä mulla ainakin muistikuvat molempien kannattajien turhautumisista oli "kulmiin ajautumisesta". Itse en väitä tietäväni pelitavoista kovinkaan paljon, mutta väitän muistavani, että Lukko ja Tappara aika paljon panostivat nimenomaan pitkiin pyörit yksiin hyökkäyspäässä ja väsyttivät vastustajan viisikkoa. Eihän tuo tietenkään aina toimi ja silloin itsekin turhautuu, mutta olen ollut havaitsevinani samanlaisia merkkejä Ilveksen pelissä. Myrrän aikana tuollaiset pitkät pyöritykset olivat harviasempia omien muistikuvien mukaan ja niitä saatiin luotua lähinnä ylivoimilla. 5v5 pelissä niitä ei mielestäni hirveästi ollut.
Kyllähän viime keväänä hävittiin Pelicansille siksi, että meidän pelaajien pääkoppa ei kestänyt, maalinteko sakkasi, Bartosak pelasi erinomaisen sarjan ja vielä toisen kerran pääkoppa ei kestänyt. Sikäli, kun tilastoja on uskominen Ilves vei valtaosaa välieräpeleistä ja esimerkiksi monen ottelun alku oli aika kovaa pyöritystä Pelicansin alueella. Kun maaleja ei tullut ja Pelicans teki ensimmäisestä, tai toisesta paikastaan maalin, kasvoi Ilveksen pelaajien selkään joku esihistoriallinen gorilla ja vedot hyvistäkin paikoista menivät plekseihin, tolppiin ja suoraan Bartosakin logoon. Eikä minun mielestäni viime kevään Ilves pelannut samalla lailla, mitä tämän syksyn Ilves on pelannut.
Joo totta, että kiekkokontrollia on ollut.
Mutta sitten taas Tappara on osannut viime kausina siitä kontrollista huolimatta rakentaa hyökkäyspään pelitavan niin, ettei yhtä vetoa/tekopaikkaa kohti nysvätä kulmassa ränni jätönjätönjätönjättöpakkipakkiränni kolmea minuuttia. Vaan nimenomaan kun käytössä on ollut yksilötaitoa niin sitä on hyödynnetty pelinrakentamisessa ENEMMÄN kuin sitä myskäämistä.
Tämä nyt muutenkin ollut koko ajan oma pointtini, en tiedä miksi toverit nyt lähditte viemään ihan mutkat suoriksi kirjoituksestani.
Täällä heti porukka alkoi pätemään tekopaikkojen laadusta tai inisemään kuinka "vauhtikiekko nyt ei ainakaan toimi".
Jos meikäläinen tuo pointin esiin ettei yhtä vetoa kohti pyörittäisi aivotonta myskihärkä kulmanysvää paria minuuttia putkeen, se EI tarkoita sitä että minun mielestäni täytyisi siirtyä toiseen ääripäähän eli että mentäisiin ylikontrollista heti johonkin yli-hurlumhei vauhtariin. Ei, tämä ei todellakaan ollut pointti ja en tiedä sitten halusiko ihmiset tahallaan ymmärtää väärin. Mutta pientä pirteää muutosta vain olisi kiva nähdä.
Tekopaikkojen laatuun en sitten kommentoi hirveästi. Jokainen nyt varmaan tajuaa, että ei se tekopaikkojen laatu nyt ainakaan laske jos kiekolliset virtuoosit saisi vähän enemmän hyödyntää yksilötaitojaan kuin tämän hetken laitamyskäyksessä. Tämä toki vain oma mielipiteeni. :D
Pointti ja se mitä enemmän haluaisin nähdä on juuri se, että hyödynnettäisi yksilötaitoa sekä maaliruiskun vainuja kun näitä asioita joukkueesta kerrankin kiva määrä löytyy.
Tavallaan siis niin, että voitaisi pelata suht tämänhetkistä kiekkoa, mutta hyödynnettäisi myös sitä pelintekotaitoa jne eikä aina pyörittäisi yhtä vetoa kohden laitanysvää erittäin pitkän aikaa.
Mutta hyviä pointteja ja pohdintoja tuli kyllä tovereilta, kiitos siitä. Tavoitteena olikin hyvää keskustelua saada aikaiseksi.
Toivotaan, että pelityylissä ipa ja pendo löytää sen kultaisen keskitien, jolla kannua keväällä nostettaisiin. Tällä kaudella siihen olisi paras sauma ikinä.
Ja turha tässä tietysti panikoida liikaa tietyistä asioista tässä vaiheessa, keväällähän tää liiga ratkaistaan;)