Ilveksen joukkueen rakennus kaudelle 2024–2025

  • 134 355
  • 694

Mary Mackey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei taida olla tuota mahdollisuutta, sillä konserniavustuksen käyttäminen verotuksessa eduksi vaatisi käsittääkseni paljon suurempaa omistusosuutta, kuin Ilves-Hockeylla nyt on. Ilves Edustus on myös tehnyt sen verran tappiota edellisellä ja huhtikuussa päättyneellä tilikaudella, että ei ole mitään vaaraa joutua maksamaan veroa, vaikka kuluva tilikausi päätyisikin voitolle.

Konserniavustus ei ole käytettävissä, koska se vaatisi vähintään 90% omistusosuuden.

Ilves Edustus Oy:n vanhat tappiot ovat käytettävissä, jos yhtiö hakee verottajalta poikkeuslupaa. Tämä siksi, että Edustuksen omistus muuttui yli 50-prosenttisesti. Yleensä lupa myönnetään, jos sille on liiketaloudellinen peruste. Ja viimeisen tappion osaltahan lupaa ei edes tarvita, koska omistusosuuden muutos tapahtui tilikauden aikana.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Minä en ole kyseinen nimimerkki, mutta olen samaa mieltä siitä, että jalkapalloon ei olisi pitänyt sijoittaa. Suomessa jalkapalloon sijoittaminen on keskimäärin todella huonoa bisnestä. Maailmalla se voi olla hyvääkin bisnestä, mutta Suomessa vain HJK tekee jalkapallolla myös kunnolla rahaa. Olisin ennemmin sijoittanut vaikka pörssiosakkeisiin. Tässä on nyt erinomainen mahdollisuus pilata hyvin alkanut jääkiekko-Ilveksen nousu.

Toivon toki, että jalkapallon Ilves nousee yhdeksi Euroopan huippujoukkueeksi ja rahaa virtaa ovista ja ikkunoista. En pidä sitä kuitenkaan todennäköisenä, enkä pidä, että rakastamani seuran tulevaisuutta riskeerataan. Toivottavasti olen pahasti väärässä, kun tähän nyt on sitouduttu.

Ei Ilveksen tarvitse olla mikään Euroopan huippujoukkue, että rahaa tulee rekkalasteittain verrattuna kumilätkän läpsimiseen. Tarvitsee olla vain kärkijoukkueita Suomessa, että hyvällä pelillä pääsee rahapatojen ääreen Euroopassa. Siihen pari pelaajamyyntiä silloin tällöin, niin avot.
 

Myrvold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei Ilveksen tarvitse olla mikään Euroopan huippujoukkue, että rahaa tulee rekkalasteittain verrattuna kumilätkän läpsimiseen. Tarvitsee olla vain kärkijoukkueita Suomessa, että hyvällä pelillä pääsee rahapatojen ääreen Euroopassa. Siihen pari pelaajamyyntiä silloin tällöin, niin avot.
HJK on ainoa suomalainen joukkue joka pärjää taloudellisesti ja sen eteen on tehty töitä ja pitkään. KuPS nyt ollut aika useasti siellä Euroopassa ja tulos on ollut katastrofaalista. Toki ei ole suoraan verrattavissa Ilvekseen mm. fasiliteettien takia.

Mutta helppoa ei tule olemaan ”rikastuminen” futiksella.

En ota kantaa oliko taloudellisesti järkevää mennä ”saman katon alle” mutta urheiluromanttiseati näen ilmanmuuta hienona asiana.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Ei Ilveksen tarvitse olla mikään Euroopan huippujoukkue, että rahaa tulee rekkalasteittain verrattuna kumilätkän läpsimiseen. Tarvitsee olla vain kärkijoukkueita Suomessa, että hyvällä pelillä pääsee rahapatojen ääreen Euroopassa. Siihen pari pelaajamyyntiä silloin tällöin, niin avot.
No ehkä tuo Euroopan kärkijoukkue oli ylimitoitetusti sanottu. Suomessa kärkijoukkueita viime vuosina ovat olleet mm. Honka, SJK ja Kups. Toivottavasti Ilveksessä tehdään jotain erittäin paljon paremmin. Nuo edellä mainitut ei oikeastaan ole olleet hyvästä jalkapallomenestyksestä ja pelaajamyynneistä huolimatta kultakaivoksia.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että tamperelaiset jalkapallon ystävät saa viihdettä kesäänsä, mutta minulle sillä ei ole niin väliksi. En siis saa lisäarvoa sijoituksesta, jos se ei ihan aidosti tuota rahaa jääkiekolle. Sijoituksen tulisi tuottaa yli 8 % per vuosi, silloin se tuottaa enemmän kuin pörssiosakkeet keskimäärin per vuosi. Riskiä tässä on kuitenkin enemmän, koska pörssissä voi hajauttaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei Ilveksen tarvitse olla mikään Euroopan huippujoukkue, että rahaa tulee rekkalasteittain verrattuna kumilätkän läpsimiseen. Tarvitsee olla vain kärkijoukkueita Suomessa, että hyvällä pelillä pääsee rahapatojen ääreen Euroopassa. Siihen pari pelaajamyyntiä silloin tällöin, niin avot.
Näin teoriassa. Käytännössä ainoastaan HJK on taloudellisesti kannattava, muut kärkijoukkueet elävät sugar daddyn rahoilla. Ja edes se HJK ei ole juuri jotain Porin Ässiä kummempi. Eli nämä haaveilut voi kuopata heti, ainakin jälkien perusteella.

Jalkapallo on ihan ok, mutta sen sotkeminen Liiga Ilveksen kanssa oli minusta virhe ja aivan tarpeeton riski. Tietty tähän näkemykseen vaikuttaa se, että jalkapallokatsomossa minut voi nähdä TamUn pelissä ja mitään Ilves 365 elämystä en todellakaan kaivannut.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin teoriassa. Käytännössä ainoastaan HJK on taloudellisesti kannattava, muut kärkijoukkueet elävät sugar daddyn rahoilla. Ja edes se HJK ei ole juuri jotain Porin Ässiä kummempi. Eli nämä haaveilut voi kuopata heti, ainakin jälkien perusteella.

Jalkapallo on ihan ok, mutta sen sotkeminen Liiga Ilveksen kanssa oli minusta virhe ja aivan tarpeeton riski. Tietty tähän näkemykseen vaikuttaa se, että jalkapallokatsomossa minut voi nähdä TamUn pelissä ja mitään Ilves 365 elämystä en todellakaan kaivannut.
Mouhijärvellä on aina tilaa. Ei jaksa trollia ruokkia enempää.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomessa vain HJK tekee jalkapallolla myös kunnolla rahaa
Totta. Pelaavat isossa kaupungissa ja kannattajapohja on laaja. Lisäksi stadion on kaupungin, mutta HJK operoi sitä. Jos joku voi tässä maassa päästä vastaavaan asemaan, se on Ilves. Vertailut esim. KuPS:n osalta ovat turhia. Koko homma siellä pyörii puhtaasti omistajan lompakolla, ja sen tietävät kaikki ml. potentiaaliset sponsorit (vrt. TPS kiekkopuolella).
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Totta. Pelaavat isossa kaupungissa ja kannattajapohja on laaja. Lisäksi stadion on kaupungin, mutta HJK operoi sitä. Jos joku voi tässä maassa päästä vastaavaan asemaan, se on Ilves. Vertailut esim. KuPS:n osalta ovat turhia. Koko homma siellä pyörii puhtaasti omistajan lompakolla, ja sen tietävät kaikki ml. potentiaaliset sponsorit (vrt. TPS kiekkopuolella).
Olen kyllä siitä samaa mieltä, että ei se täysin mahdotonta ole, että Ilves on uusi HJK. Mutta riskiä tässä kyllä riittää, että vähän hirvittää. Ja joka vuosi voi olla vain yksi joukkue, joka karsii mestareiden liigaan. Tulisi siis myös voittaa HJK tasaisin väliajoin ja heillä on hyvä etumatka.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen kyllä siitä samaa mieltä, että ei se täysin mahdotonta ole, että Ilves on uusi HJK. Mutta riskiä tässä kyllä riittää, että vähän hirvittää. Ja joka vuosi voi olla vain yksi joukkue, joka karsii mestareiden liigaan. Tulisi siis myös voittaa HJK tasaisin väliajoin ja heillä on hyvä etumatka.
Ei tarvitse vaikka toki toivotaan näin. Tänä vuonna tulee kaikkineen yli miljoona euroa kassaan näistä europeleistä. Ei tule joka vuosi. Se on todennäköistä. Hyvällä työllä myös pelaajamyynneistä voi tulla merkitttävä summa kassaan. Uskon myös vaikka näitä tuloja ei tulisikaan säännöllisesti, Ilves pystyy toimimaan Tammelassa taloudellisesti positiivisella tasolla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onhan mahtava tilanne, jos Ilves on Suomen huipulla jalkapallossa ja jääkiekossa. Jalkapallon menestys varmasti luo nostetta myös jääkiekkoon esim. yritysmyynnin nousulla, jossa paikalliskilpailija on vielä kaukana edellä. Ehkäpä jääkiekko ei tule saamaan välitöntä kassavirtaa jalkapallon puolelta (ellei ole kriisi päällä), mutta välilliset vaikutukset tulevat olemaan merkittävät?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Suomessa jalkapalloon sijoittaminen on keskimäärin todella huonoa bisnestä.

Suomessa jääkiekkoon sijoittaminen on keskimäärin todella huonoa bisnestä. Täysillä katsomoilla tehdään tappiota ja mestarikin negatiivisen tuloksen... Ja nämä hifkit ja tapparat operoi lajin maksimaalisissa tuotto-odotuksissa ja siksi sivubisneksiä viritellään joka puolella Suomea

En siis saa lisäarvoa sijoituksesta, jos se ei ihan aidosti tuota rahaa jääkiekolle.

Eli mittaat kaiken rahassa?

Arvonlisäystä voi tuottaa muutenkin kuin rahassa, kun puhutaan urheiluviihdebisneksestä. Tässä sitä tuotetaan rakentamalla isompaa faniyhteisöä, olemalla mediassa ympäri vuoden jolloin Logo on esillä kokoajan. Hyödynnetään myös Suomen isointa harrastajalajia sen isoimman harrastajaseuran kautta, jolla tavotetaan sen kiakkoilvesperheen ulkopuolistakin sakkia, niin yhteisöön kuin yhteistyökumppaneihin.

..kaikki arvonlisäys ei ole euroja
 

Iitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Koovee, Hifk
Uskon myös vaikka näitä tuloja ei tulisikaan säännöllisesti, Ilves pystyy toimimaan Tammelassa taloudellisesti positiivisella tasolla.

Tämähän näyttää tällä hetkellä aivan selviölle.

Tästä kaudesta opit mukaan ja kasvanut brändiarvo. Toimintaa vasta opetellaan ja tehostuu kyllä kokoajan. Ei tarvita europelejä eikä pelaajamyyntejä. Ei tarvita tämän kauden yleisökeskiarvoakaan. Plusmerkkinen tulos on tehtävissä silti. Muistakaamme, että Tammelan break even on varsin maltillisessa 3500 haarukaassa.
 

Yabada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En siis saa lisäarvoa sijoituksesta, jos se ei ihan aidosti tuota rahaa jääkiekolle. Sijoituksen tulisi tuottaa yli 8 % per vuosi, silloin se tuottaa enemmän kuin pörssiosakkeet keskimäärin per vuosi. Riskiä tässä on kuitenkin enemmän, koska pörssissä voi hajauttaa.
Toivon, että Kiakko-Ipa ei ole kiinnostunut kyttäämään rahaa Pallo-Ipalta kiakon puolelle missään vaiheessa. Itse olen kokenut tämän kiakon ja pallon "yhdistymisen" Ilves-yhteisöä lähentävänä sekä yhdistävänä tekijänä ja koko Ilvestä seurana vahvistavana tekijänä.

Jos kaikki menisi, kuten itse olen päässäni kuvitellut, on Ilveksellä (seurana) Tampereella ensiluokkaiset olosuhteet ensin jalkapallon ja jääkiekon harrastamiseen, ja tulevaisuudessa muiden Ilveksen lajien kuten salibandyn ja futsalin harrastamiseen. Tätä kautta Ilves voisi nousta seurana merkittäväksi tekijäksi koko Euroopassa. Olisi hienoa, jos 20 vuoden sisällä Ilveksellä seisoisi oma harjoituskeskus/Akatemia Tampereella, missä kaikki lajit yhdistyvät. Kunhan ei nyt vaan lähdetä ensitöiksi omaa harjoitushallia jääkiekolle rakentamaan. Tuosta Tappara ja Kaukajärven sentteri aika hyvät esimerkit, miten siinä tulee käymään.

Toivonkin, että korkeammalla johdossa ajatukset ovat ennemmin pitkällä tulevaisuudessa kuin tässä hetkessä, vaikka Pallo-Ipa on tällä hetkellä "edellä aikataulua" Suomen Cupin voiton ja europelien johdosta. Jalo on onneksi puikoissa niin tätä kautta en vauhtisokeuteen usko. Matka kuitenkin on pitkä koko seuralla minun haavekuviini, mutta tällaiset tämänkauden tapaiset yllätykset nytkäyttävät junaa aina vähän nopeampaa kohti seuraavaa pysäkkiä. Tärkeintä olisikin Pallo-Ilveksellä, mitä Kiakko-Ipa on aika hyvin jo tehnyt, on vakiinnuttaa paikka TOP4-joukkueena sarjassa. Tällä kaudella Veikkausliiga on vielä äärettömän tasainen, ainakin vielä, ja paikka ensi kauden europeleissä ei missään nimessä ole selvä.

Ja edes se HJK ei ole juuri jotain Porin Ässiä kummempi.
Tämä on melkoista HJK:n aliarviointia, mitään Ässiltä poisottamatta. HJK:n parin edellisen kauden tulosten perusteella HJK on aikalailla samassa sarjassa Ilveksen ja Tapparan kanssa.
 

Milvus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere
Tampere on vetovoimakaupunki, imee muuttovoittoa ja äänestetään kerta toisensa jälkeen maan suosituimmaksi asuinpaikaksi erilaisissa äänestyksissä.

Lisää lihaksia kaikenlaiseen keltavihreään hegemoniaan on mahdollista saada, mutta jääkiekkopuolella kehitystä hidastaa suhdanneherkkä ison hallin kulurasite ja paisuva pakollinen henkilöstökulujen kasvu.

Mahdotonta nähdä muutaman tulevan vuoden jaksossa jalkapallopuolen rasitetta konsernin tilinpäätöksessä.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Eli mittaat kaiken rahassa?

Arvonlisäystä voi tuottaa muutenkin kuin rahassa, kun puhutaan urheiluviihdebisneksestä. Tässä sitä tuotetaan rakentamalla isompaa faniyhteisöä, olemalla mediassa ympäri vuoden jolloin Logo on esillä kokoajan. Hyödynnetään myös Suomen isointa harrastajalajia sen isoimman harrastajaseuran kautta, jolla tavotetaan sen kiakkoilvesperheen ulkopuolistakin sakkia, niin yhteisöön kuin yhteistyökumppaneihin.

..kaikki arvonlisäys ei ole euroja
En mittaa kaikkea rahassa, mutta minulle ei tuota mitään lisäarvoa onko jalkapallo-Ilvestä vai ei. Se ei tuo minulle mitään isompaa Ilves-sidettä eikä mitään muutakaan. Pitkässä juoksussa Ilves pärjää jääkiekossa, jos talous on kunnossa ja en ole vakuuttunut, että tämä sijoitus talouden tilannetta parantaa vaan enemmän päinvastoin.

Katsotaan 10 vuoden päästä, onko tässä ollut mitään järkeä vai ei. Ehkä tässä on bisnes onnistunut ja Ilves on Suomen taloudellisesti menestynein seura molemmissa peleissä ja kaikilla on kivaa. Tai sitten Ilveksen jalkapalloon on pumpattu rahaa sisään kun europelit onkin mennyt penkin alle ja jääkiekko-Ilveksen budjetti on tämän vuoksi häntäpäässä. Minä kuitenkin olisin ottanut tuon 8 % vuosituoton ja Ilveksen jalkapallo olisi voinut luoda oman onnensa, jos se on kultakaivos.

Olen jo monesti sanonut, toivon vain hyvää Ilves-jalkapallolle vaikka se ei minua kiinnostakaan. Nythän on oikeastaan pakkokin, kun muuten voi olla myös oma jääkiekkojoukkue pulassa. Vähän kuin olisi lainannut kaverille oman Ferrarin ja huomaat facesta, että sen juuri kortin saanut poika on julkaissut kuvan, jossa ajaa sillä Ferrarilla hiekkatiellä.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Jos kaikki menisi, kuten itse olen päässäni kuvitellut, on Ilveksellä (seurana) Tampereella ensiluokkaiset olosuhteet ensin jalkapallon ja jääkiekon harrastamiseen, ja tulevaisuudessa muiden Ilveksen lajien kuten salibandyn ja futsalin harrastamiseen. Tätä kautta Ilves voisi nousta seurana merkittäväksi tekijäksi koko Euroopassa. Olisi hienoa, jos 20 vuoden sisällä Ilveksellä seisoisi oma harjoituskeskus/Akatemia Tampereella, missä kaikki lajit yhdistyvät. Kunhan ei nyt vaan lähdetä ensitöiksi omaa harjoitushallia jääkiekolle rakentamaan. Tuosta Tappara ja Kaukajärven sentteri aika hyvät esimerkit, miten siinä tulee käymään.

Toivonkin, että korkeammalla johdossa ajatukset ovat ennemmin pitkällä tulevaisuudessa kuin tässä hetkessä, vaikka Pallo-Ipa on tällä hetkellä "edellä aikataulua" Suomen Cupin voiton ja europelien johdosta. Jalo on onneksi puikoissa niin tätä kautta en vauhtisokeuteen usko. Matka kuitenkin on pitkä koko seuralla minun haavekuviini, mutta tällaiset tämänkauden tapaiset yllätykset nytkäyttävät junaa aina vähän nopeampaa kohti seuraavaa pysäkkiä. Tärkeintä olisikin Pallo-Ilveksellä, mitä Kiakko-Ipa on aika hyvin jo tehnyt, on vakiinnuttaa paikka TOP4-joukkueena sarjassa. Tällä kaudella Veikkausliiga on vielä äärettömän tasainen, ainakin vielä, ja paikka ensi kauden europeleissä ei missään nimessä ole selvä.
Mikäli tämä toteutuu, olisin äärettömän onnellinen. Myönnän silloin olleeni väärässä oikein kunnolla, kun olen nähnyt tämän kuvion riskinä.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Olkaa hyvä. Kiitos. Anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on melkoista HJK:n aliarviointia, mitään Ässiltä poisottamatta. HJK:n parin edellisen kauden tulosten perusteella HJK on aikalailla samassa sarjassa Ilveksen ja Tapparan kanssa.

Sori, olin väärässä. Vuoden 2023 HJK:n liikevaihto 4,4 miljoonaa jolla tappiota 0,5 miljoonaa. Ollaan siis enemmän jossain Jukurit-luokassa, Ässien liikevaihto onkin jo tuplat tuosta. Klubi syö näitä eurocupien jättipotteja ja luottaa siihen, että niitä tipahtelee tasaisin välein.

En uskalla mennä futisforkan puolelle katsomaan mitä mieltä siellä oltaisiin siitä, että kendojanarit kuolaavat jalkapallon europottien perään. Parempi olisi olla yhteistä Ilves-perhettä mutta rahat pidettäisiin silti erillään.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Totta
Täällä jatkoajan aktiivisessa Ilves-hyrinässä tämä viestitulva sekottaa kaiken ja alkaa häiritsemään.

...Minkähän takia täällä ei käy ketään?

Joka tapauksessa antaa olla. Oli aika simppeli pointti niin jos meni yli hilseen niin en näe mitään syytä jatkaa tätä keskustelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös