Vähän erikoinen haku, mutta toisaalta itse ymmärrän sitä, kunhan pitää lähtökohdat mielessä.
Ymmärtämisen lähtökohdaksi otan itse Sami Hirvosen haastattelun huhtikuulta (
Sami Hirvonen palasi kotiin | ILVES.COM)
Haastattelussa Hire toteaa:
"Yksi suuri linjaus on siinä, että haluamme pelajia jotka ovat valmiita sitoutumaan päivittäiseen työntekoon ja urheilijana olemiseen ja elämiseen ja sitä kautta pyrimme kehittämään sekä yksilöitä että joukkueen pelaamista. Korostamme tässäkin pelaajien omaa vastuuta, sillä valmentajat yksin eivät tee pelaajista ja sitä kautta joukkueesta parempia, vaan se vaatii paljon myös pelaajilta itseltää. Optimitilanteessa joukkueen iskukyky kasvaa koko ajan joukkueen sisältä."
"Suurin kehittämisen aihe (oma huomatus: junioreilla) on kuitenkin tavoitteellisuudessa mennä urheilijoina eteenpäin, jossa Tampereella ollaan jäljessä esimerkiksi Kuopiota, jossa seurasin paikallisia junioreita."
"...haluamme luoda pelaajille selkeän kuvan siitä mitä toimiminen tässä joukkueessa tarkoittaa ja mikä meidän vaatimustasomme on."
Itse tulkitsen Forsbergin mukaantuloa näiden kommenttien läpi. Sekä sen faktan, että joukkueessa taitaa olla junnujen lisäksi 6-7 jäälle pääsevää pakkia, jotka Ilveksessä ensi kauden pelaavat. Forsbergin try outilla saadaan pelaajille konkreettinen muistutus siitä, että tekemisen tason on säilyttävä myös silloin, kun rinki on kapeahko. Tason säilyminen kesän peruskuntokaudella on vieläpä kehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Ilveksellä on liian monta esimerkkiä kehityksen pysähtymisestä junnuvuosien lopulla.
Ymmärrän hyvin, jos valmennus haluaa korostaa vaatimustasoa nimenomaan kilpailun tuomisen kautta, vaikka toki aina räyhätäkin voisi.
Forsberg lienee asenteeltaan hyvä pelaaja kilpailun tuontiin ja voi parhaillaan potkia jonkun nuoren pakkimme tekemään töitä vähän kovemmin. Jos näin käy, try out on jo sillä perusteltu. Toki aina parempi, jos hankinta napsahtaa kunnolla kohdilleen ja saadaan liigapeluri.