Ihmettelyketju

  • 6 350 029
  • 38 754
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ihmettelin säätilaa jo viikonloppuna
Tässä on reilun viikon aikana ollut kyllä vaihtelua lämpötiloissa. Itsenäisyyspäivänä odottelin bussia ilta kuuden aikoihin ja lämpötila oli napakasti -24°C. Tunnin maaseutuajelun jälkeen 50km pohjoisempana ja edelleen saman Perämeren äärellä: -19°C. Tästä sitten siirretään kello lähemmäs vuorokauden vaihtumista ja mittarissa komeilee -3°C enää.

Eilen pakasti illalla ja tähtitaivas oli komea, mutta aamulla sai nuoskasta värkkäillä muksujen kanssa lumiukkoja.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis hetkinen. Hoksasin etten mä ole vielä syönyt tälle päivälle. Samalla taas ihmetyttää se joidenkin tapa syödä vähän väliä, siis joku kolmen tunnin välein tunkea ruokaa suuhun.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Länsimetro liikennöi (ehkä) kesäkuussa 2017, vajaa vuosi siitä kun vakuuteltiin ja linjat suunniteltiin sen mukaan. Ihmettelen lähinnä vain sitä, että miten tuo tuli hanketta vähänkään seuraavalle muka yllätyksenä?

Oma veikkaus liikenteen aloittamiseen on elokuu, lähes tarkkaan vuosi siitä milloin oli tarkoitus.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Siis hetkinen. Hoksasin etten mä ole vielä syönyt tälle päivälle. Samalla taas ihmetyttää se joidenkin tapa syödä vähän väliä, siis joku kolmen tunnin välein tunkea ruokaa suuhun.

Jos on koko ajan kupu täynnä kaljaa niin eihän sitä tule nälkä. Ja oluesta saa energiaakin. Kaikki ei juo jatkuvasti kaljaa niin tulee nälkä. Ja jostakin se energia on saatava, joko kiinteästä tai nestemmäisestä.
 
Ihmettelen, miksi Guns N’ Roses -yhtyeen Hämeenlinnan-keikka kerää tälläkin foorumilla niin paljon enemmän huomiota kuin Bon Jovin tai Europen vierailut Suomessa. Kaikilla noillahan menestys perustuu yhteen ja samaan seikkaan, joka 1980-luvun lopulla oli musiikissa pääasia: hiukset on pitkät ja komeat.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka avuttomia ihmiset voivat oikein olla? Vuosaaren turmatalossa oli "jatkuvaa kiistaa kaupungin kanssa siitä, että palohälyttimet pitää itse huoltaa". Siis oikeasti mitä helvettiä? Pariston vaihto muutaman vuoden välein ei luulisi olevan kovin vaikeeta eikä juuri minkäänlainen kustannus edes.
Pitäiskö kerrostalossakin olla joku palovaroitin. En ole ikinä miettinyt sekuntiakaan. Jossain omakotitaloissahan ne joutuu miettimään vaikka mitä ilmalämpöpumppujuttuja ja muutenkin ovat niin syvällä siinä kierteessä että ottavat jotain vakuutuksiakin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kuinka avuttomia ihmiset voivat oikein olla? Vuosaaren turmatalossa oli "jatkuvaa kiistaa kaupungin kanssa siitä, että palohälyttimet pitää itse huoltaa". Siis oikeasti mitä helvettiä? Pariston vaihto muutaman vuoden välein ei luulisi olevan kovin vaikeeta eikä juuri minkäänlainen kustannus edes.

Palovaroittimet olivat jatkuva huolenaihe Vuosaaren palotalossa – turmakodissa ei ilmeisesti ollut varoitinta - Kaupunki - Helsingin Sanomat
Tosi ikäviä tällaiset tapahtumat ovat, mutta tuo menee Darwin Awardseihin heittämällä, jos tuo palovaroittimen pariston vaihdattamattomuus tai palovaroittimen puuttuminen olivat täysin tiedossa.
Pitäiskö kerrostalossakin olla joku palovaroitin. En ole ikinä miettinyt sekuntiakaan. Jossain omakotitaloissahan ne joutuu miettimään vaikka mitä ilmalämpöpumppujuttuja ja muutenkin ovat niin syvällä siinä kierteessä että ottavat jotain vakuutuksiakin.
Toivon, että sulla oikeasti on palovaroitin, sillä sen kerran kun sammut ruoat liedelle 24 Nobelanerin jälkeen ja tukehdut häkämyrkytykseen, niin se on kerrasta poikki.

Kaverini kertoi juuri lauantaina kuinka oli ollut toisen kaverimme mökillä ja molemmat olivat sammahtaneet/nukahtaneet ja toinen kaveri oli laittanut takan pellin kiinni. Tämä toinen kaveri oli kaamealla tuurilla herännyt siihen, että oksentaa ja matkalla ulos potkaissut kaveriani, joka oli tuurilla saanut toista kaveria vyöstä kiinni ja löytänyt ulko-ovelle. Mökki oli aivan täynnä häkää ja savua ja kaverini ei luultavasti olisi osannut ulos, jos ei olisi saanut vyöstä kiinni. Hengenlähtö oli muutamista minuuteista kiinni. Sällit olivat oksennelleet puoli tuntia putkeen pihalla, mutta selvisivät.

Jos asut vuokrakämpässä ja sammut suihkun lattiakaivon päälle, niin sillä saa helposti kymmenien tuhansien eurojen laskun aihaan. Ilman vakuutusta sen saa maksaa kokonaan omasta pussista... tai sä tietysti sanot, että "enhän minä sammu", mutta entäs sitten kun se sun ryyppykaveri sinne sammuu ja tulos on sama?

Edit: Vuosaaren asunnossa ei ollut ollenkaan palovaroitinta. On pieni mahdollisuus, että ghanalaiselle perheelle kukaan ei ollut kertonut, että Suomessa palovaroitin on ehdottomasti pakollinen tai sitten he eivät olleet tuota ymmärtäneet. Voi voi...
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos asut vuokrakämpässä ja sammut suihkun lattiakaivon päälle, niin sillä saa helposti kymmenien tuhansien eurojen laskun aihaan. Ilman vakuutusta sen saa maksaa kokonaan omasta pussista... tai sä tietysti sanot, että "enhän minä sammu", mutta entäs sitten kun se sun ryyppykaveri sinne sammuu ja tulos on sama?
Joo oon mä usein hetken nukkunut tuolla suihkun lattialla. Se on kivaa kun vesi kutittaa persettä.

Mutta en elä peläten ja nynnyily edellä tätä elämää.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Joo oon mä usein hetken nukkunut tuolla suihkun lattialla. Se on kivaa kun vesi kutittaa persettä.

Mutta en elä peläten ja nynnyily edellä tätä elämää.
En mä sitä tarkoittanutkaan. Lähinnä vaan vituttaa maksaa isoja rahoja täysin turhasta, jos käy ns. huonot.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos asut vuokrakämpässä ja sammut suihkun lattiakaivon päälle, niin sillä saa helposti kymmenien tuhansien eurojen laskun aihaan. Ilman vakuutusta sen saa maksaa kokonaan omasta pussista...
Jos kännissä sammut lattiakaivon päälle niin siinä ei taida paljoo vakuutukset auttaa. Maksat omasta pussista oli vakuutus tai ei...
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Jos kännissä sammut lattiakaivon päälle niin siinä ei taida paljoo vakuutukset auttaa. Maksat omasta pussista oli vakuutus tai ei...
Ainakin jos vieras sammuu, niin kotivakuutus auttaa. Nimimerkillä opiskeluaikana tällaisen varsin läheltä nähnyt.

Totta on, että jos itse sammut kännissä suihkuun, niin kotivakuutus saattaa maksaa vahingosta esimerkiksi vain puolet vahinkosummasta. Ja tämä vähennys tulee tietysti alkoholin vaikutuksen alaisena aiheutetusta toiminnasta.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Kaverini kertoi juuri lauantaina kuinka oli ollut toisen kaverimme mökillä ja molemmat olivat sammahtaneet/nukahtaneet ja toinen kaveri oli laittanut takan pellin kiinni.
Kai sitä vedettiin tuon tapauksen jälkeen kunnolla turpaan ja yhteydenpito katkaistiin kokonaan? Jumalauta mikä idiootti. Sanoiko se edes miksi se veti sen pellin kiinni?
 

jussimy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pirkka-Pekka Petelius esiintyy Hartwall Areenalla. Radiomainoksen perusteella vetää ikivanhoja Pulttiboishahmoja. Vetääkö tuollainen ihan oikeasti ihmisiä niin paljon, että esiintymispaikan kannattaa olla tuota luokkaa? Liput näytti olevan alkaen 40 €. Aika tyyris hinta samasta, jota näkee maikkarilta uusintoina jatkuvasti. Kaiken lisäksi tuolta puuttuu Pulttiboisin hauskempi osapuoli.
Luulin tätä vitsiksi, mutta tottahan tämä näyttää olevan. Eisaakeli, ei taida tosiaan ihan täyteen halli tulla :) Hedberg ainakin tulossa mukaan, mutta hänen läsnäolo ei kyllä ainakaan omaa kiinnostusta lisää ko. spektaakkeliin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kai sitä vedettiin tuon tapauksen jälkeen kunnolla turpaan ja yhteydenpito katkaistiin kokonaan? Jumalauta mikä idiootti. Sanoiko se edes miksi se veti sen pellin kiinni?
Samaa minäkin sanoin ja kysyin noin kymmenen kertaa, että miksi se noin teki?!? Tuohon sälli ei ollut osannut vastata. Mikä ehkä sairainta, niin takassa oli vielä kuulemma hiillokset ihan hyvissä lämmöissä.

Turpaan on aika varmasti annettu, mutta sen verran hyväntahtoinen kaveri on kyseessä, että tuo pystyttiin antamaan myös anteeksi. Ymmärrän, että kaikki eivät varmasti olisi pystyneet.

Itselle on käynyt yläasteaikoina samantyyppinen setti todella paljon pienemmässä mittakaavassa, kun kynttilälyhty oli alkanut keskellä yötä hieman savuttaa, kun oltiin erämaamökissä kolmen kaverin kesken. Seuraavana päivänä yskittiin mustaa nokea vähän pois keuhkoista. Siitä ainakin itse opin sen, että yhtään kynttilää tai vastaavaa ei ikinä jätetä vartioimatta, vaan ne sammutetaan aina.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samaa minäkin sanoin ja kysyin noin kymmenen kertaa, että miksi se noin teki?!? Tuohon sälli ei ollut osannut vastata. Mikä ehkä sairainta, niin takassa oli vielä kuulemma hiillokset ihan hyvissä lämmöissä.

Turpaan on aika varmasti annettu, mutta sen verran hyväntahtoinen kaveri on kyseessä, että tuo pystyttiin antamaan myös anteeksi. Ymmärrän, että kaikki eivät varmasti olisi pystyneet.

Itselle on käynyt yläasteaikoina samantyyppinen setti todella paljon pienemmässä mittakaavassa, kun kynttilälyhty oli alkanut keskellä yötä hieman savuttaa, kun oltiin erämaamökissä kolmen kaverin kesken. Seuraavana päivänä yskittiin mustaa nokea vähän pois keuhkoista. Siitä ainakin itse opin sen, että yhtään kynttilää tai vastaavaa ei ikinä jätetä vartioimatta, vaan ne sammutetaan aina.

Aina kun porukka lähtee mökille, pitäisi pitää perusasioiden tentti. Tässä tentissä pitäisi kysyä mm. hiilimonoksidin muodostumisesta, ominaisuuksista ja vaikutuksista sekä lumihangessa nukkumisen seurauksista. Valitettavan usein törmään tämän tyylisiin tarinoihin. Ehkä aika on valmis lakiin, joka määrää tulisijojen savupelteihin tietyn kokoiset reiät, jotka nuohoojat tarkistavat määräajoin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Aina kun porukka lähtee mökille, pitäisi pitää perusasioiden tentti. Tässä tentissä pitäisi kysyä mm. hiilimonoksidin muodostumisesta, ominaisuuksista ja vaikutuksista sekä lumihangessa nukkumisen seurauksista. Valitettavan usein törmään tämän tyylisiin tarinoihin. Ehkä aika on valmis lakiin, joka määrää tulisijojen savupelteihin tietyn kokoiset reiät, jotka nuohoojat tarkistavat määräajoin.
Ideana varmasti ihan hyvä. Tosin reiät saavat olla varsin reilunkokoiset, jos vedetään pelti kiinni, kun pienet tulet on vielä uunissa. Enkä nyt tarkoita pelkästään sitä takan hormin metallilevyä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ihmettelen - jälleen kerran - Suomen sääilmiöitä: viime viikolla lämpötilat sahasivat melkein koko maassa 20-30 asteen vuorokausivaihteluilla, ja tänään tilanne on pakkaslukemien osalta kartalta tarkasteltuna hyvinkin erikoinen; noin sadan kilometrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien paikkakuntien välillä on 18 asteen (!) lämpötilaero. Sisämaassa.

Kuvakaappaus Ilmatieteen laitoksen verkkosivujen sääkartasta:
 

Liitteet

  • Screenshot 2016-12-12 at 22.04.18.png
    Screenshot 2016-12-12 at 22.04.18.png
    57,3 KB · kertaa luettu: 388

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ihmettelen - jälleen kerran - Suomen sääilmiöitä: viime viikolla lämpötilat sahasivat melkein koko maassa 20-30 asteen vuorokausivaihteluilla, ja tänään tilanne on pakkaslukemien osalta kartalta tarkasteltuna hyvinkin erikoinen; noin sadan kilometrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien paikkakuntien välillä on 18 asteen (!) lämpötilaero. Sisämaassa.

Kuvakaappaus Ilmatieteen laitoksen verkkosivujen sääkartasta:
Aivan normaalia, johtuu niin merestä, sisävesistöistä, että pinnanmuodoista. Jos et ole koskaan kuullut esim. salpausselistä, niin jo sen omaksuminen ja edes lievä ymmärrys niiden vaikutuksesta säätiloihin selittää paljon. Samaten suuret sisävedet aiheuttaa muutoksia paikallisesti melkoisen paljon. Suomen muuttuva ilmasto - ilmasto-opas.fi (loistavaa ilmasto asiaa)
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotkut naiset kulkee talvellakin nilkat paljaana. Sen lisäksi että näyttää tyhmältä niin aika retardin kuvan kyllä antavat itsestään.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Jotkut naiset kulkee talvellakin nilkat paljaana. Sen lisäksi että näyttää tyhmältä niin aika retardin kuvan kyllä antavat itsestään.
Eivät tosiaan pelkät naiset, vaan näyttää olevan muotijuttu myös teinipojilla ja itsensä sellaisiksi mieltävillä. Tässä joku viikonloppu, kun oli kovat pakkaset, niin ohitseni pyöräili joku teinisälli varmaan puoli säärtä paljaana. Huomasin paheksuvani nuorison pukeutumista, joka taas ajoi miettimään omaa ikääntymistäni.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Huomasin paheksuvani nuorison pukeutumista, joka taas ajoi miettimään omaa ikääntymistäni.
Kyllä alkaa olemaan asiat huonosti, kun naisten vähentyvä vaatetus ja lisääntyvä paljaan pinnan määrä aiheuttaa paheksuntaa. Suosittelen, että testamentti ja hautapaikka järjestelyt on jo hyvällä mallilla.

Minä ihmettelen muiden ihmisten huolta toisten pukeutumisesta. Kyllä mulle passais oikein hyvin, että naiset tuolla kulkisi vaikka ilman rihman kiertämää, se olisi jopa suotavaa. Itsehän olen pukeutumisasioissa narsistinen ja pukeudun itseäni varten, joten kyllä se ihmetystä aiheuttaa, jos muiden pukeutuminen huolettaa. Minua kiinnostaa lähinnä ettei omat kassit ja nilkat palellu, toisten nilkat niin mulle väliksi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Kyllä alkaa olemaan asiat huonosti, kun naisten vähentyvä vaatetus ja lisääntyvä paljaan pinnan määrä aiheuttaa paheksuntaa. Suosittelen, että testamentti ja hautapaikka järjestelyt on jo hyvällä mallilla.
Viittasin tuossa teiniPOJAN pukeutumisen aiheuttamaan paheksuntaan. Olen tosin mielessäni paheksunut usein myös tyttölasten vähäistä pukeutumista kylmällä ilmalla. Heille soisin ihan mielelläni lisää vaatetta päälle, en ole heistä silleen kiinnostunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös