Itse olen kausi kaudelta alkanut yhä enemmän kyseenalaistamaan Timo Koskelaa.
Ilveksen rosteri on täynnä pelimiehiä mutta itseä ei vakuuta se joukkueena.
Vakuuttava tasapainoinen kokonaisuus jää aina joltakin tai joiltakin osin vajaaksi.
Työsulkukauden riskinotto, erikoiset ajankohdat valmentajan vaihdolle, useat soppari purut, kevään hajuttomat/värittömät/mauttomat täsmähankinnat ovat luomassa epävarmaa ja päämäärätöntä kuvaa urheilujohtamisesta.
Nyt, alkavalle kaudelle suuri vaihtuvuus ja etenkin ”pehmeys” haisee joukkueesta.
Sentteristö on täysin arvoitus.
Palveen taitoja en epäile hetkeäkään mutta hänestä huokuu oman aikakautensa ”jesse niinimäki”.
Kodytek ja Gregoire eivät tilastollisesti ole ylikylän äijiä ja täysin uudessa liigassa ja pelikulttuurissa. Vielä jos jälkimmäisen kohdalla kysymysmerkin saa laittaa liikkeen riittävyydelle.
Jos Mäntykiveä ollaan palauttamassa keskikaistalle niin onko sekään ollut ykkösvaihtoehto vai ainoastaan merkki epäonnistuneesta sentterin metsästyksestä?
Gunnarsson ja Malek? Itse uskon että mestaruus vaatii liigan top4 veskarin.
Viimekauteen verraten on hurjasti enemmän yksilötasolle kysymysmerkkejä.
Vielä kun yksilöt muodostavat joukkueen, menestyvän joukkueen rakentaminen vain lisää haastetta.
Mielestäni viime syksyn valmentajanvaihdoksen jälkeen joukkue oli Kontiolan.
Joukkue voitti ja hävisi Konnan mukana.
Mennyt kevät kaikkine epämääräisinä muuttujineen tukee tätä pitkälti.
Tuleva kausi mittaa etenkin Koskelan taidot, mutta myös Pennasen johtajuuden ja pelikirjan.
Odotukset on pilvissä, mutta samalla olotila odottavan epävarma.
Mielestäni aika vähän näistä asioista menee Koskelan kontolle. Korona-aikana Ilves pelasi taloudellisesti varman päälle, koska omavaraisuus oli heikolla tasolla.
Venäjän sodan takia tuli Eurooppaan todella paljon ylitarjontaa, eikä Nallille jäänyt tilaa. Uskoisin Ilveksen tehneen palveluksen omalle kasvatille purkamalla sopimuksen, jotta tämä saa peliaikaa. Ja kuka olisi pystynyt ennustamaan Miehon pelillisen romahduksen? Kannattaa Googlata tuo Miehon sopimuksen julkistushetki, silloin tilanne oli erinomainen.
Vaihtuvuushan on mielestäni vain hyvä, lisäksi nyt Pennanen on päässyt valitsemaan itselleen sopivia pelaajia. Myrrän pelikirja oli kolmen käytännössä täyden kauden jälkeen yhden A4:n paksuinen, joten mielestäni vaihto Pennaseen oli hyvä teko. Pelillisesti Ilves oli Pelicansia edellä, mutta maalivahti- ja viimeistelypeli sakkasi, varsinkin jälkimmäinen.
Ensin valitat vaihtuvuudesta, ja sitten nostat Konnan esille. Onko se vaihtuvuus nyt hyvä vai ei? Jos Pennanen saa valita itse haluamiaan pelaajia, silloin ei vastaavaa ongelma pitäisi syntyä, jolloin vaihtuvuushan on vain hyvä?
Mäntykiveä ei aloitusprosentin takia keskellä nähty, kuitenkin ensimmäinen kausi sentterinä oli erinomainen. Nyt jos on saanut lihasta hankittua ja aloituksia petrattua, voi hyvin kilpailla Palveen kanssa ykkössentterin paikasta. Ja jos Palve ei riitä, pitäisikö ykkössentteriin iskeä paljonko rahaa? 300te, 400te vai puoli miljoonaa? Pienemmällä rahalla tuskin ketään järkevää saisi.