Ihmettelyketju

  • 6 346 527
  • 38 748
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Juu ja nyt on vissiin pahin kausilentsuaika vuodesta. Kuinka siitä uutisoidaan? Ei mitenkään muuten kuin että "Koronatestejä tehdään nyt ennätysmäärä" tai "Koronatesteissä ruuhkaa ympäri maata." No eihän toi toki valettakaan ole.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suomessa ei ole vielä kertaakaan tilastoitu tuhatta koronatartuntaa päivässä. Tuota pelätään ja odotetaan paljon. Ihmettelen miksi. Mitä väliä sillä on raportoidaanko uusia tartuntoja 500 vai 1000? Ihan sama se on. Tuosta nelinumeroisesta vaarasta on tehty iso haloo jostain kumman syystä.
No siksi kun 1000 on kaksi kertaa enemmän kuin 500. Ja kun mennään tarpeeksi suuriin lukuihin säännöllisesti, niin vakavia sairastumisia tapahtuu enemmän. Jos raportoiduista sairastuneista 2% joutuu sairaalaan niin 500 ka. johtaa siihen että niitä on päivässä 10 kpl, kun taas 1000 on 20. Jos 10 kpl joutuu päivittäin sairaalaan ja ehkä saman verran pääsee ulos niin homma saattaa pysyä hanskassa ja resurssit kondiksessa. Jos se yhtäkkiä tuplaantuu niin resurssit eivät välttämättä riitäkään.
 

Punamusta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No siksi kun 1000 on kaksi kertaa enemmän kuin 500. Ja kun mennään tarpeeksi suuriin lukuihin säännöllisesti, niin vakavia sairastumisia tapahtuu enemmän. Jos raportoiduista sairastuneista 2% joutuu sairaalaan niin 500 ka. johtaa siihen että niitä on päivässä 10 kpl, kun taas 1000 on 20. Jos 10 kpl joutuu päivittäin sairaalaan ja ehkä saman verran pääsee ulos niin homma saattaa pysyä hanskassa ja resurssit kondiksessa. Jos se yhtäkkiä tuplaantuu niin resurssit eivät välttämättä riitäkään.
Hyvin sanottu, ymmärrän kyllä. Se vaan ettei lukeman 999 muuttuminen tuhanneksi tarkoita vielä mitään katastrofia. Mielestäni liioitellusti pelätty tuota tonnin täyttymistä. Eri asia jos siitä mennään vielä reilusti yli.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hyvin sanottu, ymmärrän kyllä. Se vaan ettei lukeman 999 muuttuminen tuhanneksi tarkoita vielä mitään katastrofia. Mielestäni liioitellusti pelätty tuota tonnin täyttymistä. Eri asia jos siitä mennään vielä reilusti yli.

Psykologiaa. 1000 tuntuu isolta luvulta. Se on nelinumeroinen luku ja tuntuu siksi ajatuksen tasolla isommalta kuin 900. Käänteisesti kauppiaat tykkäävät myydä tavaraa hintaan 99,90 eur eikä 100,00 eur, koska kuluttajan päässä se 99,90 eur tuntuu paljon halvemmalta kuin 100 eur.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
McDonaldsista tuli tänään mukaan muovipillit niiden kammottavien pahvisten sijasta, mutta eikös nämä EU kieltänyt jo aikaa sitten?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Oon vissiin aiemminkin ihmetellyt tätä jossain ketjussa täällä, mutta mikä vittu siinä on että nykyään kun tammat piarasee uusia ihmisiä tähän maailmaan, niin nimeä valitessa ensimmäinen kriteeri on se, että nimipäivää ei saa löytyä kalenterista ja sen pitää olla niin helvetin omituinen että toista samanlaista ei tuu ikinään vastaan? Sitten kun näiden Salatut Elämät -fanien aivokopasta rupee luovuus loppumaan, niin otetaan joku perinteinen nimi, ja lisätään siihen kirjaimia tai sitten poistetaan niitä. Miättikää sitä konfliktia kun kaks mammaa tulee toisiaan vastaan kadulla, rööki huulessa ja persehedelmät hyökkäysvaunuissa. Kohralle kun satutaan niin tottakai kysytään "kohteliaisuuttaan" sen toisen toukan nimee, olettaen tottakai että itte on keksiny niin vitun uniikin nimen ettei sellasta löydy edes Kiribatilta. Tai edes Ruotsista. Sitten kun selviää että molempien kakaraoitten nimet onkin Fraggarohaaajahh, niin siinä on sitten kissatappelu valmis, vaikka Toinen on Mäkinen ja toinen Korhola. Mikä vittu on niin väärin nimissä Matti, Jari, Ari, Jaakko, Vesa, Minna, Sanna, Tiina, Hanna?

edit. Kuulostanko mää viskipäiten vähän yheltä itärajan rokkihemulilta...?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
@Johnny B. Goode olen miettinyt ihan samaa jo aika kauan. Oikeastaan siitä lähtien kun ihan perinteisen suomalaisen sukunimen omaava tuttavaperhe antoi lapselleen kaksi täysin ulkomaista etunimeä. Ei oikein rimmannut.
Nää on varmaan näitä samoja professoreja jotka selittelee jotain piikkilankatatuointejaan sillä että "se kertoo siittä että mä oon tuntenu itteni niinku vangiksi koko elämän ajan, mutta nyt mä oon niinku tosi frii."

"Mä nimesin mun ekan pojan Wlodamystic Aurora Borealis Tenhuseksi, koska mä näin niinku revontulia ja maailma liäkehti sillä hetkellä kun mä tajusin että oon raskaana. Ja sit ohan tää niinku ihan mystistä että niinku elämää syntyy niinku iha vaik niinku bileis, kuhan on niiku siinä jutus täysil kii."
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Johnny B. Goode olen miettinyt ihan samaa jo aika kauan. Oikeastaan siitä lähtien kun ihan perinteisen suomalaisen sukunimen omaava tuttavaperhe antoi lapselleen kaksi täysin ulkomaista etunimeä. Ei oikein rimmannut.

Näiden vanhempien pitäis vähän ajatella omaa taiteilija/hipsterikuplaansa pidemmälle. Jos lapsen nimeksi antaa esim. Freetrikki, niin samalla toiseks nimeks vois antaa Koulukiusattu. Tai voihan hyvin olla, että nää freetrikit yms. metsänusvat ovat kymmenen vuoden päästä ihan nokunimiä ja Jonnet ja Jani-Petterit ovat niitä nimensä johdosta koulukiusattuja.
 
@Johnny B. Goode olen miettinyt ihan samaa jo aika kauan. Oikeastaan siitä lähtien kun ihan perinteisen suomalaisen sukunimen omaava tuttavaperhe antoi lapselleen kaksi täysin ulkomaista etunimeä. Ei oikein rimmannut.
Ja kun kansainvälistä ulottuvuutta haetaan, niin miksi aina noustaan anglosaksisten kielialueiden nimistöön? Tulevaisuus on kuitenkin Aasiassa. Jos minulle tulee vielä lapsi, sen nimi tulee olemaan Qiáng, Xiùyīng, Cho, Priyansh-Yashvi tai Aniruddh. Plussaa on, että sukupuolineutraalisuusvaatimus tulee taklattua samalla kertaa. Ja ilman muuta on aina parempi, jos kaikkia merkkejä ei löydy älypuhelimen näppäimistöltä jos ei lataa siihen erikseen jotakin lisänäppäimistöä Google Playsta.

Intialaistyyppisen nimen saa helposti kun kirjoittaa suomalaisen nimen takaperin. Ja arabialaisen, kun kirjoittaa sen ylösalaisin.

Tämä aihe on muuten sellainen, joka menee tunteisiin. Minulla on lähipiirissä aika paljon lapsia, ja näistä monille vanhemmat ovat yrittäneet antaa vähän yleisestä nimistöstä erottuvan nimen. Lopputulos on, että en muista kenenkään nimeä oikein, ja mielessäni ne ovat kaikki Iina-Amandoja, osalla väliviiva ja osalla ei.

Minulla on Suomen kaikkien aikojen TOP10-listalle mahtuva nimi, jota ei ole koskaan kukaan kuullut huonosti tai ymmärtänyt väärin. Olen ylpeä nimestäni ja kiitollinen vanhemmilleni hyvästä valinnasta. En usko, että menestykseni kansainvälisissä ympyröissä on koskaan ollut kiinni ristimänimestäni.
 
Viimeksi muokattu:

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Hassuinta minusta on, että nuoremman tytön romanialaisella luokkakaverilla on suomalaisempi nimi (Emma) kuin suurimmalla osalla suomalaisista luokkakavereista. Omilla lapsillani sentään ihan perinteiset suomalaiset nimet.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
...uusia ihmisiä tähän maailmaan, niin nimeä valitessa ensimmäinen kriteeri on se, että nimipäivää ei saa löytyä kalenterista ja sen pitää olla niin helvetin omituinen että toista samanlaista ei tuu ikinään vastaan?
Minun lähipiirissä täällä (hitaassa) Hämeessä tilanne on ollut varsin erilainen. Nimet on usein ns. perinteisiä ja osa voisi olla isovanhempieni nimiä. Se on "muotia" nykyään... Nimiä, joita tässä nyt viimeisen viiden vuoden aikana tuttavapiirissäni muistan annetun on ollut...
Väinö, Helmi, Nuutti, Martta, Aino, Lauri, Venla, Senja, Martti, Tuomo, Kaarle, Silja, Toivo, Severi, Juho ja Aaro.

Edit. Sen verran haluan huomauttaa ettei niitä vauvoja pieraista eivätkä ne perseestä tule. Takaisin bilsan tunneille vaan ;-)
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Ihmettelen tässä ihan H. Moilasena. Verkkarit on hukassa. Eivät ole vaatekaapissa, eivät pyykissä eikä missään muuallakaan. Kyllä ne oli mulla vielä eilen aamupäivällä jalassa. WTF?
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Mulla on lapsilla itäblokkiin liittyviä nimiä, sukunimi ollut ainakin joskus yleisimpien joukossa. Natalia ja Marius esimerkkeinä. Muut nimet sitten perinteisiä suomalaisia.

Ja ei, en loukkaannu muiden arvostelusta. Toki naapurustossa ja sukulaisilla sitten ehkä näitä mitä enemmän tarkoitettiin. Jax, Jenilla, Riio, Luis
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Eskimoksi tai Intiaaniksi pukeutuminen on nykyään siis tätä kulttuurista omimista. Onko naiseksi pukeutuminen sitten vielä ok?

Kaverin puolesta kyselen
Täällä se selviää. Laittaudut parhaimpiisi, laitat tänne kuvan ja sitten odotellaan hetki, pian joku palstajeesus tulee sanomaan "tiedä paikkas!" ja sanoo onko se ok vai ei.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Olisi kyllä pitänyt antaa lapsille nimeksi Untuvapilvi Peipponen Richard ja Poppelipuu Siniviiva Jennyfer. Olisi kuule hienot.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Olisi kyllä pitänyt antaa lapsille nimeksi Untuvapilvi Peipponen Richard ja Poppelipuu Siniviiva Jennyfer. Olisi kuule hienot.
Teininä silloinen tyttöystävä haaveili neljästä tytöstä: Ellen, Anna, Aina ja Impi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös