Omaan silmään Soini kuuluisi pelaavaan seitsikkoon ja liipaisimella osastolle rotaatio/KooVee olisi Jurmo. Paria hyvää vaihtoa seuraa Jurmolla usein pitkä "pimeämpi" jakso peliin ja pelisilmän vaillinaisuus iskee omaan silmään esiin hyökkäyspäässä. Helppoja siirtoja ei joko halua, tai näe tehdä. Muutamat tilanteet, missä Jurmo on ollut kiekossa viivan päällä ja vieressä pakkipari huutaa syöttöä ovat kuivuneet kasaan, kun Jurmo on yrittänyt lähteä joko kuskaamaan kiekkoa syvään, tai yrittämään jotain ihan muuta, jolloin kiekko on sotkeutunut omiin jalkoihin. Puolustuspäässä Soini on mielestäni myös ollut edellä pelisilmänsä ja lajitaitojen puolesta, fyysisyydessä toki häviää Jurmolle.
Vastapainona sanon kuitenkin Jurmo-kritiikille, että onhan sitä luistelua ja liukua ilo katsella. Jurmolla, kun flow-tila iskee päälle ja lähtee omista nostamaan jalalla kyllä sieltä hienosti hyökkäysalueelle tullaan. Joskus tuossa vaan tuo pelisilmättömyys näkyy, eikä osaa luopua kiekosta ajoissa. Ei tarvitsisi kuin hieman parantaa tuota kiekon luopumista/lainaamista joukkuekavereille niin Jurmosta saataisiin lancasterimainen välihyökkääjä, ainakin vastahyökkäyksiin.
Soinin uraa ja kehitystä katsomalla paras ratkaisu hänelle olisi kuitenkin KooVee isoilla ja monipuolisilla minuuteilla, sen sijaan että pelaisi seiskapakin minuutteja vailla erikoistilanteita Ilveksen mukana. Jos Jurmolla kevätkausi on samanlaista menoa kuin nyt ja Soini ottaa kehitysaskeleita KooVeessa, pitäisi Soini nostaa Jurmon tilalle kevääksi ja Jurmo katsomoon ja rotaatioon pudotuspelien ajaksi.
Toni Rajalahan on lupaillut palaavansa Ilvekseen "ennen kun on liian myöhäistä". Tuli mietittyä kun aikanaan täksi kaudeksi teki vielä Bieliin jatkoa, että näinköhän on jo myöhäistä kaudelle 24-25, mutta huoli näyttäisi viime aikaisilla otteilla turhalta. On edelleen varmasti kova, mutta sen paluun on tapahduttava kyllä ensi kaudeksi.
Siinä saakin Tillu suorittaa kunnon ykkössentterin Suomi - Rajala laituriparin väliin.
Hieman kyllä itse vierastan ajatusta, että paluun olisi tapahduttava ensi kaudelle, tai ei sitten ollenkaan, vaikka et nyt suoraan näin sanonutkaan. Onhan Rajalalla luistelu ehdottomasti vahvuus ja fyysiset rajat tulevat jossain vaiheessa vastaan, mutta eihän nyt kahden vuoden päästä 34-vuotias missään nimessä ikäloppu kiekkoilija ole. Rajalalla on kuitenkin tuon jalan ja luistelun lisäksi erinomaiset pelitaidot, eikä esimerkiksi viime kaudella uransa päättäneelle Kristian Kuuselalle (40vee) häviä pätkääkään taidollisesti, pikemminkin päinvastoin.
Itse olen asennoitunut inhorealistisesti siihen, että Rajala tekee vielä vuoden, tai kahden jatkot Sveitsiin ja tulee sitten Ilvekseen päättämään uransa 2-3 ketjun laiturina. Tai sitten pelaa uransa päätökseen Sveitsissä. Ilolla tervehtisin paluuta jo ensi kaudeksi, kuten varmasti kaikki, olisi Liigaan ehdottomasti TOP3-laitureita.
Toni Rajala on kertonut ainakin minulle palaavansa Ilvekseen kun lapsensa aloittavat koulun. Tämä olisi ensi kaudella.
Edelleen olisi kovaa valuuttaa.
Onhan näitä puheita tosiaan ollut ihan julkisuutta myöden, että Rajala haluaa vielä Ilvekseen palata. Itse muistan kuitenkin esimerkiksi Perttu Lindgrenin, kenen piti palata Suomeen (ei välttämättä Ilvekseen) jo muutama vuosi ennen ennenaikaista uransa päätöstä. Pertulla oli tontti jo valmiina ollut pitkään Itä-Tampereella lapsiystävällisellä alueella, mutta Sveitsin houkutukset veivät mukanaan ja ilmeisesti jäivät Sveitsiin perheineen asumaan. Ymmärrän kyllä hyvin miksi, kun luki muutama vuosi sitten sen Pertusta tehdyn jutun Jatkoajasta, ei tuollaisesta ympäristöstä ja maisemista moni pääse nauttimaan.