Ihmettelyketju

  • 6 358 736
  • 38 767

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei tullut yhteydenottoa. Jäi mietityttämään huomasiko omistaja edes pyyhkijän alla olevaa lappua.

Mistä sen tietää onko lappu yleensäkään ollut enää siinä kuskin saapuessa. Saattanut vaikka mersumies käydä itse ottamassa sen pois.
--

Ihmettelen vähän tuota Valavuori-ketjun viestimäärää. Tai enemmänkin onko kaikilla ihmisillä jotain agendoja ja keppihevosia mitä ikinä se sitten edes tarkoittaa.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Linkitetyssä Ilta-Sanomien uutisessa mainitaan, että ilman uikkareita saunaan meneminen on "vaikeaa nykyään myös suomalaispojille". Kertokaas nyt suomalaispojat, joille tämä asia on vaikea, että mikä siinä ilman vaatteita olemisessa ahdistaa? Ja samaan syssyyn, miksi perinteiset uimahousut tai vaikka lahkeelliset uimahousut ovat jotenkin huono asia?
Voisin kuvitella, että jos joku setämies tulee ehdottelemaan uima-asun poistamista, niin siinä saattaa nuori poika miettiä sedän motiiveja. Tuo perustelu, että saunan jälkeen mennään uimaan hikisillä shortseilla on aika läpinäkyvä, kun valtaosa kai käy saunassa vasta uinnin jälkeen. Saunassa hyörystyvä kloori taas on vielä naurettavampi perustelu.

Schollhan tätä nuorten poikien kyykyttämistä harrasti paljonkin. Jokainen voi tahollaan miettiä onko siinä taustalla hygieniasyyt vai jokin muu.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pisti ihmetyttämään uutinen iltalehdessä missä, kerottiin miten liukastutaan oikein! Näillä keleiilä ainakin minua lämmittäisi paljon enemmän tieto siitä, miten voi kävellä liukastumatta. Muutaman kerran kun olen liukastunut on kyllä lähtö tullut sen verran nopeasti että, ei ole kerennyt paljon miettimään miten liukastutaan. pahoittelut en kykene jostain syystä puhelimella nyt linkkaamaan juttua tänne.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voisin kuvitella, että jos joku setämies tulee ehdottelemaan uima-asun poistamista, niin siinä saattaa nuori poika miettiä sedän motiiveja. Tuo perustelu, että saunan jälkeen mennään uimaan hikisillä shortseilla on aika läpinäkyvä, kun valtaosa kai käy saunassa vasta uinnin jälkeen. Saunassa hyörystyvä kloori taas on vielä naurettavampi perustelu.

Schollhan tätä nuorten poikien kyykyttämistä harrasti paljonkin. Jokainen voi tahollaan miettiä onko siinä taustalla hygieniasyyt vai jokin muu.

Eikös kloorista ole luovuttu uimahalleissa jo muutenkin (jopa aika kauan aikaa sitten?) ja nykyään käytetään jotain toista ainetta? Mulla on täsä omakohtaistakin kokemusta, ei enää silmät punoita yhtä voimakkaasti, kuin kloorinkäytön aikoihin.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Eikös kloorista ole luovuttu uimahalleissa jo muutenkin (jopa aika kauan aikaa sitten?) ja nykyään käytetään jotain toista ainetta? Mulla on täsä omakohtaistakin kokemusta, ei enää silmät punoita yhtä voimakkaasti, kuin kloorinkäytön aikoihin.
Niinhän sitä luulin itsekin aikoinaan kun otsoonipuhdistukseen siirryttiin, mutta myyrmäen uimahallin sivuilla lukee: "klooridesinfiointi, painehiekkasuodatus".
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Eikös kloorista ole luovuttu uimahalleissa jo muutenkin (jopa aika kauan aikaa sitten?) ja nykyään käytetään jotain toista ainetta? Mulla on täsä omakohtaistakin kokemusta, ei enää silmät punoita yhtä voimakkaasti, kuin kloorinkäytön aikoihin.

Niinhän sitä luulin itsekin aikoinaan kun otsoonipuhdistukseen siirryttiin, mutta myyrmäen uimahallin sivuilla lukee: "klooridesinfiointi, painehiekkasuodatus".

Ei ole luovuttu kokonaan, mutta klooripitoisuudet ovat entistä pienempiä kun on tehokkaita puhdistustekniikoita rinnalla ja ihmiset (pääosin) ymmärtää sen henkilökohtaisen hygienian merkityksen altaaseen mennessä. Kloorin määrä riippuu mm. altaan veden kiertonopeudesta puhdistuskierrossa sekä oletetusta saastan kertymisnopeudesta eli paljonko käyttäjien mukana tulee saastaa altaaseen aikayksikössä.

"Vaikka kloori on suurina pitoisuuksina terveydelle haitallinen, on se siis osoittautunut pieninä pitoisuuksina annosteltuna järkevimmäksi keinoksi mikrobien pikatorjuntaan allasvedessä. Suomessa pyritään siihen, että allasveden klooripitoisuus voidaan pitää mahdollisimman alhaisena mutta kuitenkin mikrobien torjunnan kannalta riittävänä. Tärkeimpänä seikkana tämän toteutumiseksi on uimareiden henkilökohtaisen hygienian hoitaminen. Tärkeitä ovat myös allasosaston puhtaanapito sekä käytettävien lelujen ja apuvälineiden huolellinen säilyttäminen ja puhdistus.

Vedenkäsittelyn puhdistuskierrossa voi olla muitakin mikrobeja ja loisia tappavia menetelmiä, mutta oleellista on, että nämä eivät ole käyttökelpoisia itse uima-altaassa. Mm. otsonointi, ultraviolettivalo (UV), saostus ja suodatus toimivat vain puhdistuskierron puolella, eivät itse altaassa."
Lähde: Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto

PS. jos vesi pysyy erittäin puhtaana ei uima-allas haise kloorille. Haju tulee kloorin ollessa (likaan ja ureaan) sitoutuneessa muodossa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Äiti ja 1-vuotias kuolivat autoon, kun isä puhdisti lumia auton ympäriltä | Uusi Suomi

Tuota, mitä vittua? EI ole tälle äitylille tullut mieleen lähteä ulos autosta kun alkaa pakokaasu haista ja ottaa lapsia ulos myös? Ei sinne pakokaasuun kai sekunnissa kuole, etenkin jos avaa auton oven...

Linkki vie uutiseen Uusisuomen sivuille.
Ehkä noinkin ikävä lopputulos on mahdollinen, olettaen että auton katalysaattori ei toimi tai ei ainakaan toimi kunnolla kylmänä. Tuosta tapaus ilmeisesti johtuu, ei kaiketi siitä että matkustamoon olisi päässyt katalysaattorin läpi käymättömiä kaasuja.

Jos häkää on päässyt matkustamoon, niin äidillä ei todennäköisesti ole ollut paljoa aikaa toimia. Häkämyrkytysprosessissa tapahtuva tajunnan menetys voi kuulemma tulla hyvin nopeasti ja yllättävän tuntuisesti. On syytä reagoida välittömästi ja poistua häkää sisältävästä tilasta, jos huomaa vähäisiäkään myrkytysoireita. Tuosta hetkestä lukien tajunnan katoaminen saattaa tapahtua sekunneissa, varsinkin jos hengitysilman häkäpitoisuus kasvaa nopeasti.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nyt ihmetyttää, todella:

Suomalaisen hokilegendan nettisivuja ei oo listattu nhl.comiin! Törkeetä siis. Varmaan meksikolaiset rikolliset maahanmuuttajat kaiken takana ,vai pitaa pahaa Han on teille tehnyt?
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelen suuresti, miten kukaan pystyy millään tavalla puolustamaan tätä rasistista ja suorastaan valheellista "journalistista" oksennusta joka myös MV-lehtenä tunnetaan. Siis ei kerta kaikkiaan mahdu järkeen.

Ja ymmärrän kyllä maahanmuuttokriittisyyden, kyse ei ole siitä.
 
Ihmettelen suuresti, miten kukaan pystyy millään tavalla puolustamaan tätä rasistista ja suorastaan valheellista "journalistista" oksennusta joka myös MV-lehtenä tunnetaan. Siis ei kerta kaikkiaan mahdu järkeen.
Taidat olla niitä hyväosaisia jotka eivät ole nähneet kurjuutta. Minulla on monia kavereita jotka fiilistelevät ja puolustelevat MV-lehteä, eivät hahmota sen agendaa tai kykene sellaiseen lähdekriittisyyteen etteivät nielisi ihan kaikkea mitä se syöttää. Näin käy, kun kehitys vinoutuu jo varhaislapsuudessa, enemmistön tarpeisiin räätälöity jäykkä koulujärjestelmä ei onnistu tarjoamaan mitään, eikä elämässä ole juuri muita esikuvia ollut kuin fiktion toimintasankarit ja naapurin alkoholisti-pena jota äiti panee.

Mutta on sitä samaa kritiikittömyyttä perustuulipuvuissakin, äkkiseltään tulee mieleen pari n. 60v naisihmistä jotka vastaavasta mediasokeudesta ovat kärsineet.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä jengi edes tietää mikä toi joku MV-lehti on. Eihän siitä Jatkoajan ulkopuolella kukaan puhu. Vai liittyykö se jotenkin tähän palstaan. No joo onhan tää kyllä muutenkin poliittinen keskustelupalsta, missä nykyään kinastellaan maahanmuuttoasioista. Ja toissijaisesti nörttien pätemispalsta kaikkine visailuineen. Joo oon mäkin hemmetinmoinen lätkäfani, mutta onhan toi lätkäpuoli pilalla kun jengi vaan itkee siellä. Tänne on selvästikin kasautunut tiettyä ihmistyyppiä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä miksi, mutta luin iltapulusta juttua missä puhuttiin Annemari Sandelista. Jutussa lukee kaikkea paskaa ja epäolennaista, mutta ihmetystä aiheutti kohta: "Stressi aiheutti juoksijalle pahan poskiontelotulehduksen". Kuka peruskoulun käynyt ei tiedä, että stressi saattaa ehkä altistaa jollekin, mutta ei se poskiontelotulehdusta aiheuta, sen aiheuttaa bakteeri tai virus. Tulehdus ihan määritelmällisesti on bakteerin tai viruksen aiheuttama.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenhän muuten noilla tietovisatyypeillä menee ajatuksenjuoksu siinä vaiheessa kun voittavat. Siis varmastikin tietävät hikaroineensa ja että ovat noloimpia kun tiesivät eniten kaikkea turhaa ja hyödytöntä skeidaa, mutta ei kait silloin tee mieli nostaa käsiä ilmaan ja sanoa jee. Jotenkin järjellä ajateltuna siinä tekis mieli vajota pöydän alle samalla kun miettii että ikinä en enää lue turhanpäiväistä hölynpölyä enkä kehtaa tulla julkisesti nolatuksi asiasta. Vai onko noloin nykyään coolein? Huonoin onkin paras vai. Miksi ei jääkiekossakin palkita sitä hävinnyttä. Voittaja menee panemaan cheerleaderia ja hävinnyt menee rillit huurussa kotiin lukemaan historiankirjoja. Niinhän tää elämä menee. Nörtit vaan yrittää kääntää koko tilanteen ylösalaisin. Ja samalla piipittelee jotain kun ei pärjää kuin hikaroinnissa. Uskottelevat itselleen että mä olen parempi kun tiedän vittu piistä sata desimaalia blaa blaa. Ja sitten mennään yliopistoon tai insinöörikouluun ja löydetään ne muutkin lapsena muiden jalkoihin jääneet ja siitä traumoja saaneet. Niinhän tää elämä menee.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mistä jengi edes tietää mikä toi joku MV-lehti on. Eihän siitä Jatkoajan ulkopuolella kukaan puhu..

Viimeksi tänään on ollut mv-lehti YLEn uutisissa. Eilen lehteä sivusi Maikkarin pääuutislähetys.

Eli kyllä siitä puhutaan...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi tänään on ollut mv-lehti YLEn uutisissa. Eilen lehteä sivusi Maikkarin pääuutislähetys.

Eli kyllä siitä puhutaan...
Ai okei. Mä en ole koskaan katsellut tv-uutisia. Yhtä hyödyllistä juttua seuraa viisi turhaa. Pakkosyötöllä tulee kaikkea paskaa ja jengi katselee kuin hypnotisoituna. Mä muutenkin ajattelen että sellainen hidas ja jaaritteleva formaatti on vanhuksille. Netistä sentään voi itse lukea ne hyödylliset uutiset ja skipata turhat, ja muutenkin voi valita kaikki mielenkiintoiset jutut. Ei tarvitse tietää mitä joku Peräseinäjoen kunnallisjohtaja on milloinkin sanonut jne.

Penskana mummolassa ne katseli varmaan viis kertaa päivässä sen suht saman lähetyksen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaksaako kukaan seurata koskaan tota Facebookin "seinää" vai mikä ton jutun nimi on, missä jotkut kaverit höpisee jotain pinnallista skeidaa ja välillä on tykättyjen sivujen mainoksia? Tosi monta vuotta meni myös ennen kuin hoksasin että Facebookissa voi etsiä ihmisiä. Siis kirjoittaa vaan sinne hakuun jonkun nimen. Joo mä oon ollut aika passiivinen käyttäjä tuolla.
 

Nick Neim

Jäsen
Mä olen alkanut käymään tässä puntilla kun tuli rykäistyä ruokavaliota kuntoon, ja sen myötä olen alkanut tarkkailemaan painoa. Heräilin aamulla 8 tienoilla ja kävin tupakilla, kusella ja vaa'alla. Ja leivän tein aamupalaksi. Sen verran kuitenkin oli univelkaa, että menin takaisin nukkumaan vielä melkein neljäksi tunniksi. Tuossa kun heräilin, niin kävin piruuttani uudestaan vaa'alla - sellaiset 700 grammaa kevyempänä. Onko tuo vaaka rikki, vai onko pienikin lepo noin tehokasta? Mähän jumalauta alan nukkumaan päivät pitkät siinä tapauksessa. Uusi loistava dieetti löydetty, sämpylä naamariin ja pelkkää unta palloon. Ja vinkit myyn melkein ilmaiseksi.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä olen alkanut käymään tässä puntilla kun tuli rykäistyä ruokavaliota kuntoon, ja sen myötä olen alkanut tarkkailemaan painoa. Heräilin aamulla 8 tienoilla ja kävin tupakilla, kusella ja vaa'alla. Ja leivän tein aamupalaksi. Sen verran kuitenkin oli univelkaa, että menin takaisin nukkumaan vielä melkein neljäksi tunniksi. Tuossa kun heräilin, niin kävin piruuttani uudestaan vaa'alla - sellaiset 700 grammaa kevyempänä. Onko tuo vaaka rikki, vai onko pienikin lepo noin tehokasta? Mähän jumalauta alan nukkumaan päivät pitkät siinä tapauksessa. Uusi loistava dieetti löydetty, sämpylä naamariin ja pelkkää unta palloon. Ja vinkit myyn melkein ilmaiseksi.

Tarkastitko ettet sattumalta laskenut allesi aamu-uniesi aikana?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joko ehti kuivumaan, tai palvelijatar ei herättänyt vaihtaessaan lakanoita ja housuja. Onhan tuo sisäkkö aika taitava käsistään, en kiellä.

Siis painohan muuttuu päivän aikana elimistön toiminnasta johtuen. En ole lääkäri, mutta kysy joltain hyvännäköiseltä lääkisopiskelijalta. Osaavat kyllä kertoa miten se tarkalleen ottaen menee. Kehosta aika iso osa on nestettä, jotenkin siihen se liittyy, kun sitä haihtuu ja jotain.
 

Nick Neim

Jäsen
Siis painohan muuttuu päivän aikana elimistön toiminnasta johtuen. En ole lääkäri, mutta kysy joltain hyvännäköiseltä lääkisopiskelijalta. Osaavat kyllä kertoa miten se tarkalleen ottaen menee. Kehosta aika iso osa on nestettä, jotenkin siihen se liittyy, kun sitä haihtuu ja jotain.
Joo, olen kyllä tuosta tietoinen, mutta tuo nukuttu aika suhteessa pudonneeseen painoon vaikutti aika rajulta ja suurelta. Ehkä tuli hikoiltua painajaisten takia, tai FASlapsi osui laakista oikeaan. Aika jännä kuitenkin. Ihmettelen.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ihmetyttää joidenkin ihmisten "pakkomielle" katsoa uutisia. Ok, hyvähän se on seurata mutta miksi ne samat uutiset pitää katsoa monta kertaa päivässä? Itselle riittää ne iltauutiset muutaman kerran viikossa, kun uutisia tulee seurattua mm. netistä ja lehdestäkin välillä.

Esim. Vanhempien luona on välillä ärsyttävää, kun n. tunnin välein pitää olla hiljaa/vaihtaa kanavaa kun UUTISET tulee.

Saatana :D
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Uutismania on sairasta, sitä on etenkin vanhemmilla ihmisillä, joilla on jo elämä pilalla (pelkuruuteen ja lahjattomuuteen rauenneet toiveet ja unelmat) ja nyt keskitytään johonkin muuhun kuin siihen, että elämä meni päin vittua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös